Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 42a50...e5e
4 hours ago, DaniNichi said:

"Dessverre" så er realiteten at i år vil det ikke dø noen flere enn vanlig i Sverige og det går totalt imot det meste i denne tråden.

I tillegg kan mange av de døde til Covid-19 i år skyldes på at influensa sesongen ifjor var veldig mild så få døde av den som normalt ville det i Sverige.

Det er ikke de samme som dør av covid med tiltak, som ville dødd av influensa uten tiltak. Det bekreftes av et uvanlig stort fall i gjennomsnittsalderen: https://scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/prognos-covid-19-sanker-medellivslangden-i-sverige-i-ar/

Anonymous poster hash: 42a50...e5e

Lenke til kommentar
12 hours ago, DaniNichi said:

Handler om kunne bli som eks 90-100år uten at kroppen skal gå i totalt forfall slik at man kan bidra rundt seg, hvorfor skal man godta at kroppen går til helvete ? Hva slags gi opp attitude er det.

Og hvorfor skal man anse det som normalt bli sjuk fordi kroppen din forfaller ? Jeg vil heller snu den og si det er unormalt godta noe slikt.

Mye av anti-aging forsking kan hjelpe alt fra de som er lam til de som er blinde, så er ikke noe kimse av..

Det er jo en tosidig greie med dette. På den ene siden så vil man gitt at naturen fikk gå sin gang dø av elde slik som alle før den medisinske revolusjonen også måtte gjøre. Nå står vi jo oppi en ny medisinsk revolusjon som er i ferd å skje igjen, med at legene forholder seg til den forrige generasjonen medisin, stort sett.

Jeg er faktisk enig med DaniNichi, ikke fordi jeg har så sterk tro på at jeg vil få glede av det nye som skal komme, men fordi man som samfunn må velge å omfavne utviklingen. Jeg tror også at Norge vil være nestsist i klassen om å ta til seg anti-aging. Rett og slett fordi vi er et sosialistisk samfunn. Andre som faktisk vil være først til å få glede av det er millionærer.

Nå er dette en ganske interessant greie. Tenker ikke på nedfrysing og opptining som jeg foreløpig tror er galskap basert på ren profitt. Man kan selvsagt ikke vite det sikkert hva framtiden bringer av teknologiske framskritt, men foreløpig så anser jeg det for en nedfrosset kiste. Du begraves den dagen dine livstegn begynner å svekkes. Så ikke bare skal de lykkes med opptiningen, men de skal også måtte reparere det ødelagte vevet som gjorde at du snart ville dø en naturlig død. Alternativet er å la seg avlive litt yngre og litt friskere, i håpet om at de en dag skal klare å gjenopplive deg.

Jeg tenker på enklere ting som metformin medisinering. Det finnes tegn på at metformin forlenger livet til hver og en som står på det. Foreløpig så er vel den større gruppen som får det diabetikere, men gjerne noen få andre medisinske tilstander som PCOS, men jeg kjenner ikke noen flere. Dette er jo et veldig enkelt metabolismeregulerende greie mener jeg.

Man har jo hørt f.eks. historien om verdens eldste japanske mann bli spurt: "hvorfor tror du at du har levd så lenge?" Og han ga følgende svar: "fordi jeg aldri spiser meg helt mett"

Og en har også hørt at høyt inntak av sukker er skadelig. At det gjerne gir næring til vekst av kreftsvulster.

Hørte om noe trykkammer med oksygenbehandling nylig. Men, er mer usikker på om det bare er en forretningsmodell, eller om det ligger noe genialt bak det. Nå er jo oksygen i seg selv giftig, så de som tror at det bare er å trykke på vil muligens skade kroppen sin, andres kropper. Her må en vite hva kroppen tåler og ikke tåler.

Relatert til Covid-19, så rimer det med holdningene til legestanden, at ikke alle fortjener valget, med forklaringen om verdig død og det der. De tegner opp en skarp grense. Slik at om du er på sykehjem så kan du omtrent glemme å bli reddet om du får påvist Covid-19? Enten dette skal med rette tolkes som en verdig død fordi det er så tungt å måtte gjennomgå intubering er en måte å se det på, eller så er det tåkelegging. Enten eller altså.

Samtidig så er vel Norge rimelig rause på kreftbehandling. De vegrer seg ikke for å gi livsforringende cellegiftbehandling for å strekke livet de ekstra ukene/månedene.

  

12 hours ago, frohmage said:

Noe skal vi dø av, selv om det er utenfor tema her. Alt forfaller. Immunforsvar, beinbygning og alt annet.

Joda, sant nok det.

Men, det er jo litt patetisk om du går for skrøpelig beinbygging, med tilhørende lårhalsbrudd og sengeleie, og tidligere død, framfor å velge å forebygge med mer kalsium pluss D-vitamin i kostholdet.

Det samme kan sies om DaniNichi's ønske om å omfavne anti-aging. La oss si metformin var en vindunderkur, som gir bivirkninger ala løs mage, men forlenger livene til folk med f.eks. 5 år eller 10 år. Da burde man kanskje ikke være så tilbakeholden med reseptblokka. Jeg tipper at det tar en stund før den reseptblokka kommer fram til denne type bruk jeg. Ihvertfall i konservative Norge.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The New York Times har i dag en leseverdig artikkel om Bergamo, Italia, og hvordan området endte opp med å bli verst i Europa under våren, på grunn av myndigheters og næringslivets uvilje til å stenge ned.

https://www.nytimes.com/2020/11/29/world/europe/coronavirus-bergamo-italy.html?campaign_id=51&emc=edit_MBE_p_20201130&instance_id=24566&nl=morning-briefing&regi_id=137864546&section=topNews&segment_id=45652&te=1&user_id=c27ec16098b16f8d93bac98fd0e0a1f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Glassmaneten skrev (12 minutter siden):

Hadde det ikke stått i avisen, ville jeg aldri vurdert å følge en link i en SMS som begynte med "«Vil du vite om du er immun mot korona?» Det er altså en genuin greie, nærmest perfekt kamuflert som en svindel. Nå som det har stått i avisen, er det selvfølgelig heller ikke sikkert at framtidige slike meldinger ikke er suspekte etterligninger.

Skulle også ønske jeg var utvalgt. Men jeg kunne jo tatt testen om jeg var desperat, ved å ringe på en anonym dør rett nedi gaten for der jeg bor og betale 350 kroner på Vipps. Svar innen tyve minutter, eller hva det nå sto. Forøvrig også en anelse suspekt.

Det er egentlig helt utrolig hva store seriøse organisasjoner får seg til å gjøre innen kommunikasjon. LO sendte tidligere i år ut en mail til mange medlemmer med oppfordring om å logge seg på og endre noe greier. Samme opplegg. Link i mail og så ut som en scam. De skjønte heller ikke hvorfor jeg reagerte da jeg tok kontakt med dem og lurte på hva de holdt på med. 

Et konsulentfirma sendte ut verdens mest suspekte mail som egentlig bare var en undersøkelse de gjorde på vegne av selskapet jeg jobber i. Dette var til og med en undersøkelse om digitalisering og bruk av forskjellige dataverktøy. De fikk ingen svar. IT fikk mange henvendelser om scam-forsøk... 

Her blir man advart mot å følge linker og stole på slikt i årevis og så motarbeider de både seg selv og målgruppen på denne måten. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Sitat

Strengt regime i Ischgl – vil sjekke avføringen til gjester:Den kjente skibyen Ischgl, som ligger i Tirol i Østerrike, ble regnet blant hovedkildene til spredningen av coronaviruset i Norge i mars og februar måned.

Nå tar byen grep foran den kommende vintersesongen.

 

Jyllands-Posten har snakket med lederen for turistkontoret i byen, Andreas Steibl, som forteller at det er gjort mye for å hindre at smitte kan spre seg som i våres, når skibyen åpner.

 

Ifølge Steibl vil Ischgl være «det tryggeste skistedet å ferdes i denne vinteren», fordi «alles øyne er rettet mot stedet». Følgende tiltak er innført:

 

* Alle ansatte som kommer til å være i kontakt med gjester vil testes kontinuerlig gjennom sesongen.

 

* Gjester anbefales å ha avlagt en negativ test før de ankommer stedet, eller ta en test ved ankomst.

 

* Avløpsvannet vil bli analysert for å kunne fangeopp coronaviruset i avføringen til smittede gjester, og for å kunne si noe om omfanget ved et eventuelt utbrudd.

 

* I køen til skiheiser vil det bli satt opp kameraer som måler avstanden mellom gjester.

 

Ifølge danske B.T. koster de nye tiltakene rundt 7,1 millioner norske kroner.

 

- Vi håper dette lønner seg. Ischgl har i hvert fall ingen andre alternativer enn å innføre tiltakene, sier leder for heissystemet i byen, Günther Zangerl, til Jyllands-Posten.

 

Ischgl skulle opprinnelig ha satt i gang heisene denne helga, men myndighetene har besluttet å holde dem stengt til 6. desember.

Håpet nordmenn holder seg hjemme til de er vaksinert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

BER SVENSKENE VÆRE I BEREDSKAP HELE 2021

Sjefen for regjeringens krisearbeid under pandemien, Elisabeth Backteman, sier til Dagens Nyheter at svenskene må være «fysisk og mental i beredskap» på å leve med coronaviruset hele neste år. Hun opplyser at regjeringens kriseplaner strekker seg til våren 2021.

Skulle bare mangle. En bedre løsning måtte være å stenge ned samfunnet i en måneds tid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Krevende testsituasjon mandag – én person trolig smittet på treningssenter

Søndag kveld ble det kjent at tre nye personer var smittet i Larvik. Mandag var det klart at en av personene trolig er smittet ved Family Sports Club treningssenter på Langestrand.

Fredag kveld skrev ØP om at en av medlemmene ved senteret hadde registrert positivt på koronavirus, og at vedkommende hadde vært innom senteret flere ganger før vedkommende testet positivt.

Det ble i etterkant av tilfellet sendt ut melding om at alle som hadde vært på senteret den siste tiden skulle la seg teste, noe som førte til telefonstorm på kommunens testtelefon.

– Alle som har vært på Family Sports Senter i aktuelle tidspunkt vil bli kontaktet av Larvik kommune. IKKE ring oss – vi ringer deg, var oppfordringen fra kommunen lørdag.

Mandag morgen gjentar kommunalsjef for helse og mestring oppfordringen.

– Vi testet 223 personer i helgen, og det er mange. Ytterligere 290 skal testes i dag. Vi har god kontroll over hvem som skal testes og ringer disse opp. Ikke ring oss, vi ringer dere, sier hun.

Sender ut SMS

Guro Winsvold sier at det ikke er registrert nye smittetilfeller mandag morgen, men at kommunen nå er i en uoversiktlig situasjon.

– Det er krevende nå. Et av de to andre smittetilfellene søndag kveld kjenner vi ikke smittekilden til, men det jobber vi med nå.

– Nå er det ekstra viktig at alle følger smittevernreglene, og viktig at man holder avstand. Kommunen kommer i dag til å sende ut en SMS til alle om Larvik om dette, sier hun.

Kommunen har nå ellers åpnet det nye testsenteret på Gjærdal.

https://www.sb.no/krevende-testsituasjon-mandag-n-person-trolig-smittet-pa-treningssenter/s/5-36-1015885

Nå har vi vel motbevist den dårlige "studien" fra i vår med ingen smittede på treningsenter i Oslo.

Sitat

Det er trygt å trene på treningssenter

Klinisk effektforskning har denne uken publisert resultatene fra TRAiN-studien, som har undersøkt om det er trygt å trene på treningssenter i forbindelse med koronapandemien. Studien har vekket internasjonal oppsikt, og resultatene gleder nok mange.

https://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/klinisk-effektforskning/aktuelle-saker/2020/train-study.html

Sitat

Misvisende om koronasmitte og trening: Folk på treningssentre kan smitte hverandre med covid-19 | Joar Vittersø

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/awg5m5/misvisende-om-koronasmitte-og-trening-folk-paa-treningssentre-kan-smit

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Det han gjør i denne video synes jeg at var 100 % bra av han. Så det var de småfeilene hans, med så bastant mening om vaksinen jeg ble skeptisk til rundt hans virke som lege/youtube'r. :roll: Ingen er helt uten feil. Kari er full av feil da :scared:

Hva er de bastante meningene til doktor Wasim Zahid om vaksinen? Det er ikke mitt område så jeg er litt nysgjerrig.

https://www.nrk.no/norge/wasim-zahid-om-koronavaksinen_-fordelene-er-langt-storre-enn-ulempene-1.15241966

https://www.youtube.com/watch?v=TXFEL3sNJnI

https://www.youtube.com/watch?v=d-lA57e8SKw

https://www.youtube.com/watch?v=4vF2NQP-B5U

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Gjest 42a50...e5e
24 minutes ago, Subara said:

Hva er de bastante meningene til doktor Wasim Zahid om vaksinen? Det er ikke mitt område så jeg er litt nysgjerrig.

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/lege-wasim-zahid-om-wuhan-viruset-innen-midten-av-mars-snakker-vi-nok-ikke-om-dette-lenger-1.1659063

Men han er i det minste ikke en av de som tviholder på meningene sine når de blir motbevist.

Anonymous poster hash: 42a50...e5e

Lenke til kommentar
Gjest 42a50...e5e skrev (45 minutter siden):

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/lege-wasim-zahid-om-wuhan-viruset-innen-midten-av-mars-snakker-vi-nok-ikke-om-dette-lenger-1.1659063

Men han er i det minste ikke en av de som tviholder på meningene sine når de blir motbevist.

Anonymous poster hash: 42a50...e5e

Han tok nok feil der, dessverre. Han er optimist så det forklarer vel en del. Da han vokste opp kalte søsknene han for Gud, fordi han hadde et svar på alt. https://www.youtube.com/watch?v=di2-pCsGruo Mannen har selvironi, noe jeg synes er et positivt trekk. Nå informerer han oss i forhold til at det ikke gikk bra likevel og om den alvorlige situasjonen verdenen står i i dag, i kraft av å være praktiserende sykehuslege med avlagt doktorgrad.

Mener han noe som avviker fra legestanden og motarbeider han Covid-19 situasjonen? Tror ikke det.

Hva er de bastante meningene? Spådommen om koronavirusets fremtidige utbredelse?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Har ikke sjekket alle lenkene dine akkurat der. Men, det var noe jeg svarte på for ikke lenge siden:

Quote

Legen som er på youtube presenterte bare konklusjonen. Han berørte ikke i det hele tatt om det kan finnes potensielle skadelige farer, fordi han simpelthen ikke kan vite et enkelt ja eller nei på dette.

Her.

Quote

Han tok også en voldsom snarvei, eller snarere så presenterte han bare en konklusjon egentlig hvor han sa at RNA-et forsvinner med en gang cellen har gjort proteinproduksjonsjobben.

Quote

Nei, denne legen stoler jeg ikke 100 % på. Han gikk i en felle ved starten av Covid-19/pandemien også. Som han etterpå måtte ta inn over seg og innrømme. Husker ikke helt hva lenger, men husker at han stod på Nrk på en sending og sa A, og at han i en sending mange dager senere sa at han nok tok feil ift. A, men at nå var det B som var svaret (som jo er vel og bra at det går an å innrømme feil).

Men, opprinnelig uttrykk for skuffelsen min med denne legen her..

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (På 29.11.2020 den 13.49):

Legen som er på youtube presenterte bare konklusjonen. Han berørte ikke i det hele tatt om det kan finnes potensielle skadelige farer, fordi han simpelthen ikke kan vite et enkelt ja eller nei på dette. Han ville ikke gå inn og riste i vepsebolet, og det sikkert for å gi antivaxxerne minst mulig.

Mulig at legen Wasim Zahid undervurderer publikumet sitt. Eller at det tok for lang tid å gå lenger ned i materien om celler, DNA og mRNA. Han sier også at man ikke vet alt om viruset fordi det ikke har vært her så lenge.

Wasim har tenkt til å ta vaksinen, men synes det er normalt å være litt skeptisk. Han sier at egentlig tar det minst 10 år før man vet om den er fullgod, men at fordelene for samfunnet og menneskene er så mye større av å ta vaksinen enn av å la være.

Lenke til kommentar
On 11/29/2020 at 1:11 PM, G said:

Nei, denne legen stoler jeg ikke 100 % på. Han gikk i en felle ved starten av Covid-19/pandemien også. Som han etterpå måtte ta inn over seg og innrømme. Husker ikke helt hva lenger, men husker at han stod på Nrk på en sending og sa A, og at han i en sending mange dager senere sa at han nok tok feil ift. A, men at nå var det B som var svaret (som jo er vel og bra at det går an å innrømme feil).

Fra Debatten 14.03.2020, kanskje (34:40 ut i sendingen):

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202003/NNFA51031820/avspiller

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (20 minutter siden):

Fra Debatten 14.03.2020, kanskje (34:40 ut i sendingen):

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202003/NNFA51031820/avspiller

En evig optimist altså. Kanskje den har falt noen hakk nå siden i mars? Riktig holdning fra en som jobber med å ta knekken viruset i hvert fall, bare det ikke blir for urealistisk. Jeg synes det er greit når han innrømmer sine feil. Og han har vel rett i at noroviruset er vanskeligere å vaske vekk med såpe og vann eller alkohol enn Covid-19, hvis du får det på hendene.

Mange optimister her. Feks. er ikke Line Vold redd for å få Covid -19, sa hun i et intervju. Kan hun si noe annet?  Det blir jo å spre frykt i befolkningen. Hun er en veldig sprek dame med hester som hobby, så det gir vel litt ekstra.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...