Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Thomas_H skrev (1 time siden):

Synes det er litt merkelig, PS5 har vel rundt 2.5x så mye krefter som PS4 Pro, og XSX har vel også rundt 2x så mye som X1X.. Da burde det vel ikke være et enormt problem å kjøre nye spill i 4K60. ?

Dem sparer nok en del tid og penger på å låse frameraten til 30FPS fremfor å optimalisere mot 60FPS. Man kan jo håpe på en ulåst framerate modus og VRR støtte, men med ujevn framerate under 60FPS kan det også fort bli en dårlig opplevelse mtp ganske merkbare forskjeller i frametime og input lag. Pest eller kolera. 
Når det kommer til veien videre så blir det ikke all verden av hopp i grafikken hvis nesten all den ekstra GPU kraften går til å doble frameraten kontra dagens konsoller. 30FPS vil nok forsatt være ganske vanlig, selvom vi nok vil se en god del flere 60FPS spill. Men hvem vet, kanskje mange nok spillere og anmeldere har sett seg lei på 30FPS slik at de fleste spill utviklerne blir presset til en 60FPS framerate target for å unngå en masse negativ omtale. Zen2 CPU'ene gjør det ihvertfall mye lettere å oppnå 60FPS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 time siden):

Eller 120fps@1440p :)

Største oppgradering er vel cpu, noen som har sett noen tall på dette?

~4x kraftigere CPU. Pluss konsollene har egen hardware for dekomprimering, noe som på dagens konsoller gjøres på de stakkars jaguar CPU'ene.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (2 timer siden):

Er ikke noe til spilldesigner, men kan det være så vaskelig å kome seg bort fra 30 fps?

Det handler ingenting om spilldesign. Det handler kun om at hardwaren i en konsoll ikke er sterkt nok til både ray-tracing, 4K og høy refresh rate. Ny konsoll satser nok stort på bedre grafikk enn forrige generasjon, og da er det ikke nok kraft igjen til høyere fps.
 

Thomas_H skrev (2 timer siden):

Synes det er litt merkelig, PS5 har vel rundt 2.5x så mye krefter som PS4 Pro, og XSX har vel også rundt 2x så mye som X1X.. Da burde det vel ikke være et enormt problem å kjøre nye spill i 4K60. ?

Handler veldig om pris. PS5 kunne nok kjørt 4k@60fps i det spillet, men da hadde også konsollen blitt vesentlig dyrere. Så da er jo spørsmålet hvor mye folk flest er villig til å betale for en konsoll :) 

Forrige generasjon konsoll kjørte ikke native 4k, i tillegg så står nok valget rundt bedre grafikk eller høyere refresh rate. Skal man ha høyere refresh rate enn PS4 pro, ville all den ekstra kraften i PS5 gått til det. Altså lik grafikk, bare høyere refresh rate.

Alternativet falt på høyere grafikk og 30fps, antagligvis fordi folk ville klagd på grafikken om den ikke ble nevneverdig bedre enn på forrige generasjon.

leifeinar skrev (2 timer siden):

Eller 120fps@1440p :)

Største oppgradering er vel cpu, noen som har sett noen tall på dette?

Ser at noen har svart alt. Men ville bare slenge på at kraftigere CPU ikke har den største innvirkningen i 4K. GPU er det som har mest å si her :) 

30fps i 3840x2160 tilsvarer omlag 70fps i 2560x1440. Hvis man tar utgangspunkt i AC Valhalla, som skal kjøre 4k@30fps, så må man nok helt ned i 1080p for å få 120fps i et slikt spill på PS5. 

Tipper nok at 120fps er noe man vil se i helt enkle mini- og arcade spill. Blir kanskje 60fps i enkelte spill, men tror flere triple AAA spill (spesielt de med støtte for ray-tracing) vil kjøre 4k@30fps slik som Assassins Creed :) 

 

MistaPi skrev (40 minutter siden):

Dem sparer nok en del tid og penger på å låse frameraten til 30FPS fremfor å optimalisere mot 60FPS.

Optimalisering kan ikke gjøre hardwaren kraftigere. På papiret er GPU i PS5 litt bak 2080S fra nVidia. Dette er et skjermkort som ikke klarer 4K@60fps stabilt. Legger du ray-tracing oppå der igjen så vil 2080S virkelig slite i 4K. 

Optimalisering hjelper, men tror mange glemmer hvor krevende det faktisk er å kjøre 4K. 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (30 minutter siden):

Optimalisering kan ikke gjøre hardwaren kraftigere. På papiret er GPU i PS5 litt bak 2080S fra nVidia. Dette er et skjermkort som ikke klarer 4K@60fps stabilt. Legger du ray-tracing oppå der igjen så vil 2080S virkelig slite i 4K. 

Optimalisering hjelper, men tror mange glemmer hvor krevende det faktisk er å kjøre 4K. 

Har det blir sagt at AC:V vil kjøre i native 4K på neste generasjons konsollene? Mange såkalte "4K spill" på dagens konsoller kjører ikke i native 4K, men i sub-4k (1800p f.eks) og/eller med dynamic resolution scaling, checkerboard rendering etc. Dette vil nok de fleste neste generasjons spillene også forsatt gjøre. Native 4K er uansett nokså bortkastet mtp normale TV størrelser og sitteavstand. Man kan også gå ned på grafikken for å oppnå 60FPS. VRS kommer nok også til å bli ganske vanlig for å spare rendering tid.

Ray-tracing vil nok bli brukt ganske forsiktig. Det er ikke en enten eller ting.

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (4 timer siden):

Har det blir sagt at AC:V vil kjøre i native 4K på neste generasjons konsollene? Mange såkalte "4K spill" på dagens konsoller kjører ikke i native 4K, men i sub-4k (1800p f.eks) og/eller med dynamic resolution scaling, checkerboard rendering etc. Dette vil nok de fleste neste generasjons spillene også forsatt gjøre. Native 4K er uansett nokså bortkastet mtp normale TV størrelser og sitteavstand. Man kan også gå ned på grafikken for å oppnå 60FPS. VRS kommer nok også til å bli ganske vanlig for å spare rendering tid.

Ray-tracing vil nok bli brukt ganske forsiktig. Det er ikke en enten eller ting.

Det har ikke blitt sagt noe om native 4k enda. Siden PS5 ikke har egne rt-cores, slik som et RTX kort har, går nok mye av VRS til at konsollen faktisk skal klare å kjøre ray-tracing. Og selv da blir nok ray-tracingen som du sier ganske forsiktig, men noe annet ville bare vært urealistisk da konsollen ikke er bygd opp likt som et RTX kort.

Man kan slå ned på grafikken for å oppnå 60fps, men da har man det problemet at det ikke blir store forskjellen mellom dagens konsoll og PS5 når det kommer til grafikk.

Problemet blir uansett nok datakraft, det er her hovedproblemet ligger. Utviklerne hadde nok optimalisert AC Valhalla for 60fps dersom det var realistisk mtp. hardware :) 

 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (4 timer siden):

Det har ikke blitt sagt noe om native 4k enda. Siden PS5 ikke har egne rt-cores, slik som et RTX kort har, går nok mye av VRS til at konsollen faktisk skal klare å kjøre ray-tracing. Og selv da blir nok ray-tracingen som du sier ganske forsiktig, men noe annet ville bare vært urealistisk da konsollen ikke er bygd opp likt som et RTX kort.

Man kan slå ned på grafikken for å oppnå 60fps, men da har man det problemet at det ikke blir store forskjellen mellom dagens konsoll og PS5 når det kommer til grafikk.

Problemet blir uansett nok datakraft, det er her hovedproblemet ligger. Utviklerne hadde nok optimalisert AC Valhalla for 60fps dersom det var realistisk mtp. hardware :) 

 

AC:V blir et kryssplattform spill som også kommer på dagens konsoller og fra det lille jeg har sett av spillet er det ikke et grafikk powerhouse som viser frem next-gen grafikk, det ser mer på linje ut med Odyssey. I 1440p klarer 2080 (super) 60FPS i gjennomsnitt i ultra high (Core I7-8700K, uten VRS) så ihvertfall et "performance mode" med 60FPS burde ikke være et problem hvis dem vil bruke tid på det, igjen hvis det ikke er stort mer krevende enn Odyssey. Ordlyden fra Ubisoft har også vært minst 30FPS slik at 60FPS er ikke utelukket.

Som jeg nevnte tidligere tror jeg også at 30FPS vil forsatt være ganske vanlig, men på en annen side er det ikke alt som er veldig GPU krevende og store nok visuelle forbedringer kan kanskje komme fra CPU'en, mesh shading og mulighet til å streame bedre og mer unikt innhold med SSD uten å måtte gå ned til 30FPS.  

Lenke til kommentar
MistaPi skrev (38 minutter siden):

AC:V blir et kryssplattform spill som også kommer på dagens konsoller og fra det lille jeg har sett av spillet er det ikke et grafikk powerhouse som viser frem next-gen grafikk, det ser mer på linje ut med Odyssey. I 1440p klarer 2080 (super) 60FPS i gjennomsnitt i ultra high (Core I7-8700K, uten VRS) så ihvertfall et "performance mode" med 60FPS burde ikke være et problem hvis dem vil bruke tid på det, igjen hvis det ikke er stort mer krevende enn Odyssey. Ordlyden fra Ubisoft har også vært minst 30FPS slik at 60FPS er ikke utelukket.

Som jeg nevnte tidligere tror jeg også at 30FPS vil forsatt være ganske vanlig, men på en annen side er det ikke alt som er veldig GPU krevende og store nok visuelle forbedringer kan kanskje komme fra CPU'en, mesh shading og mulighet til å streame bedre og mer unikt innhold med SSD uten å måtte gå ned til 30FPS.  

Mulig spillet har mye tessellation, vegetation, grass, og slikt som spiser en del fps, i tillegg til dynamisk lys, ray-tracing, osv. Så er potensielt mye som kan spise fps i det spillet.

Men om spillet viser seg å ikke krever stort mer enn Odyssey så må jeg innrømme at jeg er mildt sagt skuffet over ytelsen på PS5, tatt i betrakning hvor hypet opp disse konsollene har vært.

30fps er udiskutabelt, 60fps burde vært minimum etter min mening, da heg synes at selv 60fps ser hakkete og uklart ut.

Regner med at Cyberpunk 2077 blir en god standard for hva som er next-gen grafikk :) 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Tja, alt er relativt. Assassins Creed Unity var en katastrofe da det kom på PS4. Det hakket avgårde i 20fps, og var rimelig uspillbart. Men hadde mange gledelige øyeblikk med den konsollen også, og framerate på f.eks God of War var meget tilfredsstillende. 

Så å dømme en fremtidig konsoll basert på antagelser om et spill fra Ubisoft er bare slemt

Og dere som drømmer om skjermoppdatering over 60Hz: Hva slags skjerm har dere? Har alle tv'r idag støtte for 120Hz? 

Endret av newman221
Lenke til kommentar
newman221 skrev (1 time siden):

Tja, alt er relativt. Assassins Creed Unity var en katastrofe da det kom på PS4. Det hakket avgårde i 20fps, og var rimelig uspillbart. Men hadde mange gledelige øyeblikk med den konsollen også, og framerate på f.eks God of War var meget tilfredsstillende. 

Så å dømme en fremtidig konsoll basert på antagelser om et spill fra Ubisoft er bare slemt

Og dere som drømmer om skjermoppdatering over 60Hz: Hva slags skjerm har dere? Har alle tv'r idag støtte for 120Hz? 

1) Har alle tv’r idag støtte for 120Hz? 

Nei. Noen har, men ikke uten kompremisser. Vi kan ta LG C9 som et eksempel: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c9-oled

For å få 120hz må man gå ned til 1440p. Som vil se dårligere ut på en stor smart TV. Skal man kjøre en TV på 4K eller med HDR så er man fremdeles begrenset til 60fps om man spiller på TV. Alternativet blir å kjøpe en gaming skjerm.

2) Jeg vil ikke si det er slemt å dømme en konsoll i utgangspunkt av et slikt rykte, dersom det stemmer. 30fps er for dårlig, det er udiskuterbart.

3) Hva min grunn er for å mene at 60fps et dårlig, er at jeg spiller på en 3440x1440@200hz, hadde tidlgere 3440x1440@100hz. 

Alt er relativt, men etter å ha spilt med høy refresh rate over lengre tid synes jeg alt under 60hz ser hakkete og ujevnt ut. Jeg kn godta konsoll med 60fps, men 30fps er mindre enn hva min gamle nintendo gamecube fra 2002 klarte, som faktisk kjører 60fps i enkelte spill. Bare for å gi et bilde av hvor utdatert jeg mener 30fps er, det burde ikke forekomme på en konsoll i 2020.

Selvsagt om de priser seg riktig, og får noen spill med 60fps så kan det vel være greit. Men er litt skuffet om dette viser seg å være tilfelle i flere titler etter hvor mye de har skrytt og promotert for 120hz. Men tiden får vise :) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (4 timer siden):

Men om spillet viser seg å ikke krever stort mer enn Odyssey så må jeg innrømme at jeg er mildt sagt skuffet over ytelsen på PS5, tatt i betrakning hvor hypet opp disse konsollene har vært.

Eller så kan man være skuffet over Ubisoft hvis dem har gjort det enkelt for seg selv med en stabil 30FPS lås uten noe ekstra hvis spillet kunne hatt stabil 60FPS i "4K" med noe innsats eller med en del bedre grafikk i 30FPS. 
Uansett om man vil pushe grafikk eller ikke så er det lettere å forholde seg til en 30FPS framerate target fremfor 60FPS. Hvis spillet kjører i gjennomsnitt på 60FPS ulåst, men faller til under 40FPS i enkelte sammenhenger pga en bug eller uoptimalisert kode så har ikke det noe å si når frameraten vil bli begrenset til 30FPS.

Lenke til kommentar
Mala skrev (4 timer siden):

Å hel bedømme den potensielle grafikken og ytelsen ut i fra en lanserings portefølje er vel ikke akkurat noen kjempe idé? Når vi i tillegg snakker om ett cross-gen spill fra Ubisoft :p

 

Nei, som vanlig så kommer det nok til å være ganske stor forskjell på det vi ser nå og det vi ser om 2-3-4 års tid. GoW, HZD og TLoU2 ser ganske mye bedre ut enn lanseringsspillene til PS4 for å si det mildt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...