Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Coronadødsfall på Eidsvoll ved ny institusjon

Onsdag melder kommuneoverlegen på Eidsvoll at en coronasmittet person som var beboer ved et sykehjem i kommunen, innlagt på Ahus, døde natt til onsdag, melder Romerikes blad. Smittekilden skal være ukjent.

Etter det ble oppdaget smitte på Villa Skaar Valstad, et annet sykehjem i kommunen, ble det oppdaget at personale også har jobbet ved to andre kommunale institusjoner, Vilberg Helsetun og Pålsjordet bokollektiv, under smitteførende periode.

Da ble det påvist to smittede pasienter og én ansatt ved det ene kommunale sykehjemmet, Vilberg helsetun. Ingen beboere ved den andre kommunale institusjonen, Pålsjordet bokollektiv, ble smittet.

Ved Villa Skaar Valstad i Eidsvoll har totalt 6 beboere dødd.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (17 minutter siden):

Kommer Japan til å miste kontrollen? Jeg tror vinteren kan bli umulig å kontrollere om man har smitte i landet.

 

Nei, de kommer neppe til å miste kontrollen. Japan ser ut til å ha rundet toppen av sin tredje bølge, der tredje bølge er ca samme høyde som andre bølge. Japan er et ekstremt disiplinert land, med ressurser til både store nedstengninger og andre tiltak, så det kommer nok til å gå bra med de denne gangen også. Selv om de bor ekstremt tett.

951173222_Screenshot_2020-11-18JapanCoronavirus119326Casesand1903Deaths-Worldometer(1).png.03e31c14d31a1d337c17fcb8a7729323.png

Det skal også nevnes at Japan er et folkerikt land så disse tallene er langt i fra høye. Regnet per million innbygger har de bare 1/4 så mange dødsfall som Norge og 1/6 så mange smittetilfeller som oss. Smittetrykket siste uke er ca 1/10 av i Norge. Altså ekstremt lave tall.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sitter hjemme med barn i karantene i dag, etter at det ble avdekket smitte på avdelingen i barnehagen. Sykefraværet blant de ansatte har vært helt ekstremt i høst – ansatte må holde seg hjemme ved den minste antydning til symptomer, så det har vært ulike vikarer inn og ut av døra helt siden august. Jeg har mistet tellingen på hvor mange som har vært innom til nå. Jeg vet ikke hvem som er smittet, det behøver ikke være en av vikarene, men på samme måte som sykepleierne i deltidsstilling som ble nevnt over her – disse vikarene reiser rundt i forskjellige barnehager og er en uke her, to dager der. Jeg skjønner ikke helt at det er greit mtp. smittevern. Barnehagene har strenge regler på at hver avdeling skal være for seg selv, men vikarer er det tydeligvis ingen grenser for. 

Samtidig finnes det jo ikke noe alternativ. Måtte eventuelt ha stengt hele barnehagen pga. mangel på personal. Det hadde blitt opptøyer det. 

Ingen symptomer på ungen til nå. Regner med at det skal gå fint. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Samtidig finnes det jo ikke noe alternativ. Måtte eventuelt ha stengt hele barnehagen pga. mangel på personal. Det hadde blitt opptøyer det. 

Omreisende vikarer høres ut som en kommunal barnehage. Ikke akkurat gjennomtenkt med tanke på smittevern, eller noe annet for den del. Kommunale barnehager har jo normalt skyhøyt sykefravær i normaltilstand.

Men uansett: Det finnes et utall oppsagte og permitterte i ørten bransjer så det burde ikke være noe problem å bemanne opp med faste vikarer. En kommunal barnehage jeg kjenner til hentet vikarer fra kommunens omreisende vikar-lag. Pga ekstremt sykefravær i normaltilstand var det ørten nye voksne å forholde seg til hele tida. En privat barnehage jeg kjenner til hadde bare et par faste vikarer. Lett å huske navn og trygt for barna. Mye lavere sykefravær i utgangspunktet sammenlignet med den kommunale.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (59 minutter siden):

Nei, de kommer neppe til å miste kontrollen. Japan ser ut til å ha rundet toppen av sin tredje bølge, der tredje bølge er ca samme høyde som andre bølge. Japan er et ekstremt disiplinert land, med ressurser til både store nedstengninger og andre tiltak, så det kommer nok til å gå bra med de denne gangen også. Selv om de bor ekstremt tett.

951173222_Screenshot_2020-11-18JapanCoronavirus119326Casesand1903Deaths-Worldometer(1).png.03e31c14d31a1d337c17fcb8a7729323.png

Det skal også nevnes at Japan er et folkerikt land så disse tallene er langt i fra høye. Regnet per million innbygger har de bare 1/4 så mange dødsfall som Norge og 1/6 så mange smittetilfeller som oss. Smittetrykket siste uke er ca 1/10 av i Norge. Altså ekstremt lave tall.

Japan utfører ekstremt få tester. Det er nok store mørketall.

Sitat

Japan's tripling of coronavirus tests unlikely to improve fight, experts say

Prime Minister Shinzo Abe, who announced his resignation on Friday due to health reasons, said on the same day the government would increase testing capacity to 200,000 a day.

But a highly bureaucratic approval process means Japan has one of the lowest testing regimes among major economies, carrying out about 14 tests per 1,000 people, compared with 36 in South Korea and 246 in the United States.

Patients wanting to be tested must go through telephone consultations, demonstrate they have symptoms or show they have been in touch with an infected person. Health ministry authorities must then approve the test and have in some cases refused to authorize them.

The policy focus should be on speeding up the turnaround time of testing, tracing contacts and empowering medical professionals, said Fumie Sakamoto, the infection control manager at St. Luke’s International Hospital in Tokyo.

 

“Tests should be performed based on medical judgment and not on patients’ requests,” Sakamoto said.

Abe’s pledge would mark a sharp rise from Japan’s current capacity of about 52,000 polymerase chain reaction (PCR) tests and 8,000 antigen tests a day.

But actual PCR testing has been less than half the capacity over the past month, averaging 20,000 per day.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-japan-testing-idUSKBN25R17D

Japan har kun utført 2 991 064 PCR tester siden pandemien begynte. Norge har utført 2 008 736 per samme dato 13.11

Japan har ca 125 mill innbyggere Norge har ca 5.

japan_tester_pcr.thumb.jpg.0cfc070785dd360cb62263ec163b47e2.jpg

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Omreisende vikarer høres ut som en kommunal barnehage. Ikke akkurat gjennomtenkt med tanke på smittevern, eller noe annet for den del. Kommunale barnehager har jo normalt skyhøyt sykefravær i normaltilstand.

Men uansett: Det finnes et utall oppsagte og permitterte i ørten bransjer så det burde ikke være noe problem å bemanne opp med faste vikarer. En kommunal barnehage jeg kjenner til hentet vikarer fra kommunens omreisende vikar-lag. Pga ekstremt sykefravær i normaltilstand var det ørten nye voksne å forholde seg til hele tida. En privat barnehage jeg kjenner til hadde bare et par faste vikarer. Lett å huske navn og trygt for barna. Mye lavere sykefravær i utgangspunktet sammenlignet med den kommunale.

Kommunal barnehage, ja. Det er en utfordring med at de bare booker inn vikarer for det tidsrommet en ansatt er syk, dvs. får de en sykmelding på tre dager så booker de vikar for tre dager. Hvis da sykmeldingen blir forlenget så trengs vikaren lenger, men da har vikaren gjerne takket ja til et annet oppdrag og det må hentes inn en annen vikar. Det er budsjetter som ligger til grunn for det hele, de kan ikke booke vikarer for lengre perioder enn de trenger.

Vi foreldre tenker jo "book nå vikaren for en måned av gangen, det er sikkert bruk for vedkommende på en eller annen avdeling gjennom perioden", men kommunen tenker tydeligvis annerledes. 

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Japan utfører ekstremt få tester. Det er nok store mørketall.

Du må se det an i forhold til folketall og smittetall. Japan har 4,8% positiv testrate, mens Norge har 2,6% (siste tall fra our world in data), så ja det er nok litt høyere mørketall, men samtidig kan vi sammenligne med f.eks Polen som har 47,0%. Link

Japan har 12 nye smittetilfeller/dag per million innbyggere siste 7 dager, Norge har 110. (9 ganger så mye) Link

Japan har 0,08 nye dødsfall/dag per million innbygger siste 7 dager, Norge har 0,34. (4 ganger så mye) Link

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Du må se det an i forhold til folketall og smittetall. Japan har 4,8% positiv testrate, mens Norge har 2,6% (siste tall fra our world in data), så ja det er nok litt høyere mørketall, men samtidig kan vi sammenligne med f.eks Polen som har 47,0%. Link

Japan har 12 nye smittetilfeller/dag per million innbyggere siste 7 dager, Norge har 110. (9 ganger så mye) Link

Japan har 0,08 nye dødsfall/dag per million innbygger siste 7 dager, Norge har 0,34. (4 ganger så mye) Link

 

Japan har en av verdens eldste befolkninger. Så jeg tror det dør en del eldre som aldri blir registrert som korona. Blir spennede å se.

Lenke til kommentar

Sveits melder om at 876 av 876 intensivplasser nå er belagt, alle landets intensivavdelinger er med dette fullbelagt.

Av 22 211 senger på landets akuttmottak, er nå 16 889 belagt, i tillegg finnes det trolig 240 intensivplasser som ikke er godkjent for formålet, som i en krise kanskje kan brukes.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/16/2020 at 2:39 PM, xRun said:

Forleden ble det postet tweets fra en sykepleier i Sør-Dakota som bla. har jobbet med pasienter som var i fornektelse om eksistensen av COVID-19 til sitt siste åndedrag. I dag ble hun interviewet på CNN:

I grunn mange betenkeligheter her, men en av de synes jeg i størst grad fremhever seg er at man forventer at en pasient som "gisper etter luft" med 75% oksygenmetning på egenhånd skal klare å ta en rasjonell beslutning på noe livsviktig?

Dette gjør at jeg undres litt om hvem som er de største idiotene i denne "nyhetssaken" og jeg ville trodd sykepleiere var litt mer kompetente i dette.

At man bruker dette som en nyhetssak er nesten litt trist. Det virker som det er viktigere å være på TV eller media og selv få oppmerksomhet enn å mene at man faktisk har noe viktig å kommunisere.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

I grunn mange betenkeligheter her, men en av de synes jeg i største grad fremhever seg er at man forventer at en pasient som "gisper etter luft" med 75% oksygenmetning på egenhånd skal klare å ta en rasjonell beslutning på noe livsviktig?

Dette gjør at jeg undres litt om hvem som er de største idiotene i denne "nyhetssaken" og jeg ville trodd sykepleiere var litt mer kompetente i dette.

At man bruker dette som en nyhetssak er nesten litt trist.

Viser bare hvor "dumme" enkelte er. De hører heller på Trump og co. Selv når de rammer dem selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det også viser hvor dumme de som håndterer disse pasientene er. En person i den tilstanden kan jo ha fullblåst delirium.

Hvis du ser intervjuet så driver folk å spyr ut "propaganda" i sine siste timer i livet, istedenfor å snakke med familien. De er rett og slett hjernevasket av Alex Jones og co. Sosiale medier er noe av det verste vi mennesker har oppfunnet. Kommer man i en klikk vil algoritmene bare vise deg sprøyt. Det hjelper ikke med den lille fact check boksen på feks. Twitter. De burde kaste ut Trump.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...