Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sauegjeter skrev (9 minutter siden):

hvor får du 20 000 fra?

Og de startet pandemien så og si uten tiltak.

USA har 809 døde per 1 million innbyggere

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Overfører vi det til Norge 5.368* 809 = 4324 døde og Sverige 10.230*809=8276 døde.

Norge har altså 4324-316= 4008 færre dødsfall per million enn USA hittil

Sverige har altså 8276-6581=  1695 færre dødsfall per million enn USA hittil

Husk at pandemieen på langt nær er ferdig. Vi vil nok få en tredjebølge slik som USA i Europa etter julefeiringen.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Windsofmarch said:

Dette tråden synes jeg bærer preg av å være et ekkokammer, hvor forsøk på å argumentere bla. for at noen av restriksjonene er helt evidensløse, blir øyeblikkelig kalt konspirasjonsteorier. Mette Kalager, professor på OUS, mener nedstenging av treningssentere er ubegrunnet; er dette også konspirasjonsvås?

Økonomiske konsekvensene av disse tiltakene er jævlig skremmende. For å ikke snakke om den sinnsyke mengden plastavfall som produseres i disse tider.

Enig, det er veldig vanselig å diskutere på et fornuftig plan her inne.. 

Alle verdens nasjoner låner nå opp penger av sentralbankene, disse pengen skal jo tilbakebetales. Det økonomiske aspektet har jo vært en en hett diskusjon før pandemien mtp gjelden i verden, så da kan man jo tenke seg hvis 30-50% av mindre bedrifter i f.eks usa går konkurs.. Hvordan skal de klare å betale tilbake denne gjelden, og ikke minst ha penger til pensjon og drift av samfunnet.

USA økte gjelden med 10 000 milliarder i første runde av denne pandemien, det er jo vanvittige tall.. Tror ikke mange skjønner omfanget av den økonomiske siden av pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

USA har 809 døde per 1 million innbyggere

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Overfører vi det til Norge 5.368* 809 = 4324 døde og Sverige 10.230*809=8276 døde.

Norge har altså 4324-316= 4008 færre dødsfall per million enn USA hittil

Sverige har altså 8276-6581=  1695 færre dødsfall per million enn USA hittil

Husk at pandemieen på langt nær er ferdig. Vi vil nok få en tredjebølge slik som USA i Europa etter julefeiringen.

Prognosen for dødstallene i sverige på 92136  har jeg selv hentet fra SCB og er laget basert på gjennomsnittet pr dag for 2020.
Sverige har hatt som vi alle er enige om, minimale tiltak fra starten av, hvordan kan de ha "spart" 1695 dødsfall?

 

En annen faktor er at alle land registrerer dødsfall forskjellig og i starten ble man registrert blandt annet i usa som covid dødsfall med kun symptomer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windsofmarch skrev (20 minutter siden):

Dette tråden synes jeg bærer preg av å være et ekkokammer, hvor forsøk på å argumentere bla. for at noen av restriksjonene er helt evidensløse, blir øyeblikkelig kalt konspirasjonsteorier. Mette Kalager, professor på OUS, mener nedstenging av treningssentere er ubegrunnet; er dette også konspirasjonsvås?

Økonomiske konsekvensene av disse tiltakene er jævlig skremmende. For å ikke snakke om den sinnsyke mengden plastavfall som produseres i disse tider.

Treningsenter studien ble utført på et tidspunkt der det var sannsynlig at ikke en eneste smittet befant seg på treningsenteret.

Det blir som om jeg skal teste om Pin-up is eller Lollipop selger best i kiosken min.  Men jeg har kun Pin-up is for salg. Da konkluderer jeg med at ingen vil kjøpe Lollipop is. Det blir feil.

Sitat

Misvisende om koronasmitte og trening: Folk på treningssentre kan smitte hverandre med covid-19 | Joar Vittersø

Dårlig norsk forskningsprosjekt om koronasmitte og treningssentre.

En norsk studie fant at folk som trente på treningssentre i Oslo i mai og juni, ikke pådro seg covid-19-smitte. Funnet har fått stor oppmerksomhet og er blant annet omtalt i New York Times, Science og norske medier.

Forskerne bak studien siteres på at det er trygt å bruke treningssentre. Dette er et misvisende budskap fra et dårlig forskningsprosjekt.

Ingen av dem som trente, var nemlig smittet av korona. Studien viser derfor ikke noe annet enn det vi vet fra før: Det overføres ikke smitte hvis det ikke er noe smitte å overføre.

Man trenger ikke forske for å komme frem til den konklusjonen. Uansett hva man lar ikke-smittede mennesker gjøre i et eksperiment, så vil de ikke smitte hverandre.

Da forskerne så at ingen av deltagerne hadde covid-19, burde de lagt studien i skuffen. I stedet skrev de en artikkel som om de hadde gjort et interessant funn. Konsekvensen er at de har spredt et udokumentert budskap om trygghet.

Studien viser en annen uheldig konsekvens av hastverksforskning.

Resultatene er nemlig offentliggjort som en såkalt pre-print, som betyr at ingen eksperter har vurdert studiens kvalitet. Vi vet ikke hva fagfellene kommer til å si i dette tilfellet, men kritikken i artikkelens kommentarfelt på nett er overveiende negativ. Det skulle da også bare mangle.

Forskere bør som alle andre være forsiktige med å spre usikker kunnskap der konsekvensen av å ta feil kan sette liv og helse i fare.

Vi kan også spørre om det er etisk forsvarlig å sette i gang en studie der hensikten er å la folk som er smittet av et potensielt dødelig virus, trene sammen med noen som ikke er smittet, for å se om det oppstår nye smittetilfeller!

Vi vet at folk på treningssentre kan smitte hverandre med covid-19. Dersom studien bidrar til at slike fakta ignoreres, kan konsekvensen bli mer smittespredning. Da har vi et beklagelig eksempel på hvordan meningsløs forskning og forhastede konklusjoner kan øke risiko for sykdom.

Kanskje helsemyndighetene bør advare mot feiltolkninger av denne studien?

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/awg5m5/misvisende-om-koronasmitte-og-trening-folk-paa-treningssentre-kan-smit

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (9 timer siden):

USA:

CDC's nyeste "national ensemble forecast" indikerer økende antall omkomne de neste 4 ukene, til mellom 294 000 og 321 000 omkomne totalt pr. 19. desember. I øyeblikket har CDC registrert 259,005 omkomne. (kilde: CDC)
Johns Hopkins Universitet har i øyeblikket registrert 259,925 omkomne. (kilde: Johns Hopkins)
 

COVID-19 Forecasts: Deaths
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/covid-data/forecasting-us.html

National-Forecast-Incident-Cumulative-De

Noen av grafene har feil startpunkt. Dvs. dette er jo beregninger fra ca en uke tilbake i tid (sorte punkter 15.11) og allerede nå ser vi at noen av beregningene er på bærtur. Uka 15-22.11 ga 10 827 dødsfall. Hovedtyngden av estimatene ligger lavere, og jeg ser ett som er vesentlig høyere. Fra 23.11-7.12 får vi antagelig en jevnere stigning, mens thanksgiving først gir utslag og et hopp i kurven i perioden 7-21.12. Ny smitterunde fra julesammenkomster og nyttårsaften gir et nytt hopp rundt 7-14. januar. Dette kommer til å bli en bekmørk midtvinter for amerikanerne. Etter januar håper og tror jeg vi ser en stor nedgang i daglige dødsfall. Biden blir nok tatt i ed rundt det aller verste tidspunktet. Det kommer til å bli en spesiell innsettelse, antagelig med det laveste oppmøte i historien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

67 nye dødsfall i Sverige

Det har det siste døgnet blitt meldt om 67 nye coronadødsfall i Sverige Totalt har 6 662 personer med covid-19 dødd i  Sverige siden pandemiens start, skriver Aftonbladet.

Det er rapportert om totalt 236 255 smittetilfeller i Sverige, noe som innebærer en økning på 5 741 nye registrerte smittetilfeller det siste døgnet.

Svenske folkehelsemyndigheter har i et nytt scenario estimert at Sverige kan nå en smittetopp i midten av desember.

Forklar den dere som mener at Sverige ikke har flere dødsfall enn normalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan folks hukommelse er men denne datasimuleringen var grunnlaget for hele lockdownen:
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-debattoer-spaar-62-mio-doede-af-coronavirus-men-det-tal-er-alt-hoejt-siger?fbclid=IwAR0BULUlzGpj_sRds6WNv3gJtID2dBhkhPgx4R8WnI-s-OJVGShjjRHDTH0

Klarer ikke å finne artikkelen i norge men den snakket meg og mine venner om da den kom, der spådde de over 60 millioner dødsfall og en døsrate på 2%.

I artikkelen over så legger de en mer moderat spådom på 0.3 til 1% som vil si ca 10-30 millioner dødsfall pga Sars-Cov2.
Jeg er helt enig i alle restriksjoner og tiltak i starten når vi ikke hadde noe historikk og ikke visste hva dette var. Men nå har vi nok data til å forstå at disse tiltakene ikke gir mening.

Jeg mener vi burde sette inn pandemipengene til å isolere eldre og svake til dette viruset forsvinner av seg selv, virus som de fleste sikkert er klar over begynner ofte veldig potente for deretter å avta.

I dag er det registrert 1,4 millioner dødsfall totalt i verden. Og hvis vi ser på land som har hatt minimale tiltak og ingen lockdown, f.eks japan og sverige så står ikke tiltakene i stil med dødsfall.

F.eks kunne vi brukt mye mer omfattende smittevern, f.eks heldrakter og lufttette masker med o2 og ikke mist lære opp helsearbeidere i smittevern, ikke bare kreve vask av hender og bruk av maske.

Hvis dette hander om å spare liv så vil dette være aktuelt. Ikke noe hyggelig for ansatte og de eldre men nødvendig i en midlertidig periode til vi eventuelt har en fullstendig uavhengig dokumentert vaksine.

 

Anser meg selv som veldig human og har mennesker i familien på 85 og 90 år, jeg følger alle anbefalinger til punkt og prikke, men egentlig så handler dette om å bruke sunn fornuft(samme som ved vanelig influensa)

Bare noen tanker..

 

Se f.eks på denne sakeni danmark:
https://www.bt.dk/samfund/fire-laeger-kom-med-opraab-nu-har-30000-skrevet-under?fbclid=IwAR2eYuCa0yG0KpIS2cuz-dDV_9XaPliByODeTI5iox-mNDNuZSyEg5yqyZ4



 

Endret av Sauegjeter
Legger til vesentlige data og en lenke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sauegjeter skrev (2 minutter siden):

Vet ikke hvordan folks hukommelse er men denne datasimuleringen var grunnlaget for hele lockdownen:
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-debattoer-spaar-62-mio-doede-af-coronavirus-men-det-tal-er-alt-hoejt-siger?fbclid=IwAR0BULUlzGpj_sRds6WNv3gJtID2dBhkhPgx4R8WnI-s-OJVGShjjRHDTH0

Klarer ikke å finne artikkelen i norge men den snakket meg og mine venner om da den kom, der spådde de over 60 millioner dødsfall og en døsrate på 2%.

I artikkelen over så legger de en mer moderat spådom på 0.3 til 1% som vil si ca 10-30 millioner dødsfall pga Sars-Cov2.
Jeg er helt enig i alle restriksjoner og tiltak i starten når vi ikke hadde noe historikk og ikke visste hva dette var. Men nå har vi nok data til å forstå at disse tiltakene ikke gir mening.

Jeg mener vi burde sette inn pandemipengene til å isolere eldre og svake til dette viruset forsvinner av seg selv, virus som de fleste sikkert er klar over begynner ofte veldig potente for deretter å avta.

F.eks kunne vi brukt mye mer omfattende smittevern, f.eks heldrakter og lufttette masker med o2 og ikke mist lære opp helsearbeidere i smittevern, ikke bare kreve vask av hender og bruk av maske.

Bare noen tanker..

Hvor hyggelig tror du at de er for eldre og demente å bli møtt med romdrakt? For å ikke snakke om hvor ubehagelig det vil være for personalet.

Så du synes 10-30 mill dødsfall er greit? Av ett virus ingen hadde hørt om på samme tid for 12 måneder siden. Hva med senskader? Du framstår lite reflektert.

Sauegjeter skrev (1 minutt siden):

Du linker til en nyhets side.. Sjekk tall fra SCB

Det er jo offisielle tall fra pressekonferansen Sverige holdt nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sauegjeter skrev (52 minutter siden):

Jeg mener vi burde sette inn pandemipengene til å isolere eldre og svake til dette viruset forsvinner av seg selv, virus som de fleste sikkert er klar over begynner ofte veldig potente for deretter å avta.


Ingen land i verden har klart å beskytte eldre og folk i risikogruppene, det er nok ikke mulig å få til.

Selv med "romdrakter" så er det lite sannsynlig at eldre mennesker ikke kommer i kontakt med yngre mennesker, eller at smitten på andre måter finner veien inn i den delen av befolkningen som tilhører en risikogruppe, som tross alt er nesten halve den voksne befolkningen.

Sauegjeter skrev (52 minutter siden):

I dag er det registrert 1,4 millioner dødsfall totalt i verden. Og hvis vi ser på land som har hatt minimale tiltak og ingen lockdown, f.eks japan og sverige så står ikke tiltakene i stil med dødsfall.


Japan har generelt bra smittevern, også før pandemien, samtidig som befolkningen må anses å være rasister hele gjengen, japanere har generelt lite til overs for folk som ikke kommer fra Japan, å omgås kun sine egne.

De har også hatt en hel del tiltak, men har hatt såpass lite smitte at de har sluppet å stenge ned.

Sverige er jo prakteksempelet på hvor ille det kan gå når man ikke reagerer, med over 6500 døde, og nå igjen med skyhøye smittetall hver eneste dag.

Likevel så har Sverige hatt en hel del råd og anbefalinger, som ikke ble fulgt så nøye i starten, men etterhvert som dødstallene begynte å stige, så steg også frykten i samfunnet, og stadig flere holdt seg hjemme og/eller ble flinkere med smittevernet, særlig de i risikogruppene.

Over sommeren har dessverre svenskene igjen gitt blaffen i rådene, og mange av de ble også fjernet av FHM, fordi svenskene var ferdige med viruset, å ikke fikk noen andre bølge ... i følge O' Store Orakel, Tegnell.

1.4 millioner døde så langt, er tross alt med de strengeste tiltakene verden noen gang har sett i de fleste land, det kunne gått mye verre, men akkurat hvor mye verre er det vanskelig å si noe om, når vi aldri kom i den situasjonen.

Jeg synes det er helt legitimt å diskutere tiltakene som er innført, men på korrekt grunnlag, dersom man mener viruset er ufarlig, at det er som influensa eller lignende, så tyder jo alt på at det er faktisk helt feil, det er kanskje ikke like farlig som først antatt, men det er vel omtrent ti ganger verre enn influensa.

Samtidig er det ikke bare dødsfall som er problemet, men alle som blir syke.
Når store deler av befolkningen blir alvorlig syke, over kortere eller lengre tid, så blir det enda verre for økonomien enn når man stenger noen få bransjer, det meste er tross alt åpent og fungerer som normalt.

Det er heller ingen automatikk i at et virus blir mindre farlig med tid, virus muterer, å kan like gjerne bli mer farlig.

Det som avgjør om en mutasjon klarer seg bedre enn annen mutasjon, er hvorvidt den mutasjonen sprer seg lettere.
En mutasjon som spredde seg 100% presymptomatisk, altså før vertene fikk symptomer, men som tok livet av 100% av de smittede, ville vært mer suksessrikt enn det viruset vi har nå, og langt verre.

Viruset har ingen formening om hvor dødelig det er, det muterer helt tilfeldig, å dersom den "rette" mutasjonen oppstår, så sprer den seg mer enn det opprinnelige viruset.
Som oftest betyr det at vi får en mildere variant, som smitter lettere, men det er ingenting i veien for at det like gjerne kan bli en mye verre variant ... som også smitter lettere.

Heldigvis muterer ikke koronavirus av den typen så ofte, så foreløpig har ikke det vært noe problem, verken den ene eller andre veien.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (6 minutter siden):

Hva behager?

Jeg har vært i Japan alle er hyggelige men skal du leie bolig/leilighet eller være noe mer en turist vil du møte på store problemer. Japanere mingler ikke med utlendinger.

Sitat

Japan racism survey reveals one in three foreigners experience discrimination

This article is more than 3 years old

Justice ministry sent survey to thousands of foreign residents to gain an unprecedented glimpse into their experiences

The government mailed the survey to 18,500 foreign residents across the country late last year, and received responses from 4,252 of them.

About 30% of the respondents said they had been on the receiving end of discriminatory remarks “often” or “sometimes”. Those comments were most likely to be made by strangers, but many people also pointed the finger at bosses, colleagues or subordinates in their workplaces, the Jiji news agency reported.

Problems in workplaces were not confined to verbal remarks. One in four people who had sought a job said they were denied employment because they were a foreigner, and one in five believed they were paid less than their Japanese counterparts for similar work.

Housing discrimination was also believed to be common among the 2,044 survey respondents who had looked for a place to live in the past five years.

Four in 10 people in this group said they had been stopped from moving into housing because they were foreigners. Some of them had even seen notices saying foreigners were not accepted, the Kyodo news agency reported.

https://www.theguardian.com/world/2017/mar/31/japan-racism-survey-reveals-one-in-three-foreigners-experience-discrimination

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (5 minutter siden):

Hva behager?


Japan er et av verdens mest "rasistiske" land, det vil si, japanere har svært lite til overs for utlendinger, annet enn turister som legger igjen penger, generelt sett, unntak finnes selvfølgelig. 

Trodde det hadde vært så mange nyhetsartikler om dette, at det var forholdsvis godt kjent?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):

Japan er et av verdens mest "rasistiske" land, det vil si, japanere har svært lite til overs for utlendinger, annet enn turister som legger igjen penger, generelt sett, unntak finnes selvfølgelig. 

Trodde det hadde vært så mange nyhetsartikler om dette, at det var forholdsvis godt kjent?

Det er ganske godt kjent, men viktig å ikke overdrive heller samt at det forskjell på generasjonene. Jeg har jobbet litt i Japan og har diverse erfaringer både i svært positiv og litt negativ retning. Vil egentlig si at en del av det ikke nødvendigvis er rasisme, men ofte at de kan være redd for å ikke være høflig og behjelpelig nok, eller for å gjøre "feil". Uansett litt off-topic :) 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Uansett litt off-topic :) 


Tja, jeg tror det er noe av grunnen til at smitten er mindre utbredt det, sammen med generelt godt smittevern.

Det blir litt det samme som oss i Skandinavia, som generelt holder avstand til hverandre helt naturlig, i det minste sammenlignet med folk i sydligere land, som Spania, Italia osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, 0laf said:


Japan er et av verdens mest "rasistiske" land, det vil si, japanere har svært lite til overs for utlendinger, annet enn turister som legger igjen penger, generelt sett, unntak finnes selvfølgelig. 

Trodde det hadde vært så mange nyhetsartikler om dette, at det var forholdsvis godt kjent?

Litt mer off-topic:

Bodde 2 år i Japan. Følte ikke at jeg oppholdt meg i verdens mest rasistiske land, akkurat ("rasister hele gjengen"). Høfligere folkeferd skal du lete lenge etter.

Men rasisme finner du over alt, ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (3 minutter siden):

Litt mer off-topic:

Bodde 2 år i Japan. Følte ikke at jeg oppholdt meg i verdens mest rasistiske land, akkurat ("rasister hele gjengen"). Høfligere folkeferd skal du lete lenge etter.

Men rasisme finner du over alt, ja.

Det er ingen som roper jævla n**** eller hvitng i Japan. Det handler mer om systemisk rasisme der folk som ikke er etniske japanere blir diskriminert i arbeidslivet og av landets myndigheter.

At du ikke følte deg diskrimnert mot er ikke rart hvis du studerte eller lignende. Det skjer heldigvis ett generasjonsskifte i Japan også sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...