Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Theo343 said:

Jeg håper man snart får valget for å installere på SSD så man slipper redundans i data. Det ryktes om at denne konsollgenerasjon vil få det men jeg tar det ikke for gitt.

Er ikke det et av hovedpunktene til Sony om PS5..? Ekstremt rask SSD. Eneste de snakker om jo. Gidder ikke informere om pris, bakoverkompabilitet eller noe som helst. Kun at spill laster på 3 sekunder

Lenke til kommentar
newman221 skrev (1 time siden):

Hmmm, jeg hadde 256GB SSD i mange år sammen med Steam. Fungerte ganske greit. Bare flyttet litt eldre spill over til snurredisken når jeg fikk noe nytt og morsomt. 

Med konsollene kan du dessverre ikke gjøre det, så vidt jeg vet. Du må slette og laste ned på nytt (som da via internett mest sannsynlig går tregere).

Lenke til kommentar
40 minutes ago, newman221 said:

Er ikke det et av hovedpunktene til Sony om PS5..? Ekstremt rask SSD. Eneste de snakker om jo. Gidder ikke informere om pris, bakoverkompabilitet eller noe som helst. Kun at spill laster på 3 sekunder

Poenget er at man eks. på PC får med seg redundansen selv om man installerer til SSD. Men jeg håper de da fjerner dette siden alle PS5 vil ha SSD og regner nok med at de gjør det :)

Lenke til kommentar

Nå som Nvidia har kommet med ganske så aggressiv prising av nye grafikkort og lansering virker de som de vil gå rett i strupen på neste konsollgenerasjon. Kanskje det også kan ha vært en faktor i at prisingen ikke er lansert enda? Ganske kraftig konkurranse i gaming-hardware-markedet hvertfall, positivt for oss!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (36 minutter siden):

Nå som Nvidia har kommet med ganske så aggressiv prising av nye grafikkort og lansering virker de som de vil gå rett i strupen på neste konsollgenerasjon. Kanskje det også kan ha vært en faktor i at prisingen ikke er lansert enda? Ganske kraftig konkurranse i gaming-hardware-markedet hvertfall, positivt for oss!

PS5 og Xbox series X vil vel ligge på lik ytelse som kommende RTX 3060. 

Nvidia gjorde både kommende konsoller, og dagens grafikk kort utdatert og gammeldags på kun 45 minutter ? 

Alle 3 skjermkortene de viste i går var jo kraftigere enn noe annet. Tror dog den rimelige prisingen på 3070 og 3080 skyldes at de ønsker å konkurrere med de nye konsollene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/31/2020 at 2:43 PM, Iki said:

... Spill du kjøper på PC er fortsatt laget for HDD lagring, så de tar en god del mere plass ...

På PC så aner man ikke hva spillet vil kjøres på så en legger gjerne med ressurser som vil optimalisere for ulike komponenter (vanligvis textures og lyd), og dette slipper man til mer "fastlåste" konsoller

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Nå har vel aldri konsoller konkurrert direkte mot datamaskiner.

Ellers koster jo 3070 nesten 6.000,- og du må ha hovedkort, CPU, psu, etc.

Det er sikkert greit for noen som sitter på en moderne PC allerede, men de vurderte nok ikke å bytte til en konsoll.

Nei, de gjør jo ikke det, så det spørs jo hva du mener med "datamaskiner". For min del kan jeg selge GPU-en i nåværende PC og velge mellom 3070 og PS5(som er noenlunde samme pris), hvis jeg ikke går for begge deler ;)

Se her f.eks., han sier litt det jeg også tenker: 

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Nei, de gjør jo ikke det, så det spørs jo hva du mener med "datamaskiner".

Nå må man jo ha en pcie 4.0 SSD for å utnytte de nye kortene.

Altså må man ha hovedkort, SSD og CPU som støtter dette.

For mange som sitter på 2 år eller eldre komponenter så har de ikke dette.

Ellers er det også snakk, fra tredjeparter, om at man trenger en 750W + PSU for å kunne bruke kortene.

 

En person som allerede har brukt 20-30.000 på en PC er vanligvis ikke en som vurderer å enten kjøpe en ny GPU eller kjøpe en ps5. Altså ikke enten eller.

Lenke til kommentar
Iki skrev (23 timer siden):

Nå må man jo ha en pcie 4.0 SSD for å utnytte de nye kortene.

Altså man ha hovedkort, SSD og CPU som støtter dette.

For mange som sitter på 2 år eller eldre komponenter så har de ikke dette.

Ellers er det også snakk, fra tredjeparter, om at man trenger en 750W + PSU for å kunne bruke kortene.

 

En person som allerede har brukt 20-30.000 på en PC er vanligvis ikke en som vurderer å enten kjøpe en ny GPU eller kjøpe en ps5. Altså ikke enten eller.

Nei, noen som tydeligvis ikke har fulgt med, for her antar du jo kun ting som ikke stemmer.

1923485436_VEDLEGG1.png.cac7f91ed3532962c55813f936d70262.png537818082_VEDLEGG2.thumb.png.4aae7e63be47329659771d068e17cc37.png

Her har jeg vært så snill å sette rød strek under svaret for deg, sånn i tilfelle du er i tvil.

Alle tall med ytelse på 3070/3080/3090 som ble vist under presentasjonen til Jensen kjørte rig med i9 10900k, som er PCIe 3.0. Som vil si at 3080 over PCIe 3.0 er dobbelt så kraftig som 2080, og at 3090 fint takler 8K 60fps over PCIe 3.0.

Med andre ord er PCIe 4.0 irrelevant i denne sammenheng, da 3080 og 3090 fungerer helt fint over PCIe 3.0, med ganske markant ytelse over forrige generasjon Turing.

Det er greit å gjøre litt research før man kommer med påstander som at man må ha hovedkort, CPU og SSD som støtter PCIe 4.0, når dette ikke er tilfelle.

 

Endret av Jarmo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at folk velger konsoller er vel enkelheten, konsoll-prisen og eksklusiver. Har vel hatt mer problemer med PCen og spill enn konsoll selv om det kan telles på en hånd (ikke alle er så heldige). Ser ganske mye ut som det er duket til priskrig nå med prisene Nvidia går ut med. Tenker nå de skryter litt vel mye, spesielt på SSD-sammenligningen sin da de bruker tall fra hva som allerede ligger i GPU-minnet, men selskaper som ønsker å benytte RTX nå er vel dugelig i forhold til hva det var. RT er jo også noe som blir gjort mer relevant av AMD med RDNA 2 så RT-toget har sånn sett litt mer moment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...