Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Sverige:

Én av fem sykehusansatte har hatt corona

En test av ansatte på Danderyd sykehus utenfor Stockholm, viser at 20 prosent har utviklet antistoffer mot coronaviruset. Den siste uken har 527 medarbeidere ved sykehuset blitt testet for antistoffer. En femdel av testene var positive og viser dermed at de ansatte har hatt eller har covid-19.

– Spontant synes jeg det er en høy andel, men det er veldig ferske data og vanskelig å vite hva man kunne forvente seg, sier overlege Charlotte Thålin ved Danderyd sykehus, som er ansvarlig for studien.

Nå skal flere tester gjennomføres, og det skal analyseres hvor mange av de smittede som har hatt symptomer på sykdommer. Ifølge den svenske Folkhälsomyndigheten beregnes en firedel av innbyggerne i Stockholm å være eller ha blitt coronasmittet innen begynnelsen av mai. (NTB)

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5ea6a382bc3402001131ac18

Hver pasient har nok kontakt med et visst antall ansatte i løpet av oppholdet. Poenget er altså at hvis man har vanlig lungebetennelse eller andre tilstander som gjør en ekstra utsatt for corona så bør man holde seg langt unna Danderyd sykehus.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sverige: 

Brittisk professor: Stockholm närmar sig New Yorks nivå

Dödligheten i Stockholm per invånare närmar sig New Yorks nivå – och antalet dödsfall per dag kommer öka. 

Det säger brittiska professorn Neil Ferguson som låg bakom rapporten som ändrade Storbritanniens corona-strategi. 

(...)

– Majoriteten av epidemiloger stöder min position, men Sverige har gått sin egen väg, säger han till Unherd. 

Neil Ferguson säger att den pågående epidemin i Sverige är intressant och de minskat antalet personer som smittas av varje person. 

– Det riktiga problemet är att de är vid en punkt där dödligheten per invånare i Stockholm närmar sig New Yorks nivå. Sverige har haft mer tid att öka intensivvårdplatser, men jag tror vi kommer se deras dödsfall per dag öka för varje dag. 

– Det är ett policybeslut från Sveriges regering där de tolererar det men jag tror inte det är ett beslut som de flesta länder gjort, uppenbarligen. 

I delstaten New York, som infört hårda karantänsregler, med omkring 19,4 miljoner invånare har hittills 16 599 avlidit i coronaviruset. Motsvarande siffra i Stockholms län med 2,3 miljoner invånare är 1 209 personer. 

Mer: https://www.expressen.se/nyheter/brittisk-professor-stockholm-narmar-sig-new-yorks-niva/

New Zealand:

New Zealand Says It Has Won 'Battle' Against COVID-19

Prime Minister Jacinda Ardern says that the island nation has defeated — for the present — the coronavirus as her government announced the lifting of most restrictions imposed to halt the spread of COVID-19.

"There is no widespread undetected community transmission in New Zealand. We have won that battle," Ardern said Monday. "But we must remain vigilant if we are to keep it that way."

Asked if New Zealand had eliminated COVID-19, Ardern replied: "currently."

Coronavirus in New Zealand has been trending down since April 5, when 89 confirmed cases were announced. On Sunday, there were no new cases announced for the first time in weeks, but another five were reported on Monday. A total of 19 people have died in New Zealand from COVID-19.

The country's director-general of health, Ashley Bloomfield, said the small number of new cases in recent days "does give us confidence that we have achieved our goal of elimination."

Mer: https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/04/27/845304917/new-zealand-says-it-has-won-battle-against-covid-19?t=1587985851043

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Jeg prøver å analysere tallene:

- Merk at grafen er kuttet så variasjonene ser større ut enn de er. Det er ca 10% nedgang (~1300 personer) fra gjennomsnittet tidligere år.

- De ~200 koronadødsfallene betyr at den reelle forskjellen er på ca ~1500 færre dødsfall av andre årsaker.

- Normalt dør ~900 per år, der høydepunktet (~80%) ligger i uke 1-15. Lavere influensasmitte forklarer altså ~700 færre dødsfall.

- Likevel gjenstår en komponent på ~800 uforklarte færre dødsfall. Det kan jo ha mange årsaker, men endret adferdsmønster kan ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (50 minutter siden):

Om de økonomiske ødeleggelsene ikke betyr noe. 


Sverige klarer seg ikke bedre enn andre land økonomisk de heller.
Konkurser øker, arbeidsledighet øker mye, og er omtrent på nivå med Norge, alle piler for økonomien peker nedover.

De norske tiltakene koster ingenting, vi ser jo at Oljefondet har falt med 5 ganger mer enn det vi har brukt på tiltak, på grunn av begynnende resesjon i verdensøkonomien, som kommer av frykt for virus, sykdom og død, for å ikke snakke om alle kostnadene nettopp sykdom og død drar med seg.

Å stenge skoler, restauranter m.m fremstår som lommerusk i forhold til kostnadene ved å la sykdommen spre seg fritt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Camlon skrev (På 25.4.2020 den 20.45):

Hva man bør se på er avhengig av hva man undersøker.

Ønsker man å se trenden til et land, så bør man følge med på nye smittete, dødsraten og innlagt på sykehus. Antall dødsfall gir også en indikasjon hvor mange som egentlig har blitt smittet.

Hvis man ønsker å se hvor mange som faktisk har dødd, så bør man ta dødsraten og trekke fra normal dødsrate. Ulempen er at vi må vente på at deres statistikkbyrå publiserer statistikken,  men når den endelig blir publisert så har vi sammenlignbar statistikk.

Å trekke fra normal dødsrate kan være en måte å gjøre det på, men normal dødsrate er jo under normale omstendigheter. Når "ingen" er ute og kjører bil så dør det færre i trafikken, osv. Så det blir feil nesten uansett hva man gjør.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Peppep said:

Hva tilsier det? Først må personen bli smittet. Deretter tar det noen dager før man får symptomer - og det er i snitt 8 dager fra man får symptomer til en eventuell innleggelse. Hvis det i utgangspunktet var 3000 smittede i påsken og Re var 0,66 ville det ha gitt 1 980 nye smittede. Ved 1 er det 3000 flere smittede. Hvordan har du kalkulert deg frem til en Re for påsken når (A) vi ikke vet hvor mange pasienter som er ut og inn av sykehuset fra dag til dag, kun totaltallet? Og (B) det er først nå to uker siden påskehelgen? Slik jeg har forstått det er det først neste uke at man kan begynne å analysere påsken.

Forrige gang tallene tilsynelatende gikk opp var forrige helg. Tallene på tirsdagen (dvs oppdatert etter mandag) var lavere enn fredagen. Når det nå tilsynelatende er en økning igjen - i en helg - tipper jeg at det bare er fordi færre skrives ut i helgene. Vi får se på tirsdag.

Jeg går etter trenden. Her er trenden vi burde ha fått om R0 økte til 0.66 og ble der

image.png.d74b72ff3a897210863ecbff235177f0.png

For å kunne få sykehusinnleggelsene til å være på 126 som den er nå, så må R0 ha økt til 1.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (22 minutter siden):

https://m.timesofindia.com/india/covid-19-pune-co-plans-to-start-vaccine-production-next-month/articleshow/75396697.cms?utm_medium=referral&utm_campaign=iOSapp&utm_source=WhatsApp.com

Indisk selskap setter i gang produksjon av vaksine før den er godkjent/testet i tilfellet den skulle bli nettopp det. (Men de stopper produksjon av andre vaksiner). 

Ein har vel vore inne på tanken også i Storbritannia. Dei risikerer vel då å ha masseprodusert ei vaksine som ikkje kan brukast. Men eg gler meg litt til å sjå kva FHI kjem til å seie dersom det blir slik at andre land kan starte massevaksinasjon så snart det er slått fast at vaksinen er effektiv og trygg å bruke, samstundes som vaksine her heime er langt unna.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Det kan godt være temperatur har en del å si, dråper faller fortere i varmere temperatur og overlever litt kortere på varmere overflater, men dette er nok veldig sekundært. I kaldt vær har vi også en tendens til å samles innendørs med kortere avstand til hverandre, men jeg tror heller ikke det er den største forskjellen. Hovedgrunnene til smittespredning i vesten og på den nordlige halvkule er nok andre grunner enn temperatur, som reisevaner.

At det spredde seg så fort til og på den nordlige halvkule er nok først og fremst fordi vi reiser veldig mye både i næringsliv og privat. Vi flyr ekstremt mye i vesten, og i Europa er det millioner på millioner som tar toget også mellom land. I starten ble det snakket mye om at viruset rammet de rikeste hardest først, før det senere sprer seg til alle. I Europa og Nord-Amerika har vi også typisk god struktur i samfunnet som gjør det raskere å oppdage spredning, spore og se omfanget av smitte.

Et annet poeng er at på sommeren med mye sterk uv-stråling dør viruset mye raskere på overlfater ute i det offentlige rom enn på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
asicman skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke har noe informasjon utover wikipedia siden så sier den at han har fire grader, ser ut som  en B.Sc, to Master og en PhD i biological engineering. Dette er ikke en medisinsk grad. Wikipedia siden sier han ikke fikk undervise mer i bioengineering: "MIT also revoked Ayyadurai's contract to lecture at the bioengineering department".

 

Det sier jeg i innlegget. Jeg sier at han er kontroversiell. Jeg kom på sporet av ham fordi han har laget en bio-simulator som kan brukes for å finne molkylære sammenhenger. Altså kan denne simulatoren finne frem til 'compounds' som kan ha uheldige/heldige virkninger. Jeg har sett at forsknings miljøet har kommet med nikotin, brystbrann medisin oa som i (hans?) simulator kan ha virkning og nå testes (etter hva jeg forstår) klinisk. Han påstår blandt annet, at imunforsvaret vårt er ikke forstått skikkelig av farmasøytisk industri. Han sier at Dr MD og Dr Kjemikere ikke er oppdatert på biologi i stor nok grad. Han hevder at i forlengelsen av det er hele den farmasøytiske industrien på feil spor. Han er biolog/programvare utvikler som har ekstreme meninger. Jeg synes at jeg som legman ikke kan si om han har noe eller ei. Det er ikke å kjimse av hva han til nå har gjort. Kartlagt noen av de viktigste kjemiske elementene i kroppen vår og hvordan de påvirker hverandre. Ei heller de akademiske gradene han har fra MIT. Jeg spør: er det noe i hva denne mannen sier? Se bort fra hans politiske meninger som ikke er grunnlag for hvorfor jeg bringer ham frem.

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (På 26.4.2020 den 9.05):

Måten ting har vært gjort på nå der folk sitter praktisk talt i husarrest flere steder i verden og arbeidsplasser er stengt, er noe som vil ha LANGT verre konsekvenser enn selve viruset.

Kilde? Har du sett hvordan det gikk i Italia, f.eks.?

Lenke til kommentar

Ungene får utslett og hjerteproblemer av corona i England.

Sitat

NHS issues urgent alert amid spike in the number of children being admitted to intensive care with a new coronavirus-related 'inflammatory syndrome'

  • The illness is similar to COVID-19, doctors say, but some children test negative   
  • Children with the condition have been found to have swelling in their hearts 
  • Young people have been largely unaffected during the coronavirus pandemic 
  • Here’s how to help people impacted by Covid-19

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8260399/NHS-issues-doctors-urgent-alert-coronavirus-related-condition-children.html

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Hmmm. Det er rapportert mage smerter og mulig COVIS-19 sammenheng før, men hvor relevant det er vet jeg ingenting om. Forstørret hjerte høres ikke bra ut, men igjen vet jeg ingenting om sammenhenger.

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Sverige klarer seg ikke bedre enn andre land økonomisk de heller.
Konkurser øker, arbeidsledighet øker mye, og er omtrent på nivå med Norge, alle piler for økonomien peker nedover.

De norske tiltakene koster ingenting, vi ser jo at Oljefondet har falt med 5 ganger mer enn det vi har brukt på tiltak, på grunn av begynnende resesjon i verdensøkonomien, som kommer av frykt for virus, sykdom og død, for å ikke snakke om alle kostnadene nettopp sykdom og død drar med seg.

Å stenge skoler, restauranter m.m fremstår som lommerusk i forhold til kostnadene ved å la sykdommen spre seg fritt.

100%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...