Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er den økte smitten forårsaket av utenlandsturer, eller kan den ha sammenheng med gjenåpning av skoler og barnehager? Disse barna går vel også rundt i butikker og tar på alt mulig, noe som videreførerr smitte til eldre personer som handler i samme butikkene.

Hvorfor stenges ikke skoler og barnehager ned igjen for en periode for å teste om det kan ha betydning for utviklingen av smitten?

Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):

 

Kunne sikkert like gjerne vært en helt normal forkjølelse som satt punktum der dessverre..Var nok kreft og at barn skal lide av det brenner i stykker hjerte mitt..

Hva jeg synes er mest tragisk med hele covid-19 er hvor mye ressurser som brukes på alt fra tiltak til vaksine som heller kunne gått til kurer mot kreft, hjertesykdom, malaria og annet som i det lange løp kommer til å drepe 1000x antall covid noen gang vil nærme seg.

Koster ca 100mill dollar redde 50000 barn årlig sør for Sahara bare for å sette ting i perspektiv...

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, brogamer said:

Vi har et lite knippe Qanon folk her til lands også.

Har aldri sett et Qanon forum i mitt liv og google søk viser meg bare medier som skriver om Qanon.

Dette er typisk meda, de finner noen twitterinnlegg fra noen ekstremister på 4chan og gjør en fjær til fem høns.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (48 minutter siden):

Resultatene fra den danske forskningsrapporten mange har ventet på fra Bungaard, er i dag sluppet.

Resultatet er noe ullent, det er kanskje derfor det har tatt så lang tid å få publisert det, men i korte trekk er konklusjonen :
 

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817

Det bemerkes spesielt at masker kan ha en langt større effekt dersom de benyttes på andre måter, at flere i samfunnet bruker de, at smitten er høyere osv?

Sitat

Cirka 6.000 danskere har været med undersøgelsen, der varede fra april til maj i år.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/verdens-stoerste-undersoegelse-af-mundbind-klar-usikkert-om-mundbind-beskytter-mod

Det var mye mindre smitte i Danmark i April og Mai. Så jeg vet ikke hvor gyldig studien er på nåværende situasjon. 

Sitat

En fersk rapport fra Danmark viser at det er usikkert om munnbind beskytter mot coronaviruset. Rapporten fra det danske Rikshospitalet ble lagt fram klokka 15 onsdag, skriver DR.

6000 personer har deltatt i studien, som har pågått siden slutten april.

Gruppa ble delt i to, og 3000 av de 6000 har så gått med munnbind offentlig over en lengre periode for å se effekten.

 

Ifølge DR kan ikke forskerne slå fast effekten munnbind har mot viruset.

 

Resultatene viser at 1,8 prosent av deltakerne med munnbind ble smittet, mens 2,1 prosent av de som ikke brukte munnbind fikk påvist coronaviruset.

 

- Ved utgangen av forsøket var det ikke statistisk signifikant forskjell i infeksjonsraten mellom de to gruppene. Studien utelukker imidlertid ikke at munnbind har en effekt, skriver danske Rigshospitalet i en pressemelding.

 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (23 minutter siden):

Kunne sikkert like gjerne vært en helt normal forkjølelse som satt punktum der dessverre..Var nok kreft og at barn skal lide av det brenner i stykker hjerte mitt..

Hva jeg synes er mest tragisk med hele covid-19 er hvor mye ressurser som brukes på alt fra tiltak til vaksine som heller kunne gått til kurer mot kreft, hjertesykdom, malaria og annet som i det lange løp kommer til å drepe 1000x antall covid noen gang vil nærme seg.

Koster ca 100mill dollar redde 50000 barn årlig sør for Sahara bare for å sette ting i perspektiv...

Tja. Regner man antall sparte liv per million kroner investert i tiltak så er det mange fattigdomsrelaterte sykdommer, sult og lignende som kunne gjort mye mer for pengene, men det bør gå an å ha to tanker i hodet samtidig. Covid-19 har "heldigvis" bare smittet 0,75% av verdens befolkning ennå. Det er altså et teoretisk potensial for at det kan bli 139 ganger verre. Ekstrem fattigdom kan i teorien utryddes ganske enkelt. Det er nesten bare viljen det står på. Jeg stemmer som Ole Brum, ja takk begge deler.

Edit: Global dødsrate er 3,33%. (CFR, regnet med antall dødsfall totalt delt på antall friskmeldte + døde. Saker som ikke har kommet til et utfall ennå er ikke tatt med.) Anslår vi globale mørketall til 100% og antar at corona dør helt ut etter at 80% av verdens befolkning er smittet (flokkimmunitet) så kan dødstallene potensielt ende på 103 millioner. Så vi skal være glade for at vi "bare" er på 1,3 millioner hittil og at verdens befolkning sannsynligvis vaksineres før det passerer 3 millioner.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (37 minutter siden):

Hva jeg synes er mest tragisk med hele covid-19 er hvor mye ressurser som brukes på alt fra tiltak til vaksine som heller kunne gått til kurer mot kreft, hjertesykdom, malaria og annet som i det lange løp kommer til å drepe 1000x antall covid noen gang vil nærme seg.


Beløpene som er brukt på kreftforskning, hjerte- og karsykdommer med mer gjennom årene er nesten helt umulig å forestille seg, det er trillioner på trillioner, noen hundre milliarder til på det nåværende tidspunkt ville nok ikke gjort så veldig stor forskjell, men kanskje litt.

Bill Gates har vel alene brukt rundt 50 milliarder kroner på å bekjempe malaria, hva det totale beløpet har blitt gjennom årene er vanskelig å vite, men det er enormt mye.

Samtidig har vi et virus i omløp som heldigvis ser ut til å være ganske enkelt å bekjempe, dog med en høy kostnad, både i penger og personlig frihet.

Dette viruset er potensielt svært skadelig over kort tid, å akkurat nå trenger verden trolig en vaksine mot dette viruset langt mer enn de andre tingene du nevner, selv om det også er alvorlige ting.

Som nevnt ovenfor, kampen mot andre sykdommer fortsetter selv om SARS-CoV-2 nå får mye mer oppmerksomhet, av naturlige årsaker. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (41 minutter siden):

Det var mye mindre smitte i Danmark i April og Mai. Så jeg vet ikke hvor gyldig studien er på nåværende situasjon. 


Som nevnt, resultatet er noe usikkert, det går også frem av rapporten at masker kan fungere bedre under andre forutsetninger.

Det er likevel verdt å merke seg at man altså ikke fant noen statistiske forskjeller mellom de som brukte masker, å de som ikke brukte masker.
Hadde masker hatt en stor beskyttende effekt for bæreren, så ville man forvente å finne en vesentlig forskjell mellom de to gruppene, også under en tid smitten ikke var like stor som den er nå.

Rapporten har dog ikke undersøkt hvorvidt masker beskytter mot smitte andre veien, altså at de som bærer maske ikke smitter andre, eller om effekten er større i situasjoner hvor det er vanskelig å holde sosial avstand, slik at den gir egentlig ikke noe svar på hvorvidt masker kan begrense smittespredningen.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Kryptodebunker said:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/verdens-stoerste-undersoegelse-af-mundbind-klar-usikkert-om-mundbind-beskytter-mod

Det var mye mindre smitte i Danmark i April og Mai. Så jeg vet ikke hvor gyldig studien er på nåværende situasjon. 

Masker fungerer ikke alene, og det er mest effektivt til å beskytte andre. Det er derfor ikke rart at det fungerte.

Har man hjemmekontor, nettundervisning, ingen fester/arrangementer, strenge karanteneregler for sykehus/skoler så er det egentlig bare et sted hvor familier kan smitte hverandre og det er på offentlige områder som butikker og offentlig transport. 

Obligatorisk maske på offentlige områder er en god måte å redusere ukjent smitte og få folk til å unngå steder med mye folk. Masker kan derfor være tiltaket som gjør at man får kontroll.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (46 minutter siden):

CDC anbefaler masker også innendørs om du får besøk av folk du ikke bor med. Lurt å huske å lufte godt hver time også. Dette var råd i forbindelse med kalkun dagen. 

Rart at Skandinavia er så skeptiske til munnbind når de brukes så velvillig i resten av verden.

Stoltenberg er mer opptatt av at vi skal holde avstand. Hun er redd for at folk skal glemme meteren i det de tar på seg munnbindet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg munnbind gir en falsk trygghet til folk, samt at de tar seg mye mer i ansiktet og hendene blir mer smittebombe enn de var fra før, for ikke nevne hvor mye feil bruk det er. Jeg tror vi hadde greid oss fint uten munnbind, men med sterke tiltak. Muligens annerledes i veldig urbane strøk. Det er synd at det ikke er særlig god forskning på det enda, blir mest synsing. Forholder meg til reglene uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...