Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (1 minutt siden):

Region Stockholm melder om at mange av PCR testene viser feil resultat, da de har brukt "feilaktig materiale", hva enn det betyr.

Prøvene har vært falske negative, altså har kanskje så mange som 1000 personer, pluss 3-500 personer innen helsevesenet, fått beskjed om at de ikke er smittet, når de trolig var det.
 

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/materialfel-vid-provtagning-bedoms-ha-medfort-felaktiga-provsvar/

Det er jo helt krise.

Sitat

Kongeparet i coronakarantene – begge er symptomfrie

Kong Harald og dronning Sonja er satt i karantene etter at en ansatt ved hoffet har fått påvist covid-19.

Dette er som forventet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/391X40/kongeparet-i-coronakarantene-begge-er-symptomfrie

Sitat

Kjente risikofaktorer øker ikke dødeligheten

Svenske forskere har bare funnet én underliggende sykdom som direkte kan knyttes til høyere dødelighet ved alvorlig coronavirussykdom.

Diabetes, fedme, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer er alle kjente risikofaktorer ved covid-19.

Blant coronasyke pasienter som fikk behandling i intensivavdeling, kunne imidlertid ingen av disse underliggende sykdommene knyttes direkte til høyere dødelighet, skriver Aftonbladet.

Det framgår av en svensk studie som omfatter 1563 pasienter.

Studiens hovedforfatter er professor i intensivbehandling, Michelle Chew ved Linköpings universitetsykehus. Blant medforfatterne er Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell.

Forskningsrapporten er en såkalt preprint, og er derfor ennå ikke fagfellevurdert og publisert i et vitenskapelig tidsskrift.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kjente-risikofaktorer-oker-ikke-dodeligheten/73078326

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si? Gode nyheter eller dårlige nyheter?

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Gode nyheter eller dårlige nyheter?


Tja, godt spurt?

Spørsmålet er kanskje hvilken verdi en slik studie fra Sverige har, der døde jo nesten alle som kom på sykehus uansett, så det er kanskje ikke så merkelig at de ikke finner noen større dødelighet blant de som hadde underliggende sykdommer, enn alle de andre som døde.

Skulle man fått korrekte tall, så burde man kanskje sett på et land med fungerende helsevesen ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):


Tja, godt spurt?

Spørsmålet er kanskje hvilken verdi en slik studie fra Sverige har, der døde jo nesten alle som kom på sykehus uansett, så det er kanskje ikke så merkelig at de ikke finner noen større dødelighet blant de som hadde underliggende sykdommer, enn alle de andre som døde.

Skulle man fått korrekte tall, så burde man kanskje sett på et land med fungerende helsevesen ?

Ja godt poeng. Skummelt hvis det viser seg at resultatet stemmer og at viruset rammer helt tilfeldig friske like hardt som de med mange underliggende sykdommer.

Stemmer dette gir det ingen mening å vaksinere folk i de tradisjonell riskogruppene først.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Reuters: Solberg ber G20-lederne om coronahjelp

Norges statsminister Erna Slberg, Sør-Afrikas president, WHO-sjefen og EU-kommisjonens president ber G20-toppmøtet om å bidra med penger til å finansiere vaksiner, medisiner og coronatester i kampen mot covid-19.

I et brev nyhetsbyrået Reuters har fått tilgang til bes G20-landene, som skal møtes på en virtuell konferanse i Riyadh denne helgen, om å dekke et finansieringsgap på 4,5 milliarder dollar.

– En forpliktelse fra G20-lederne på G20-toppmøtet i Riyadh om å investere betydelig i ACT (en ordning for å sikre tilgang til verktøy mot coronaviruset) for å dekke finansieringsmangelen på 4,5 milliarder dollar, vil ummidelbart redde liv, danne rammeverk for masseanskaffelse og levering av covid-19-verktøy rundt om i verden og gi en mulighet til å komme oss ut av denne globale krisen, heter det i brevet.

Her er det bare å åpne lommebøkene. Kanskje Biden vil trykke noen penger?

Lenke til kommentar
Subara skrev (4 timer siden):

Monica Mæland anbefalte å begynne julehandelen tidlig i år for ikke fylle opp kjøpesentrene, der apotekene befinner seg for mitt vedkommende. Det er nok lurt å bestille vaksine før storinnrykket.

Men jeg vil tro at mange kjøper julegavene på nettet i år.

Jeg tok influensvaksinen på apoteket i fjor. Man får beskjed om å vente på apoteket en stund etter stikket i tilfelle man får en reaksjon.

Dette gjelde nesten alle vaksiner og ikke kun influensavaksinen. Det er en mikroskopisk sjanse for at man kan være hyperallergisk mot noen av hjelpestoffene i en vaksine uten å vite om det (og skjer dette så er det en adrenalinpenn rett i lysken - fordelen med å være på et apotek eller legekontor er at de kan rushe ut med det -mens man kontakter 113) . Særlig folk som har eggeallergi må man være veldig obs på på en del vaksiner. 

Så er den store "fordelen" man kan si at slike allergiske reaksjoner melder seg ekstremt fort og innen det 20 minutters vinduet man blir bedt om å vente. Så er det ellers en del vanlige bivirkninger som ømhet på stikkstedet og i noen tilfeller også feber i en dag eller to. HUsker jeg tok en skikkelig vaksinepakke før jeg dro til Afrika en tur i 2016 - de sa kanskje du får litt feber om en ukes tid og ja på dagen etter en uke så lå jeg utslått med feber. Det varte bare en dag før jeg var like fin igjen neste dag. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett jeg tror ikke det er en stor grunn til å frykte at covid 19 vaksina når den kommer vil gi langvarige problemer hos noen som svineinluensavaksinen i 2009. Man kan fint forstå den skepsisen som er uten at man nødvendigvis er antivaxxer. Det var mye som gikk veldig galt da og jeg tror nok legemiddelbransjen og myndighetene har lært siden den gang.  De cornavaksinene som kommer på markedet er nok testa  ut i langt større grad enn den svineinfluensavaksinen som kom i 09. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (47 minutter siden):

Dette gjelde nesten alle vaksiner og ikke kun influensavaksinen. Det er en mikroskopisk sjanse for at man kan være hyperallergisk mot noen av hjelpestoffene i en vaksine uten å vite om det (og skjer dette så er det en adrenalinpenn rett i lysken - fordelen med å være på et apotek eller legekontor er at de kan rushe ut med det -mens man kontakter 113) . Særlig folk som har eggeallergi må man være veldig obs på på en del vaksiner. 

Så er den store "fordelen" man kan si at slike allergiske reaksjoner melder seg ekstremt fort og innen det 20 minutters vinduet man blir bedt om å vente. 

Jeg har ikke hørt om noen som har fått allergisk reaksjon av vaksiner, så det er nok ikke så ofte.

Og jeg tenker at 20 min. ventetid med munnbind på et apotek, må være bedre enn 20 min. ventetid på et legekontor der det ikke er påbudt med munnbind 🙂

Hvor har de egentlig tenkt til å utføre massevaksinasjonen mot Covid-19. I en gymnastikkhall?

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært mest fokusert på å poste nyheter i denne tråden, men i dag på jobb med munnbind som begynner å lage sår bak ørene, neseblod etter pinne langt oppi hjernen for ørtende gang, lunsjen på et brett på fanget, på en stol alene i et hjørne tre meter fra nærmeste person slo det meg hardt hvor mye jeg gleder meg til vi forhåpentligvis har tatt knekken på denne jævla pandemien. For selv om jeg har stamina og er motivert til å holde ut gjennom en maraton som dette er, begynner det å ta litt på.

Om jeg husker rett er det nå omtrent et år siden viruset ble oppdaget. Man mister fort litt perspektiv over tid, men for min del har livet endret seg drastisk det siste året og jeg både lever og jobber helt annerledes enn før. 

Selv om situasjonen er ille nå og sannsynligvis vil fortsette å suge de neste månedene er det litt lys i tunnelen med vaksinenyhetene. 

Så, la oss få litt optimisme oppi all elendigheten, dødstallene, innleggelsene og fulle sykehus verden over: hva gleder folket her seg mest til når vi kan leve helt som normalt igjen?

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Subara skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke hørt om noen som har fått allergisk reaksjon av vaksiner, så det er nok ikke så ofte.

Og jeg tenker at 20 min. ventetid med munnbind på et apotek, må være bedre enn 20 min. ventetid på et legekontor der det ikke er påbudt med munnbind 🙂

Nei det er veldig sjeldent at folk er hyperallergiske mot det altså men det hender, er vel gjerne snakk om størrelsesorden 1 av 100.000 eller færre - fant ikke noe konkrete tall på det da, men FHI skriver at det er sjeldent (https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon/bivirkninger-etter-vaksinasjon/#allergiske-vaksinereaksjoner ) 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Har vært mest fokusert på å poste nyheter i denne tråden, men i dag på jobb med munnbind som begynner å lage sår bak ørene, neseblod etter pinne langt oppi hjernen for ørtende gang, lunsjen på et brett på fanget, på en stol alene i et hjørne tre meter fra nærmeste person slo det meg hardt hvor mye jeg gleder meg til vi forhåpentligvis har tatt knekken på denne jævla pandemien.

Om jeg husker rett er det nå omtrent et år siden viruset ble oppdaget. Man mister fort litt perspektiv over tid, men for min del har livet endret seg drastisk det siste året og jeg både lever og jobber helt annerledes enn før. 

Selv om situasjonen er ille nå og sannsynligvis vil fortsette å suge de neste månedene er det litt lys i tunnelen med vaksinenyhetene. 

Så, la oss få litt optimisme oppi all elendigheten, dødstallene, innleggelsene og fulle sykehus verden over: hva gleder folket her seg mest til når vi kan leve helt som normalt igjen?

Jobber du i helsevesenet siden du må ha denne pinnen opp i hjernen ørten ganger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

 Så, la oss få litt optimisme oppi all elendigheten, dødstallene, innleggelsene og fulle sykehus verden over: hva gleder folket her seg mest til når vi kan leve helt som normalt igjen?

Jeg gleder meg til å reise til London og "leke" turist.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Har vært mest fokusert på å poste nyheter i denne tråden, men i dag på jobb med munnbind som begynner å lage sår bak ørene, neseblod etter pinne langt oppi hjernen for ørtende gang, lunsjen på et brett på fanget, på en stol alene i et hjørne tre meter fra nærmeste person slo det meg hardt hvor mye jeg gleder meg til vi forhåpentligvis har tatt knekken på denne jævla pandemien. For selv om jeg har stamina og er motivert til å holde ut gjennom en maraton som dette er, begynner det å ta litt på.

Om jeg husker rett er det nå omtrent et år siden viruset ble oppdaget. Man mister fort litt perspektiv over tid, men for min del har livet endret seg drastisk det siste året og jeg både lever og jobber helt annerledes enn før. 

Selv om situasjonen er ille nå og sannsynligvis vil fortsette å suge de neste månedene er det litt lys i tunnelen med vaksinenyhetene. 

Så, la oss få litt optimisme oppi all elendigheten, dødstallene, innleggelsene og fulle sykehus verden over: hva gleder folket her seg mest til når vi kan leve helt som normalt igjen?

Dra på kino, gå ut og spise. Være sammen med kollegaer. Kjenner jeg begynner å savne sistnevnte 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

EU kan godkjenne to coronavaksiner i år

Pesidenten i EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen sier torsdag at EU kan godkjenne to coronavaksiner innen utgangen av 2020. Det melder nyhetsbyrået AFP.

– Det er det første skrittet for å få en vaksine på markedet, og EMA sier det kan gå så raskt med vaksinene fra Moderna og BioNTech/Pfizer. Men bare dersom alt går uten problemer, sier Ursula von der Leyen, skriver NTB.

Hun understreker at det likevel ikke betyr at man kan starte massevaksinering med en gang.

– I begynnelsen vil det være snakk om små tall, de store mengdene kommer først senere, sier von der Leyen. Hun har tidligere antydet at omfattende vaksinering kan skje rundt april.

Flere gode nyheter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...