Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Betroz skrev (3 timer siden):

Basert på rå data : COVID-19 følger statestikk som for vanlig influensa. At samfunnet kan åpne igjen. Kort fortalt. Pressekonferansen er vel verdt å se.

I motsetning til sesonginfluensa finnes det ingen vaksine, ingen delvis immunitet i befolkningen, og den er mye mer smittsom.

Hva sa du igjen, sa du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (54 minutter siden):

Hva skjer i Irland? Litt mindre befolkning enn Norge, med sine 4,7M og allerede passert 1000 dødsfall, derav 220 bare i går etter en lengre periode med rundt 40 per dag. Totalt ca like mange dødsfall per million innbygger som Sverige (205 vs 217).

Et annet utskudd er Belgia. 6917 dødsfall på en befolkning som bare er litt høyere enn Sverige, med sine 11,6 M innbyggere. Det blir 597 dødsfall per million innbygger. Til sammenligning har Norge nå 37 dødsfall per million innbygger.

Sikkert New World Order/Rockefeller/Bilderbergerne/Illuminati.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (55 minutter siden):

De snakker også om at leger er ofte tvunget til å sette Covid.19 som dødsårsak når det er tydelig at en person har andre årsaker som kan medføre død, så tallene blir feil.

Hvis en person har kreft der personen har fått 6-7mnd leve, så får de Covid.19 da blir Covid.19 satt som dødsårsak ikke at de hadde dødelig kreft.

Hvis de dør av viruset så dør de av viruset.

Det er også stor underrapportering av dødsfall fra viruset. I New York ble for eksempel alle som døde hjemme regnet som noe annet enn virusdødsfall, selv om de døde av viruset. Kun de som døde på sykehus ble regnet med. Jeg vet ikke om de har endret på dette nå.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 minutter siden):

Hvis de dør av viruset så dør de av viruset.

Det er også stor underrapportering av dødsfall fra viruset. I New York ble for eksempel alle som døde hjemme regnet som noe annet enn virusdødsfall, selv om de døde av viruset. Kun de som døde på sykehus ble regnet med. Jeg vet ikke om de har endret på dette nå.

Husk at det er stor forskjell fra land til land og i USA fra stat til stat. I Storbritannia er det sannsynlig tusenvis av dødsfall som ikke er rapportert som Covid-19, mens det i Belgia er snakk om overrapportering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Husk at det er stor forskjell fra land til land og i USA fra stat til stat. I Storbritannia er det sannsynlig tusenvis av dødsfall som ikke er rapportert som Covid-19, mens det i Belgia er snakk om overrapportering. 

Samme har blitt sagt om Norge, at vi underrapporterer. Jeg tror på det du sier her, jeg tror tallene er vanskelige å være sikre på, men likevel er de de eneste vi har å gå etter. Håper ikke for mange begynner å spekulere i de, da det ikke egentlig er verdt en diskusjon utover det som faktisk skjer 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (28 minutter siden):

Noterer meg at WHO igjen og sier at det ikke finnes bevis på at man blir immun. Dette er vel 3 gangen? Tydelig at de vet noe.

En ting de vet er at de ikke kan hevde at en er immun, selv med "antibodies", uten å kunne dokumentere at det stemmer, som betyr at det må påvises at det skjer i en statistisk signifikant andel av tilfeller. Det handler dermed om å ha tilstrekkelig datagrunnlag til å gå fra "vi har ikke bevis for" til "vi har bevis for", og de advarer mot å ta for gitt at det er slik uten at det er dokumentert.

Konsekvensene av å hevde at folk blir immun om det ikke stemmer kan være store. Det gjelder også om en hevder at folk ikke blir immun om det ikke stemmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (36 minutter siden):

Samme har blitt sagt om Norge, at vi underrapporterer. Jeg tror på det du sier her, jeg tror tallene er vanskelige å være sikre på, men likevel er de de eneste vi har å gå etter. Håper ikke for mange begynner å spekulere i de, da det ikke egentlig er verdt en diskusjon utover det som faktisk skjer 

Ja, vi må helt klart selvfølgelig se på tallene som de er, er bare de vi har klart. Som et eksempel har Frankrike hatt et par slike «oppsamlingsdager» hvor de har fått urapporterte dødsfall inn i den totale statistikken. Kina hadde også en. Kanskje vi får se det fra Storbritannia snart også, og kanskje vi etterhvert ser at Belgia trekker fra noen dødsfall. 

Helst bør man se på både på antall nye smittede i kombinasjon med hvor mye de tester, sykehusinnleggelser og dødsfall for å få et mer klart bilde av situasjonen i hvert enkelt land.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Hva man bør se på er avhengig av hva man undersøker.

Ønsker man å se trenden til et land, så bør man følge med på nye smittete, dødsraten og innlagt på sykehus. Antall dødsfall gir også en indikasjon hvor mange som egentlig har blitt smittet.

Hvis man ønsker å se hvor mange som faktisk har dødd, så bør man ta dødsraten og trekke fra normal dødsrate. Ulempen er at vi må vente på at deres statistikkbyrå publiserer statistikken,  men når den endelig blir publisert så har vi sammenlignbar statistikk.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (19 minutter siden):

Hva man bør se på er avhengig av hva man undersøker.

Ønsker man å se trenden til et land, så bør man følge med på nye smittete, dødsraten og innlagt på sykehus. Antall dødsfall gir også en indikasjon hvor mange som egentlig har blitt smittet.

Hvis man ønsker å se hvor mange som faktisk har dødd, så bør man ta dødsraten og trekke fra normal dødsrate. Ulempen er at vi må vente på at deres statistikkbyrå publiserer statistikken,  men når den endelig blir publisert så har vi sammenlignbar statistikk.

Hvis man får riktige tall da. I Whuhan ble det ikke oppgitt hvor mange som døde per dag. Normalt dør det mellom 200 til 500 per dag i en by på Whuhans størrelse og det var mange rapporter om at det gikk forsendelser av urner på 5 tusen per dag til krematoriene. Men de offisielle tallene avvek ikke fra de normale. Noe som taler for at dette er sant er at CCP vedtok et dekret som sa at pårørende måtte hente asken av sin pårørende ifølge med en CCP representant. Obligatorisk. Dukket du opp alene uten en ledsager fikk du ikke levningene.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Konsekvensene av å hevde at folk blir immun om det ikke stemmer kan være store. Det gjelder også om en hevder at folk ikke blir immun om det ikke stemmer.

Ville vi ikke pr. nå hatt noen norske eksempler på at man kan bli smittet flere ganger? Sannsynligheten peker imot WHO, all den tid det mest normale med ulike virus er at folk blir immune. Det er langt sjeldnere med det motsatte scenario.

En må også forsikre seg om at de som angivelig er smittet "på nytt" faktisk var friske i mellomtiden, så det ikke er samme syklusen de egentlig er inne i.

Inntil jeg ser eksempler fra troverdige kilder i nord-europeiske land, så velger jeg for min del å tro på immunitet.

Egentlig stoler jeg bare på Norge :p

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 timer siden):

Grunne til økningnen av slag og hjerteinfarkt blant unge er at coronaviruset kan forårsake fortykning av blodet som kan føre til blodpropper. Hjerteinfarkt har gått ned fordi folk sitter stort sett hjemme i sofaen. Ulykker av samme grunn.

https://edition.cnn.com/2020/04/22/health/strokes-coronavirus-young-adults/index.html

https://www.nytimes.com/2020/04/06/well/live/coronavirus-doctors-hospitals-emergency-care-heart-attack-stroke.html

Det er nok mange teorier og hypoteser til hvorfor det og det skjer, men at økt dødlighet blant unge ene og alene skyldes Covid19 infeksjoner er nok ikke realitet, jeg ble selv veldi syk i midten av mars med tosidig lungebetennelse som ikke var korona relatert og fikk selv oppleve hvor vanskelig det var å komme inn til en lege for å få hjelp, selv her i norge hvor vi totalt sett er utrolig lite rammet. Så at mange stryker med av helt urelaterte sykdomsforløp som de eller ikke hadde gjort om det hadde fått komme til en lege er nok ganske sikkert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

I motsetning til sesonginfluensa finnes det ingen vaksine, ingen delvis immunitet i befolkningen, og den er mye mer smittsom.

Hva sa du igjen, sa du?

Nå forsvarer jrg ikke fyren, men nå har ikke jeg tatt influensavaksinen på 11 år. Siden den gang har jeg ikke vært syk/dårlig under influensasesongen. Ble derimot dårlig når jeg tok vaksinen før det.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (26 minutter siden):

Spådde ikke du sykehusene fullt av folk under 30 år i respirator?

Det har ikke skjedd, nei.

Kan du ikke oppsummere hvor mange i 20-30årene som har dødd i Norge, er du snill?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Laffe skrev (6 minutter siden):

Nå forsvarer jrg ikke fyren, men nå har ikke jeg tatt influensavaksinen på 11 år. Siden den gang har jeg ikke vært syk/dårlig under influensasesongen. Ble derimot dårlig når jeg tok vaksinen før det.

Det betyr ikke at du ikke smitter videre.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (28 minutter siden):

Du linker til en risikovurdering fra 12. mars; men denne er justert i ettertid (15. april), hvor de kalibrerte innleggelsesrisiko fra 1% til 1,85%. Det gjør at i følge risikomodellen så anslås det at 50378 har vært smittet i Norge, altså store mørketall. Dette er dog bare estimater.

Kilde: https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/corona_report-24-april.pdf side 17. Ta forbehold om feiltolkning siden jeg ikke har kompetanse til å lese slike rapporter og fagbegrep.

Endret av superfastjellyfish
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke oppsumere hvor mange i 20-30årene som har dødd, er du snill.

Fyll lungene med vann. Det er følelsen - du drukner, du får ikke puste. Så får du selv bestemme om dette er noe som er "reelt" eller ikke. Jeg ville ikke gitt dette til mine eldre. Ville du?

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, superfastjellyfish said:

Du linker til en risikovurdering fra 12. mars; men denne er justert i ettertid (15. april), hvor de kalibrerte innleggelsesrisiko fra 1% til 1,85%. Det gjør at i følge risikomodellen så anslås det å være 50378 smittede i Norge, altså store mørketall. Dette er dog bare estimater.

Kilde: https://www.fhi.no/contentassets/e6b5660fc35740c8bb2a32bfe0cc45d1/vedlegg/nasjonale-rapporter/corona_report-24-april.pdf side 17. Ta forbehold om feiltolkning siden jeg ikke har kompetanse til å lese slike rapporter og fagbegrep.

Takk for rettelse. Har ikke fått med meg at de har justert den. Det er ikke lenge siden jeg leste 1% i media, men fant det ikke igjen nå . 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...