Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Regjeringen åpner for at utenlandske filmproduksjoner kan filme i Norge
https://www.vg.no/rampelys/film/i/8mrEO2/tom-cruise-faar-unntak-fra-regjeringen-kommer-til-norge

Jeg har allerede sett negativitet rundt dette på Twitter, og kanskje det kommer i denne tråden også. Dette er et tiltak jeg er veldig positiv til, og jeg som jobber i filmbransjen skal forsøke å forklare hvorfor: 

Det lille som kan produseres i Norge nå under pandemien følger allerede et strengt regime med smittevern som kan sammenlignes med Eliteseriefotballen, så om det kan tillates innreise uten karantene for film- og serieproduksjoner som isolerer seg er jeg positiv. Bransjen som i utgangspunktet er i stor vekst i Norge, er blitt hardt rammet og mange har knapt vært på jobb siden 13. mars da alt ble avlyst, inkludert meg selv. 

Dessuten fremgår det i VGs artikkel at alle involvert i produksjonen må teste negativt to ganger før unntak fra karanteneplikten, og at det blir et veldig strengt regime på settet med eget helsepersonell og testlab. Produksjonen betaler selv 6 millioner for dette.

Vi har allerede en forskrift som fritar utenlandske arbeidere i industrien fra karantene, når de har testet negativt. Ikke noe mål at alt vi prøver å leve av i dette landet skal gå konk på grunn av korona når det finnes løsninger som kan gjennomføres uten at det tapper ressurser fra helsevesenet. 

Dette er produksjoner som har bestilt varer og tjenester av stor betydning for norske bedrifter, filmarbeidere, ansatte i reiseliv og andre tjenesteytere. Kan ikke se at film ikke skal få samme løsninger som for eksempel industri. Og som sagt kan disse produksjonene lett isolere seg, noe de ville gjort uansett helt uavhengig av om det er en pandemi eller ei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (3 timer siden):

Tror dere regjeringen kan komme til å bråsnu nå ang. karantene fra Spania når de får rapport saken fra Trondheim? At de informerer på pressekonferanse kl. 14.00 i dag om at alle må i karantene likevel? Dette er jo bare en gjentakelse av det som skjedde i mars nærmest. Skal vi virkelig gjøre samme feilen om igjen?

Og smittetallene har jo gått fra vond til verre i Spania nå også, som også er argument som burde vektlegges.

Hvor mange av de det er snakk om har vært i regionene i nordøst-Spania, som er årsaken til at landet nå er "rødt" igjen? Jeg vil tippe et mindretall. Mallorca har for eksempel like liten smittespredning som Norge, og på Kanariøyene er det nærmest coronafritt. Husk at de som kom til Norge fra nord-Italia i vinter kom fra selve EPISENTERET for smitte i Europa. Det gjør ikke flertallet av de som har vært i Spania. Det er en vesentlig forskjell.

....selv om jeg mener at det norske folk bør holde seg hjemme i sommer og ikke utfordre skjebnen i en veldig usikker og skiftende siutasjon. Sånn, der var "disclaimeren" på plass.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Ja, det er en smule komisk når man ser det i kontekst og proporsjoner til hva som skjer i utlandet. Vi skal huske på at vi hadde en helt annen situasjon i mars med eksponentielt stigende smittetall med et tresifret antall nye smittede daglig og et tosifret antall dødsfall daglig. Dagens situasjon er at det er over en uke siden sist dødsfall og antall nye smittetilfeller er stabilt veldig mye lavere enn i mars.

Noen er grunnleggende negativ og fiendtlig til alt som har med "nisselandet Norge" å gjøre og myndighetene her. Alt de gjør er automatisk feil hele tiden. Kanskje de bør flytte til Sverige isteden?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (17 minutter siden):

For grensearbeidere har jo helt klart coronamånendene vært en stor belastning med flere uker i karantene sammenhengende.

Det går jo ikke an å arbeide i nabolandet om man må i karantene for hver tur, så folk i denne situasjonen har vel vært fritatt for dette, såvidt jeg har forstått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Det går jo ikke an å arbeide i nabolandet om man må i karantene for hver tur, så folk i denne situasjonen har vel vært fritatt for dette, såvidt jeg har forstått. 

Stemmer det, og det har i det store og hele fungert veldig bra med unntak av noen helsearbeidere som testet positivt. 

Lenke til kommentar

Den svenske professoren i geriatri, Yngve Gustafson mener over 1000 svenske eldre mennesker har dødd unødvendig.

Sitat

– Det är emot all läkaretik, säger han.

I början av april gick Socialstyrelsen ut med nya direktiv för hur svårt sjuka äldre skulle behandlas.
Bland annat handlade det om att människor i livets slutskede inte skulle flyttas.

I de första direktiven handlade det också om att de inte behövde träffa läkare.
Något som var extremt okunnigt, oetiskt och oförsvarbart, säger Yngve Gustafson som menar att det var startskottet för hur utvecklingen sedan blev.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50PLdb/professorn-1-000-aldre-har-dott-i-onodan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (30 minutter siden):

hun i debatten på NRK1 som slo fast at hundretusenvis av nordmenn ville være døde av corona innen sommeren

Jeg er enig i at man kunne få det uttrykket om en ikke hørte nøye etter, men denne fremstilling stemmer ikke. Hun ga en vurdering av hva som kunne skje her dersom samme situasjon oppstod i Norge som det ble anslått av britiske forskere at utviklingen ville bli i UK, så ville det justert for folketall dreie seg om 150 000 omkomne i Norge, basert på hvor mange FHI mente ville bli smittet i Norge, dersom CFR tilsvarte de tallene man hadde fra Italia på det tidspunktet.
Hun fastslo ikke at dette antallet ville være døde innen sommeren, fremstillingen var relativt rikt utstyrt med kvalifiseringer, og hun var tydelig på at det var et mulig scenario.

Ellers så stemmer det greit at hun manet til strengere tiltak. Det var hun på ingen måte alene om. Det var også mange som ønsket noe mer lignende den svenske modellen. I mars og april haglet det med kritikk både om at regjeringen hadde vært altfor mild, og altfor streng. I mai haglet det med poster her hvor folk var ekstremt etterpåkloke og kritiserte folk som hadde uttrykt seg på et tidligere tidspunkt da man visste mindre. Dette ser ut til å fortsette, en slags jakt på syndige folk som visste mindre om forrige måned for 3 måneder siden enn man vet om forrige måned nå.

Resultatene av de tiltakene som ble gjort ser vel egentlig ikke så gærne ut, sammenlignet med de fleste andre land.

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Hvor mange av de det er snakk om har vært i regionene i nordøst-Spania, som er årsaken til at landet nå er "rødt" igjen? Jeg vil tippe et mindretall. Mallorca har for eksempel like liten smittespredning som Norge, og på Kanariøyene er det nærmest coronafritt. Husk at de som kom til Norge fra nord-Italia i vinter kom fra selve EPISENTERET for smitte i Europa. Det gjør ikke flertallet av de som har vært i Spania. Det er en vesentlig forskjell.

....selv om jeg mener at det norske folk bør holde seg hjemme i sommer og ikke utfordre skjebnen i en veldig usikker og skiftende siutasjon. Sånn, der var "disclaimeren" på plass.

Men hva med de som kom fra Trondheim og var smittet, hvor oppholdt de seg i Spania? Det hadde vært fint å vite hvilken region de kom fra. Det er veldig skremmende om de kom fra de nordlige delene, og om de har brukt masker osv. under hele oppholdet, men likevel klarte å bli smittet.

 Kan det være på flyplassen man blir smittet, eller at det kommer tilreisende til de nordlige delene fra områdene med mest smitte slik at smittespredningen er på vei opp i nord også, det bare tar litt tid før det vises på statistikken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig i at man kunne få det uttrykket om en ikke hørte nøye etter, men denne fremstilling stemmer ikke. Hun ga en vurdering av hva som kunne skje her dersom samme situasjon oppstod i Norge som det ble anslått av britiske forskere at utviklingen ville bli i UK

Britiske forskere som Neil Ferguson; ja; som ble tatt med buksene nede(bokstavelig talt)mens han ikke levde som han predikerte for andre. Hundretisener skulle dø om de ikke gjorde som han sa - bortsett fra han og elskerinna da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Britiske forskere som Neil Ferguson; ja; som ble tatt med buksene nede(bokstavelig talt)mens han ikke levde som han predikerte for andre. Hundretisener skulle dø om de ikke gjorde som han sa - bortsett fra han og elskerinna da.

Bless your heart. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Ang. familien i Trondheim så vil det ganske sikkert bli mange slike saker i mediene fremover.

det tror jeg egentlig ikke.

disse neka reiste altså til nord-Spania, det verste blodrøde området. hva forventer du da?

forhåpentligvis er 98% såpass oppegående at de holder seg unna versting-regionene innen et land.

Lenke til kommentar
Sitat

Mer enn 150 helseeksperter har gått sammen om et åpent brev til amerikanske politikere, der de ber makthaverne om å ta grep om den eskalerende smittesituasjonen i landet:

«Steng ned, start på nytt, gjør det riktig».

Ifølge initiativtakerne er brevet skrevet på vegne av helsepersonell over hele landet.

Helseekspertene hevder i brevet at 99 prosent av alle coronarelaterte dødsfall kunne vært unngått dersom USA hadde håndtert viruset på samme måte som for eksempel Sør-Korea, Australia eller Singapore, skriver danske TV 2.

- I mars dro folk hjem og ble der i ukesvis, for å holde seg selv og naboene sine trygge. Dere brukte ikke tiden til å gjøre oss rustet til å nedkjempe viruset. Og så begynte dere å gjenåpne likevel, og for kjapt, skriver ekspertene i brevet.

- Akkurat nå er vi på vei mot å miste mer enn 200 000 amerikanske liv til coronaviruset innen 1. november. Likevel kan man i mange stater fortsatt drikke på barer, få en hårklipp, spise innendørs på restauranter, få en tatovering eller massasje og en drøss av andre behagelige, men ikke livsviktige ting.

Dersom politikerne ikke tar grep, vil resultatet bli utbredt lidelse og død, advarer helseekspertene.

De krever blant annet at «ikke-essensielle virksomheter» stenger ned midlertidig, at testkapasiteten økes, at folk hovedsakelig holder seg hjemme og at munnbind blir obligatorisk i alle situasjoner der man samhandler med andre.

147 333 amerikanere er så langt døde av coronavirus-relatert sykdom, ifølge NTB. Det gjør USA til det hardest rammede landet i verden, viser en oversikt fra The Guardian.

Mer enn fire millioner i USA er smittet av coronaviruset.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=38403

  • Liker 2
Lenke til kommentar

nidkjære sjefer i tolletaten har visst bestemt seg for å gjøre åpningen av Värmland mest mulig trøblete ved å legge opp til kø,

skal stoppe hver eneste norske bil, og kreve pass ved passering

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5f1af88906b39c00189caae6?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

ikke kom å fortell meg at det er av Covid-19 årsaker, tror jeg ikke et sekund på.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Det er ikke bra nok for mange i diskusjonen her da. Her er det klaging og bæring om hvor forferdelig regjeringen er og hvilke idioter de er som vil føre oss rett inn i en ny lockdown og massedød. Men denne klagingen har vi sett her siden helt tilbake i februar. "Alle" trodde på hun i debatten på NRK1 som slo fast at hundretusenvis av nordmenn ville være døde av corona innen sommeren og eneste måte å stoppe det på var å låse hele befolkningen inne slik de har gjort i mange andre land. Norges største ekkokammer for katastrofe- og acopalypsetenking rundt coronaen det her.

Regjeringen gjorde en tragisk dårlig jobb i jan-mars, men så ble det bedre. Regjeringen stakk hodet ned i sanden så lenge det var mulig, så fikk de panikk og gjennomførte en rekke dumme valg som smittestopp appen og hytteforbudet og så ble man mer vant til situasjonen og begynte å gjennomføre fornuftige valg.

Om hun damen på debatten snakket om hva som var verstescenarioet om man prøvde å følge regjeringens plan på den tiden, som var å skape flokkimmunitet over et år.

Du sier jo at de som klager kan flytte til Sverige, men Norge hadde samme plan som Sverige hele veien til noen dager før vi stengte, men det skulle på en eller annen måte gjøres uten masse dødsfall, fordi de trodde den egentlige dødsraten var 0.1%. Uansett hvor bra det har gått etter at man byttet plan, så har jeg vanskelig å tilgi dem for den enorme feilen de gjorde i starten.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

nidkjære sjefer i tolletaten har visst bestemt seg for å gjøre åpningen av Värmland mest mulig trøblete ved å legge opp til kø,

skal stoppe hver eneste norske bil, og kreve pass ved passering

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5f1af88906b39c00189caae6?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

ikke kom å fortell meg at det er av Covid-19 årsaker, tror jeg ikke et sekund på.

Dette er jo bare Tolletaten som må gjøre jobben sin. De frykter at mange vil bryte loven og handle langt over kvotene i morgen.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (38 minutter siden):

 

Om hun damen på debatten snakket om hva som var verstescenarioet om man prøvde å følge regjeringens plan på den tiden, som var å skape flokkimmunitet over et år.

 

Ikke for å forsvare flokkimmunitetsstrategien, for det gjør jeg ikke, men det har ikke akkurat vært en halv million døde i Sverige? Og dessuten mente dama at en halv million ville dø om vi ikke gjennomførte en radikal lockdown hvor friske som syke, gamle som unge ble innesperret i sitt eget hjem med forbud mot å gå utendørs, noe Norge aldri på noe tidspunkt gjorde. Og vi klarte oss bra med den moderate lockdown-politikken vi førte.

Den dama var en hysterisk alarmist som ikke hadde noe annet enn skremsler å komme med. Og vi vil huske det som de hysteriske spådommene det var. Ikke i noe land i verden har det vært så mange døde per innbygger som hun mente det ville bli i Norge. Tenk litt på det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Ikke for å forsvare flokkimmunitetsstrategien, for det gjør jeg ikke, men det har ikke akkurat vært en halv million døde i Sverige? Og dessuten mente dama at en halv million ville dø om vi ikke gjennomførte en radikal lockdown hvor friske som syke, gamle som unge ble innesperret i sitt eget hjem med forbud mot å gå utendørs, noe Norge aldri på noe tidspunkt gjorde. Og vi klarte oss bra med den moderate lockdown-politikken vi førte.

Den dama var en hysterisk alarmist som ikke hadde noe annet enn skremsler å komme med. Og vi vil huske det som de hysteriske spådommene det var. Ikke i noe land i verden har det vært så mange døde per innbygger som hun mente det ville bli i Norge. Tenk litt på det!

Jeg trodde hun sa 20 - 50 tusen døde og i verste scenario 150 tusen døde, men kanskje jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Den dama var en hysterisk alarmist som ikke hadde noe annet enn skremsler å komme med. Og vi vil huske det som de hysteriske spådommene det var.

Det var jo noen her inne som spådde en bølge med dødsfall etter BLM-demonstrasjonen i Oslo også. Sikkert greit å ikke være altfor bastant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 minutter siden):

Det var jo noen her inne som spådde en bølge med dødsfall etter BLM-demonstrasjonen i Oslo også. Sikkert greit å ikke være altfor bastant.

At flere hundre tusen ville dø? Det var ikke jeg som skrev det; det skal jeg love deg. Men jeg fryktet at vi ville få en smitteøkning ja. Og det var vel naturlig å frykte?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...