Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Reindear skrev (2 minutter siden):
  • andelen av positive tester  har steget til 10,6%
  • og våres nye landsmen fyller opp sykehusene
     

    Blant 62 av de nyinnlagte pasientene forrige uke, var det kjent hvor de var født. 21 av dem, tilsvarende 34 prosent, er født utenfor Norge.

    72 prosent av de utenlandsfødte som har blitt innlagt de siste tre ukene har vært uvaksinert.

Sagt det her inne siden midten av 2020..Kan bli gal av diskutere med folk her inne når man sitter med info fra en venn som jobber nettopp med de her pasientene og man vet hvem som legges inn..

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kina: Millionby stenges etter ett smittetilfelle

Sitat

Etter at det ble oppdaget ett nytt smittetilfelle i byen Heihe i Heilongjiang-provinsen, har kinesiske myndigheter oppfordret folk til å holde seg hjemme.

Myndighetene i Heihe har begynt å teste de 1,6 millioner innbyggere og spore nærkontakter. Ifølge statlige medier er buss- og taxitjenester stengt, mens ingen kjøretøy får forlate byen.

Smittetallene i Kina er lave sammenlignet med de fleste andre land, men landet har slitt med mindre smitteutbrudd i minst elleve provinser. Selv om smittetallene er relativt lave, gjør myndighetenes nullsmittestrategi at tiltakene blir omfattende.

Myndighetene har allerede stengt ned byene Lanzhou og Ejin. Rundt seks millioner innbyggere bor i områder som er stengt ned i Kina.

(NTB)

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Ifølge ei venninne på Rikshospitalet er mange av pasientene fra Øst-Europa (mest Polen) men de fleste der er nordmenn fra Romerike og Oslo i 40-60 årsalderen.

Jeg hører ikke om så mange etnisk Nordmenn som legges inn rundt Oslo området, kanskje det har skiftet litt i det siste.

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

søt kan jeg godt ta med meg. 

Bare hyggelig, men nei jeg ser alle med rødt pass som Nordmenn uansett farge, etnisitet eller annet👍 Men ordbruken må vel bli ikke etnisk ? Med tanke på de har vært høyt representert på antall alvorlig innlagte siden starten av dette så er det vel også greit gi ut korrekt informasjon på etnisitet også ? Men du med insider på Riksen burde jo være klar over dette ?

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (15 timer siden):

Bare hyggelig, men nei jeg ser alle med rødt pass som Nordmenn uansett farge, etnisitet eller annet👍 Men ordbruken må vel bli ikke etnisk ? Med tanke på de har vært høyt representert på antall alvorlig innlagte siden starten av dette så er det vel også greit gi ut korrekt informasjon på etnisitet også ? Men du med insider på Riksen burde jo være klar over dette ?

red passport - Bing images

mange nordmenn rundtomkring

Endret av Reindear
Lenke til kommentar

Folk eier ikke disiplin her i landet. Så i Dagsrevyen i går, der det var 300 smittede i Kina sist uke, da var det krise der borte. Det viser hvor mye mer disiplinerte de er. Kanskje mye å forvente at man skal matche dem, men det er frustrerende å se på alle svimlingene her i landet. De kaster munnbindet en etter en, og går helt oppi trynet på deg over alt uten å tenke. 
Et eksempel på Rema for noen uker siden: Står ved noen grønnsaker, og skal til å ta oppi posen. Så kommer en tulling rett mot meg og helt oppi meg. Jeg bakker instiktivt unna, og han sier: "du trenger ikke flytte deg for meg, jeg skal bare ha..blablabla.". Skulle sagt: Ja når ikke du har vett å holde avstand, må jo jeg gjøre det. Men kom ikke så langt. Men det viser bare hvor bevisstløse folk er.  Og sånt er der mye av altså, altfor mye. Og masse med fjols som syns det er viktigere å menge seg, og gå og flire på utesteder etc, enn å bruke vett.
Og så disse tafatte dingledokkene av noen helsemyndigheter, som er livredde for å framstå upopulære, og tillater alt mulig.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Folk eier ikke disiplin her i landet. Så i Dagsrevyen i går, der det var 300 smittede i Kina sist uke, da var det krise der borte. Det viser hvor mye mer disiplinerte de er. Kanskje mye å forvente at man skal matche dem, men det er frustrerende å se på alle svimlingene her i landet. De kaster munnbindet en etter en, og går helt oppi trynet på deg over alt uten å tenke. 
Et eksempel på Rema for noen uker siden: Står ved noen grønnsaker, og skal til å ta oppi posen. Så kommer en tulling rett mot meg og helt oppi meg. Jeg bakker instiktivt unna, og han sier: "du trenger ikke flytte deg for meg, jeg skal bare ha..blablabla.". Skulle sagt: Ja når ikke du har vett å holde avstand, må jo jeg gjøre det. Men kom ikke så langt. Men det viser bare hvor bevisstløse folk er.  Og sånt er der mye av altså, altfor mye. Og masse med fjols som syns det er viktigere å menge seg, og gå og flire på utesteder etc, enn å bruke vett.
Og så disse tafatte dingledokkene av noen helsemyndigheter, som er livredde for å framstå upopulære, og tillater alt mulig.

 

Men hvor mange er vaksinerte i Kina vs. Norge? Og Kina er vel neppe noe eksempel til etterfølelgelse for det frie demokratiet i Norge?

Og dessuten: er ikke du selv vaksinert? Hva er det man er så redd for om man er vaksinert? Du synes det er frustrerrende at folk igjen begynner og ønsker å leve slik mennesker levde i febraurar 2020, altså det som er den normale måten for mennesker å leve på og som har vært den normale måten å være menneske på siden tidenes morgen.

Jeg mener fullt ut og bestemt at de som til tross for vaksinen fortsatt er så redde for corona at det setter begrensninger i hvordan de vil leve nå må ta ansvar selv og ikke forvente og forlange at flertallet av oss skal vise spesialhensyn til den minoriteten som ikke vil legge fra seg frykt for corona. Jeg har tatt vaksinen, jeg deltok i "dugnaden" men jeg er 100% fast og bestemt på at jeg ikke skal la resten av det korte livet jeg har her på jorden styres etter å for enhver pris unngå covid-19. Det finnes andre ting i mitt liv som er mer farlig enn covid-19 som jeg ikke er det minste redd for og jeg kommer ikke til å gå rundt og vise spesialhensyn. Covid-19 har komme til verden for å bli for evig og alltid men nå har vi vaksinen som gjør at det ikke er noen alvorlig trussel og da skal jeg ta igjen det fortapte og leve mitt eget og eneste liv slik jeg vil leve det for jeg får ikke årene med coronanedstenging til gode etterpå. Dersom man skal basere seg på tankegangen "steng ned samfunnet hver gang det er høye smittetall" kan vi aldri leve normale liv igjen noensinne og hver eneste vinter i all fremtid blir en lang lockdown mellom oktoboer og mai, noe som vil medføre helt ufattelig brutale og destruktive ødeleggelser for samfunnet som jeg knapt tør tenke på. Det er godt mulig jeg omkommer i en trafikkulykke senere i dag; det vet man aldri, men da har jeg i det minste levd før det skjedde. En klok mann sa en gang at kvaliteten på livet er vel så viktig som kvantiteten, kanskje viktigere.

La meg legge til at jeg respekterer om du ikke ønsker å gå tilbake til det normale livet og tar dine private forholdsregler, men det er for mye forlangt at alle vi andre som overhodet ikke er redd for corona i det hele tatt også skal gjøre det. Alt for mye forlangt. Og jeg liker veldig dårlig at folk kaller meg fjols uten vett. Jeg vil ikke legge lignende klistrelapper på de som er i overkant redde for corona som om det var den farligste sykdommen som noensinne har eksistert; jeg har selv slitt med hypokondri og helseangst og jeg forstår slik tankegang men da jeg slet med det forventet jeg aldri at resten av samfunnet skulle vise spesiealhensyn til meg. Fortsatt har jeg litt angst, for kreft og hjerteproblemer, men covid-19 er jeg ikke redd for i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Men hvor mange er vaksinerte i Kina vs. Norge? Og Kina er vel neppe noe eksempel til etterfølelgelse for det frie demokratiet i Norge?

Og dessuten: er ikke du selv vaksinert? Hva er det man er så redd for om man er vaksinert?

Er vaksinert, men det er ikke et poeng. Der er andre som ikke er vaksinerte, og det er usikkert hvorvidt det fungerer. På alle hvertfall. Og man kan jo bære smitte likevel.
Og demokrati begynner jeg å stille spørsmål ved. Kanskje det er bedre med et system mer likt det Kina har, på noen områder hvertfall.

Men hovedpoenget er at folk uansett kan bruke mer smittevett enn de gjør, og ikke oppføre seg som tanketomme fjols. Det burde koste lite. Hvorfor sitter det feks så forbannet langt inne for mange, å forsette bruke munnbind på butikker etc?
Holde mer avstand, ta mer hensyn? Unngå så mange sammenstimlinger, og ganske enkelt bli litt mer disiplinerte?
Det er det jeg snakker om. Hvordan folk oppfører seg. Egoistiske bortskjemte vestlige mennesker, som bare tenker på å "ha det gøy".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 timer siden):

Er vaksinert, men det er ikke et poeng. Der er andre som ikke er vaksinerte, og det er usikkert hvorvidt det fungerer. På alle hvertfall. Og man kan jo bære smitte likevel.
Og demokrati begynner jeg å stille spørsmål ved. Kanskje det er bedre med et system mer likt det Kina har, på noen områder hvertfall.

Men hovedpoenget er at folk uansett kan bruke mer smittevett enn de gjør, og ikke oppføre seg som tanketomme fjols. Det burde koste lite. Hvorfor sitter det feks så forbannet langt inne for mange, å forsette bruke munnbind på butikker etc?
Holde mer avstand, ta mer hensyn? Unngå så mange sammenstimlinger, og ganske enkelt bli litt mer disiplinerte?
Det er det jeg snakker om. Hvordan folk oppfører seg. Egoistiske bortskjemte vestlige mennesker, som bare tenker på å "ha det gøy".

Ingen nekter deg flytte til Kina, kan jo vurdere Nord Korea i samme slengen ? 

Nyte livet, ha det gøy og være sosiale er en sikkelig uting.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (Akkurat nå):

Ingen nekter deg flytte til Kina, kan jo vurdere Nord Korea i samme slengen ? 

Nyte livet, ha det gøy og være sosiale er en sikkelig uting.

Nei har ikke sagt at noen nekter meg heller. Men det blir en logisk brist, å sette likhetstegn mellom det å ha synspunkter - og at man dermed burde flytte et annet sted. Har nære og familie her jeg også, og som jeg har et visst ansvar for. 

Og det er forskjell på å barbere seg, og å skjære håve av seg. Nytelse og gøy kan ha mange former, derfor satt i " ". les: Alt til sin tid, og med måte. Igjen, det burde koste lite å bruke noe mer smittevett enn mange gjør i vårt samfunn ( Som jeg mener er belemret med i overkant mye dumskap ja.)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Alt til sin tid, og med måte.

I Kina ville dere sikkert brukt heldekkende smittevern, eller vært innestengt hjemme og hatt militære som kom hjem med maten. En mellomting kan være å bestille maten på nettet. 

Smitteeksplosjon i Singapore, der 84 % er fullvaksinerte.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/10/28/195797853/smitteeksplosjon-i-singapore-flere-tusen-bekreftede-smittetilfeller-pa-fa-timer

Lenke til kommentar

Ny runde med runde tall fra Worldometers:

Verden rundet fredag 5 millioner koronadødsfall (offisielt, reelt er sannsynligvis 3-5 ganger høyere)

Verden runder om en ukes tid 250 millioner koronasmittede (offisielt)

I går rundet UK 9 millioner smittede, Tyrkia 8 millioner, Colombia og Spania 5 millioner

Norge har rundtet 900 dødfall og Peru, som er 6 ganger så folkerik som oss, har rundet 200 000 dødsfall.

Sverige (10,2 mill innbyggere) rundet for noen dager siden 15 000 dødsfall.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Peru har i særklasse flest dødsfall ut fra folketallet. Det er ganske forferdelig, og kan jo også være verre siden dette er offisielle tall.

1. Peru - 200.217 døde (33.5m innbyggere)
2. Bosnia - 11.495 døde (3.2m innbyggere)
3. Bulgaria - 23.918 døde (6.8m innbyggere)
4. Nord-Makedonia - 7.132 døde (2m innbyggere)
5. Montenegro - 2100 døde (620k innbyggere)
6. Ungarn - 30.729 døde (9.6m innbyggere)
7. Tsjekkia - 30.753 døde (10.7m innbyggere)
8. Brasil - 607.764 døde (214m innbyggere)

Her er det mye Øst-Europa, populist-politikere og lav vaksinedekning.

Norge er til info på 146. plass.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Delvis skrev (På 30.10.2021 den 8.31):

Folk eier ikke disiplin her i landet. Så i Dagsrevyen i går, der det var 300 smittede i Kina sist uke, da var det krise der borte. Det viser hvor mye mer disiplinerte de er. 

Lurer på hvor lenge Kina skal kjøre på med zero covid-strategi.

De er jo ikke akkurat kjent for å elske frihet der borte, så det kan bli en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...