Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Pc Lynet said:

Hvis du ser intervjuet så driver folk å spyr ut "propaganda" i sine siste timer i livet, istedenfor å snakke med familien. De er rett og slett hjernevasket av Alex Jones og co. Sosiale medier er noe av det verste vi mennesker har oppfunnet. Kommer man i en klikk vil algoritmene bare vise deg sprøyt. Det hjelper ikke med den lille fact check boksen på feks. Twitter. De burde kaste ut Trump.

Jeg så videoen og la derfor merke til noe som det virker som andre kanskje gikk glipp av. Alle er enig i at det er idioti å lytte til Trump, men her snakker vi noe mer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg så videoen og la derfor merke til noe som det virker som du gikk glipp av.

Jeg har selv hatt familemedlemmer med delir på sykehus. Det som er så sykt er at dette er pasienter som lenge før de holder på å dø, fortsatt nekter å tro at koronaviruset er virkelig. Helsearbeidere er bare mennesker, kan tenke meg jeg også hadde blitt helt oppgitt om omtrent samtlige pasienter fornekter koronaviruset.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg har selv hatt familemedlemmer med delir på sykehus. Det som er så sykt er at dette er pasienter som lenge før de holder på å dø, fortsatt nekter å tro at koronaviruset er virkelig. Helsearbeidere er bare mennesker, kan tenke meg jeg også hadde blitt helt oppgitt om omtrent samtlige pasienter fornekter koronaviruset.

Derfor bærer intervjuet sterkt preg av sensasjolisme fremfor journalisme ved at de fremhever "on theire dying breath they still... blabla". Altså mennesker i den tilstanden er ikke alltid i stand til å ta beslutninger om hvorvidt noen skal besøke dem for å ta farvel osv.

75% oksygenmetning og "gasping for air" kan være nok til at man glemmer sitt eget navn i perioder.

Det er mer fristende å idiotforklare pleierne kontra de som er i ferd med å dø. Selv om det ikke følger flokknormen bak "budskapet" her. Henge ut døende mennesker på den måten som nærmest underholdning gir meg sterk avsmak.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fredag den 13. ble det ny rekord i antall smittede på en dag: 666 tusen

Tirsdag 17. november ble det ny rekord i antall dødsfall på en dag: 10 493

47688390_Screenshot_2020-11-18CoronavirusUpdate(Live)56087831Casesand1346477DeathsfromCOVID-19VirusPandemic-Worldo....png.1400f196022a831caf5c69bed1fd1ce1.png

Smittetallene ser ut til å flate litt ut nå, men jeg venter flere rekorder på dødsfall i kjølvannet av smittetoppen.

Forøvrig ny graf fra financial times:

1873636677_Screenshot_2020-11-18CoronavirustrackerthelatestfiguresascountriesfightCovid-19resurgenceFreetoread.thumb.png.ce5a9a99cd8d8e8f4bfe956cf9be3ed0.png

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Derfor bærer intervjuet sterkt preg av sensasjolisme fremfor journalisme ved at de fremhever "on theire dying breath they still". Altså mennesker i den tilstanden er ikke i stand til å ta beslutninger om hvorvidt noen skal besøke dem for å ta farvell osv.

75% oksygenmetning og "gasping for air" kan være nok til at man glemmer sitt eget navn i perioder.

Poenget er jo å skremme folk. Det er jo helt håpløst. Tenk deg at jobben din er å passe på en ødelagt bro, men folk bare kjører forbi og stuper ned i døden. Det er dette som skjer i USA en stor brøkdel jeg vil tippe opp mot 30-40% forstår ikke hvor farlig koronaviruset er. Dette kan vi takke Trump, Elon Musk, Republikanere etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Poenget er jo å skremme folk. Det er jo helt håpløst. Tenk deg at jobben din er å passe på en ødelagt bro, men folk bare kjører forbi og stuper ned i døden. Det er dette som skjer i USA en stor brøkdel jeg vil tippe opp mot 30-40% forstår ikke hvor farlig koronaviruset er. Dette kan vi takke Trump, Elon Musk, Republikanere etc.

Sier ikke at det er feil å få folk til å våkne, men det kan gjøres på andre måter enn å idiotforklare mennesker som ant. ikke vet hva de tenker og sier rett før døden inntreffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Sier ikke at det er feil å få folk til å våkne, men det kan gjøres på andre måter enn å idiotforklare mennesker som ant. ikke vet hva de tenker og sier rett før døden inntreffer.

Folk dør jo ikke direkte. De har jo fornektet viruset i ukesvis før de blir så dårlige at de havner på intensiven og dør. Poenget til sykepleieren er at folk selv etter å ha gått gjennom sykdommen fortsatt fornekter at viruset eksiterer. Da er det noe alvorlig galt med samfunnet som tillater at slik farlig propaganda spres av presidenten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Pc Lynet said:

Folk dør jo ikke direkte. De har jo fornektet viruset i ukesvis før de blir så dårlige at de havner på intensiven og dør. Poenget til sykepleieren er at folk selv etter å ha gått gjennom sykdommen fortsatt fornekter at viruset eksiterer. Da er det noe alvorlig galt med samfunnet som tillater at slik farlig propaganda spres av presidenten.

Dermed mener jeg 90% av det som sies i intervjuet er ren BS og bærer preg av sensasjolisme. Men om det virker....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Dermed mener jeg 90% av det som sies i intervjuet er ren BS og bærer preg av sensasjolisme. Men om det virker....

Jeg er uenig, men ja de som ikke tror på koronaviruset ser nok ikke på CNN. Blir håpløst å få alle de som fornekter til å vaksinere seg. USA vil slite i flere år med denne pandemien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Pc Lynet said:

Jeg er uenig, men ja de som ikke tror på koronaviruset ser nok ikke på CNN. Blir håpløst å få alle de som fornekter til å vaksinere seg. USA vil slite i flere år med denne pandemien.

Hvertfall enige om at det er trist med de som fornekter dette. Også i Norge hvor vi har få eller ingen analfabeter osv.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må vel kunne kvalifisere for en kollektiv århundrets darwin award platinum edition.

På kort sikt er det jo bra de gir fra seg køplassen til folk som er mer ivrige på å få vaksinen. Men vi får vel vente å se hva som skjer på lang sikt. Det kan jo hende noen av de tar til fornuft eller stryker med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Resultatene fra den danske forskningsrapporten mange har ventet på fra Bungaard, er i dag sluppet.

Resultatet er noe ullent, det er kanskje derfor det har tatt så lang tid å få publisert det, men i korte trekk er konklusjonen :
 

Sitat

In this community-based, randomized controlled trial conducted in a setting where mask wearing was uncommon and was not among other recommended public health measures related to COVID-19, a recommendation to wear a surgical mask when outside the home among others did not reduce, at conventional levels of statistical significance, incident SARS-CoV-2 infection compared with no mask recommendation.

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817

Det bemerkes spesielt at masker kan ha en langt større effekt dersom de benyttes på andre måter, at flere i samfunnet bruker de, at smitten er høyere osv?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

I grunn mange betenkeligheter her, men en av de synes jeg i størst grad fremhever seg er at man forventer at en pasient som "gisper etter luft" med 75% oksygenmetning på egenhånd skal klare å ta en rasjonell beslutning på noe livsviktig?

Dette gjør at jeg undres litt om hvem som er de største idiotene i denne "nyhetssaken" og jeg ville trodd sykepleiere var litt mer kompetente i dette.

At man bruker dette som en nyhetssak er nesten litt trist. Det virker som det er viktigere å være på TV eller media og selv få oppmerksomhet enn å mene at man faktisk har noe viktig å kommunisere.

Oppfatningen av at de var syk kom nok før det var gått så langt at de gispet etter luft, og det er ikke stilt noe krav til pasienten om å redegjøre for sin beslutning om noe livsviktig. Hun kommenterer helt enkelt hvor vanskelig det er for noen å akseptere informasjonen de blir gitt om hva som feiler dem, som er naturlig etter at de har fått hamret inn igjen og igjen over mange måneder at sykdommen de nå lider av ikke eksisterer. 
Sagt på en annen måte, hun opplyser om hvordan situasjonen er på jobben hennes, ikke for å klage på pasientene. Dette innslaget var bare et av flere hvor man gikk igjennom utviklingen i flere stater, og snakket med folk i helsevesenet flere steder.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (42 minutter siden):

Jeg er uenig, men ja de som ikke tror på koronaviruset ser nok ikke på CNN. Blir håpløst å få alle de som fornekter til å vaksinere seg. USA vil slite i flere år med denne pandemien.

De ser vel på Tucker Carslon på FOX, men ikke bare det. De følger nok også med på Infowars med Alex Jones og slike lugubre tvilsomme ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...