Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

Kom seg raskt av garde

15. juli oppheva Noreg reiseforbodet til ei rekkje europeiske land. Dermed var det nordmenn som var raske med å booke om billettar og komme seg til sydenvarmen.

– Vi hoppa på første fly. Det er heilt fantastisk her. Vi har bada og sola oss denne veka, fortel Klemetsen.

 

Den siste tida har det vore ein auke av smitte i nordlege regionar i Spania. Det betyr at reisande frå Spania kan måtte gå i karantene når nye reiseråd blir presenterte fredag, ifølgje Folkehelseinstituttet.

Dermed bestemde Klemetsen seg for å avbryte ferien, og reise heim tidlegare enn planlagt.

Vil ikkje risikere karantene

– Eg har ombooka billettane, og reiser heim torsdag. Dyrt var det, men det er verd det, seier han

På grunn av den aukande smittesituasjonen i ferielandet, får nordmenn som er i Spania no SMS-varsel frå Helsedirektoratet.

– Eg har ikkje lyst at vi skal risikere karantene. Eg har ikkje lyst at dottera mi skal måtte halde seg heime når vi er tilbake i Noreg, seier 48-åringen.

Klemetsen håpar likevel at det byr seg nye moglegheiter til Spania-varme seinare i sesongen.

– Eg snur fort, eg. Ved første og beste moglegheit dreg eg ned igjen, seier han.

Kilde: https://www.nrk.no/rogaland/ole-_lukkoye_-klemetsen-avbryt-ferien-i-spania-1.15096667

Ole Klemtensen var raskt ut med å skryte av at han satte seg på første fly til Spania når det åpnet. Nå har han ombooket fly hjem på torsdag for å slippe karantene fordi han ikke har lyst å risikere karantene. Men å risikere andre sine liv, det spiller visst ikke så stor rolle.

Det er vel de med mest penger som hiver seg rundt og ombooker billetter for å slippe karantene, koste hva det vil koste. 

Jaja, får følge litt ekstra med på Stavanger-tallene de neste ukene da, gitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (Akkurat nå):

er nok for at dattera på 11 sin del at han vil unngå de havner i karantene.

Vær nå litt snill da.

Men kjære vene, det er da ikke grusomt for en 11-åring å være i karantene i 10 dager. Denne familien har nok helt sikker stor hus, hage og plass å boltre seg på. 

Alternativet er jo at denne familien skaper et lokalt smitteutbrudd i Stavanger, som i verste fall fører til at skolen må stenge ikke lenge etter skolestart. Jeg tipper det er mange som ser frem til en mer normal hverdag med en "skikkelig" skolestart, med tanke på hvordan våren ble.

At Klemtensen ikke klarer å tenke så langt får være hans problem. Det er mulig han synest det er vanskelig å la en 11-åring være i karantene i 10 dager (vi snakker ikke isolasjon), men tror ikke akkurat det blir så veldig gøy for datteren eller lokalbefolkningen om de skulle ta med smitte tilbake til Stavanger.

En annen ting er at han kan risikere at folk i hans nærområde og omgangskrets blir skeptisk når familien nå kommer tilbake og går tilbake til normalt liv uten å være i karantene. Det kan være datteren blir avvist av lekevenninner fordi moren til denne venninnen ikke vil at deres barn skal være i kontakt med noen som kommer rett fra Spania uten å være i karantene. Da kan datteren føle seg avvist eller familien ikke føle seg velkomen i lokalmiljøet.

Jeg mener man skaper seg masse problemer for seg selv, bare fordi man setter sine egne behov så sterkt for 10 usle dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 minutter siden):

rødt land

er mange grader av rødt da, og landene er ulike rent geografisk, størrelse, etc.

Spania er Catalonia som ligger langt over grensen, men Spania er også Gran Canaria som knapt har smitte, og dessuten har Spanias beste smittesporing.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å se for seg at ikke tusenvis av Nordmenn kommer hjem med smitte nå ala vinterferien 

det har jo både FHI og regjeringa vedgått kommer til å skje.

er vel prisen/risken de er villig å betale, for å tilfredsstille folket og turistnæringen her hjemme.

men nå mener/tror de at vi nå er mer forberedt enn i mars, så et evt. utbrudd skal vi takle.

vi får se. Anders Tegnell følger sikkert spent med..

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.M said:

det har jo både FHI og regjeringa vedgått kommer til å skje.

er vel prisen/risken de er villig å betale, for å tilfredsstille folket og turistnæringen her hjemme.

men nå mener/tror de at vi nå er mer forberedt enn i mars, så et evt. utbrudd skal vi takle.

vi får se. Anders Tegnell følger sikkert spent med..

Med andre ord så snakker vi om ny nedstenging ila få uker. Det er litt tidligere enn jeg trodde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

USA:

Omtale i nyhetskanaler av fersk modelleringsstudie fra Plos Medicine publisert for en times tid siden indikerer at dersom 90% av befolkningen gjør 3 ting konsistent:

  • Vasker hender,
  • Bruker maske,
  • Følger sosial distansering,

Så ville det ikke blitt utbrudd eller spredning. Det ville dermed vært en ekvivalent til flokkimmunitet, dersom tiltakene ble fulgt på en konsistent måte. 

RESEARCH ARTICLE Impact of self-imposed prevention measures and short-term government-imposed social distancing on mitigating and delaying a COVID-19 epidemic: A modelling study
https://journals.plos.org/plosmedicine/article/file?id=10.1371/journal.pmed.1003166&type=printable

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Mr.M skrev (1 time siden):

btw, hørte det befant seg hele 12.000 nordmenn der nede allerede.

noen kommer vel hjem før siste frist fredag, men blir jo ganske mange tusen som må i karantene.

Kjenner noen som er der. De eier hus der, noe mange nordmenn gjør. Det kan være veldig risikabelt å la hus stå ubrukt over lengre tid der nede. Squatters er et stort problem og spanske myndigheter gjør lite for å hjelpe huseiere. Om man tror leietakere i Norge har bra rettsvern er det helt ekstremt der. Så jeg skjønner godt at mange har dratt ned.

(De jeg kjenner kjører ned i egen bil, forøvrig, og overholder selvsagt spanske myndigheters regler med munnbind og har jo eget hus så de holder avstand fra andre osv. De kommer også hjem etter Spania blir rødt igjen men timer karantenen sin i god tid før skolestart).

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931 skrev (1 time siden):

Kjenner noen som er der. De eier hus der, noe mange nordmenn gjør. Det kan være veldig risikabelt å la hus stå ubrukt over lengre tid der nede. Squatters er et stort problem og spanske myndigheter gjør lite for å hjelpe huseiere. Om man tror leietakere i Norge har bra rettsvern er det helt ekstremt der. Så jeg skjønner godt at mange har dratt ned.

måtte lese meg opp på hva ordet betyr , og jøss, er jo helt vilt!

et av de første treffene på google

https://english.elpais.com/elpais/2019/10/18/inenglish/1571406994_747830.html

når selv innfødte spanjoler sliter med disse, kan en forestille seg å være utlending og havne i dette. Rart den slags røveri forekommer i 2020 i et sivilisert EU land.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

når selv innfødte spanjoler sliter med disse, kan en forestille seg å være utlending og havne i dette. Rart den slags røveri forekommer i 2020 i et sivilisert EU land.

Dette blir jo litt off-topic, men det har vel vært flere historier å lese i mediene om norske familier som har opplevd det samme. Her, for eksempel: https://www.nrk.no/urix/familiens-spanske-feriehus-er-okkupert-_-loven-verner-om-inntrengerne-1.14831409

Lenke til kommentar

så et  nyhetsinnslag om det i sommer på NRK Østland om en norsk familie som ikke får kastet ut husokkupanter fra sitt hus i spania. Helt utrolig at spanske myndigheter ikke tar tak i slik.

Husokkupantene slapp unna politiet ved å si "De norske har sikkert så god råd og flere hus at vi kan bo her".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

helt forkastelig at EU tillater Spania å ha slike barokke lover.

en ting er hjemløse, men mye av dette er visst også organisert utpressing, der bolig-eieren ender med å betale løsepenger for å få tilbake bolig, enn å vente måneder/år på rettsvesen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 timer siden):

USA:

Omtale i nyhetskanaler av fersk modelleringsstudie fra Plos Medicine publisert for en times tid siden indikerer at dersom 90% av befolkningen gjør 3 ting konsistent:

  • Vasker hender,
  • Bruker maske,
  • Følger sosial distansering,

Så ville det ikke blitt utbrudd eller spredning. Det ville dermed vært en ekvivalent til flokkimmunitet, dersom tiltakene ble fulgt på en konsistent måte. 

RESEARCH ARTICLE Impact of self-imposed prevention measures and short-term government-imposed social distancing on mitigating and delaying a COVID-19 epidemic: A modelling study
https://journals.plos.org/plosmedicine/article/file?id=10.1371/journal.pmed.1003166&type=printable

Vi som bor i Europa må tenke på at USA er et kontinent og består av 50 land. Det tar tid for alle å forstå hva som skjer. Nå begynner de å se omfanget. La oss håpe at de klarer å få bukt med denne pandemien. Vi heier på dem alle som en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...