Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-9JVihvHL
1 hour ago, vampyrica said:

Brodern bestilte 14.35 og jeg 14.38 fra komplett og begge står nå på 3 mars.

Mest irriterende er at jeg snakket med kundeservice som sa jeg ikke trengte å tenke på å gå andre steder da jeg var så tidlig ute, så gikk glipp av Elkjøp. 
 

Nei var irriterendes, ps4 jeg fikk release dagen derifra var Dead on Arrival og ble satt bakerst i køen når jeg leverte den tilbake og nå denne dritten. Oppgitt...

Da er vi tilbake til November.

Endret av Slettet-9JVihvHL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (1 time siden):

At det blir stor pågang, er ikkje ein unskyldning for å halde kunden i mørket angåande kor mange konsoller dei forventet å få inn, kva plass folk hadde i køa, og når kunden  kan forvente å få konsollen. Som var info dei slapp etter at andre butikker hadde hatt forhåndsbestilling. 

Utifra det vi har sett til nå så har vel ikke komplett fått kontroll på dette enda?

De ønsker iallefall ikke å gå ut med noen info om køen eller hvor mange konsoller de får.

 

RaptorStrike skrev (1 time siden):

Sony må jo ha ekstreme utfordringer med produksjonen av PS5. De vet jo hvor etterlengtet den er.

Ikke noe som tyder på det.

Alt tyder bare på at de har ekstremt mange forhåndsbestillinger. Langt mer enn det de har hatt tidligere, med for eksempel PS4.

Lenke til kommentar

Det er første gang jeg har hørt at det er kundens ansvar å følge med på en butikks lagerbeholdning, være seg varer i bestilling eller ei. "Du burde ha visst", "Selvsagt er det etterspørsel", "naivt å tro.." osv..
Spiller ingen trille. Gitt Con-pletts renommé og budskapet deres der de selv sier at du burde forhåndsbestille for å sikre deg et eksemplar (også de som bestilte dagen etter preorder-oppstart, der de kundene nå får mars 21 som leveringsdato) gjorde at altfor mange kunder ga sin tillit til dem. I mangel på annen informasjon unnlot disse kundene å bestille fra Elkjøp etc fordi de trodde de var sikra et eksemplar hos Komplett.

Utrolig lett å være etterpåklok, men når det er dokumentert at Fjomplett har bare latt det skure og gå flere måneder etter at de visste at de ikke ville ha konsoller, samt har unngått å informere om altfor høy pågang så er de faen meg mye skyld i misfornøyde kunder. Også på vegne av Sony.

Og at dette skjer fra en aktør som er såpass erfaren med netthandel er helt utrolig. Ikke rart de i disse dager søker ny produktsjef - er sikker på at valnøtthjernen bak denne fiaskoen forlot lokalene i skam.

Pga dette bestiller jeg nok aldri fra Komplett igjen. Ordremappa mi der er på 8-9 sider, handlet jevnt og stødig der siden 2007 og summerte det nå til rett over 450.000,- over 13 år.

Er sikker på at andre aktører ikke pisser meg i trynet på samme måte som Komplett har gjort og disse aktørene blir sikkert veldig glad for pengene mine. Sørger også for å ikke anbefale Komplett til andre jeg kjenner.

Adios Komplett.

..men dere må gjerne sende PS5’en min asap for det. Shush, shush.

Endret av Retroman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.pushsquare.com/news/2020/10/western_digital_reveals_first_ps5_compatible_ssd

"It can read data at speeds of 7GB/s and write data at speeds of 4.1GB/s, which should be good enough for the PS5."

Rart om det faktisk stemmer, for PS5 har jo 5.5GB/s lese og skrive hastighet. 

Og hvis ett spill tar i bruk Oodle Kraken og Oodle Texture for å nå ~17GB/s IO, vil det i det hele tatt fungere med den eksterne M.2 SSDen? 

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
1 hour ago, Allostasis said:

https://www.pushsquare.com/news/2020/10/western_digital_reveals_first_ps5_compatible_ssd

"It can read data at speeds of 7GB/s and write data at speeds of 4.1GB/s, which should be good enough for the PS5."

Rart om det faktisk stemmer, for PS5 har jo 5.5GB/s lese og skrive hastighet. 

Og hvis ett spill tar i bruk Oodle Kraken og Oodle Texture for å nå ~17GB/s IO, vil det i det hele tatt fungere med den eksterne M.2 SSDen? 

Write speed har generelt svært lite å si for spillytelse, 99% reads.

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (1 time siden):

Rart om det faktisk stemmer, for PS5 har jo 5.5GB/s lese og skrive hastighet. 


Og hvis ett spill tar i bruk Oodle Kraken og Oodle Texture for å nå ~17GB/s IO, vil det i det hele tatt fungere med den eksterne M.2 SSDen? 

Ps5 sin SSD har lagring i 6 lags prioritering, mens en standard SSD lagrer i 2 lag.

Dette har vist noe å si for hastigheten man trenger.

 

Komprimeringen skal fungere, så lenge SSD'en som legges til er hurtig nok.

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Iki said:

Ps5 sin SSD har lagring i 6 lags prioritering, mens en standard SSD lagrer i 2 lag.

Dette har vist noe å si for hastigheten man trenger.

 

Komprimeringen skal fungere, så lenge SSD'en som legges til er hurtig nok.

 

Ja, Cerny har vel og sagt at man trenger noe raskere ekstern SSD enn IO på den interne SSDen? 

PS5 har jo en egen kontroller for Oodle Texture og Oodle Kraken på APUen som dekomprimerer istede for at CPUen skal gjøre det arbeidet. Spørsmålet er bare om det er lagt opp slik at den eksterne SSDen får tilgang.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at man er ivrig og vil ha en konsoll ved launch, men etter snart 40 år på denne planeten har jeg lært meg at det å få tak i sånne fancy greier til launch det er litt som Lotto: hyggelig hvis det klaffer, men jeg regner aldri med det.

Jeg forhåndsbestilte på Komplett i juni, og har pr. nå leveringsdato 3. mai neste år. Jeg anser den som i boks, så jeg stresser ikke med det, men hvis jeg kommer over en maskin en eller annen gang før det på Elkjøp eller på annen måte har flaks og får tak i en så bare kansellerer jeg hos Komplett. I mine øyne er det ikke verre enn det. 🤷🏼‍♂️

Hva Komplett skulle ha å tjene på dette skjønner jeg ikke, for de har jo ikke fått ei eneste krone fra noen enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
newman221 skrev (13 minutter siden):

Nå er det vel verken Sony eller Komplett som styrer lanseringen av PS5 i Norge, men Nordisk Film som har distribusjonsansvaret. Og dette landet er vel neppe det som står øverst på prioriteringslista til Sony. Så da kan tilgangen på konsoller bli litt begrenset i begynnelsen vil jeg tro. 

Rart at et såpass kjøpesterkt land ikke skal bli prioritert da.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (27 minutter siden):

Hele vår befolkning tilsvarer en enkelt bydel i en storby sånn på global basis. Spiller ingen rolle hvor kjøpesterke vi er, vi er rent tallmessig veldig, veldig få mennesker.

Rent tallmessig så utgjør Skandinavia nesten 3% av Europa, som igjen utgjør litt over 40% av ps4 salgene.

Dette skulle tilsvare 120.000 konsoller innen lanseringen.

 

Men Skandinavia består av land som har langt større sjanse for å faktisk kjøpe konsollen enn store deler av Europa (Moldova osv) så realistisk sett skulle det være enda flere konsoller sendt denne veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...