Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (1 time siden):

Sverige har sin politikk men viktig å vite at Sverige har mye større kapasitet i helsevesenet enn oss.


Mnja, før pandemien hadde Sverige omtrent 526 intensivplasser, mens Norge hadde rundt 1000.

Sverige har jo også lagt ned alle sykehusene, for eksempel i Strømstad (og mange andre steder), som har gjort at helsekøene er årelange.

Legevakter eksisterer knapt, selv om Närhälsan i Tanum nå har kveldsåpent, slike ordninger er for dyre for Sverige.

Har man noen gang vært på NÂL, så vet man jo også at kvaliteten på svensk helsevesen er på høyde med de fleste bananrepublikker og nord-afrikanske land rammet av krig, det er rett og slett elendig, og absolutt ikke sammenlignbart med Norge.

frohmage skrev (41 minutter siden):

Han skriver vel ikke at vi vil bli "hardere rammet enn Sverige" i andre runde, men "hardere enn i første runde":


Mulig det? Det var nå ikke slik jeg leste det, så jeg fant originalartikkelen i Aftonhoran, hvor tullingen selv skriver 

"Men visst, det är bara att erkänna. Om landskampen går ut på att räkna antalet dödsoffer så leder våra grannar överlägset i vad som förmodligen är pandemins halvlek.

Det innebär bland mycket annat att över en miljon svenskar vid det här laget, och snart många fler, kan vara immuna. Och om den här pandemin uppträder som sina liknande föregångare kommer andra halvlek att bli värre. Då kommer Norge och Danmark att drabbas mycket hårdare än Sverige".

Det ser nå ut som han mener nettopp at Norge og Danmark vil rammes mye hardere enn Sverige i andre runde, ettersom han skriver det rett ut, det kan vanskelig mistolkes til noe annet ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dOxdnq/norsk-skadegladje-fyller-min-mejlkorg--men-andra-halvlek-kan-bli-varr

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (36 minutter siden):

Det ser nå ut som han mener nettopp at Norge og Danmark vil rammes mye hardere enn Sverige i andre runde, ettersom han skriver det rett ut, det kan vanskelig mistolkes til noe annet ?

Ja, i Aftonbladet ser det slik ut, så da har jo VG gjort en dårlig jobb i oversettelsen.

Lenke til kommentar

Koronaviruset kom fra flaggermus i en gruve i Kina. Det har vært utbrudd for mange år siden.

Sitat

This neglect is surprising because their provenance is more than interesting. BtCoV/4991 and RaTG13 were collected from a mineshaft in Yunnan province, China, in 2012/2013 by researchers from the lab of Zheng-li Shi at the Wuhan Institute of Virology (WIV). Very shortly before, in the spring of 2012, six miners working in the mine had contracted a mysterious illness and three of them had died (Wu et al., 2014). The specifics of this mystery disease have been virtually forgotten; however, they are described in a Chinese Master’s thesis written in 2013 by a doctor who supervised their treatment.

https://www.independentsciencenews.org/commentaries/a-proposed-origin-for-sars-cov-2-and-the-covid-19-pandemic/

Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Er det lov å spørre om hvorvidt påstanden om at uføretrygd reduseres med 6000,- i måneden er fakta (uavhengig av om det har sammenheng med Corona eller ei)? Evt. noen som har en link til dette?

Årsaken til at jeg spør er at jeg har slekt som vil bli rimelig kraftig rammet om så er tilfelle.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

https://www.thelancet.com/lancet/article/s0140-6736(20)31604-4

Paperet om phase1 til Chadox vaksinen. Nokså godt nytt, men ser ut til at man må få 2 doser. Med en dose så sank antistoffene etter ca 60 dager, men holdt seg på et mer stabilt nivå hos de som fikk 2 doser. 

Ser lovende ut, de neste par månedene blir veldig spennende. Selv om vaksinen bare skulle virke et års tid eller så så kjøper vi oss tid. 

Lenke til kommentar
Sitat

Økt smitte i Spania

Det betyr at reisende fra Spania til Norge kan måtte gå i 10 dagers karantene ved hjemkomst når nye reiseråd presenteres fredag. Nordmenn som er på reise i de aktuelle områdene må følge lokale råd, og oppføre seg slik at de har minst mulig risiko for selv å bli smittet, sier overlege Are Stuwitz Berg i FHI.

Karantenereglene vil ikke ha tilbakevirkende kraft, men vil i så fall gjelde fra iverksettelsestidspunktet på fredag.

https://www.fhi.no/nyheter/2020/okning-av-smitte-i-spania/

Jeg gleder meg til alle VG oppslag med karantene krise etter Spania turen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (9 minutter siden):

https://www.fhi.no/nyheter/2020/okning-av-smitte-i-spania/

Jeg gleder meg til alle VG oppslag med karantene krise etter Spania turen. 

Har de gått bort i fra dette med tilbakevirkende kraft? Er de helt på bærtur?

Jeg synest jeg leste at en evt. endring fra grønt til rødt land vil innebære tilbakevirkende kraft? Vil det si at dersom noen kommer tilbake fra Spania på torsdag, så vil de slippe karantene helt, mens de som evt. kommer tilbake på fredag vil gå inn i 10 dagers karantene?!

Burde de ikke være sånn som i mars, at det har tilbakevirkende kraft, slik at de som evt. kommer tilbake på torsdag, må i karantene i 9 dager?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 19.7.2020 den 10.07):

vil jo bli fryktelig dyrt hvis alle som har vært utenlands må i karantene?

siden det er staten som pålegger karantene, må de også betale sykepenger til de som ikke kan begynne på jobb etter ferie.

 

 

DiskusDød skrev (På 19.7.2020 den 10.46):

Sammenligner du en tid der det var stor usikkerhet med dagens situasjon der vi vet mer etter snart 5 måneder med dette?

 

Så du vil sette nordmenn som har vært på ferie i karantene? Hva med de som er på ferie i Norge?

Hva med alle som kommer fra EU land og inn til Norge på ferie? 

Kom hjem i natt og på ferga var det dansker, tyskere, nordmenn og flere andre EU-borgere på vei hjem eller i starten av norgesferien deres.

Tror vel at jeg mener alle som tester positivt skal i karantene ja. Men ikke de som tester negativt. Jeg sier vel også at det er basert på folks frivillighet til å bli testet. Men jeg har alltid sagt at alle Bergensere burde i fengsel. Alle ihop ? ?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (37 minutter siden):

urde de ikke være sånn som i mars, at det har tilbakevirkende kraft, slik at de som evt. kommer tilbake på torsdag, må i karantene i 9 dager?

noen synes sikkert det, men må jo gi litt forutsigbarhet til folk som reiste når regjeringa sa det var greit?

Status (rødt/grønt land) skal altså gjøres i to-ukers intervaller.

Så holder man lengden på reisen sin under det og vender hjem i løpet av 14 dager, skal man være trygg på å slippe karantene.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (19 minutter siden):

noen synes sikkert det, men må jo gi litt forutsigbarhet til folk som reiste når regjeringa sa det var greit?

Status (rødt/grønt land) skal altså gjøres i to-ukers intervaller.

Så holder man lengden på reisen sin under det og vender hjem i løpet av 14 dager, skal man være trygg på å slippe karantene.

Det har vel hele tiden blitt sagt og presisert at situasjonen kan endre seg fra grønt til rødt land når som helst, og det er en risiko å reise til utlandet og at man må være klar over at man kan risikere å bli satt i karantene på kort varsel. Så nei, å argumentere med forutsigbarhet blir feil når det er sagt så klart på forhånd at man kan risikere at situasjonen endrer seg raskt.

Det er da mye viktigere å beskytte landet mot smitte enn at det skal være forutsigbart for folk som velger å dra til utlandet, særlig når regjeringen også har sagt at de ikke anbefaler eller oppfordrer folk til å reise utenlands i denne situasjonen.

De har vel også sagt at vurderinger skal skje minst hver 14.dag, men at vurderingen kan gjøres raskere/fortløpende også.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (10 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Endrer situasjonen seg fort kan landet skifte farge før det har gått 14 dager. 

for å utdype, det jeg mente som "sikker periode" er altså 14 dager fra FHI vedtaksdato

reiser du derimot avgårde f.eks. midt i perioden, har du i praksis bare 1 uke før du må komme deg hjem, for å slippe karantene.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

Det har vel hele tiden blitt sagt og presisert at situasjonen kan endre seg fra grønt til rødt land når som helst, og det er en risiko å reise til utlandet og at man må være klar over at man kan risikere å bli satt i karantene på kort varsel.

jeg svarte på det i forrige posten, men som sagt,

reiser du og vender tilbake innen utløpet av perioden, så er du trygg

dog, mange av de i Spania nå kommer i ei klemme hvis det blir rødt, siden det nok var veldig få av dem som reiste med en gang det ble åpnet opp. (10. juli)

reiste noen uka etter, og har 14 dagers tur, ja da skal de i karantene hvis Spania blir rødt på fredag.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (24 minutter siden):

for å utdype, det jeg mente som "sikker periode" er altså 14 dager fra FHI vedtaksdato

reiser du derimot avgårde f.eks. midt i perioden, har du i praksis bare 1 uke før du må komme deg hjem, for å slippe karantene.

Periode teorien din holder ikke vann. Reiseråd kan endres når som helst. Risikosport å reise til utlandet uten å planlegge for  10 dagers karantene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Periode teorien din holder ikke vann. Reiseråd kan endres når som helst. Risikosport å reise til utlandet uten å planlegge for  10 dagers karantene. 

Du tenker på Utenriksdepartementet sine reiseråd?

Slike jeg har forstått det, er det FHI som hver 14 dag lager vedtak, gjeldene for neste to uker. Og dette skal de holde seg til, selv om det skjer forandringer i smittesituasjonen i landene underveis. (enten de ligger an til rødt eller grønt)

Med andre ord, man kan formelt, altså bare forandre status for land, hver 14 dag, med hensyn til karantene eller ei,

illustrere tenkt eksempel; "førstkommende fredag kunngjør FHI ny status, og la oss si Sverige fortsatt rødt. Da hjelper det ikke uansett hvor "grønt" det blir der borte dagene rett etter, -det blir ingen brå-åpning av grensa, -det er først ved neste korsvei (om to og en halv uke) når FHI kunngjør ny oversikt/status, at vi tidligst kan reise til Sverige.

Hvis du mener land kan gå fra rødt til grønt eller vice versa, i hvilket som helst tempo mht. karanteneplikt (mindre enn 14 dager intervall) , så er jeg uenig.

Men kan godt hende det er meg som har misforstått reglene, selv om jeg føler meg rimelig sikker i sak.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Er det lov å spørre om hvorvidt påstanden om at uføretrygd reduseres med 6000,- i måneden er fakta ...


Det foreligger ingen planer om dette så vidt jeg vet. Det har ikke kommet noe opp i Stortinget eller vært meldt noe mellom NAV.

At en eller annen kanskje har nevnt det et eller annet sted er mulig, men det er nok i så fall konspirasjonsteoretikere, så langt er det absolutt ingenting som tyder på at trygden skal reduseres, det ville i så fall blitt ramaskrik og store avisoppslag, så du ville nok fått det med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...