Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

failern skrev (Akkurat nå):

Og ved å spore telefonene til alle innbyggerne for å finne hvem som kan ha blitt smittet...

Joda, kult det, men dette har de ikke myndighet til i Norge (heldigvis). 


Det har de helt fint myndighet til i Norge, dersom de ønsker det.
Politiet henter inn lokasjonsdata i etterforskning hele tiden, det er ingenting i veien for at Staten gjør dette i et krisetilfelle.

GPS-sporing er også kun en del av det forebyggende arbeidet i Sør-Korea, som brukes for identifisere andre som kan være potensielt smittet, like viktig er massiv testing for å isolere flest mulig før de smitter andre.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (1 minutt siden):


Men alt tyder på at viruset er smittsomt lenge før man får symptomer, det er derfor tidlig diagnostisering ved hjelp av testing er viktig.

Og igjen, hvordan vet vi hva som virker, når vi ikke vet hvor mange som smittes, hvor, når osv ?

Jeg spekulerer bare, vi er på diskusjonforum ikke faktisk.no.

Helt vanvittig mange av oss i Norge og i verden kommer til å bli syke, er syke vært syke og kommer aldri til å bli testet.
Det er ikke sikkert du har Covid19 i denne pandemi perioden en gang, og du kommer aldri til å få vite det.
Syk så blir du frisk og har overlevd.


Nei myndighetene trenger ikke å vite hvor mange som er smittet 24/7.

Det de trenger nå olaf er at befolkningen ikke henger så mye sammen så vi kan bli smittet saktere i tur og orden så sykehusene kan takle oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Szeth said:

Jeg VET det ikke, jeg bare resonerer meg frem til det.

Da bør du ikke komme med slike påstander. 

Og Olaf har allerede forklart hvorfor man bør teste. Uten testing har man ingen oversikt.

La oss si en person har vært syk i 10 dager. Hvis du ikke tester så må du isolere alle som personen har vært i kontakt med og alle som de har vært kontakt med. Det kan være snakk om flere tusen mennesker som må plasseres i 14 dagers karantene.

Å plassere så mange mennesker i karantene er mye dyrere enn å produsere nok testkits sånn at folk kan bli testet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Da bør du ikke komme med slike påstander. 

Og Olaf har allerede forklart hvorfor man bør teste. Uten testing har man ingen oversikt.

La oss si en person har vært syk i 10 dager. Hvis du ikke tester så må du isolere alle som personen har vært i kontakt med og alle som de har vært kontakt med. Det kan være snakk om flere tusen mennesker som må plasseres i 14 dagers karantene.

Å plassere så mange mennesker i karantene er mye dyrere enn å produsere nok testkits sånn at folk kan bli testet.

Jeg spekulerer bare, vi er på diskusjonforum ikke faktisk.no.

Helt vanvittig mange av oss i Norge og i verden kommer til å bli syke, er syke vært syke og kommer aldri til å bli testet.
Det er ikke sikkert du har Covid19 i denne pandemi perioden en gang, og du kommer aldri til å få vite det.
Syk så blir du frisk og har overlevd.


Nei myndighetene trenger ikke å vite hvor mange som er smittet 24/7.

Det de trenger nå olaf er at befolkningen ikke henger så mye sammen så vi kan bli smittet saktere i tur og orden så sykehusene kan takle oss.

Lenke til kommentar
Szeth skrev (1 minutt siden):

Nei myndighetene trenger ikke å vite hvor mange som er smittet 24/7.

 

Åpenbart ikke 24 timer i døgnet, FHI har til nå kun oppdatert tallene daglig, men uten slike tall når testing opphører, hvordan mener du myndighetene skal vite hva som skjer, og hvorvidt tiltak virker?

Målet er jo først og fremst å stanse utviklingen, deretter å flate ut kurven så mye som mulig. Å stanse testing fremstår som en falitterklæring, det blir som det du skriver, hvor det fremstår som om slaget er tapt, og alle i løpet av noen uker uansett blir syke, noe som ville være en katastrofe man strengt tatt burde forsøke å unngå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Szeth said:

Jeg spekulerer bare, vi er på diskusjonforum ikke faktisk.no.

Helt vanvittig mange av oss i Norge og i verden kommer til å bli syke, er syke vært syke og kommer aldri til å bli testet.
Det er ikke sikkert du har Covid19 i denne pandemi perioden en gang, og du kommer aldri til å få vite det.
Syk så blir du frisk og har overlevd.

Med andre ord, du vil gi opp.

Hvis man ikke vil gi opp, så må man teste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
failern skrev (3 minutter siden):

Kilde? 


I en krisesituasjon er det åpenbart at regjeringen kan kjøre gjennom lovforslag på kort tid, se på Danmark, men det forutsetter at de andre partiene er enige.

Dersom personvernet må vike i noen uker, for å kartlegge smittedes posisjon, uten at dette kan brukes av politi, NAV, skattemyndigheter osv til andre formål, så er det neppe noe problem å få dette gjennom, ei heller å gjennomføre det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

 

Åpenbart ikke 24 timer i døgnet, FHI har til nå kun oppdatert tallene daglig, men uten slike tall når testing opphører, hvordan mener du myndighetene skal vite hva som skjer, og hvorvidt tiltak virker?

Målet er jo først og fremst å stanse utviklingen, deretter å flate ut kurven så mye som mulig. Å stanse testing fremstår som en falitterklæring, det blir som det du skriver, hvor det fremstår som om slaget er tapt, og alle i løpet av noen uker uansett blir syke, noe som ville være en katastrofe man strengt tatt burde forsøke å unngå.

Ja, dette gjøres ved å stenge skoler osv. Ikke ved å teste folk.

Tester er helt sykt ressurskrevende.

Jeg kan godt forklare på nytt ved å copy paste, så kan du motargumentere:

Det er ikke nødvendig å teste fordi vi ser om en syk person trenger helsehjelp og må bli innlagt utifra symptomer, ikke utifra testen.

Testen i seg selv blir brukt for å hindre smitte, siden smitten allerede brer seg så har tiltak som å stenge skoler blitt iverksatt. Da er ikke testen nødvendig lengre.

Testen om at flere og flere blir syke skaper pankikk. Vi vet at folk kommer til å bli smittet og folk kommer til å dø. Testen forteller deg ikke at du kommer til å dø eller prognostiserer hvordan det kommer til å bli.
Den forteller deg heller ikke om du er frisk eller kommert til å bli syk. Om du kan gå på skolen om 2 uker etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Szeth skrev (2 minutter siden):

Du forstår åpenbart ikke hva en test brukes til.

Forstår du det? I så fall, kan du opplyse oss?

Jeg trodde de brukes for å bekrefte om noen er smittet eller ikke.
For den enkelte er dette helt irrelevant, det finnes ingen behandling, resultatet av slike tester er viktige av helt andre årsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Szeth said:

Nei, jeg vil ikke gi opp. Slutt å tolk ting feil.
Du forstår åpenbart ikke hva en test brukes til.

Du skrev 
"Helt vanvittig mange av oss i Norge og i verden kommer til å bli syke, er syke vært syke og kommer aldri til å bli testet."

Jeg tolket det som at en stor andel av befolkningen vil bli syke og det er ingenting vi kan gjøre for å hindre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Forstår du det? I så fall, kan du opplyse oss?

Jeg trodde de brukes for å bekrefte om noen er smittet eller ikke.
For den enkelte er dette helt irrelevant, det finnes ingen behandling, resultatet av slike tester er viktige av helt andre årsaker.

Ja jeg prøver jo.

Hvis du føler deg syk. Jeg tester deg og du testes positivt = karantene
HVis du føler deg syk. Jeg tester deg og du testes negativt = karantene
Hvis du føler deg syk og jeg velger å ikke teste deg = karantene..


KAPISH?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Dersom personvernet må vike i noen uker, for å kartlegge smittedes posisjon, uten at dette kan brukes av politi, NAV, skattemyndigheter osv til andre formål, så er det neppe noe problem å få dette gjennom, ei heller å gjennomføre det.

Det er vanskelig å vite at det ikke misbrukes. Jeg synes ikke det er OK å gi bort personvernet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

Ja hva slags kosthold har folk når de driter så mye at de trenger 3 dassruller om dagen for 5 liter vann?

Kanskje noen lider av treg avføring? ;)

Men, har vi ikke nok trær i Norge da? Forstår at folk vil ha en pakke eller to ekstra, men når alle gjør det så blir det jo etterslep på etterfyllingen i hyllene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...