Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Iki skrev (11 minutter siden):

Men Skandinavia består av land som har langt større sjanse for å faktisk kjøpe konsollen enn store deler av Europa (Moldova osv) så realistisk sett skulle det være enda flere konsoller sendt denne veien.

Nettopp. I disse trange økonomiske tider er det mange som ikke kan blåse penger på en PS5...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt fersk info:

Sony Details Backwards Compatibility for PS4 Games on PS5

https://support.playstation.com/s/article/backward-compatibility?language=en_US&lan=

* You can transfer digital games **AND** saved data from the PS4 to the PS5 via WIFI data transfer (thank the good Lord!) 


* Game boost mode confirmed for **SELECT** titles


* There is a list of 10 PS4 games that don't run on PS5. (There are likely other games that might have issues but these are confirmed to not be compatible)

 
* There's a vague reference to a "*game hub*" which I'm guessing will be a section in the main UI


* For the best experience possible Sony recommends using a DUALSHOCK 4 for playing PS4 games on the PS5


* The existing PS Official Platinum and Gold headsets will work with PS5

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner godt at man er ivrig og vil ha en konsoll ved launch, men etter snart 40 år på denne planeten har jeg lært meg at det å få tak i sånne fancy greier til launch det er litt som Lotto: hyggelig hvis det klaffer, men jeg regner aldri med det.

Jeg forhåndsbestilte på Komplett i juni, og har pr. nå leveringsdato 3. mai neste år. Jeg anser den som i boks, så jeg stresser ikke med det, men hvis jeg kommer over en maskin en eller annen gang før det på Elkjøp eller på annen måte har flaks og får tak i en så bare kansellerer jeg hos Komplett. I mine øyne er det ikke verre enn det. 🤷🏼‍♂️

Hva Komplett skulle ha å tjene på dette skjønner jeg ikke, for de har jo ikke fått ei eneste krone fra noen enda.

Nå har jo komplett sagt at visst du forhåndskjøper så er du sikret en konsoll ved launch. Nå skyver de datoen til langt ut i 2021 så skjønner godt at folk er frustrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

Nå har jo komplett sagt at visst du forhåndskjøper så er du sikret en konsoll ved launch. Nå skyver de datoen til langt ut i 2021 så skjønner godt at folk er frustrert.

Det er vel ikke akkurat det de har sagt...

Var vel mer i den duren at du måtte bestille hurtig om du skulle ha håp om å sikre deg en ps5 til lanseringen.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Det er vel ikke akkurat det de har sagt...

Var vel mer i den duren at du måtte bestille hurtig om du skulle ha håp om å sikre deg en ps5 til lanseringen.

Den siden man ble lenket til sa det jo. Den ble merkelig nok fjernet etter at en her på forumet spurte komplett om den ordlyden. 
 

Var 2. juni de skrev i en artikkel for å få folk til å forhåndsbestille - er jo lenge etter de var utsolgt - artikkelen er nå slettet etter at noen stilte spørsmål til ordlyden i den:

"Komplett har allerede startet med forhåndssalg av den nye konsollen, så du kan være litt sikrere på å få kloa i et eksemplar tett opptil lanseringsdagen."

Man var ikke litt sikrere. Man var garantert å ikke få den til lanseringsdagen om man bestilte 2. juni. De var jo allerede utsolgt i april. 

Endret av CaZpeR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mala skrev (10 minutter siden):

Ja du gikk såpass til verks ja 😛 Kjente raskt at jeg ikke orket noe open-world styr altså. Enda verre var det vel med Spider-Man der...enda en stortittel til gode. Er faen meg helt håpløs når det kommer til sjangeren.

Sanket platinum der også 😂 og horizon zero dawn og death stranding. Tydeligvis min sjanger det der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (4 timer siden):

Var 2. juni de skrev i en artikkel for å få folk til å forhåndsbestille - er jo lenge etter de var utsolgt - artikkelen er nå slettet etter at noen stilte spørsmål til ordlyden i den:

"Komplett har allerede startet med forhåndssalg av den nye konsollen, så du kan være litt sikrere på å få kloa i et eksemplar tett opptil lanseringsdagen."

Man var ikke litt sikrere. Man var garantert å ikke få den til lanseringsdagen om man bestilte 2. juni. De var jo allerede utsolgt i april. 

Hvordan mener du at komplett skulle vite at de var utsolgt allerede i juni?

Du var litt sikrere å få den nærmere lanseringen om du bestilte den fra komplett i juni, enn om du bestiller den fra komplett på lanseringsdatoen. Jeg ser ikke hva som er feil med den påstanden.

 

Det folk her ser ut til å tro er at komplett alltid har vært klar over hvor mange konsoller de får fra Sony (noe de visstnok enda ikke vet) og at de derfor skulle sette en stopp når de gikk tom for konsoller.

Utifra den informasjonen vi har så vet ingen norske butikker hvor mange konsoller de får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (2 timer siden):

Sanket platinum der også 😂 og horizon zero dawn og death stranding. Tydeligvis min sjanger det der. 

Usikker på trofé da jeg ikke følger med på sånt, men Ghost of Tsushima fikk kjørt seg for å si det sånn. Sjelden jeg suger til meg alt på en sånn måte som med det spillet der. Må tilbake til God of War for å finne like stor oppmerksomhet fra min side!
Kanskje jeg skulle prøve Horizon?

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Iki said:

Hvordan mener du at komplett skulle vite at de var utsolgt allerede i juni?

Du var litt sikrere å få den nærmere lanseringen om du bestilte den fra komplett i juni, enn om du bestiller den fra komplett på lanseringsdatoen. Jeg ser ikke hva som er feil med den påstanden.

 

Det folk her ser ut til å tro er at komplett alltid har vært klar over hvor mange konsoller de får fra Sony (noe de visstnok enda ikke vet) og at de derfor skulle sette en stopp når de gikk tom for konsoller.

Utifra den informasjonen vi har så vet ingen norske butikker hvor mange konsoller de får.

Forstår ikke hvorfor dere går tilbake til det poenget der. Det komplett kan kritiseres for er at de ventet til etter den globale retail preorder kampanjen (som bla. elkjøp deltok i) med å gi kundene beskjed om at de ikke visste og flytte datoer. Det er kritikkverdig.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (6 timer siden):

Usikker på trofé da jeg ikke følger med på sånt, men Ghost of Tsushima fikk kjørt seg for å si det sånn. Sjelden jeg suger til meg alt på en sånn måte som med det spillet der. Må tilbake til God of War for å finne like stor oppmerksomhet fra min side!
Kanskje jeg skulle prøve Horizon?

Horizon var helt konge! På forsøk nr. 2 vel og merke. Jeg ble aldri helt revet med i starten og datt litt av egentlig på første forsøket. Så plukket jeg det opp igjen nå og ble blåst vekk! Gleder meg til Forbidden West. 

Theo343 skrev (6 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor dere går tilbake til det poenget der. Det komplett kan kritiseres for er at de ventet til etter retail preorder kampanjen med å gi kundene beskjed om at de ikke visste og flytte datoer. Det er kritikkverdig.

Helt enig! Og det er her mange misser poenget. Komplett burde ha stoppet forhåndssalget for lengst da de må ha skjønt at de har oversolgt produktet. Iallfall ikke reklamert den 2. juni om at man bør bestille nå for å være sikrere å ha den til release. Det er ikke noe annet enn kritikkverdig og falsk reklame. Ferdig snakket. 
 

Det at de i tillegg ventet med å sende ut e-post om hvordan ståa var _etter_ at andre butikker solgte ut sine forhåndsbestillinger (på det tidspunktet må de ha visst hvor mange konsoller de fikk da alle andre butikker hadde oversikt) er bare en stor mellomfinger til de som i god tro handlet konsoll hos dem. Kanskje spesielt til de som leste artikkelen 2. juni og handlet deretter....

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Forstår ikke hvorfor dere går tilbake til det poenget der. Det komplett kan kritiseres for er at de ventet til etter den globale retail preorder kampanjen (som bla. elkjøp deltok i) med å gi kundene beskjed om at de ikke visste og flytte datoer. Det er kritikkverdig.

Så når mener du altså at komplett skulle gitt beskjed?

Skulle de gitt beskjed før de så hvor stor etterspørselen var? Ville ikke det vært litt vanskelig?

CaZpeR skrev (4 timer siden):

Helt enig! Og det er her mange misser poenget. Komplett burde ha stoppet forhåndssalget for lengst da de må ha skjønt at de har oversolgt produktet. Iallfall ikke reklamert den 2. juni om at man bør bestille nå for å være sikrere å ha den til release. Det er ikke noe annet enn kritikkverdig og falsk reklame. Ferdig snakket. 

Hvorfor må komplett ha skjønt dette? Vet du noe om hvor mange som har bestilt gjennom komplett? Når folk bestilte? Hvor mange konsoller komplett forventet å få inn? Når / om komplett fikk vite hvor mange konsoller de får?

 

Om folk setter seg i en kø nå, utenfor Elkjøp. Mener du da at de ansatte i butikkene må gå ut å jage vekk alle utenom 1 for å ikke gi falske forhåpninger om at de kan få konsollen?

 

CaZpeR skrev (4 timer siden):

Det at de i tillegg ventet med å sende ut e-post om hvordan ståa var _etter_ at andre butikker solgte ut sine forhåndsbestillinger (på det tidspunktet må de ha visst hvor mange konsoller de fikk da alle andre butikker hadde oversikt) er bare en stor mellomfinger til de som i god tro handlet konsoll hos dem. Kanskje spesielt til de som leste artikkelen 2. juni og handlet deretter....

Elkjøp har vel strengt tatt ikke gått ut med noe som tyder på at de vet hvor mange konsoller de får. Kun det at de følte det ble solgt nok til å stoppe salget.

Såvidt jeg vet har vel ingen som handlet på Elkjøp fått noen bekreftelse på når de faktisk får konsollene?

 

 

Det er greit å være sint på komplett her, men uten å vite nøyaktig hva komplett selv visste så blir det feil å påstå at de har gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Just now, Iki said:

Så når mener du altså at komplett skulle gitt beskjed?

Skulle de gitt beskjed før de så hvor stor etterspørselen var? Ville ikke det vært litt vanskelig?

Hvorfor må komplett ha skjønt dette? Vet du noe om hvor mange som har bestilt gjennom komplett? Når folk bestilte? Hvor mange konsoller komplett forventet å få inn? Når / om komplett fikk vite hvor mange konsoller de får?

Kampanjene til Komplett var i april og juni. Den globale forhåndssalg kampanjen hos butikker var i september. Komplett hadde fint klart å gi beskjed noen dager før denne fremfor å gi beskjed rett etter. 

Lenke til kommentar
On 10/9/2020 at 9:37 AM, Tann said:

Korrigert tilbake til opprinnelig dato i går kveld:
Forventet inn på lager 12 desember 2020, 1 stk. Ordre sist oppdatert    08/10/2020 20:48

Bestilt, forventet inn på lager 3 mars 2021, 1 stk." ordre oppdater i dag 08/10/2020 12:58 

 

 

What time did you order on the 22 April ?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Kampanjene til Komplett var i april og juni. Den globale forhåndssalg kampanjen hos butikker var i september. Komplett hadde fint klart å gi beskjed noen dager før denne fremfor å gi beskjed rett etter. 

Gi beskjed om hva?

Hvilken informasjon mener du komplett satt på på dette tidspunktet?

Skulle komplett gitt kundene sine beskjed om at andre butikker kom til å åpne opp for forhåndsbestilling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (30 minutter siden):

Gi beskjed om hva?

Hvilken informasjon mener du komplett satt på på dette tidspunktet?

Skulle komplett gitt kundene sine beskjed om at andre butikker kom til å åpne opp for forhåndsbestilling?

Gi beskjed at de var tomme. Er ganske åpenbart at Elkjøp og power har fått vite dette da de la ut forhåndssalget sitt siden de stanset det da de var utsolgt. Allikevel valgte komplett å vente til etter dette med å sende ut e-post til kundene sine om at de ikke hadde nok konsoller. Er der mange føler seg lurt av komplett. Det og at komplett har hatt ordlyd i reklamen sin om at man er litt sikrere å få konsoll til lansering (selv om de var for lengst utsolgt). At du ikke finner dette kritikkverdig er helt greit. Da er vi uenige. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (13 minutter siden):

Gi beskjed at de var tomme. Er ganske åpenbart at Elkjøp og power har fått vite dette da de la ut forhåndssalget sitt siden de stanset det da de var utsolgt. Allikevel valgte komplett å vente til etter dette med å sende ut e-post til kundene sine om at de ikke hadde nok konsoller. Er der mange føler seg lurt av komplett. Det og at komplett har hatt ordlyd i reklamen sin om at man er litt sikrere å få konsoll til lansering (selv om de var for lengst utsolgt). At du ikke finner dette kritikkverdig er helt greit. Da er vi uenige. 

Så du mener altså at komplett var klar over (er klar over) hvor mange konsoller de får til lanseringsdatoen?

 

Elkjøp har sagt at de stanset forhåndssalget når de følte de hadde solgt så mange de mener de kan selge. De har enda ikke gitt noen indikasjon på at de vet noe nøyaktig antall.

 

Komplett valgte å vente til de hadde noen form for informasjon.

Den informasjonen fikk de fra de andre butikkene.

Når Elkjøp og andre gav indikasjoner for at de kom til å bli utsolgt så svarte komplett, for intill da var ikke komplett klare over hvor mange konsoller de kunne regne med.

Lenke til kommentar
Iki skrev (15 minutter siden):

Så du mener altså at komplett var klar over (er klar over) hvor mange konsoller de får til lanseringsdatoen?

 

Elkjøp har sagt at de stanset forhåndssalget når de følte de hadde solgt så mange de mener de kan selge. De har enda ikke gitt noen indikasjon på at de vet noe nøyaktig antall.

 

Komplett valgte å vente til de hadde noen form for informasjon.

Den informasjonen fikk de fra de andre butikkene.

Når Elkjøp og andre gav indikasjoner for at de kom til å bli utsolgt så svarte komplett, for intill da var ikke komplett klare over hvor mange konsoller de kunne regne med.

Ønsker gjerne en kilde på uttalelsen om at Elkjøp stanset forhåndssalget da de "følte" de hadde solgt nok. Mtp. Både Elkjøp og Power la ut samme dag og et X antall konsoller så har de nok på forhånd en viss idé om hvor mange de får. Mulig de har rundet litt ned for å kunne ha en buffer. Men at de baserte salget på følelser tviler jeg på. Men send meg gjerne kilde til påstanden din.

Edit: her fant jeg kilde på det motsatte av det du påstår her. Elkjøp baserte seg på faktiske leveringer fra Sony - påstanden din er feil og du mister troverdighet her på forumet ved å komme med slike påstander:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/x3RVyV/playstation-forhaandssalget-toemt-paa-et-kvarter-ekstrem-interesse

Det blir min siste kommentar om emnet da det går i det samme hele tiden. Vi får være enige om å være uenige. Jeg finner forhåndssalget og reklamen komplett har kjørt i forbindelse med PS5-lanseringen som kritikkverdig. Og at jeg håper de lærer av det. Og jeg tror ikke jeg er den eneste iogmed journalister dukker opp på forumet her for å komme i kontakt med kunder som har forhåndsbestilt PS5 hos Komplett. 

Endret av CaZpeR
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...