Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

58 minutes ago, Oddvardm said:

Slutt med å spre disinformasjon. Tempratur hjelper ikke noe mot dette viruset!

Så du ikke smileyen på slutten aka spøk til spøk? Ingen har sagt kroppstemperatur hjelper på dette viruset. Men at det har hjelpende effekt på immunforsvaret i noen situasjoner er derimot fakta.

Spre desinformasjon? Lær deg heller å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xRun skrev (9 minutter siden):

Refererer til denne:
AD-Coronavirus-Paper-Graphic.jpg

Takker :) nei, jeg vet ikke jeg. Hatt hodepine noen dager, samt «vibrerende» hals. Smerter her og der, da mest på hver sin side av navlen og vond rygg. Men det verste var egentlig i natt. Kroppen føltes varm samtidig at pumpa slo i ett sett, og ble ikke kvitt det uansett hvordan jeg snudde meg og skiftet stilling. Men slik ellers går det nå greit, og skal ikke klage. Men en blir jo en smule bekymret, forsåvidt ikke for meg selv men om jeg skal smitte andre hvis det er slik at jeg har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Szeth said:

Og hva gjør feber med svake personer, eldre, og allerede syke folk? :) Er kroppen vår så smart egentlig?

Hvorfor tar vi febernedsettende medisner? Go google!

Nå må vi skille snørr og barter her og ikke legge ord i munn på hverandre. Feber har en funksjon i noen tilfeller og i andre tilfeller kan den utsette oss for fare men det er langt fra riktig å alltid ta febernedsettende. Som du sier go google it.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Miri said:

Veldig smart: Den setter ned matlysten, og dermed energiomsetningen i kroppens celler, samtidig økes kroppstemperaturen som da rammer virus og bakterier i større grad enn egne celler. Strålebehandling mot kreft etterligner samme teknikk (prøver å etablere et miljø der uønskede celler rammes og dør i større grad enn kroppens friske celler).

Febernedsettende kan være direkte skadelig og vil vanligvis forlenge sykdomsperioden. Dette er tiltenkt tilfeller hvor febertemperaturen blir faretruende høy, vurdert ut fra både temperatur og personens generelle allmenntilstand (noen har lavere toleranse for høy kroppstemperatur).

Klapp på skulderen. Bra jobbet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, 0laf said:


Sverige har feilet totalt, men de sluttet å teste folk i går, uansett symptomer eller hvor de har vært, så det vil være umulig å følge med på hvordan det egentlig går i Sverige, som så å si ikke har innført noen tiltak eller restriksjoner foreløpig, selv helsearbeidere som høyst trolig er smittet, fortsetter å behandle pasienter, vel vitende om at smitten brer seg.

Var ikke Sverige også en nøytral part under krigen? Ser ut som de ønsker å være en nøytral part ift. COVID-19 også..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Synchroz said:

Mange studenter med 2 og 3 kofferter som dro i går med en gang etter universitetet ble stengt (Trondheim). Alle bybusser tomme -- kan tenke meg flybussene var fulle. Jeg tok turen hjem nylig, allerede da var det veldig pågang. Får se hva jeg gjør til påske, men vurderer å droppe fly (om flyplassene er oppe og går til den tid..). Vet du om gode transportalternativer fra Trondheim til Oslo?

Seilbåt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Everket said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awoq7E/listhaugs-corona-forslag-innfoer-gratis-bompenger-og-parkering

 

Regner med det blir endel slike forslag fremover fra mange kanter, melke mest mulig politisk.

 

Svært interessant med sverige, og litt uheldig at vi grenser til landet. Da vi har så forskjellige tiltak pr dags dato. Kanskje sverige for en gangskyld gjør en genistrek?

Quote

– Det er ikke aktuelt med gratis parkering eller å ta ned bomringen, dette opplever jeg som rå populisme fra Sylvi Listhaug og svært upassende i den situasjonen vi er i nå. Nå trenger Norge politisk samling og lederskap. Vi har en pandemi, vi må ta ansvar for å trygge befolkningen og sette inn nødvendige tiltak for å unngå smitte og spredning, sier han.

Det der kan vel vekke følelser som om feiltolkning til at de skal rives. Er jo bare å stanse pengemelkingen en stund..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Oddvardm skrev (1 time siden):

Muslimene sier at de nå må ta ansvar ovenfor Norge. Godt råd til muslimer: ikke bit hånda som gir deg mat.

Hvem er det som mater muslimer? Hva mener du egentlig? 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, djgudleif said:

Kommentarfeltkrigerne, Norges eneste håp

Skjønte jo at du mente det, men hvem? Kunne du linket til noen hvis dette er noe du faktisk har observert her?

Sier ikke det ikke er sant, men de fleste skeptikerne virker å ha vært det hele tiden.

PS.
Håper ikke du er en av disse som som siden 90-tallet ser på "folk på internett" som en egen rase adskilt fra resten av samfunnet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (54 minutter siden):

Apropos, er konsentrert spylevæske god antivirus?

Noen patogener kan være motstandsdyktig mot ethanol et stykke over 60%.
Antibac i dag ligger typisk på 85% og tar ifølge forbrukerrådets test  kverken på 99% på håndtest og 99% på fingertest. 
Biltema sin antibakterielle gel på 50mL flaske har ca. 65% og tar ifølge samme test kverken på ca. 95% på håndtest og 99% på fingertest. 

Væske var visstnok noe mer effektiv enn gel, men forskjellen er liten med god teknikk. Så hvis du lager noe med 65+ prosent isopropanol så kan det funke. Vegetabilsk glyserol til fortykning får du bla. i vapeshops eller andre som selger større beholdere.

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...