Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (8 timer siden):

Lurer på hvor lenge Kina skal kjøre på med zero covid-strategi.

De er jo ikke akkurat kjent for å elske frihet der borte, så det kan bli en stund.

Frihet, hva er frihet? Frihet til å være ansvarsløse egoister, som bare gir f. så lenge man får boltre seg med seg selv som man vil?
Alt er relativt.

Sier ikke at Kina trenger være så mye av et ideal, men det er mulig å lære noe både her og der.
Myndighetene våre, burde hvertfall være tøffere i å oppfordre/legge til rette for mer smittevett. Og det er noe folk flest burde bli flinkere til også. Der er for mange tankeløse slaurer og svimlinger man ser når man er ute. Det er det jeg reagerer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 timer siden):

Frihet, hva er frihet? Frihet til å være ansvarsløse egoister, som bare gir f. så lenge man får boltre seg med seg selv som man vil?
Alt er relativt.

Det er umulig å kjøre zero covid-strategi i et fritt samfunn. Om du vil ha zero covid, får du flytte til et diktatur der de praktiserer det. Om du slipper inn (det gjør du neppe).

Zero covid kunne fungert i en kort periode helt i starten av pandemien, eller som et midlertidig pusterom, men nå er det bare å utsette det uunngåelige.

Når alle har fått tilbud om vaksine, er det best å bare la viruset spre seg sakte og kontrollert gjennom befolkningen. Å forsøke å utrydde det, har de siste to årene vist er en fånyttes utopi. Det var et lykketreff at vaksinen ble tilgjengelig så fort, og det er åpenbart den som begrenser skadevirkningene av et ustoppelig virus.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Frihet, hva er frihet? Frihet til å være ansvarsløse egoister, som bare gir f. så lenge man får boltre seg med seg selv som man vil?
Alt er relativt.

Sier ikke at Kina trenger være så mye av et ideal, men det er mulig å lære noe både her og der.
Myndighetene våre, burde hvertfall være tøffere i å oppfordre/legge til rette for mer smittevett. Og det er noe folk flest burde bli flinkere til også. Der er for mange tankeløse slaurer og svimlinger man ser når man er ute. Det er det jeg reagerer på.

Du vet ingenting om hvorfor mennesker velger å leve normale liv igjen og ikke tilbringe resten av livet sitt med å sitte ensom hjemme for resten av livet for å unngå corona. Det kan være mennesker som fra før er i en vanskelig livssituasjon som nå har isolert seg i lang tid, og som kanskje har mistet noen de er glade i og som nå, når endelig isolasjonen er over går ut og møter noen de er glade i som de ikke har møtt på uendeloig lange tider. Du har ingen rett til å sitte her og dømme dem når de tross alt gjør det som er lov; meteren og muinnbind er opphevet og at du misliker det betyr ikke at de som ikke slavisk gjør det ennå er "ansvarsløse egoister som gir f" eller "tankeløse slauretr og svimlinger". Jeg har ikke tenkt å dele ut slike merkelapper og kallenavn på de som har tenkt å rette resten av livet sitt inn etter corona, om de vil tilbringe resten av livet innendørs med å se Netflix og la alt sosialt liv som for andre gir mening opphøre*, værsågod, folk er forskjellige, det skal jeg respektere, men jeg har ikke respekt for at noen sitter på nettet og stempler og fordømmer de som velger å gjøre ting som gir dem livsglede. Du vet ikke en eneste verdens ting om hvor "egoistiske" de er; for hva du vet kan de du sitter og stempler og fordømmer ha levd liv med langt mer oppofrelse og motgang enn enn det du har hatt eller for den saks skyld jeg har hatt; jeg vet ikke; jeg kjenner deg ikke så jeg dømmer deg ikke. Men jeg sier her fra hva jeg synes om den innstillingen din og den har jeg ikke et eneste positivt ord å si om.

Disclaimer: jeg sier ikke at det er akkurat dette du mener bør være det naturlige, men jeg påpeker at jeg respekterer at folk tar de valgene de tar; men at det er en uting at man fordømmer de som vil leve annerldes enn en selv.

Endret av Morromann
retter opp i formuleringer som kan bli misforstått
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 timer siden):

Danmark: Magnus Heunicke innkaller til koronamøte. Sunnhetsministeren vil ikke utelukke restriksjoner, men tror ikke det vil bli nødvendig med en full nedstengning i løpet av vinteren. 

https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-10-27-heunicke-indkalder-partier-til-corona-moede-vil-ikke-udelukke-snarlige

"Tro ikke". Altså forbeholdet om at det slett ikke er utelukkende. Vel, det blir ihvertfall ingen solidaritetsvinter ute i verden som minner om den solidariteten vi så blant folk i mars-april 2020, men noe ganske så annerledes nå i post-vaksineringens tid. I England, som vanligvis er veldig spilittet var det en periode med stor solidaritet under den første nedstengingen våren 2020. Men debatten er noe mer åpen der enn her, og noen har sammenlignet med at mens den første lockdown minnet om høsten-vinteren 1940-1941 hva fellesskap angår vil den neste lockdown bli mer som vinteren 1978-1979; "The winter of discontent". Den kommende vinteren blir kanskje alt annet enn trivelig, men den blir garantert ganske interessant.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 timer siden):

Frihet, hva er frihet? Frihet til å være ansvarsløse egoister, som bare gir f. så lenge man får boltre seg med seg selv som man vil?
Alt er relativt.

Sier ikke at Kina trenger være så mye av et ideal, men det er mulig å lære noe både her og der.
Myndighetene våre, burde hvertfall være tøffere i å oppfordre/legge til rette for mer smittevett. Og det er noe folk flest burde bli flinkere til også. Der er for mange tankeløse slaurer og svimlinger man ser når man er ute. Det er det jeg reagerer på.

Lære noe av Kina? Nei ingen har noe å lære av Kina hva gjelder totalitær diktaturstat. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Du vet ingenting om hvorfor mennesker velger å leve normale liv igjen og ikke tilbringe resten av livet sitt med å sitte ensom hjemme for resten av livet for å unngå corona.

Dere misforstår. har ikke noe i mot at mennesker lever normalt igjen. Bare at i visse sammenhenger, burde det koste lite å vise litt mer hensyn til menigmann, enn temmelig mange synes å gjøre. Det er bare det jeg mener.
Kan man ikke leve normalt uten å gå helt oppi fleisen på andre? Selv syns jeg det er null problem. Ja jeg syns faktisk det vanskeligere å være så skjøyten. Vi burde jo ha lært noe. Og det er en rekke viruser som florerer i disse tider.

 

William_S skrev (2 timer siden):

Lære noe av Kina? Nei ingen har noe å lære av Kina hva gjelder totalitær diktaturstat. 

Vel, Kinesere da. Og Asiatere av den sorten generelt. Jo man kan lære et eller annet av alle slags folk.
Det med diktatur kontra demokrati er egentlig en annen diskusjon.  Si hva du vil, men det finnes noe negativt og positivt i alt. Vestlige demokratier er ikke så perfekte, selv om man jo helst bør ha demokrati. Tror jeg, har ikke tatt noe klart standpunkt på det.
Asiatere generelt er hvertfall flinke til å bruke munnbind. Her i Norge kaster nesten alle munbindene på butikker o.l, fordi de ser "alle andre gjør det". Ikke fordi så mange innerst inne vil det. Er helt sikker på, at temmelig mange ville foretrukket å bruke det enda, men de er redde for å bli sett rart på. Det er jo Nordmenn i et nøtteskall det. Bruker munnbind jeg, og lever fint normalt med det. Null stress, og jeg bryr meg ikke om andre ser og skuler på meg.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 minutter siden):

Dere misforstår. har ikke noe i mot at mennesker lever normalt igjen. Bare at i visse sammenhenger, burde det koste lite å vise litt mer hensyn til menigmann, enn temmelig mange synes å gjøre. Det er bare det jeg mener.
Kan man ikke leve normalt uten å gå helt oppi fleisen på andre? Selv syns jeg det er null problem. Ja jeg syns faktisk det vanskeligere å være så skjøyten. Vi burde jo ha lært noe. Og det er en rekke viruser som florerer i disse tider.

 

Vel, Kinesere da. Og Asiatere av den sorten generelt. Jo man kan lære et eller annet av alle slags folk.
Det med diktatur kontra demokrati er egentlig en annen diskusjon.  Si hva du vil, men det finnes noe negativt og positivt i alt. Vestlige demokratier er ikke så perfekte, selv om man jo helst bør ha demokrati. Tror jeg, har ikke tatt noe klart standpunkt på det.
Asiatere generelt er hvertfall flinke til bruke munnbind. Her i Norge kaster nesten alle munbindene på butikker o.l, fordi de ser "alle andre gjør det". Ikke fordi så mange innerst inne vil det. Er helt sikker på, at temmelig mange ville foretrukket å bruke det enda, men de er redde for å bli sett rart på. Det er jo Nordmenn i et nøtteskall det. Bruker munnbind jeg, og lever fint normalt med det. Null stress, og jeg bryr meg ikke om andre ser og skuler på meg.

Nå er ikke det å gå oppi fleisen til fremmede noe som er typiske for nordmenn generelt. Det var vel lagd en meme at nordmenn nå kan gå tilbake til sine vanlige 3 meter avstand i stedet for 1 i forbindelse med gjenåpninga. Det ligger noe i det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reindear skrev (20 minutter siden):

47 flere personer er innlagt siden fredag, 121 -> 168 og 3 flere på intensiven

Coronaviruset: Slik spres viruset i Norge og verden. Kart og statistikk. (vg.no)

uvaksinerte voksne som havner på sykehus burde ta hele regninga selv

 

 

Så det du mener er altså at røykere skal få regninga om de får KOLS og kreft og alkoholikere skal ta regninga om de får leverproblemer? Det er heldigvis ikke sånn helsevesenet vårt fungerer.  Evt folk som spiser usunt osv skal ta hele regninga om de får livsstilssykdommer? 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Delvis skrev (8 timer siden):

Frihet, hva er frihet? Frihet til å være ansvarsløse egoister, som bare gir f. så lenge man får boltre seg med seg selv som man vil?
Alt er relativt.

Sier ikke at Kina trenger være så mye av et ideal, men det er mulig å lære noe både her og der.
Myndighetene våre, burde hvertfall være tøffere i å oppfordre/legge til rette for mer smittevett. Og det er noe folk flest burde bli flinkere til også. Der er for mange tankeløse slaurer og svimlinger man ser når man er ute. Det er det jeg reagerer på.

 

Jeg mener sånne som deg er ansvarsløse egoister som ikke er takknemlige over den lille tiden du har her på jorden og kaster den bort på være bekymret over alt mulig

Så ja alt er relativt..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 timer siden):

Jeg mener sånne som deg er ansvarsløse egoister som ikke er takknemlige over den lille tiden du har her på jorden og kaster den bort på være bekymret over alt mulig

Så ja alt er relativt..

Ja tydeligvis. 
For det der er helt feil. Det virker også som en veldig sånn banal slutning, kanskje mest for å rettferdiggjøre din egen holdning, fordi du opplevde at en nerve ble truffet?
Ja det vet jeg ikke sikkert da. Men du vet nok veldig lite om hvor takknemlig eller ikke jeg er.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (20 timer siden):

 

Når alle har fått tilbud om vaksine, er det best å bare la viruset spre seg sakte og kontrollert gjennom befolkningen. Å forsøke å utrydde det, har de siste to årene vist er en fånyttes utopi. Det var et lykketreff at vaksinen ble tilgjengelig så fort, og det er åpenbart den som begrenser skadevirkningene av et ustoppelig virus.

Joda, men mediene, spesielt i Norge driver et hardkjør med en intens og ekstremt fokus på "smittetall"; det vil si positive tester. Vaksinene virker som de skal selv om de ikke gir steril immunitet. Det er ekstra provoserende å lese at en stor del av de innlagte er uvaksinerte samtidig som det trues med nye "nasjonale tiltak" som ikke er noe annet enn en eufemisme for nedstenging.

 

Delvis skrev (15 timer siden):

 

 

Vel, Kinesere da. Og Asiatere av den sorten generelt. Jo man kan lære et eller annet av alle slags folk.
Det med diktatur kontra demokrati er egentlig en annen diskusjon.  Si hva du vil, men det finnes noe negativt og positivt i alt. Vestlige demokratier er ikke så perfekte, selv om man jo helst bør ha demokrati. Tror jeg, har ikke tatt noe klart standpunkt på det.
Asiatere generelt er hvertfall flinke til å bruke munnbind. Her i Norge kaster nesten alle munbindene på butikker o.l, fordi de ser "alle andre gjør det". Ikke fordi så mange innerst inne vil det. Er helt sikker på, at temmelig mange ville foretrukket å bruke det enda, men de er redde for å bli sett rart på. Det er jo Nordmenn i et nøtteskall det. Bruker munnbind jeg, og lever fint normalt med det. Null stress, og jeg bryr meg ikke om andre ser og skuler på meg.

Har du vært i Kina? Tror du folk trenger seg mindre opp i deg og sniker mindre i køen enn i Norge? Vel, da har du ikke vært i Kina. Det har jeg. Angående munnbind er det mer enn japansk enn en kinesisk ting. I Kina har man ikke trdisjonelt brukt det mot sykdommer, men kun mot forurensing og støv i storbyer.

 

Delvis skrev (15 timer siden):


Kan man ikke leve normalt uten å gå helt oppi fleisen på andre? Selv syns jeg det er null problem. Ja jeg syns faktisk det vanskeligere å være så skjøyten. Vi burde jo ha lært noe. Og det er en rekke viruser som florerer i disse tider.

 

 

Det gjør ikke de fleste nordmenn heller. Du viser bare til en anekdote fra et besøk du har gjort i butikken. Slikt finnes i alle land og i alle kulturer.

 

Reindear skrev (14 timer siden):

47 flere personer er innlagt siden fredag, 121 -> 168 og 3 flere på intensiven

Coronaviruset: Slik spres viruset i Norge og verden. Kart og statistikk. (vg.no)

uvaksinerte voksne som havner på sykehus burde ta hele regninga selv

 

 

100% enig. Det er utrolig hårreisende provoserende at de snakker om nye "nasjonalte tiltak"(les:nedstenging og totalitære inngrep i naturlige omgangsformer)på grunn av noen som ikke gidder å vaksinere seg. Jepp, de bør betale selv. Hvert et øre. Og pengene gå tilbake til småbedrifter og andre som har tapt økonomisk på all nedstengingen. Det mener jeg helt oppriktig.

Lenke til kommentar
William_S skrev (22 minutter siden):

Verden har offisielt blitt gal, tyske firmaer vil sette opp seperate kantiner for vaksinerte og uvaksinerte. Og dette i Tyskland gitt, de burde være veldig varsomme med dette gitt historikken til landet.

https://www.thelocal.de/20211101/several-german-companies-planning-vaccine-only-office-canteens/?utm_source=ground.news&utm_medium=referral

Gir man en finger så ryker ofte hele hånden.

Vi har sett det med internett, nå rundt en pandemi og snart vil man se det rundt klima.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 timer siden):

Gir man en finger så ryker ofte hele hånden.

Vi har sett det med internett, nå rundt en pandemi og snart vil man se det rundt klima.

Tja, jeg er ikke helt sikker på det. Folk er flinkere til å gjennomskue hykleri enn det mange er klar over. Som at oligarker som Bezos og lignende flyr verden rundt i privatjet og forkynner om miljøødleggelser plebeierne gjør. Vi ser jo også at eliten ikke er så flinke til å følge smittevern at det gjør noe heller, som når den amerikanske eliten menger seg uten munnbind og avstand på coktailpartyer hvor tjenerne derimot er tvunget til munnbind. Det er en tid for alt, også for å se gjennom hykleiret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...