Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er prisene på de neste Xbox konsollene angivelig lekket - Release-dato er 10. November 2020:
Xbox Series S - $299 (Designet er også lekket)
Xbox Series X - $499

Spennende å se responsen fra Sony nå. Kan jo fort slippe prisen sin når som helst nå ?

Kilde: https://www.windowscentral.com/xbox-series-x-and-xbox-series-s-release-date-and-price-finally-revealed?amp&__twitter_impression=true&fbclid=IwAR11d3MH_sbVRdpfrVDmIToPxMbQq6cpScAV9qLofcrfrzZ846hFrYs0O4I

Endret av CaZpeR
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da er det offisielt - Microsoft bekrefter prisene som er lekket. Da er ballen på Sony sin banehalvdel:

https://www.techradar.com/news/xbox-series-s-price-and-design-officially-revealed-and-its-the-smallest-xbox-ever

  

Nimrad skrev (12 minutter siden):

Vi får se hva det blir i virkeligheten, men series S ryktes visst å være 4 TFLOPS mot 12 på X. Series S er med andre ord på nivå med One X.

Det var vel snakk om at den skal yte samme som One X ja, men skal kunne spille next-gen titlene på denne maskinvaren.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

Jeg er glad Sony ikke har valgt å lage to konsoller med ulike spesifikasjoner.

Dette skaper bare problemer for utviklerne.

På hvilken måte? Er jo akkurat det samme Sony gjorde med PS4 og PS4 Pro.

Syns derimot det er en genistrek å lansere en rimeligere konsoll som også spiller next-gen titler. Gjør at man kan nå ut til flere.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør jeg gå for PS5 eller Series X? Har hatt Xbox one i mange år nå, og har forsåvidt vært fornøyd. Spiller 75% FIFA, og ellers litt forskjellig. De eksklusive titlene har ikke mye å si. Usikker på om jeg skal bytte plattform eller ikke.

 

Iki skrev (2 minutter siden):

Jeg er glad Sony ikke har valgt å lage to konsoller med ulike spesifikasjoner.

Dette skaper bare problemer for utviklerne.

Kan vel ikke være så fryktelig avansert å sette ned grafikken noen hakk?

Lenke til kommentar
Jakobk skrev (1 minutt siden):

Kan vel ikke være så fryktelig avansert å sette ned grafikken noen hakk?

Nå er det vel ikke lekket 100% specs på Series S, men ser jo for meg det er bygget på lik arkitektur og grunnlag som Series S. Men at den kun spiller 1440p kontra 4K/8K-oppløsning. Er vel snakk om de samme spillene bare med lavere oppløsning.

Likt Sony gjorde med PS4 og PS4 Pro. Gjorde det lettere for utviklerne også.

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (3 minutter siden):

På hvilken måte? Er jo akkurat det samme Sony gjorde med PS4 og PS4 Pro.

Syns derimot det er en genistrek å lansere en rimeligere konsoll som også spiller next-gen titler. Gjør at man kan nå ut til flere.

PS4 pro kom som en kraftigere utgave etter en stund.

Da lanserte de ikke to utgaver samtidig.

Dette gjorde at utviklerne måtte lage en litt oppskalert versjon av spillene senere.

 

Nå må utviklerne lage spillene dårligere enn om det kun var snakk om en series X.

Men med tanke på at Xbox fortsatt skal holde liv i one s så gjør vel ikke det så mye foreløpig...

I fremtiden vil vi nok se mer imponerende spill på ps5, da de kun må optimalisere for en spec.

Lenke til kommentar
Iki skrev (7 minutter siden):

Jeg er glad Sony ikke har valgt å lage to konsoller med ulike spesifikasjoner.

Dette skaper bare problemer for utviklerne.

Jeg er ikke uenig i at det kan medføre utfordringer sett over et lengre tidsperspektiv, men Series S og X er mye nærmere hverandre i designfilosofi enn det f. eks Xbox One og Series S er. Som det allerede har blitt presisert ovenfor, så kommer Series S til å bli posisjonert som en 1080P-boks, mens Series X blir forbeholdt 4K-markedet. 

Mens jeg er glad for at det tilsynelatende ikke blir mye cross-platform mellom One/Series etter 2021, så ser jeg ikke noe problem med at Series S og X sameksisterer de neste fem-seks årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (9 minutter siden):

PS4 pro kom som en kraftigere utgave etter en stund.

Da lanserte de ikke to utgaver samtidig.

Dette gjorde at utviklerne måtte lage en litt oppskalert versjon av spillene senere.

 

Nå må utviklerne lage spillene dårligere enn om det kun var snakk om en series X.

Men med tanke på at Xbox fortsatt skal holde liv i one s så gjør vel ikke det så mye foreløpig...

I fremtiden vil vi nok se mer imponerende spill på ps5, da de kun må optimalisere for en spec.

Da tror jeg du har misforstått hva PS4 Pro gjør. Utviklerne måtte ikke lage en litt oppskalert versjon. Den hadde bare en kraftigere GPU med samme arkitektur. Dette medførte at spill lett kunne justeres opp til 4K.

Series S har samme GPU som Series X, men med mindre minne og klokkehastighet. Dette medfører at spillene kjøres på en lavere oppløsning. Dette er vel forsåvidt lettere å justere bakover enn forover slik PS4 Pro gjorde. Mao. de trenger ikke optimalisere for 2 speccs da grunnarkitekturen er den samme. Likt Sony gjorde med PS4/PS4 Pro.

I fremtiden tror jeg nok den heftigste grafikken blir å se på den konsollen som har kraftigst CPU/GPU. Og der trekker vel Xbox Series X det lengste strået, men alt koker vel strengt talt ned til hvor godt utviklerne klarer å utnytte hver enkel plattform. Når det gjelder lastetider så ser jeg for meg PS5 kan ha en edge. Men time will tell ?

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leflus skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i at det kan medføre utfordringer sett over et lengre tidsperspektiv, men Series S og X er mye nærmere hverandre i designfilosofi enn det f. eks Xbox One og Series S er. Som det allerede har blitt presisert ovenfor, så kommer Series S til å bli posisjonert som en 1080P-boks, mens Series X blir forbeholdt 4K-markedet. 

Av det som har lekket er det vel snakk om samme CPU og slikt. Hvor forskjellen er GPU'en.

Spørsmålet da blir om den takler raytracing, selv med 1440p (ryktene sier 1440) / 1080p oppløsning.

Et annet problem er spill slik som Halo, som skal kjøre 120fps på series X, om dette ikke kjører i 120fps på series s vil de med høyere fps ha en fordel?

Lenke til kommentar
Iki skrev (7 minutter siden):

Av det som har lekket er det vel snakk om samme CPU og slikt. Hvor forskjellen er GPU'en.

Spørsmålet da blir om den takler raytracing, selv med 1440p (ryktene sier 1440) / 1080p oppløsning.

Et annet problem er spill slik som Halo, som skal kjøre 120fps på series X, om dette ikke kjører i 120fps på series s vil de med høyere fps ha en fordel?

De har vært åpne for forskjellig framerate i samme spill på forskjellige platformer i flere år nå. Forza Horizon 4 har en 60FPS modus på One X, f. eks. Jeg tror ikke at det vil være et problem.

Edit:
Framerate er vel også mer avhengig av CPU-en enn av GPU-en, og jeg forstår det sånn at CPU-en er tilnærmet identisk i Series S og X.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 minutter siden):

Av det som har lekket er det vel snakk om samme CPU og slikt. Hvor forskjellen er GPU'en.

Spørsmålet da blir om den takler raytracing, selv med 1440p (ryktene sier 1440) / 1080p oppløsning.

Et annet problem er spill slik som Halo, som skal kjøre 120fps på series X, om dette ikke kjører i 120fps på series s vil de med høyere fps ha en fordel?

CPU er samme. GPU er samme arkitektur (Navi RDNA 2.0). Men der forskjellen ligger er at Series X kjører på 1.825GHz omed 52 RDNA 2.0 CUs kjører Series S den samme brikken bare på 1.550GHz og 20 RDNA 2.0 CUs. Dette medfører at konsollen klarer fint å henge med, men på en lavere oppløsning og detaljnivå/teksturer (grunnet lavere grafikkminne 10GB vs. 16GB).

Dette blir som å kjøre et spill på PC og skru på masse detaljer på et high-end skjermkort for så å skru det ned på et dårligere skjermkort, men av samme arkitektur.

Dette er ikke noe vanskelig å få til i praksis og heller ikke noe de trenger å optimalisere for da grunnarkitekturen er den samme. Men ser at dette med grafikkort/arkitektur ikke er din sterkeste side jamfør diskusjon om PCIe 16x 3.0 vs. 4.0.

Men dette blir en fullstendig avsporing av tråden igjen og blir mitt siste innlegg på dette.
 

RaptorStrike skrev (3 minutter siden):

Er det meldt om stor prisforskjell på digital og diskversjon? Blu-rayspilleren jeg har om dagen er så elendig at jeg gjerne kjøper en PS5 med diskdrive for å bruke den til filmene mine om ikke prisforskjellen er så stor.

Det er ikke meldt noen pris enda da Sony ikke har sluppet noe informasjon om pris. Men Microsoft bekreftet sine priser i dag. Så ser ikke for meg det tar noe lang tid nå mtp. Sony sjeldent lar Microsoft ha spotlighten i media for seg selv lenge.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (16 minutter siden):

Jeg er glad Sony ikke har valgt å lage to konsoller med ulike spesifikasjoner.

Dette skaper bare problemer for utviklerne.

Tjaa, det kan jo tenkes de har lagd series s for å kunne kjøre nesten samme grafikk, men bare i 1080p og ikke 4k. I så fall ville jeg også tenkt at det var en ganske genial idé. Minimalt med jobb for å utvikle til begge og enorm fordel å kunne ha en så billig next-gen konsoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leflus skrev (22 minutter siden):

De har vært åpne for forskjellig framerate i samme spill på forskjellige platformer i flere år nå. Forza Horizon 4 har en 60FPS modus på One X, f. eks. Jeg tror ikke at det vil være et problem.

På Playstation siden, og med flere tredjeparts spill, ble det iallefall lovet at spill som hadde online multiplayer måtte ha samme framerate mellom ulike konsoller.

 

Leflus skrev (22 minutter siden):

Edit:
Framerate er vel også mer avhengig av CPU-en enn av GPU-en, og jeg forstår det sånn at CPU-en er tilnærmet identisk i Series S og X.

Det kan være, ryktene skal iallefall ha det til at series s er låst til maks 60 fps.

RaptorStrike skrev (21 minutter siden):

Er det meldt om stor prisforskjell på digital og diskversjon? Blu-rayspilleren jeg har om dagen er så elendig at jeg gjerne kjøper en PS5 med diskdrive for å bruke den til filmene mine om ikke prisforskjellen er så stor.

Ryktene sier 1.000,- forskjell.

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 minutter siden):

På Playstation siden, og med flere tredjeparts spill, ble det iallefall lovet at spill som hadde online multiplayer måtte ha samme framerate mellom ulike konsoller.

 

Det kan være, ryktene skal iallefall ha det til at series s er låst til maks 60 fps.

Ryktene sier 1.000,- forskjell.

 

Jeg kan se argumentet for 30 VS 60 FPS. Jeg tror imidlertid ikke at mange vil bry seg om at en konsoll støtter 120FPS kontra 60FPS på den andre. 

Siste nytt om Series S er for øvrig at den visstnok har støtte for opp mot 120FPS. Hvor mye det vil bli tatt i bruk er så klart et annet spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...