Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, .berZerk said:

Personlig tror jeg munnbind gir en falsk trygghet til folk, samt at de tar seg mye mer i ansiktet og hendene blir mer smittebombe enn de var fra før, for ikke nevne hvor mye feil bruk det er. Jeg tror vi hadde greid oss fint uten munnbind, men med sterke tiltak. Muligens annerledes i veldig urbane strøk. Det er synd at det ikke er særlig god forskning på det enda, blir mest synsing. Forholder meg til reglene uansett. 

Tror ikke munnbind har noen særlig stor effekt - av den enkle grunn at jeg mistenker at ytterst få bruker dem riktig. Munnbind er fint og flott det, når dem benyttes av folk som veit åssen dem brukes (tenker leger, forskere i sterile områder etc), men den gjengse beboer tar det nok på for syns skyld, putter det i lomma, tar det på igjen og er ikke rein på henda når det gjøres. Ikke noe annet enn mine egne spekulasjoner basert på observasjoner og overhørte samtaler av arten "huff... den hersens munnbleia her også"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Munnbind er nok ikke noe magisk verktøy mot covid, men det bidrar kanskje til at folk forstår alvoret og har således en effekt? 

Se på sverige, der det er dårlig med retriksjoner, litt slappe regler og ingen munnbind, de tar det liksom ikke på alvor. 

Vi kan ha så mange påbud og restriksjoner vi bare vil, eller ikke vil, men det viktigste er jo at hver enkelt innser alvoret og unngår å bli smittet eller smitte andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Anders Tegnell var på svensk TV i kveld, angående dødstallene på 96 døde i dag sier Tegnell :
 

Sitat

När Anders Tegnell under onsdagskvällen medverkade i Aktuellt sa han att vi kan förvänta oss fortsatt stigande dödssiffror.

– Det är väldigt tråkigt med en situation med mer och mer dödsfall, men det är nog oundvikligt. Vi kommer nog få se fortsatt höga dödstal.

Menar du att det inte spelar någon roll oavsett vad ni gör?

– Vi tror att det vi gör har gjort skillnad, inte minst åtgärderna för att skydda de äldsta. Men nu har vi mycket bättre kunskap om vad som behöver göras i jämförelse med i våras.

Läget är stabilt, tvätta händerna, inget att oroa sig för !

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-3

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Totalt fem ansatte og seks tjenestemottakere i sentrum sone i Skien er nå bekreftet smittet.

 

Over 30 brukere er testet og venter fortsatt på svar.

 

Onsdag ble det bestemt at alle ansatte i hjemmetjenesten i Skien skal ha på ansiktsmasker for å unngå smittespredning.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/smitte-i-hjemmetjenesten-i-skien-1.15249600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Munnbind er nok ikke noe magisk verktøy mot covid, men det bidrar kanskje til at folk forstår alvoret og har således en effekt? 

Se på sverige, der det er dårlig med retriksjoner, litt slappe regler og ingen munnbind, de tar det liksom ikke på alvor. 

Folk forstår alvoret i at de kan få en stor bot. Munnbind skaper mer forsøpling, og forsøpling er ikke noe vi trenger. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gar6P9/munskydd-inte-sa-effektiva-som-man-trott

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

662 nye smittede i Norge Siste døgn er det registrert 662 nye koronatilfeller i Norge. Det er 68 flere enn dagen før. De siste sju dagene er det registrert til sammen 3551 nye smittetilfeller. 143 pasienter er nå innlagt med covid-19-sykdom. I alt er 301 mennesker døde.

Sitat

656 SMITTETILFELLER SISTE DØGN

Det ble onsdag registrert 656 nye smittetilfeller i Norge, viser VGs oversikt.

Dette er 52 tilfeller mer enn gjennomsnittet per dag den siste uken, som er på 604. Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende, og det samme er den i 37 kommuner. I 18 kommuner vises smittetrenden som synkende.

Totalt har 30.770 mennesker blitt bekreftet smittet her i landet.

Fortsatt økende men ikke like bratt som tidligere. 

Lenke til kommentar
Sitat

Innlegg: Treningssenterstudien er uegnet som beslutningsgrunnlag

Studien av smittespredning på treningssentre i Oslo i vår har for mange svakheter til at den gir grunn til å konkludere med «ingen grunn til å stenge treningssentrene».

https://www.dn.no/innlegg/koronaviruset/koronadebatt/smittevern/innlegg-treningssenterstudien-er-uegnet-som-beslutningsgrunnlag/2-1-914335?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 11/18/2020 at 1:57 AM, Budeia said:

Hvis et monster fra australsk natur kryper inn vinduet, får han valget mellom å være sammen med vesenet eller betale dyrt for å gå ut av rommet. Kanskje ikke så stor risiko i en by, men et hotell har gjerne en hage i nærheten. Og derfra kan det nok krype inn funnel spiders og andre ulekre ting. 

En norsk huseier kan kanskje bruke huset sitt til å slippe unna karantenehotell, da det ikke er enkelt for dem på flyplassen å vite om han leier ut både hovedetasje og kjeller. Men det vil være ulovlig i forhold til regelen. Det vil være en måte å sno seg unna på, hvis han deretter tar inn hos bekjente. 

Er bare å hyre inn Crocodile Dundee, så fikser han opp med den edderkoppen.

Lenke til kommentar
8 hours ago, .berZerk said:

Personlig tror jeg munnbind gir en falsk trygghet til folk, samt at de tar seg mye mer i ansiktet og hendene blir mer smittebombe enn de var fra før, for ikke nevne hvor mye feil bruk det er. Jeg tror vi hadde greid oss fint uten munnbind, men med sterke tiltak. Muligens annerledes i veldig urbane strøk. Det er synd at det ikke er særlig god forskning på det enda, blir mest synsing. Forholder meg til reglene uansett. 

Hvorfor skulle man ta mer på ansiktet? Studier viser det motsatte, man tar på ansiktet mindre når man har på seg maske
https://www.healthline.com/health-news/people-who-wear-covid19-masks-touch-their-faces-less

Og hva mener du med falsk trygghet? Masker minner folk på at det er en pandemi og gjør folk mer forsiktige. Det fører også til at folk unngår steder hvor masker er obligatorisk, noe som er positivt.

Smittebomben er ikke hendene dine, men luften du puster inn. Masker hindrer covid fra å forlate munnen/nesen din og smitte andre. Den danske studien måler bare hvor stor sjanse det er for å bli smittet, ikke hvor stor sjanse det er for å smitte andre.

For å kunne få gode resultater må man finne områder som er omtrent like og innføre maskepåbud i noen av dem. Dette ble gjort i Georgia og her er resultatene.

Quote

A study has found that Kansas counties that require masks have seen about half as many new coronavirus infections as counties that don’t mandate face coverings.

https://www.usnews.com/news/best-states/kansas/articles/2020-10-30/top-public-health-official-in-topeka-area-to-step-down

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, Simen1 said:

Her hadde det vel egentlig passet med et annet banneord på s. ;)

Trump blir vel snart det nye banneordet som erstatter satan.

  

13 hours ago, Simen1 said:

Det må vel kunne kvalifisere for en kollektiv århundrets darwin award platinum edition

Det er da ingen bragd egentlig. Ihvertfall ikke hos folk med gangsyn. Så hvorfor skulle de ha platinum edition? Det hadde passet bedre med å gi dem plutonium edition, et giftig metall.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså: det er ikke noe oppsiktsvekkende med den danske studien som utelukkende har sett på hvordan munnbindet beskytter brukeren og ikke på effekten av at den som bruker munnbind unngår å spre egen eventuell smitte videre. For det som har vært klart helt fra starten av og som det er bred enighet om er at munnbind beskytter ANDRE fra dråpesmitte fra den som bærer munnbindet; dråpesmitte som kan komme fra små host, nysing og til og med prating/roping, og det som jo er så skummelt med dette viruset er at nesten all smitte kommer fra asymptomatiske smittebærere; hadde det vært så enkelt som at det kun var smittsomt når man har symptomer hadde vi hatt langt færre problemer. Men for at munnbind skal være effektivt må ALLE bruke det på areaner hvor smitte sprer seg og jeg mener at det bær være et absolutt påbud på offentlige innendørsarenaer, IKKE anbefalinger og uten noe "dersom du ikke kan holde avstand"; når vi nå ser at det er stadig færre/nesten ingen som bryr seg om å holde avstand, så et slikt dersom er bare å si til de som driter i hele smittefaren "gjør som du vil". Så derfor: munnbindpåbud på alle offentlige innendørsarenaer uten noe "men" og "dersom". Men selvfølgelig bør det ikke påbys utendørs hvor smittefaren er tilnærmet lik null. Bilder jeg ser fra USA hvor alle har munnbind på ute i friluft selv om de har full sosial avstand og vel så det er skrekkbilder av et samfunn hvor det har klikka fullstendig for folk.

 

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Budeia said:

Folk forstår alvoret i at de kan få en stor bot. Munnbind skaper mer forsøpling, og forsøpling er ikke noe vi trenger. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gar6P9/munskydd-inte-sa-effektiva-som-man-trott

Ta det helt med ro. I Norge så havner søppelet stort sett i forbrenningsanlegg. Slik at man slipper å ha det flytende i havet. Ihvertfall det nordmenn ville ha produsert av søppelberg basert på munnbind. I Norge så dumper man ikke søppellass direkte i havet, slik de gjør i enkelte steder i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om FHI tror alle skolebarn blir narkiser og navere om de ikke får vert på skolen hver dag i en pandemi. 

Sitat

Studie: Økning av smittespredning ved gjenåpning av skoler

Reproduksjonstallet steg med 24 prosent på en måned da barn fikk returnere til skolebenken igjen, viser en skotsk studie med data fra 131 land. Men studien gir bare en veldig grov vurdering av hvor stor effekt enkelte tiltak har, ifølge FHI.

https://www.vg.no/nyheter/i/Kyp36e/studie-oekning-av-smittespredning-ved-gjenaapning-av-skoler

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
 
Sitat

 

08:56

Fødte tvillinger i corona-koma :

En kvinne i England fødte tvillinger mens hun var i koma som følge av coronasmitte, skriver The Guardian.

Kvinnen ble kjørt til Queen Elizabeth sykehus i Birmingham der hun ble lagt i koma etter at hun testet positivt for covid-19 i april. Legene bestemte seg for å føde babyene med keisersnitt i tilfelle morens tilstand ikke ville bedres, til tross for at de bae var 26 uker gamle.

Da kvinnen våknet 16 dager seinere, fryktet hun det verste.

- Å komme ut av koma var det verste. Jeg hadde mareritt. Jeg var villfarende, jeg kunne ikke se magen min, og jeg trodde babyene mine var borte og hele familien min hadde dødd, har hun uttalt til Metro.

- Det var en veldig, veldig bekymringsfull tid for mannen min og barna, og selv etter at jeg våknet tok det to uker før jeg fikk se babyene, legger hun til.

I dag er både mor og barn friske, og kvinnen omtaler fødselen som et «mirakel».

Foto: Shutterstock / NTB

 

 
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Sverige sier Norge må være klare til å vaksinere i januar

De første vaksinedosene vil ankomme Norge i januar, tror Sveriges vaksinekoordinator. Vaksinene vil trolig bli strengt bevoktet på hemmelig sted.

Den aller første leveransen blir kanskje på 20.000 doser. Det krever at man prioriterer hvem som skal få de dosene, sier Bergström til NRK.

 

Han tror at det vil komme løpende leveranser ukentlig utover januar, og at flere hundre tusen doser er levert på norsk jord i løpet av måneden. Det forutsetter at myndighetsgodkjenning og logistikk klaffer:

 

– De avtalene vi har sier at vi får tilgang på volumer allerede i januar. Det forutsetter at vi får en EU-godkjenning innen da. Men det er viktig at alle er forberedt. Alle må organisere seg så man kan vaksinere fra januar. Selv om de store volumene kommer fra mars måned og fremover.

Sitat

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...