Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

Mulig smitte fra mink i Sverige

14 koronasmittede personer i Sverige undersøkes om de kan være smittet av mink, melder Expressen. Det er smitte på 13 av landets rundt 40 minkfarmer. I Norge er det ikke bekreftet smitte på mink eller mennesker i minkbransjen, opplyser Mattilsynet.

Sitat

Totalt 14 personer med covid-19 misstänks ha koppling till minknäringen i Blekinge.

Det är en ökning med fem fall på två dagar – och hur smittan sprids är just nu under utredning av flera myndigheter.

– Man tar regelbundet prov på ett 80-tal personer som jobbar inom minkbranschen i Sölvesborgs kommun, säger smittskyddsläkaren Bengt Wittesjö till SVT Blekinge.

https://www.expressen.se/kvallsposten/14-personer-kan-ha-fatt-corona-av-minkar-i-blekinge-/

Sitat

Koronasjuke blei immune i 6 månader

Ei forskargruppe ved The Rockefeller University i New York har undersøkt nivået av antistoff i kroppen til 87 pasientar som har vore sjuke med covid-19. Dei kome fram til at nivået med antistoff først hadde gått vesentleg ned etter seks månader.

https://www.nrk.no/urix/ny-studie_-korona-syke-blir-immune-i-minst-seks-maneder-1.15259850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Kryptodebunker said:

Flaut for svenskene. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oAKq3g/funn-av-fugleinfluensa-i-rogaland

Som forventet ikke noe grunn til panikk. Men fugleinfluensa er en av de beste kandidatene til en ny pandemisk influensa. 

Heldigvis vil den forhåpentligvis være like smittsomt som influensa og ikke slik som koronaviruset.

Ulempen med influensa er at yngre gjerne blir like hardt eller hardere rammet enn eldre. 

Herlig at fugleinfluensa gjerne også bringer med seg 60 % dødelighet hos mennesker om det krysser over :ermm:

Lenke til kommentar

Ja partyløvene varer nok ikke lenge. Tipper at de rammes av Darwin Awards før de greier å ta ting innover seg, og justere på oppførselen sin!!

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Avian_influenza kilde

Quote

The mortality rate for humans with H5N1 is 60%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Avian_influenza#H5N1

Quote

As of June 30, 133 cases have been reported, resulting in the deaths of 43.

https://en.wikipedia.org/wiki/Avian_influenza#H7N9

Med H7N9 ser det ut å være 32 % dødsrate for mennesker, men har ikke satt meg inn i materien, og det er jo ikke særlig mange som har blitt smittet av det til å nagle tallet opp på kirkedøra.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (7 minutter siden):


Så...hadde alle sluttet å teste seg i hele verden, så hadde pandemien vært over da :p
Kilde

Så...kroppen lager ikke nok antistoffer selv når man har hatt viruset? Hva er poenget med å ta vaksine da?!

Det lukter rottent av hele greia, men dere vet min mening om dette. Nei til vaksine!

Nei pandemien pågår og folk blir syke og dør av koronaviruset uavhengig om det blir påvist i en test. 

Grunnen til at Facui anbefaler alle å ta vaksine er fordi immuniteten etter koronaviruset kan begynne å minke etter 6 måneder. Det er ikke noe farlig å ta vaksinen for å gi immunforsvaret en ekstra boost. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Betroz skrev (4 minutter siden):

Så...hadde alle sluttet å teste seg i hele verden, så hadde pandemien vært over da :p

Nettopp! Kan slutte å teste for kreft også, så er den plutselig kurert vettu. Ikke lyst til å bli gravid? Ikke ta graviditetstest, ha så mye moro du vil uten konsekvenser. Det er akkurat sånn det fungerer. Darwin Award kommer i posten! :grin:

  

Betroz skrev (4 minutter siden):

Så...kroppen lager ikke nok antistoffer selv når man har hatt viruset? Hva er poenget med å ta vaksine da?!

Vaksinen ser ut til å gi bedre immunrespons og mer varige antistoffer enn om en går igjennom infeksjonen. Dermed kan en bli smittet og syk igjen etter kort tid om en bare har gått igjennom infeksjonen, mens med vaksine tar det lengre tid før det skjer. 
Fortsetter du slik har du snart bokhylla full av Darwin Awards. :grin:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xRun skrev (18 minutter siden):

Nettopp! Kan slutte å teste for kreft også, så er den plutselig kurert vettu. Ikke lyst til å bli gravid? Ikke ta graviditetstest, ha så mye moro du vil uten konsekvenser. Det er akkurat sånn det fungerer. Darwin Award kommer i posten! :grin:

  

 

Det er mange typer "silent cancers" som ikke oppdages før det er for sent. Ingen symptomer som viser seg før det er alt for sent....og BANG! Spredning til alle kroppens organer og noen få prosents sjanse til å overleve de neste månedene. For eksempel bukspyttkjertelkreft; ofte en dødsdom som faller som lyn fra klar himmel. Ofte null symptomer på tidspunkter da kreften allerede har spredt seg. Derfor er mange av ofrene døde bare en måned etter diagnosen. Forøvrig er jeg tilhenger av at flere bør ha muligheten til å screenes for kreft selv om man er symptomfri. Men det er en annen debatt.

For å konkludere med å sette det inn i sin rette sammenheng og hvorfor det er covid-relatert: sykdommer finnes selv om de ikke avdekkes av tester.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det er mange typer "silent cancers" som ikke oppdages før det er for sent. Ingen symptomer som viser seg før det er alt for sent....og BANG! Spredning til alle kroppens organer og noen få prosents sjanse til å overleve de neste månedene. For eksempel bukspyttkjertelkreft; ofte en dødsdom som faller som lyn fra klar himmel. Ofte null symptomer på tidspunkter da kreften allerede har spredt seg. Derfor er mange av ofrene døde bare en måned etter diagnosen. Forøvrig er jeg tilhenger av at flere bør ha muligheten til å screenes for kreft selv om man er symptomfri. Men det er en annen debatt.

Ja det er mye som kan sies om både kreft og graviditet. Kommentaren var respons til en holdning som er på nivå med at om en har kuttet seg i fingern og blør så er det fikset om en bare lukker øynene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
40 minutes ago, xRun said:

Ja det er mye som kan sies om både kreft og graviditet. Kommentaren var respons til en holdning som er på nivå med at om en har kuttet seg i fingern og blør så er det fikset om en bare lukker øynene. 

Vel jeg mente det på den måten at PCR testen gir mange falske positiver, og hvis man slutter å teste folk vil tallene gå drastisk ned. Ned til et punkt der det ikke kan kalles for en pandemi lenger. Smittetilfeller betyr ikke at dem er syke eller blir det. Frøken Stoltenberg sa jo at smittetilfellene og antall folk som tester seg, har gått ned. Man trenger ingen doktorgrad for å skjønne at det ER en sammenheng.

Lenke til kommentar

Så alle som ikke følger smittevernreglene og som nekter å ta vaksinen, er noen egoistiske jævler som ikke lytter til vitenskapen, og har mindre intelligens. Er det slik dere ser på slike som meg?

Jeg håper for deres og mange andres skyld, at vaksinen som kommer virkelig er helt trygg, og at de som sier at den inneholder nanoteknologi som vil endre vårt DNA (over tid), er bare noen sprøe konspirasjonsteoretikere. Håper virkelig dere har rett. :)

 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (20 minutter siden):

Vel jeg mente det på den måten at PCR testen gir mange falske positiver

Dette er helt feil, som flere påpeker over. Kan også bidra med litt førstehånds erfaring her når det gjelder hurtigtestene som er en anelse mindre pålitelig - på min arbeidsplass er det utført snart 4000 slike tester og vi har ikke hatt et eneste falskt positivt testresultat til nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 minutter siden):

Så alle som ikke følger smittevernreglene og som nekter å ta vaksinen, er noen egoistiske jævler som ikke lytter til vitenskapen, og har mindre intelligens. Er det slik dere ser på slike som meg?

Jeg håper for deres og mange andres skyld, at vaksinen som kommer virkelig er helt trygg, og at de som sier at den inneholder nanoteknologi som vil endre vårt DNA (over tid), er bare noen sprøe konspirasjonsteoretikere. Håper virkelig dere har rett. :)

 

Det som ikke følger smittevernregelene er noen egoistiske jævler ja. De som velger å ikke ta vaksinen er ikke det, stor forskjell. Jeg vil helst ha AstraZenica vaksinen som er basert på kjent teknikk. Den tukler ikke med ditt DNA. mRNA vaksinene til Pfizer og Moderna er jeg litt mer skeptiske til, selv om den heller ikke tukler med ditt DNA.

Folk som tror på konspirasjonsteorier er ofte ikke mindre intelligente enn de som ikke blir lurt, men de har fått mye feilinformasjon over tid gjerne via Facebook, Youtube eller Instagram der algoritmene gir det mer av det du liker. Da ender du opp med å kun se det du liker som er at koronaviruset ikke er farlig og en hoax.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (22 minutter siden):

Det jeg har merket meg er at man har en kombinasjon her. De voksne som faller under egoister på alle arenaer og de unge som faller innunder "ikke begrens livet mitt". Det alle har til felles er at de tror de er trygge mot viruset selv eller gir f. og vil leve livet slik de selv bestemmer.
 

"Trygge mot viruset". Vel, i ung alder er man vel minst like trygg mot sykdom og død fra covid som man er mot andre farer som det å leve innebærer.  Det sikreste er alltid å sitte inne og se i veggen, men noen kan kanskje få ideen at det faktisk ikke er et liv....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Det som ikke følger smittevernregelene er noen egoistiske jævler ja.

Mens man leser verdensstatistikken så møter man på lokale forhold i hverdagslivet.

Jeg stod opp tidlig i dag for å gå i butikken før køene starter. Der treffer jeg folk på 60 + . Etter en stund hører jeg host eller nys. Jeg kommer fram til at det må være nys pga lydnivået og intervallene. Så oppdager jeg den unge mannen. Han går rundt med munnbindet nede på haken. Kanskje han hadde på munnbindet ved første nys og deretter tok det av for å gi utløp for de neste? Han har i hvert fall begge armene på handlevognen i full fart på vei ut av butikken. Det var i området ost og melk hvor jeg skulle etterpå og bare en kasse var i bruk.

Så spørs det om jeg fikk med meg noen av aerosolene hans før de var truffet bakken. Og om det har noen hensikt å tenke på at han kunne hatt korona. Like fullt var det nettopp det jeg gjorde.

Hva skal man gjøre når man får nyseanfall i en butikk? Hvordan kan man vise hensyn til sine medmennesker. Jeg bare lurer.

Etter så mange måneder med Covid-19 gjør folk helt vesentlige feil.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Mens man leser verdensstatistikken så møter man på lokale forhold i hverdagslivet.

Jeg stod opp tidlig i dag for å gå i butikken før køene starter. Der treffer jeg folk på 60 + . Etter en stund hører jeg host eller nys. Jeg kommer fram til at det må være nys pga lydnivået og intervallene. Så oppdager jeg den unge mannen. Han går rundt med munnbindet nede på haken. Kanskje han hadde på munnbindet ved første nys og deretter tok det av for å gi utløp for de neste? Han har i hvert fall begge armene på handlevognen i full fart på vei ut av butikken. Det var i området ost og melk hvor jeg skulle etterpå og bare en kasse var i bruk.

Så spørs det om jeg fikk med meg noen av aerosolene hans før de var truffet bakken. Og om det har noen hensikt å tenke på at han kunne hatt korona. Like fullt var det nettopp det jeg gjorde.

Hva skal man gjøre når man får nyseanfall i en butikk? Hvordan kan man vise hensyn til sine medmennesker. Jeg bare lurer.

Etter så mange måneder med Covid-19 gjør folk helt vesentlige feil.

 

Det siste du skal gjøre er at ta av munnbindet og nyse ut i luften. Du får enten nyse i munnbindet og kaste det når du er ferdig å handle eller nyse i papir som du har med deg og så sprite/vaske hendene etterpå.

Jeg vil tro det er sannsynlig at han kan ha hatt koronaviruset. Dro sikkert tidlig på butikken for å handle før han havner i karantene etter positiv test. Derfor bruker jeg alltid munnbind inne på butikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Yessmann said:

"Trygge mot viruset". Vel, i ung alder er man vel minst like trygg mot sykdom og død fra covid som man er mot andre farer som det å leve innebærer.  Det sikreste er alltid å sitte inne og se i veggen, men noen kan kanskje få ideen at det faktisk ikke er et liv....

Selvsagt er det ikke noe liv men dette dreier seg om tiltak under en pandemi, ikke hva man skal gjøre resten av livet. Evner man ikke å se det så forstår jeg hvorfor man ser det man gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Det siste du skal gjøre er at ta av munnbindet og nyse ut i luften. Du får enten nyse i munnbindet og kaste det når du er ferdig å handle eller nyse i papir som du har med deg og så sprite/vaske hendene etterpå.

Jeg vil tro det er sannsynlig at han kan ha hatt koronaviruset. Dro sikkert tidlig på butikken for å handle før han havner i karantene etter positiv test. Derfor bruker jeg alltid munnbind inne på butikk.

Ja, heldigvis hadde jeg på meg munnbind og det er påbudt i kommunen. Og jeg var langt unna.

Men nysehygiene har tydeligvis ikke folk lært seg. Det hjelper ikke med hjemmekontor når folk oppfører seg sånn i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...