Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Carltondance skrev (17 minutter siden):

Et lite spørsmål til tiltakstilhengerne som synes det er verdt å ødelegge hele nasjonaløkonomien på grunn av denne sykdommen.

Jeg regner med at dere vil støtte tilsvarende tiltak ved neste influensasesong (eller på permanent basis for den saks skyld)? Dette vil spare hundrevis av liv. 

 

Hvis svaret er nei, hvorfor vil dere i så fall ikke det?  

 

Nå synes jeg det begynner å bli nok tull som ikke har noe med denne trådens intensjon å gjøre så jeg anbefaler på det aller sterkeste uten reservasjoner at du tar denne kveruleringen i en mer passende tråd som er opprettet for dette formålet:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Carltondance skrev (7 minutter siden):

Hva i all verden er det for et latterlig svar? I Norge er vi ikke engang i nærheten av å være tom for sykehusplasser. Så det er ikke et tema engang. 

Vennligst svar på spørsmålet. Vil du støtte tilsvarende tiltak neste influensasesong, eller vil du at folk skal dø? 

Jeg har ikke tenkt å besvare trolling ot tull, men siden du nok en gang trekker frem influyensa henviser jeg deg til den tråden SOM ER LAGET FOR DETTE TEMAET OG SOM DERE AV EN ELLER ANNEN GRUNN NEKTER Å POSTE NOE SOM HELST I FORDI DERE PÅ DØD OG LIV MÅ POSTE HER:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Det er ingen som vil ha tiltak, vel, noen er det sikkert, men de aller fleste vil leve livet sitt som normalt, tiltakene påvirker de aller fleste av oss negativt.

Tiltakene innføres fordi de høyst sannsynlig er nødvendige, ikke fordi en Høyre-regjering ønsker å kjøre økonomien i dass, tvert i mot.
Så langt har dog økonomien klart seg ganske bra, det har gått verre med Sverige enn det har gjort med Norge og Danmark.

Dette er samtidig ikke influensa. Det er nytt virus som ikke har noe som helst med influensa å gjøre.

Man vet ikke hvilken effekt viruset vil ha på lang sikt for de som er smittet, og i så måte er det bedre med et "føre var"-prinsipp, enn å bare la det flyte fritt.

Influensa har vi hatt i hundrevis av år.
Vi kjenner godt til influensa, har vaksiner, vet hvem som generelt er i risikogruppene, og helsevesenet er dimensjonert for influensa.

SARS-CoV-2 har vi hatt i noen måneder, vi har ikke vaksiner, ikke fungerende medisiner, men begynner å vite mer om hvem som er i risikogruppene, og helsevesenet har klart å holde tritt greit, mye på grunn av nettopp tiltakene.

Dersom helsevesenet ikke klarer å henge med, så vil man få en situasjon hvor "alle" er i risikogruppen, ettersom akutte tilstander som man normalt overlever, ikke ville kunne behandles, fordi sykehusene var fulle av COVID-pasienter.

 

Diskusjonen om hvorvidt covid-19 er en influensa eller ikke har blitt debattert ihjel hundrevis, ja tusenvis av ganger i denne tråden allerede. Ingen grunn til å gjenta dette på repeat til de som hevder dette gang på gang på gang og spammer ned hele tråden men heller tar det i tråden som er opprettet for å diskutere dette istedenfor at denne tråden skal spammes ned på repeat med dette om og om og om igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (1 minutt siden):

Merkelig at ingen klarer å svare på spørsmålet mitt. 

Det er ingen tvil om at vi kunne unngått hundrevis av influensadødsfall dersom vi hadde tilsvarende tiltak mot influensa.

Korrekt eller ikke? Korrekt.

 

Så hvorfor klarer ikke folk å svare på om de vil ha tilsvarende tiltak mot influensa som vi har mot Covid.19? 

Er det fordi dere i bunn og grunn ikke bryr dere en puck om folk dør eller ikke? Svaret er JA.  

 

 

Hold deg til riktige tråder og slutt med dette

 

Jeg lover å svare deg om du poster i en av disse trådene. Her inne får du ikke noe svar av meg ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (5 minutter siden):

HAHAHA er det årsaken nå ja. 

I så fall kan vi lette betydelig opp på restriksjonene, ikke sant? Fordi vi er ikke engang i nærheten av å overbelaste helsevesenet. 

Når skal vi i tilfelle dra i gang med tiltakene, syns du? Kanskje som i Polen, når ambulansene står 15 timer i kø utenfor sykehuset før det fantes seng til pasienten?

Kanskje bedre å unngå å komme til det stadiet? Det tar mange dager fra tiltak blir iverksatt til man kan se noen målbar effekt. Jeg vil ikke ha ansvaret for å gjøre de beregningene på når grensen er nådd. Vil du?

Endret av :utakt
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ny rekord: 11 719 corona-dødsfall tirsdag.

Men merk at smittetallene samtidig ser ut til å gå svakt ned fra forrige uke da det lå på over 600 000 nye/dag flere av dagene og nå ligger på noe over 500 000. Noe som tyder på at en smittetopp kan være nådd og at det kommer en tilsvarende dødsfall-topp ca neste uke.

I USA har nå hver 26. innbygger fått positivt testresultat og hver 1248. innbygger har dødd med corona.

I Belgia har nå hver 21. innbygger fått positivt testresultat og hver 728. innbygger har dødd.

Mange land har ekstreme dødsrater for tida. Jeg tenker at mer enn ett dødsfall per million innbygger per dag er mye. Verstingene i går var  (avrundet):
 

Spoiler

 

Slovenia: 28

Bulgaria: 23

Bosnia og Herzegovina: 16

Luxembourg: 16

Italia: 14

Polen: 14

Tsjekkia: 13

Østerrike: 13

Belgia: 12

Ungarn: 12

Spania: 11

Kroatia: 11

Sveits: 10

Romania: 10

Til sammenligning ligger Norge på ca 0,5 (gjennomsnitt siste uke), takket være en kombinasjon av god coronahåndtering og flaks.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Carltondance said:

Hva i all verden er det for et latterlig svar? I Norge er vi ikke engang i nærheten av å være tom for sykehusplasser. Så det er ikke et tema engang. 

Vennligst svar på spørsmålet. Vil du støtte tilsvarende tiltak neste influensasesong, eller vil du at folk skal dø? 

Du vil ikke forstå skjønner jeg. Å sammenlikne oss med andre naboland, det nekter du plent å gjøre?

  

26 minutes ago, Carltondance said:

Jo, det er jo for å enhver pris unngå at noen dør.

Hvorfor klarer du ikke svare på spørsmålet? Vil du at folk skal dø eller ikke?  

For å foreslå noe, siden du også ser ut å være jakt etter svaret som alle oss andre også er.

Jeg vil tro på at når man får smitten under kontroll igjen, altså ganske lave tall. Så må man fortsette overvåkningen av virusbelastningen i befolkningen.

Så må man innfinne seg med at tiltakene må fortsette, men da kan man dreie det til kortvarige lokale lockdowns med god smitteoppsporing. Altså man vil muligens kunne oppnå å få den situasjonen som Kina, Australia nyter godt av nå.

Men, det fordrer en stor innrømmelse i fra myndighetenes side, og det er at dette var visst et luftbårent virus likevel. At folk som beveger seg i byer, selv utendørs bør alle bruke munnbind. Der må myndighetene på banen med en gang og gjøre storinnkjøp av masker, og både selge og gi bort disse til kostpris og gratis der det behøves.

Man behøver også å holde grensene stengt, for unødvendige grensepasseringer. Slik som Kina, Australia med flere aktitvt nytter seg av.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Carltondance said:

Da har vi slått fast en ting ihvertfall. 

Dere bryr dere egentlig ikke om folk dør eller ikke. Påskuddet for å støtte tiltakene er en hypotetisk overbelastning av helsevesenet. 

 

Da foreslår jeg at dere slutter å late som at dere er empatiske mennesker som bryr dere om at folk dør. For det er dere helt opplagt ikke. Sannheten er vel tvert i mot. 

Å kalle det hypotetisk blir feil, når man har høstet erfaring fra andre land. Da kan man ikke kalle det en hypotese lengre med overbelastning av helseressursene våre. Det vil skje, og viruset vil ikke oppføre seg annerledes her i landet kun fordi vi er nordmenn. Vi har også noen få dødsfall å vise til. Dette er vitenskapelig å lete opp det mest sanne svaret som man kan observere.

Og når man ikke har tid å vente på gullstandardsvarene, så er det noen i ledelse som må ta så gode valg de mestrer.

Tegnell og Co. mestrer tydeligvis ikke å lære av egne feilvurderinger eksempelvis.

Endret av G
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Har fjernet noen innlegg for avsporing. Det finnes andre tråder for diskusjon rundt lockdown, vaksinemotstand o.l. - dette er en tråd for løpende diskusjon og nyheter rundt viruset. Forsøk på å sabotere vil bli slått hardere ned på fra nå av.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Benbjo said:

Spøk: De var vel ikke så dumme at de nyttet Cambridge Analytica?

Quote

AstraZeneca plc is a British–Swedish multinational pharmaceutical and biopharmaceutical company with its headquarters in Cambridge, England. AstraZeneca has a portfolio of products for major disease areas including cancer, cardiovascular, gastrointestinal, infection, neuroscience, respiratory and inflammation.

 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (40 minutter siden):

Oxford-vaksinen blir neppe godkjent...


Nedslående lesning, dersom det stemmer?

Det høres litt merkelig ut at et av verdens største legemiddelselskaper, sammen med en prestisjefull forskningsinstitusjon som Oxford, ikke klarer bedre enn dette, det er jo bare rot fra ende til annen.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kryptodebunker said:

Jeg kan ikke tro det er sant. Trur dette er en hit piece fra Amerika. 

Tvilsomt. Fikk slakt av Fauci også. Kommer nok til å ta fryktelig lang tid før ting blir normalt her i Norge nå. Pfizer og Moderna klarer ikke produsere fort nok og EU har vel ikke avtale med sistnevnte. Kanskje det blir den russiske som skal redde oss? 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Kanskje det blir den russiske som skal redde oss? 


Den er jo 95% effektiv (i følge Putin, som ikke selv vil ta den), men er pussig nok også bygget på adenovirus fra apedritt, og er altså i prinsippet laget på samme måte som Oxford-vaksinen, likevel er russiske myndigheter tilbakeholdne med informasjon om vaksinen, og har så langt ikke sluppet noen skikkelige data fra testingen, trolig fordi de ikke er særlig overbevisende.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

I Sverige har de systematisk gitt morfin til sykehjemspasienter med Covid-symptomer som behandling, i stedet for oksygen. Denne legen har prøvd varsle siden i vår men det har blitt ignorert til nå. Beskriver det blant annet som et massemord på Sveriges eldrehjem.

Allerede i august skrev Dr. Tallinger et åpent brev til The World Medical Association: http://sveanyheter.com/2020/08/04/dr-tallingers-letter-to-the-world-medical-association/

Dette er jo forferdelige greier. Fy faen så uverdig.

 

Endret av Fnugle
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...