Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

718 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      96
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom på dette nå når jeg satt å leste litt om forskjellige hodetelefoner fra Sony.

Når Cerny nevnte tempest engine, altså 3d lyden til ps5, så tullet han med skanning av ørene.

 

Men Sony har faktisk en metode for å skanne ørene til folk, og tilpasse 3d lyd.

"With select Sony headphones and the Sony | Headphones Connect app, optimize your experience by analyzing your individual ear shape, and enjoy the ultimate immersive music experience."

https://www.sony.com/electronics/360-reality-audio

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (38 minutter siden):

Man hører mye om 3d lyd og masse ordgreier der. Men hva med 7.1.4 Dolby Atmos eller disse tingene? Hva kan vi forvente av slikt via UHD Blu-Ray drevet eskempelvis eller streamingtjenester?

Når det kommer til spill så vil ikke PS5 ha støtte for Atmos. Det er en såpass nisje at dem heller har fokusert på å forbedre lyd for alle. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (37 minutter siden):

Man hører mye om 3d lyd og masse ordgreier der. Men hva med 7.1.4 Dolby Atmos eller disse tingene? Hva kan vi forvente av slikt via UHD Blu-Ray drevet eskempelvis eller streamingtjenester?

Dolby Atmos støtter rundt 32 simulerte lyder samtidig i vanlige oppsett (teknologien skal vist kunne brukes opp til 128 lyder) mens Sony sin 3d teknologi skal støtte rundt 5.000 lyder samtidig.

Så det virker veldig sannsynlig at ps5 skal klare kravene til Dolby atmos.

Lenke til kommentar

https://developer.dolby.com/blog/spatial-audio-and-the-ps5/

Q- Is it true Dolby Atmos is capped at 32 objects?

No, that is incorrect. As a technology, Dolby Atmos can support hundreds of simultaneous objects.

That being said, we fall back on sage advice from developers of some of the first Atmos games: Objects are a fantastic tool, but restraint should be shown with respect to the number of objects active at any time. Too many objects in motion can create a confusing soundscape.

Developers have also told us that avoiding the horizontal "bed" for an all-object mix is an unnecessarily time-consuming and labor-intensive effort. So far, developers are creating next-generation mixes by blending bed audio and object audio.  More is good, but more may not necessarily be "better."

Lenke til kommentar
Arad skrev (1 minutt siden):

Q- Is it true Dolby Atmos is capped at 32 objects?

"Dolby Atmos is based on the concept of sound objects. In the cinema, Dolby Atmos relies on a 
combination of 9.1 ‘‘bed’’ channels and up to 118 simultaneous sound objects"

Fra Dolby sin egen PDF om Dolby atmos.

Lenke til kommentar
Arad skrev (38 minutter siden):

https://developer.dolby.com/blog/spatial-audio-and-the-ps5/

Q- Is it true Dolby Atmos is capped at 32 objects?

No, that is incorrect. As a technology, Dolby Atmos can support hundreds of simultaneous objects.

That being said, we fall back on sage advice from developers of some of the first Atmos games: Objects are a fantastic tool, but restraint should be shown with respect to the number of objects active at any time. Too many objects in motion can create a confusing soundscape.

Developers have also told us that avoiding the horizontal "bed" for an all-object mix is an unnecessarily time-consuming and labor-intensive effort. So far, developers are creating next-generation mixes by blending bed audio and object audio.  More is good, but more may not necessarily be "better."

Etter lesing på linken, kan man forstå det som at Sonys 3D Audio vil fungere med Atmos? Håper det.

Atmos i spill er fantastisk.

Edit: Har jo sett Atmos klippet for Cyberpunk i Dolby Appen på Xboxen et antall ganger i sommer..... syyyke greier...

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Iki said:

Dolby Atmos støtter rundt 32 simulerte lyder samtidig i vanlige oppsett (teknologien skal vist kunne brukes opp til 128 lyder) mens Sony sin 3d teknologi skal støtte rundt 5.000 lyder samtidig.

Så det virker veldig sannsynlig at ps5 skal klare kravene til Dolby atmos.

Nydelig. Men vil man da ikke få nytte av et Atmos anlegg i spill?

Jeg har nylig fått et 7.1.4 Dolby Atmos anlegg og var ikke klar over at PS4 Pro og XBOX-X allerede støttet det ?Da må jeg teste litt i morgen. Vanlig HDMI kabel som fulgte med konsollen?
  

8 hours ago, Mr_Spock said:

Etter lesing på linken, kan man forstå det som at Sonys 3D Audio vil fungere med Atmos? Håper det.

Atmos i spill er fantastisk.

Edit: Har jo sett Atmos klippet for Cyberpunk i Dolby Appen på Xboxen et antall ganger i sommer..... syyyke greier...

Nice! Hvor finner man klippet fra Xbox?

Må man kjøpe noe Dolby Atmos app el. for at dette skal fungere? Mente jeg så en slik app men mulig det er for øretelefoner og virtuell DA.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Nydelig. Men vil man da ikke få nytte av et Atmos anlegg i spill?

Jeg har nylig fått et 7.1.4 Dolby Atmos anlegg og var ikke klar over at PS4 Pro og XBOX-X allerede støttet det ?Da må jeg teste litt i morgen. Vanlig HDMI kabel som fulgte med konsollen?
  

Nice! Hvor finner man klippet fra Xbox?

Må man kjøpe noe Dolby Atmos app el. for at dette skal fungere? Mente jeg så en slik app men mulig det er for øretelefoner og virtuell DA.

Grattis med Atmos!! Er kun Xbox som støtter Atmos foreløpig.

Dolby Atmos er gratis for receivere - er kun Head Phones utgaven som koster penger. Du installerer en Dolby Atmos app på Xboxen.

Cyberpunk klippet dukker opp inne i Dolby appen når du åpner den.

Kan anbefale Shadow of the Tomb Raider, som et spill som utnytter Atmos bra  - rusle rundt i jungelen og snu deg rundt, se opp og ned osv - veldig, veldig kult.

Det er faktisk Atmos til og med i Xbox menyen - lyden når du flytter deg i menyen følger med ut på anlegget - øverst på menyen gir lyd høyere plassert enn flyttinger lenger ned ?

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Mr_Spock said:

Grattis med Atmos!! Er kun Xbox som støtter Atmos foreløpig.

Dolby Atmos er gratis for receivere - er kun Head Phones utgaven som koster penger. Du installerer en Dolby Atmos app på Xboxen.

Cyberpunk klippet dukker opp inne i Dolby appen når du åpner den.

Kan anbefale Shadow of the Tomb Raider, som et spill som utnytter Atmos bra  - rusle rundt i jungelen og snu deg rundt, se opp og ned osv - veldig, veldig kult.

Det er faktisk Atmos til og med i Xbox menyen - lyden når du flytter deg i menyen følger med ut på anlegget - øverst på menyen gir lyd høyere plassert enn flyttinger lenger ned ?

Takker :)
Koblet Xbox til Q9 TVen (som kjører HDMI Arc til receiveren) Installerte Dolby Atmos  på XBOX-X men når jeg skal kjøre setup på home theatre får jeg at "receiver does not support dolby atmos". Har fikla litt i audio settings på Xbox osv. uten at det hjalp. Når jeg spiller CP2077 traileren fra DA appen så står det også "you are not experiencing this in dolby atmos". Tror jeg fikk DD Pro ellerno.

Tenker at jeg kanskje må koble XBOX direkte til Receiver med HDMI port1 så får TV signalet gå via HDMI ARC til TVen.

EDIT:
Vet det er OT så beklager det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Takker :)
Koblet Xbox til Q9 TVen (som kjører HDMI Arc til receiveren) Installerte Dolby Atmos  på XBOX-X men når jeg skal kjøre setup på home theatre får jeg at "receiver does not support dolby atmos". Har fikla litt i audio settings på Xbox osv. uten at det hjalp. Når jeg spiller CP2077 traileren fra DA appen så står det også "you are not experiencing this in dolby atmos". Tror jeg fikk DD Pro ellerno.

Tenker at jeg kanskje må koble XBOX direkte til Receiver med HDMI port1 så får TV signalet gå via HDMI ARC til TVen.

EDIT:
Vet det er OT så beklager det.

ARC kan støtte komprimert atmos over en dolby digital plus stream (atmos er en utvidelse av komprimert dolby digital plus eller ukomprimert dolby truehd), men slik jeg har skjønt det er det ikke mulig på XBO. ARC har ikke nok båndbredde for ukomprimert atmos.

Løsningen er å ikke bruke ARC, men å koble Xbox'en direkte til receiver som du skriver og videre til TV'en. Så lenge du har en HDMI 2.0b receiver er det ikke noe problem, med unntak av at du ikke får brukt ALLM eller VRR eller andre HDMI 2.1 funksjoner med tanke på next-gen konsollene (usikker på om TV'en din har noe av dette). XBO-X støtter ALLM og VRR.

Selv har jeg en LG C9 med HDMI 2.1 og en HDMI 2.0b receiver som støtter eARC (enhanced ARC) fra HDMI 2.1 spec'en som støtter ukomprimerte lydformater. Så jeg får brukt atmos og HDMI 2.1 bilde funksjoner med å koble Xbox'en direkte til TV'en og ta lyden via eARC til receiver.

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, MistaPi said:

..snips....

Takk for glimrende svar.  Legger i spoiler siden det er OT.

Spoiler

 


I stua har jeg:
SAMSUNG 65" 4K UHD QLED TV QE65Q9FNATXXC
Samsung 7.1.4 HW-Q96R/XE lydplanke (fikk den på 50% tilbud)

Litt feil å kalle det et Dolby Atmos anlegg men, det har overraskende bra lyd og fyller 20kvm stua helt ekstremt når jeg har kjørt fra streamingløsninger med TrueHD materiale. Selv om Samsung TVen er god har den skuffet meg litt rundt lyd.

Jeg har en LG C9 55" men den står et annet sted hvor jeg skal ha nextgen konsollen for spilling hvor stua er ment for filmtitting. Lite spillrom som blir for lite for masse høyttalere og hvor jeg ikke har plass til 65" TVen.

Jeg fant tidlig ut med soundbar oppsettet at Q9FN ikke støtter alt lydmessig via ARC.
Fra rtings. Jeg vet ikke om noe vil "fikses" med firmware oppdateringer.
image.png.f18f323968572c363f64bd497a551159.png 

image.png.cbcc4ba351ca8cbb23a65c15edadfe20.png


Samt kommentarer på Reddit:

Quote

The max the Q9FN can do is DD+

Men så hører jeg slik som dette:

Quote

I spoke with Samsung technical support about my Q9FN and they told me it could support Atmos via ARC and passthrough up to what is capable of making it through ARC (not eARC).

DD+ is a variant of Atmos, this tv should be capable depending on your source media.

Quote

Q9FN does support Atmos within Tizen app Prime Video, and with an Apple TV 4K or Fire TV Stick 4K.

 

Så da spørs det om jeg ikke må selge Samsung TVen og kjøpe en LG CX 65" på tilbud ?

EDIT:
Ah her fant jeg kanskje et produkt som kan splitte Lyd og Bilde.
https://www.hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/
image.png.3b0e54b8e3bfbe7bd48d1c17e7dce553.png
Men må eARC på den da kobles til eARC på receiver eller bare HDMI på receiver hmmm. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Takk for glimrende svar.  Legger i spoiler siden det er OT.

  Vis skjult innhold

 


I stua har jeg:
SAMSUNG 65" 4K UHD QLED TV QE65Q9FNATXXC
Samsung 7.1.4 HW-Q96R/XE lydplanke (fikk den på 50% tilbud)

Litt feil å kalle det et Dolby Atmos anlegg men, det har overraskende bra lyd og fyller 20kvm stua helt ekstremt når jeg har kjørt fra streamingløsninger med TrueHD materiale. Selv om Samsung TVen er god har den skuffet meg litt rundt lyd.

Jeg har en LG C9 55" men den står et annet sted hvor jeg skal ha nextgen konsollen for spilling hvor stua er ment for filmtitting. Lite spillrom som blir for lite for masse høyttalere og hvor jeg ikke har plass til 65" TVen.

Jeg fant tidlig ut med soundbar oppsettet at Q9FN ikke støtter alt lydmessig via ARC.
Fra rtings. Jeg vet ikke om noe vil "fikses" med firmware oppdateringer.
image.png.f18f323968572c363f64bd497a551159.png 

image.png.cbcc4ba351ca8cbb23a65c15edadfe20.png


Samt kommentarer på Reddit:

Men så hører jeg slik som dette:

 

Så da spørs det om jeg ikke må selge Samsung TVen og kjøpe en LG CX 65" på tilbud ?

EDIT:
Ah her fant jeg kanskje et produkt som kan splitte Lyd og Bilde.
https://www.hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/
image.png.3b0e54b8e3bfbe7bd48d1c17e7dce553.png
Men må eARC på den da kobles til eARC på receiver eller bare HDMI på receiver hmmm. 

eARC utgangen på splitteren kobles til HDMI utgangen på receiver med eARC støtte. Det spørs om den har passthrough for VRR bl.a, men så lenge du ikke skal spille på TV'en så spiller det ikke noe rolle.

Anngående kommentarene på reddit så er det riktig at atmos støttes over standard ARC med DD+ så lenge enheten og app'en har støtte for det. Men som nevnt ser det ikke ut som XBO-X har støtte for det.

 

Lenke til kommentar

mistapi:

Spoiler

 

Koblet konsollen til HDM1 på soundbar og konfigurerte dolby access appen for home theater og fikk dolby atmos med passtrough for bildet til TVen via Arc fra soundbar til Arc i TV. Yai.

Vi så på trailerne som lå på Dolby Atmos appen og det funket kjempefint med stort glis på oss i sofan. Helt til jeg gikk ned og hentet UHD Blu-Ray og spesifik Interstellar som jeg har kjøpt på cdon for en stund siden men ikke pakket opp ennå.

Plugger den inn og vi får Dolby Atmos lyd scrollende over Q96R "wohoo!". men tv bildet er kun helt blått. De andre ser på coveret "Ikke for det norske markedet" og jeg "what? jeg kjøpte jo alle på tilbud spesifikt for norsk marked". Dropper plateavspilling og forsøker å få ting til å virke igjen.

Det som nå skjer er dog merkverdig.
- Får ikke lenger bilde fra Xbox til TVen gjennom soundbar.
- Får ikke lyd fra TV via Arc mot soundbar (TV Arc koblet til Soundbar eArc)
- Forsøker å slå alt av og på men nada, får ingen lyd via ARC lenger og ikke bilde på Xbox (funka før UHD plata)
- Slår ting av og på - nada.
- Kobler Xbox i TVen i stedet (one connect box) og jeg får bildet tilbake.
- Men fortsatt ingen lyd på soundbar via Arc fra TV, den skifter bare auto til tv speaker.
- Gir opp og napper ut stikk kontakter på alt, venter 10min og voila nå har jeg lyd via Arc igjen.

Men damn hvor buggy dette virker å være. Samt hvis jeg skal koble splitteren til eArc på receiveren så har jeg ikke mulighet til å koble Arc fra TVen til soundbar og la TVen være master for alt jeg har koblet til den. Hmm nja, njei jeg får nøye meg med DD+ fra Netflix og Chromecast Ultra eller kanskje bytte TV.

Ser at Samsung kunne gitt TVen skikkelig eArc støtte med en firmware oppdatering men de vil heller selge nye TVer - noted. Men nok OT fra meg og takk for tips MistaPi, gull :)

As a sidenote.
Forsøkte optisk kabel fra TVen til Soundbar siden det står at noen formater som ikke er støttet via ARC er støttet via optisk kabel på denne TVen men da får man bare "sound muted" og "not available" når man trykker på mute knappen og nada lyd når man setter til optisk ut på TVen. Moro ?

 

Om ikke annet har dette overbevist meg om at LG C9 er riktig TV for PS5.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Theo343 said:

Om ikke annet har dette overbevist meg om at LG C9 er riktig TV for PS5.

Er på utkikk etter ny tv selv, men tror jeg skal vente til 2021 tv-ene kommer + vi vet mer om hvordan ps5 vil fungere på ulike tv-er etter tester. Vil jo tro at under EM sluttspillet i 2021 blir det en del kampanjer på tv-er og ikke minst black friday.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

mistapi:

  Vis skjult innhold

 

Koblet konsollen til HDM1 på soundbar og konfigurerte dolby access appen for home theater og fikk dolby atmos med passtrough for bildet til TVen via Arc fra soundbar til Arc i TV. Yai.

Vi så på trailerne som lå på Dolby Atmos appen og det funket kjempefint med stort glis på oss i sofan. Helt til jeg gikk ned og hentet UHD Blu-Ray og spesifik Interstellar som jeg har kjøpt på cdon for en stund siden men ikke pakket opp ennå.

Plugger den inn og vi får Dolby Atmos lyd scrollende over Q96R "wohoo!". men tv bildet er kun helt blått. De andre ser på coveret "Ikke for det norske markedet" og jeg "what? jeg kjøpte jo alle på tilbud spesifikt for norsk marked". Dropper plateavspilling og forsøker å få ting til å virke igjen.

Det som nå skjer er dog merkverdig.
- Får ikke lenger bilde fra Xbox til TVen gjennom soundbar.
- Får ikke lyd fra TV via Arc mot soundbar (TV Arc koblet til Soundbar eArc)
- Forsøker å slå alt av og på men nada, får ingen lyd via ARC lenger og ikke bilde på Xbox (funka før UHD plata)
- Slår ting av og på - nada.
- Kobler Xbox i TVen i stedet (one connect box) og jeg får bildet tilbake.
- Men fortsatt ingen lyd på soundbar via Arc fra TV, den skifter bare auto til tv speaker.
- Gir opp og napper ut stikk kontakter på alt, venter 10min og voila nå har jeg lyd via Arc igjen.

Men damn hvor buggy dette virker å være. Samt hvis jeg skal koble splitteren til eArc på receiveren så har jeg ikke mulighet til å koble Arc fra TVen til soundbar og la TVen være master for alt jeg har koblet til den. Hmm nja, njei jeg får nøye meg med DD+ fra Netflix og Chromecast Ultra eller kanskje bytte TV.

Ser at Samsung kunne gitt TVen skikkelig eArc støtte med en firmware oppdatering men de vil heller selge nye TVer - noted. Men nok OT fra meg og takk for tips MistaPi, gull :)

As a sidenote.
Forsøkte optisk kabel fra TVen til Soundbar siden det står at noen formater som ikke er støttet via ARC er støttet via optisk kabel på denne TVen men da får man bare "sound muted" og "not available" når man trykker på mute knappen og nada lyd når man setter til optisk ut på TVen. Moro ?

 

Om ikke annet har dette overbevist meg om at LG C9 er riktig TV for PS5.

Du kunne ha kjøpt en HDMI splitter med eARC som har flere HDMI innganger, men det koster litt. HDMI (e)ARC og CEC (som man ikke kan bruke separat) kan være noe svineri som du opplevde. 
Min løsning er heller ikke perfekt. Jeg bruker en Logitech Harmony fjernkontroll der jeg har programmert opp "activities" slik at jeg trykker på en knapp på touch skjermen, f.eks "watch blu-ray", så slår de enhetene som jeg skal bruke seg på og TV og reciver settes på riktig inngang og utgang. Men det er ikke alltid receiver'en slår seg inn på riktig inngang pga arc eller cec og når jeg bruker smart TV funksjonene så slår recevieren seg inn på feil inngang hver gang jeg avslutter en app. Jeg har løst det med å sette opp en knapp for riktig lyd inngang på receiveren på touch skjermen på fjernkontrollen for hver "actvity", så jeg løser det med en enkel trykk på fjernkontrollen.

Det beste hadde vært en HDMI 2.1 receiver/lydplanke med nok HDMI 2.1 innganger for alt utstyret man har slik at det bare er å deaktivere ARC og CEC både på TV og receiver. Men det som er så fint med eARC er at man slipper å kjøpe en ny receiver eller lydplanke hver gang man kjøper en ny TV med en ny HDMI spec.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...