Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, Emile the rat said:

Mobil, TV, PC-skjerm, skjermkort, ALT dette koster over 10.000 om man skal ha det beste.

Samme gjelder for alt av hardware, elektronikk er blitt dyrere de siste årene.

Hvorfor gir det ikke mening for deg? Når det fort vil koste over 20.000 for en skal bygge en PC med tilsvarende ytelse. 

Sett fra et hardware-messig perpektiv gir prisen fullstendig mening. Om folk er villig til å betale premium, eller holder seg til One X eller PS4 er en annen sak. På samme måte som at ikke alle kjøper PCer til 20-30k eller mobiler til 10-20k.

Masse produksjon av konsoller, prisene presses, selges med tap for at flere skal kunne kjøpe og bli en del av økosystemet. PS5 er ikke kjent med en serie av konsoller (ennå iallefall), noe Xbox mulig har med Series X og eventuelt Series S. De kan ikke legge seg på en slik pris hvis "enhvermansen" skal ha, mener det blir feil å sammenligne med det beste av annet der ute selv om priser er høyere nå og innmaten er veldig bra. Er du uenig i dollar prisen? Mener du feks $499 blir opptil 10.000,- ? Tror CaZper er mer inne på noe her.

Endret av cuberen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cuberen skrev (16 minutter siden):

Masse produksjon av konsoller, prisene presses, selges med tap for at flere skal kunne kjøpe og bli en del av økosystemet. PS5 er ikke kjent med en serie av konsoller (ennå iallefall), noe Xbox mulig har med Series X og eventuelt Series S. De kan ikke legge seg på en slik pris hvis "enhvermansen" skal ha, mener det blir feil å sammenligne med det beste av annet der ute selv om priser er høyere nå og innmaten er veldig bra. Er du uenig i dollar prisen? Mener du feks $499 blir opptil 10.000,- ? Tror CaZper er mer inne på noe her.

Jeg tror dollarprisen for disse konsollene blir blir 999$.

499$ er urealistisk tror jeg, selv om det masseproduseres.
 

Du sier enhvermansen, men sannheten er jo at enhvermansen allerede kjøper PC, mobiler, TV til denne prisen. Ser jo masse barn som går rundt med en iPhone til mange tusen, da er ikke 10000 mye for en konsoll som både har vesentlig lengre levetid og kan brukes av alle i familien.

Jeg ser ikke hvorfor de ikke kan legge seg på en slik pris, fordi ALT annet av elektronikk er tilsvarende dyrt. Hvorfor mener så mange at Sony eller Microsoft skal legge selv lavere enn alle andre som driver med elektronikk?

Elektronikk og teknologi er dyrere enn det var i 2010, på den tiden skulle jeg vært enig i at 10000 hadde vært mye.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 minutter siden):

Jeg tror dollarprisen for disse konsollene blir blir 999$.

499$ er urealistisk tror jeg, selv om det masseproduseres.
 

Du sier enhvermansen, men sannheten er jo at enhvermansen allerede kjøper PC, mobiler, TV til denne prisen. Ser jo masse barn som går rundt med en iPhone til mange tusen, da er ikke 10000 mye for en konsoll som både har vesentlig lengre levetid og kan brukes av alle i familien.

Jeg ser ikke hvorfor de ikke kan legge seg på en slik pris, fordi ALT annet av elektronikk er tilsvarende dyrt. Hvorfor mener så mange at Sony eller Microsoft skal legge selv lavere enn alle andre som driver med elektronikk?

Elektronikk og teknologi er dyrere enn det var i 2010, på den tiden skulle jeg vært enig i at 10000 hadde vært mye.

Tror du overvurderer kjøpsevnen i utlandet. Priser man den nye konsollen til USD999 så er det som Mala sier. Selvmord av egen lansering. 
 

Phil Spencer sa jo også i et intervju med IGN at de priset seg ut med Xbox One da den lå USD100 over PS4 ved lansering. Og ting tyder nå på at de vil unngå for enhver pris å være dyrere enn PS5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (1 minutt siden):

Tror du overvurderer kjøpsevnen i utlandet. Priser man den nye konsollen til USD999 så er det som Mala sier. Selvmord av egen lansering. 
 

Phil Spencer sa jo også i et intervju med IGN at de priset seg ut med Xbox One da den lå USD100 over PS4 ved lansering. Og ting tyder nå på at de vil unngå for enhver pris å være dyrere enn PS5.

Det er forskjell på å prise seg over konkurrent, og hvorvidt det Er selvmord å prise seg høyt.

Jeg tror begge konsoller vil prise seg likt, men jeg tror folk er villig til å betale høyere enn du eller andre her tro.

Hylekoret var like høyt når Apple priset seg for første gang over 10000 grensen med iPhone X. Vi ser nå hvordan det gikk, ikke selvmord såvidt jeg ser. Heller tvert imot, nå ser vi jo stadig flere mobilprodusenter presse prisene. 

Det er også snart 3 år siden ONE X kom på markedet med msrp på 5000, og snart 4 år siden PS4 Pro kom.

Jeg sier bare at folk bør følge litt mer med i prisutviklingen, den er ikke det samme som den var når forrige generasjons konsoll kom på markedet ;) Mye som har skjedd de siste årene, og teknologi blir stadig dyrere.

Men vi får se. Siste ord fra meg i tråden nå. Får heller la andre komme til :) 

Men som sagt, jeg har tippet 10000 fra dag en, det tror jeg fremdeles :) 

 

 

 

Lenke til kommentar

Har ikke helt troen på at Sony ekstremsliter nå så lenge en har utviklet/teoretisert og hatt prototyper av konsollen. Den første konsollen har nok noen barnesykdommer. Er nok AMD som leverer utenfor den spec som er oppgitt som det er veldig vanlig at japanere forholder seg til. Sitter heller litt på gjerdet å følger med etter lansering for å vurdere. Sånn kapitalismen utvikler seg kjøper jeg ikke ting blindt lengre.

Beste Xbox 360 og PS3 var jo den 2. releasen. Sony har jo PS4 Pro/Slim og MS Xbox One X/S så har man litt is i magen får en mer ferdigpatchet software å velge i og mer stabilisert hardware.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan tenkes betalingsvilligheten i markedet er noe endret siden sist, siden vi har fått både OneX/Pro, den vanlige standardkonsollen og den online-varianten uten optisk drev. Mange vil avvente på en billigere utgave, og mange vil avvente i frykt for å blåse av 6500kr på en konsoll som blir erstattet av en enda fetere versjon på et litt senere tidspunkt. 

Jeg må innrømme at det irriterer meg litt at de ikke slipper alt på en gang. Har alltid hatt PS, og var litt furten da PS3 kom i hvit. Syntes den var veldig fin, og mer diskret i stua. PS4 kjøpte jeg også i svart, og en stund etterpå kom den i hvit. Så kom den i PRO-utgave, og jeg kjøpte den også i sort. Og en stund etter det kom den i hvit. Nok engang irriterende. 

De burde gitt ut økonomi-modell og superutgaven samtidig. Da kunne man selv tatt stilling til om man ville betale 5000 eller 7000kr for konsollen. 

Lenke til kommentar

Det funker jo tydeligvis bra økonomisk for produsentene når sånne som deg ender opp med å kjøpe mer enn de ellers ville gjort. 

Når det er sagt henger det nok mest sammen med teknologiutvikling og pris på komponenter: er det lurt for MS å slippe budsjett og pro NÅ, og risikere at Sony utkonkurrerer dem med en bedre Pro-utgave om 2-3 år? 

Lenke til kommentar

Tror nok Sony og MS gjør disse tingene for å gi opsjoner når det er mulig. Nå er vel akkurat plastikkfargen temmelig enkel å endre med bytte farge i råmaterial miksen, men alt vurderes i en økonomisk modell basert på kostnad/forjeneste. Til å begynne med lønner det seg nok for dem å redusere kostnadene og få mer stordriftsfordeler.

Lenke til kommentar
newman221 skrev (1 time siden):

Neida, jeg kjøpte ikke alle sammen. Var kanskje litt diffust skrevet. Jeg kjøpte to konsoller; PS4 vanlig og PS4 PRO. Begge sorte. Men skulle gjerne hatt de i hvit, da konsollen sto i stua. 


Veldig mye tyder på at hvitt preger lansering modellene denne gang, så kanskje du blir litt mer nøgd nå :p

Lenke til kommentar
newman221 skrev (20 timer siden):

De burde gitt ut økonomi-modell og superutgaven samtidig. Da kunne man selv tatt stilling til om man ville betale 5000 eller 7000kr for konsollen. 

Det burde de absolutt ikke. Ved launch finnes det kun en utgave, og det er superutgaven som selges med tap. Det hadde vært tullete å lansere en dårligere modell fra starten av som da måtte betydd dårligere hardware og at utviklere må ta hensyn til en dårligere konsoll ved utvikling. Strategien som er nå er det som er fornuftig. Lanser en kraftig modell, selg med tap og etter noen år når det er mulig å produsere billigere og bedre kan man slippe slim og Pro-modell.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...