Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Everket skrev (5 minutter siden):

Jeg har også diabetes, og har du tatt vaksinen din og har en ganske greit regulert diabetes tror jeg neppe vi er særlig mer utsatt enn andre, så sant du er under 50-60. Og selv om du ble nektet test(som høres forferdelig ut) vil det ikke si at det gjør det samme andre plasser. Men det kan jo være en indikasjon på at de har fullstendig stoppet opp med tester.

 

Må du blir tvunget i karantene før du gjør slike tiltak selv? Du vet jo ikke hva Erna tenker, og hvorfor man ikke tester alle. Viss de er kapasitetsproblemer tenker du forsatt at Erna bare vil spare penger og driter i oss?

Jeg tenker at vi visste om dette viruset i 2 mnd, det var nok tid til å få opp kapasiteten, noe Norge ikke gjorde, takket være FHI som gikk ut med kommentaren at «det er forsvinnende liten sjansje for å dø», og at de sammenlignet korona med en mild forkjølelse.

Jeg er ikke redd for min egen helse, det jeg er mer redd for er at jeg ikke er i karantene, men kun fikk råd om å holde avstand fra andre som er i risikogruppen. Dersom jeg faktiak har viruset, og følger dette rådet kan jeg jo spre viruset videre til flere, som igjen sprer viruset videre uten å vite det. Noe som er veldig skummelt.

Men selv har jeg valgt å sette meg selv i karantene hjemme, i 2 uker, fordi jeg mener tiltakene fra FHI er for dårligere og diffuese.

Endret av Emile the rat
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Emile the rat skrev (1 minutt siden):

...Men jeg synes det er skremmende at ikke alle som muligens kan ha corona blir testet...

Det hadde gått i en ideell verden. Men det er nå slik at vi har ikke test-kit til alle som har lyst til å bli testet bare fordi man er redd eller har lyst til å vite. Så får du akutte innsettende pusteproblemer tar du kontakt, hvis ikke prøv å slappe litt av, og nyt livet i den grad du klarer.. :) 

Lenke til kommentar
iStereo skrev (1 minutt siden):

Det hadde gått i en ideell verden. Men det er nå slik at vi har ikke test-kit til alle som har lyst til å bli testet bare fordi man er redd eller har lyst til å vite. Så får du akutte innsettende pusteproblemer tar du kontakt, hvis ikke prøv å slappe litt av, og nyt livet i den grad du klarer.. :) 

Det er jo dette jeg fikk. Jeg ønsker ikke å teste meg bare for å teste, men fordi jeg faktisk ble akutt syk. Men fikk nei, fordi jeg ikke var kritisk syk.

Jeg er enig i at man ikke skal teste for testens skyld. Men når man nekter personer som er syke med nedsatt allmenntilstand, som har alle symptomene, da er det noe som ikke fungerer som det skal.

Det handler ikke om en ideell verden. Det er faktisk for dårlig :) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Allostasis said:

Adekvat zinc status kan muligens hjelpe mot spredningen av viruset i kroppen; 

https://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat.1001176

Zinc er jo også giftig i høye doser, så det kan tenkes at man kan øke kroppens intracellulære status jo mer man får i seg. Men det er også mulig det ikke har noen effekt. Zinc mangel bør man uansett ikke ha.

https://www.youtube.com/watch?v=Eeh054-Hx1U

Det er veldig mange typer sinkforbindelser som selges som kosttilskudd. Så her er nok noen typer mer absorberbare enn andre typer.

Det er ihvertfall mulig å finne sink som er bundet til minst fem forskjellige organiske syrer. Kanskje flere?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):


Så bra, det gjelder dog kun for de som får akutt innsettende luftveisinfeksjon, men det er i det minste noe.

Min mening er at de bør forsette testing på samme nivå som tidligere, heller øke testingen, enn redusere den, men RCP-testing er ressurskrevende, men ikke for helsevesenet generelt, men for laboratoriene. 

For helsepersonell gjelder det ved hoste, rennende nese, sår hals, tungpust, feber og andre influensalignende symptomer. Alt helsepersonell som får disse symptomene skal testes.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Szeth skrev (18 minutter siden):

Ja, dette gjøres ved å stenge skoler osv. Ikke ved å teste folk.

Tester er helt sykt ressurskrevende.

Jeg kan godt forklare på nytt ved å copy paste, så kan du motargumentere:

Det er ikke nødvendig å teste fordi vi ser om en syk person trenger helsehjelp og må bli innlagt utifra symptomer, ikke utifra testen.

Testen i seg selv blir brukt for å hindre smitte, siden smitten allerede brer seg så har tiltak som å stenge skoler blitt iverksatt. Da er ikke testen nødvendig lengre.

Testen om at flere og flere blir syke skaper pankikk. Vi vet at folk kommer til å bli smittet og folk kommer til å dø. Testen forteller deg ikke at du kommer til å dø eller prognostiserer hvordan det kommer til å bli.
Den forteller deg heller ikke om du er frisk eller kommert til å bli syk. Om du kan gå på skolen om 2 uker etc.

Jeg antar at tester utføres og analyseres av et annet personale enn de som driver med akuttbehandling. Altså at testing ikke går ut over akuttfunksjonene. Så det er sikkert kapasitet på testpersonell og testmateriell som begrenser testingen.

Men de burde uansett teste på høygir fordi positive tester utløser myndighetsbestemt karantene som folk i større grad følger mye mer seriøst, samt at de som tester negativt kan jobbe mer normalt og/eller komme raskere tilbake i jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Everket skrev (16 minutter siden):

Må du blir tvunget i karantene før du gjør slike tiltak selv? Du vet jo ikke hva Erna tenker, og hvorfor man ikke tester alle. Viss de er kapasitetsproblemer tenker du forsatt at Erna bare vil spare penger og driter i oss?

Det er ikke Erna, men Folkehelseinstituttet som har vedtatt dette.

Det står vel ikke spesifikt hva årsaken er, annet enn at de vil begrense testing til visse pasientgrupper og helsepersonell, men det er trolig på grunn av ressursene.

Selve testen tar minutter, pinne opp i nesa og ned i halsen, men på laboratoriet skal det foretas PCR-test, hvor man ikke ser etter det man gjør ved vanlig influensa, altså antistoffer som kroppen lager, ettersom dette tar noen dager, men i stedet ser etter genetisk materiale i prøvene som matcher COVID-19 viruset.

Jeg aner ikke hvordan man gjør dette, men det har noe med DNA og reproduksjon å gjøre, å det tar visst nok opptil fem timer i enkelte tilfeller å gjennomføre en slik test for et laboratorie, så det er åpenbart ressurskrevende, og det begrenser seg etterhvert hvor mange tester man har mulighet til å ta, men den kapasiteten burde ligge laaaaaangt høyere enn noen få hundre daglig.  

iStereo skrev (11 minutter siden):

Men det er nå slik at vi har ikke test-kit til alle som har lyst til å bli testet ...

"test-kit" er et glassrør og en lang q-tip, det må da kunne gå an få kjøpt flere av disse, selv om det sikkert er stor etterspørsel nå ?

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er svært lite trolig at kineserne har sluttet å teste. Det de derimot har gjort er å gjøre noe tilsvarende det jeg har foreslått.

De klarte å luke ut alle tilfeller veldig tidlig. Ba alle som ikke var syk om å forlate Hubei (millioner gjorde så), sperret av provinsen og begynte å undersøke alle og satte dem i tvangskarantene.

Kan ikke se at noe annet kan hjelpe. I Norge har jeg foreslått enheter bestående av politimenn, soldater og helsepersonell som gjør det samme.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Jeg antar at tester utføres og analyseres av et annet personale enn de som driver med akuttbehandling. Altså at testing ikke går ut over akuttfunksjonene. Så det er sikkert kapasitet på testpersonell og testmateriell som begrenser testingen.

Men de burde uansett teste på høygir fordi positive tester utløser myndighetsbestemt karantene som folk i større grad følger mye mer seriøst, samt at de som tester negativt kan jobbe mer normalt og/eller komme raskere tilbake i jobb.

De som tar testene kan bli brukt til annet viktig helsearbeid.

Det er ikke ett godt argument at tester myndigjør en avgjørelse. Kan godt være det er sånn.
Men det betyr ikke at min påstand om at tester ikke er nødvendige er feil.

Uansett. Dere overvurder helt enormt hva en test faktisk vil utrette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Snikpellik said:

VG:

HELSE SØR-ØST: 22 CORONAPASIENTER INNLAGTPÅ SYKEHUS

"22 coronasmittede pasienter er innlagt på sykehus i Helse Sør-Øst, bekrefter administrerende direktør Cathrine Lofthus i helseforetaket.

Fem av pasientene får intensivbehandling. Fire av dem er koblet til respirator, sier Lofthus."

Bare i Sør-Øst. Hvor mange totalt? 30-40?

De ekle symptomene begynner etter en drøy uke - da var det vel rundt 100 smittede i Norge. Altså er det rundt 20-30% av de som var smittet på det tidspunktet innlagt. Dvs at om en ukes tid så er det rundt 200 innlagt? Blir spennende å se. 

I og med at snittalderen på de smittede er 46 så er det vel sannsynlig at noen av de innlagt er relativt unge. Er vel ikke mange eldre som drar på skiferie til Italia / Østerrike. Har gått for kort tid for de "internt" smittede å bli såpass syke (inkubasjonstid + sykdom). 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Sandy Koufax said:

Lol

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awoq7E/listhaugs-corona-forslag-innfoer-gratis-bompassering-og-parkering

Leste ikke hele artikkelen, men stikkordet er reiserestriksjoner, sosial distansering og at man skal holde seg hjemme. Ikke det motsatte.

Vær glad vi har Erna alene og ikke sammen med dem...

Tipper tankegangen er å dra flere mennesker over i privatbilen igjen, med tanke på at smittefaren er mindre der.

Dette da for de som ikke har mulighet for hjemmekontor, og likevel må på jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 12.3.2020 den 10.14):

Har 8000 mennesker vært i utlandet eller bekreftet/beviselig sporet i kontakt med de fra FHI sine risiko områder? Det høres litt mye ut. Og hvorfor akkurat 8000 og ikke 7983 eller 8014?

At 8000 har vært i Italia og Østerike i vinterferien er vel ikke så høyt.

Selv kjenner jeg i alle fall rundt 30 personer som var i Østerike i vinterferien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...