Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk pengene tilbake fra Norwegian allerede i slutten av mars. Ingenting er umulig tydeligvis :p

Ang. familien i Trondheim så vil det ganske sikkert bli mange slike saker i mediene fremover. Jeg savner litt den solidariteten "okay, jeg må ikke i karantene siden jeg kom hjem fra Spania og landet er grønt, men tar to-tre dager hjemme for å være mer på den sikre siden". 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Bare et spørsmål om tid før det er nye lockdown nå. De klarer ikke ha kontroll på de titusenvis av Nordmenn som er i utlandet eller de som skal på ferie i Norge. 

Disse folka som absolutt måtte ut og reise fordi de kunne er forkastelige folk. Ingen respekt for andres liv og helse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk pengene tilbake fra Norwegian allerede i slutten av mars. Ingenting er umulig tydeligvis :p

Ang. familien i Trondheim så vil det ganske sikkert bli mange slike saker i mediene fremover. Jeg savner litt den solidariteten "okay, jeg må ikke i karantene siden jeg kom hjem fra Spania og landet er grønt, men tar to-tre dager hjemme for å være mer på den sikre siden". 

Utrolig, og denne her saken burde være til skrekk og advarsel for alle som kommer hjem fra Spania nå og et sterkt hint om at de burde gå i karantene selv. Og SAS som har gått ut og sagt at de skal ta inn flytiden på flyet som egentlig skal lande rett etter midnatt for at de skal slippe karantene, burde ta ansvar og fly til normaltid slik at disse folkene må i karantene. De burde skamme seg.

Ser for meg scenarioet der dette flyet faktisk viser seg å ta med mange personer som er smittet, også ender det hele opp med at de setter hundrevis av folk i karantene bare fordi de valgte å ta inn noen minutter på flytid. I verstefall så kan SAS få dødsfall på samvittigheten ved å aktivt bidra til denne handlingen.

Lenke til kommentar

Tror dere regjeringen kan komme til å bråsnu nå ang. karantene fra Spania når de får rapport saken fra Trondheim? At de informerer på pressekonferanse kl. 14.00 i dag om at alle må i karantene likevel? Dette er jo bare en gjentakelse av det som skjedde i mars nærmest. Skal vi virkelig gjøre samme feilen om igjen?

Og smittetallene har jo gått fra vond til verre i Spania nå også, som også er argument som burde vektlegges.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Tror dere regjeringen kan komme til å bråsnu nå ang. karantene fra Spania når de får rapport saken fra Trondheim?

Nei, jeg tror heller de kommer til å åpne for deler av Sverige, noe som i tilfelle later til å bli et større problem enn Spania (siden så mange venter på å få ta handleturen sin).

Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg tror heller de kommer til å åpne for deler av Sverige, noe som i tilfelle later til å bli et større problem enn Spania (siden så mange venter på å få ta handleturen sin).

Ser man det i lys av utviklingen nå med økte tilfeller, så virker det som den mest idiotiske tingen å gjøre. Men dersom tallene faktisk tilsier at det er grønt, så må man jo faktisk behandle alle land likt. Noe annet er jo faktisk problematisk.

Begynner dessverre å tro at vi kan ha kludret til skolestart til høsten bare fordi vi absolutt måtte opne grensene for turisme og for at folk skulle feriere i utlandet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Ser man det i lys av utviklingen nå med økte tilfeller, så virker det som den mest idiotiske tingen å gjøre. Men dersom tallene faktisk tilsier at det er grønt, så må man jo faktisk behandle alle land likt. Noe annet er jo faktisk problematisk.

I såfall må man også behandle Spania ut ifra hver enkelt region, slik vi gjør med Sverige. Eventuelt behandle hele Sverige under ett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (23 minutter siden):

I såfall må man også behandle Spania ut ifra hver enkelt region, slik vi gjør med Sverige. Eventuelt behandle hele Sverige under ett.

Det er klart, det hadde sikkert vært best å behandle Sverige under ett. 

Dersom det faktisk er slik at de som kom fra Spania nå faktisk har oppholdt i et av regionene med lite smitte, og ikke i f.eks. Katalonia, så burde man se på landet under ett og ikke regioner da det tydeligvis ikke har hatt betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig at det er feil å behandler Sverige som ulike regioner og Spania som en region. 

Mange nordmenn bor i nærheten av svenskegrensen og har behov for å reise frem og tilbake. Det blir dumt hvis de ikke får lov, selv om regionen de besøker er trygg. Spania er mye lenger unna oss, og vi har mye mindre kontroll over hva som skjer der, så da er det tryggest å bare behandle Spania som en region.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Hmmmm....

https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2020/07/24/195692466/flyselskap-tilbyr-passasjerer-1-5-millioner-kroner-dersom-de-blir-coronasyke

Kan det tenkes at den typen som spekulerer i forsikringssvindel tar seg turen med Emirates for å påføre seg selv corona med vilje nå?:rofl:

Og vil de lykkes?

For 1,5 millioner kroner er det nesten verdt å FÅ corona.

Dekker medisinske utgifter, ikke at man får penger i hånda ?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Jeg er ikke enig at det er feil å behandler Sverige som ulike regioner og Spania som en region. 

Mange nordmenn bor i nærheten av svenskegrensen og har behov for å reise frem og tilbake. Det blir dumt hvis de ikke får lov, selv om regionen de besøker er trygg. Spania er mye lenger unna oss, og vi har mye mindre kontroll over hva som skjer der, så da er det tryggest å bare behandle Spania som en region.

Det er jo helt klart derfor regjeringen gjør slike vurderinger også; etter hva jeg ser prøver de ikke å late som det heller. Norge er nå en gang veldig knyttet opp til Sverige og i et større avhenighetsforhold til "söta bror" enn ferielandet Spania. For grensearbeidere har jo helt klart coronamånendene vært en stor belastning med flere uker i karantene sammenhengende.

Lenke til kommentar
Skogslik skrev (2 timer siden):

Fucka regjering her i landet.
Jaja, dem ser hvordan det blir.
 

Du synes Norge med de veldig lave smittetallene og dødstallene som er blant de laveste i hele Europa og verden har hpndtert pandemien dårlig? Hvilke land er det isåfall du mener er et eksempel til etterfølgelse?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Vi skal være veldig glad for at vi bor i Norge. Utrolig lite smitte og lidelse her.

1049332007_Norgevsrkla.thumb.png.64e5bb2f36d41d0d9eaeff7066c17606.png

Det er ikke bra nok for mange i diskusjonen her da. Her er det klaging og bæring om hvor forferdelig regjeringen er og hvilke idioter de er som vil føre oss rett inn i en ny lockdown og massedød. Men denne klagingen har vi sett her siden helt tilbake i februar. "Alle" trodde på hun i debatten på NRK1 som slo fast at hundretusenvis av nordmenn ville være døde av corona innen sommeren og eneste måte å stoppe det på var å låse hele befolkningen inne slik de har gjort i mange andre land. Norges største ekkokammer for katastrofe- og acopalypsetenking rundt coronaen det her.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

Bare et spørsmål om tid før det er nye lockdown nå. De klarer ikke ha kontroll på de titusenvis av Nordmenn som er i utlandet eller de som skal på ferie i Norge. 

Disse folka som absolutt måtte ut og reise fordi de kunne er forkastelige folk. Ingen respekt for andres liv og helse. 

Titusenvis som skal på ferie i Norge?

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Tror dere regjeringen kan komme til å bråsnu nå ang. karantene fra Spania når de får rapport saken fra Trondheim? At de informerer på pressekonferanse kl. 14.00 i dag om at alle må i karantene likevel? Dette er jo bare en gjentakelse av det som skjedde i mars nærmest. Skal vi virkelig gjøre samme feilen om igjen?

 

Jo, det er bekymringsfullt. Men forskjellen fra begynnelsen av mars er at vi nå har et solid system med sosial distansering og jeg regner med at arbeidsgivere til Spania-turistene holder et ekstra godt øye med dem; samme med naboer og lokalsamfunn. Regner med at noen arbeidsgivere vil pålegge karantene til alle som har vært i Spania, uansett når de reiste.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bra nok for mange i diskusjonen her da. Her er det klaging og bæring om hvor forferdelig regjeringen er og hvilke idioter de er som vil føre oss rett inn i en ny lockdown og massedød. Men denne klagingen har vi sett her siden helt tilbake i februar. "Alle" trodde på hun i debatten på NRK1 som slo fast at hundretusenvis av nordmenn ville være døde av corona innen sommeren og eneste måte å stoppe det på var å låse hele befolkningen inne slik de har gjort i mange andre land. Norges største ekkokammer for katastrofe- og acopalypsetenking rundt coronaen det her.

Ja, det er en smule komisk når man ser det i kontekst og proporsjoner til hva som skjer i utlandet. Vi skal huske på at vi hadde en helt annen situasjon i mars med eksponentielt stigende smittetall med et tresifret antall nye smittede daglig og et tosifret antall dødsfall daglig. Dagens situasjon er at det er over en uke siden sist dødsfall og antall nye smittetilfeller er stabilt veldig mye lavere enn i mars.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...