Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Szeth skrev (11 minutter siden):

Men det beefen mellom oss to startet med var vg artikkelenen der: "Nå opplyser FHI at husstandsmedlemmer til personer som har reist utenfor Norden, likevel ikke må sitte i karantene."

Og du sier at dette burde de ikke gjøre, og jeg sier det er ikke så farlig.


Og jeg lenket til forskning som viser at folk trolig er mest smittsomme de første fem dagene, når de har milde eller ingen symptomer, som gjør at husstandsmedlemmer som er smittet kan gå ute å smitte andre i stor skala, noe som i hvert fall jeg anser som "farlig", sett i forhold til hvor alvorlig det er å bli smittet av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Everket said:

Jeg har også diabetes, og har du tatt vaksinen din og har en ganske greit regulert diabetes tror jeg neppe vi er særlig mer utsatt enn andre, så sant du er under 50-60. Og selv om du ble nektet test(som høres forferdelig ut) vil det ikke si at det gjør det samme andre plasser. Men det kan jo være en indikasjon på at de har fullstendig stoppet opp med tester.

 

Må du blir tvunget i karantene før du gjør slike tiltak selv? Du vet jo ikke hva Erna tenker, og hvorfor man ikke tester alle. Viss de er kapasitetsproblemer tenker du forsatt at Erna bare vil spare penger og driter i oss?

Jeg er i samne situasjon som RAT og har selvisolert meg siden torsdag forrige uke. har blitt nektet test siden mandag som var. Så det er ikke en ny situasjon at de ikke tester folk med våre kriterier.

Det merkelige var at legen sa st hvis jeg ikke var bedre til mandag så skulle de vurdere en test men får nok uansett en annen beskjed til mandag :)

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/fortvilte-ordforere---reis-hjem/72244743

Ordførerne i hele Hallingdal fortviler over folk som reiser til fjells i karantenetida. Nå ber de om at folk ikke forlater hjemkommunene sine.

«Det meldes om påsketilstander på vei til Hallingdal og vi kan komme opp mot 120 000 personer i Hallingdal, hvor bare 21 000 personer er fast befolkning», skriver Rørby.

Idioter!!!!!!!

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (45 minutter siden):

Listahugs forslag er jo smittedempende. Hun har jo gode poenger rundt fulle busser og tog for folk som må på jobb. Få flest mulig over i kjøretøy med mindre smittefare. 

Om det er fornuftig er en annen sak, men sikkert lurt å lese artikkelen før man kommenterer.

Poenget er at alle skal holde seg hjemme. Norge kommer til å havne i lockdown snart.

De som skal i slikt arbeid blir fraktet av offentlig transport.

Lenke til kommentar

Idag var det en Norsk dame i Strømstad som omtrent gråt fordi hun ikke fikk kjøpt antibakt hånd desinfisering.

Igår ble politiet tilkalt til Karlshus??? Pga bråk og tilløp til slagsmål pga håndsprit utsolgt?

Hva er greia? Produseres alt i Kina og Tsjekkia nå eller? De brenner jo ABSOLUT Vodka osv kan ikke de få jobben på 60% sprit???

Det burde være enkelt? Private kan lage med rødsprit og olje/lotion også.

Hvorfor er vi så hemmet i en sånn simpel ting????

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Illuminatum said:

At 8000 har vært i Italia og Østerike i vinterferien er vel ikke så høyt.

Selv kjenner jeg i alle fall rundt 30 personer som var i Østerike i vinterferien.

Ble Østerrike inkludert i den initielle testingen? Var ikke det bare nord-italia.

Edit:

Jeg gir opp å skrive fra mobil i senga :p Øl?

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Svein M said:

Tja, opplever mye omdiskutert info - blant annet dette med symptomer og om det smitter hvis man er symptomfri eller ikke. 

Også dette med at vi har fått en farligere, mutert variant hit. Mye kan tyde på det. Se til Italia hvor de har mindre enn 1/5 del av Kinas smittede men 1/3 døde 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
5 hours ago, 0laf said:


Den virkelige ulempen er ikke for de som ikke blir testet, er man syk, så er man syk, akkurat i dette tilfellet blir man ikke bedre av å vite hvorvidt man har viruset eller ikke, ettersom det ikke finnes noen behandling uansett.

Ulempen er for de som skal holde kontrollen på dette, man vet jo ikke lengre hvor mange som er smittet, hvilken vei det går, om man burde intensivere tiltakene, innføre nye tiltak, hvilke områder som er mest utsatt ... kort sagt, uten bred testing vet man lite om hvordan ting går, og man har heller ikke samme mulighet til å isolere de som er smittet, samt de disse igjen har vært i kontakt med osv.

Å slutte med testing er rett og slett noe av det dummeste man kan gjøre, særlig når vi vet at Sør-Korea som omtrent eneste land har klart å komme utav dette relativt bra, sett i forhold til antall smittede, nettopp fordi de tester alle, å oppdager smittetilfeller tidlig.

Dersom det står på kapasitet, så bør man allerede nå bruke de pengene det koster for å utvide den kapasiteten.

Helt enig!

Lenke til kommentar
1 hour ago, djgudleif said:

Synes Norge har gjort ekstreme tiltak på kort tid. Dette er bra. Det var veldig i takt med befolkingen, og generelt alle virker samstemte. De samme som sa for to uker siden at det hele var hysteri, sier nå at regjeringen var for trege med å gjøre noe.

Vi får se om dugnadsånden kommer over oss alle. Om ca 2-3 uker bør man se effekten av at smitten avtar, etter disse siste dagers tiltak. Hvis det ikke rakk å bli helt ut av kontroll i mellomtiden.

Hvis det ikke kommer noe skrekktall i dag, så ser jo dette bra ut.

 hvem sa for 2 uker siden at det var et hysteri og nå sier at de var for trege?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Idag var det en Norsk dame som omtrent gråt fordi hun ikke fikk kjøpt antibakt hånd desinfisering.

Igår ble politiet tilkalt til Karlshus??? Pga bråk og tilløp til slagsmål pga håndsprit utsolgt?

Hva er greia? Produseres alt i Kina og Tsjekkia nå eller? De brenner jo ABSOLUT Vodka osv kan ikke de få jobben på 60% sprit???

Det burde være enkelt? Private kan lage med rødsprit og olje/lotion også.

Hvorfor er vi så hemmet i en sånn simpel ting????

Såpe og vann er bedre, billigere og mer tilgjengelig. Så hvorfor går folk mann av huse for akkurat antibac? Hvis man må ha noe å vaske seg med på farta så kan man vel bare ha med seg en dispenser med ferdigblandet såpevann + tørkerull?

Apropos, er konsentrert spylevæske god antivirus? Sånn i tilfelle man er på farta uten tilgang på både såpevann og antibac?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Ble Østerrike inkludert i den initielle testingen? Var ikke det bare nord-italia øl.

Tror ikke det nei. Sikkert en av hovedgrunnene til at det er så mange smittede i Norge nå.

Forøvrig, Spania er det nye Italia virker det som. De oppdaterer fortløpende, men tallene virker grusome og dødeligheten er høy.

Og det er mange nordmenn i Spania til enhver tid.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...