Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Siilverpants said:

Jeg vet nok allerede svaret på dette, men jeg prøver et skudd fra hofta likevel: vet noen om det kommer noen RTX 3070 kort på lager i nær fremtid? Nær fremtid i disse tider erl vel innen kvartalet er omme.... 

Har vært 3070 kort på lager nesten hver uke det siste halve året på forskjellige netsjapper :)
https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/gigabyte-geforce-rtx-3070-gaming-oc-8gb-2-0-lhr/1020188.11111/
 

3070ti
https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/gigabyte-geforce-rtx-3070-ti-gaming-oc-8g/1018778.11111/

Gratulerer, da kan du kjøpe 3070 ;)

Tok ca 30 sekunder å finne :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrLuni skrev (På 31.1.2022 den 16.07):

17200 for 3080 og 5900x? Det er cheap det.

Byttet du kjøler på den? Isåfall hvilken?

Nei, lot det være stock. Måtte ta av kabinettdøren, men etter det så var ytelsen i grunn ganske god. HP OEM kortene er gode bare de får nok kjøling, evt åpen dør og viften på høy. Solgte bare grafikkkortet til 18k og satte inn et 3060ti jeg hadde liggende og bruker det som solid kontorpc :)

Lenke til kommentar

Nå er kanskje Nvidia den som har best low-end kort? Er en del kort på lager, men er det noen andre enn minere som kjøper noe? Low-end kort er jo ihvertfall ikke verdt pengene slik jeg ser det. En skulle jo tro at noe skjer med prisfall snart?

https://www.komplett.no/category/10412/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort?nlevel=10000§28003§10412&stockStatus=InStock&PendingRelease=false&sort=PriceDesc%3ADESCENDING&hits=72

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, xClaymanx said:

Ikke 3050 i hvert fall. Hashraten er rundt 50% av hva den kan være. Så om ikke kortet er ekstremt billig så er det ikke verdt pengene.

Man kan bruke dual mining. En minneintensiv og en GPU-intensiv valuta. Det funker selvsagt best på kort som ikke er forkrøplet, men er et alternativ.

Litt spesielt å drøye det så lenge med å kjøpe kort uansett. Det blir som å vente med å kjøpe brød i butikken til det er synlig mugg.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Har per nå ikke maskin og tenkte å bygge en. Hva slags tilnærming bør jeg ha i forhold til markedet av GPU nå?
Prisene er så klart hinsides. Jeg har ikke dårlig tid, men jeg må innrømme at jeg begynner å bli utålmodig.
Må kunne drive en 38" Alienware skjerm (3840x1600 (opp til 144hz)) med spilling av alt mulig rart.

Endret av Psykl0n
Lenke til kommentar
57 minutes ago, BadCat said:

Man kan bruke dual mining. En minneintensiv og en GPU-intensiv valuta. Det funker selvsagt best på kort som ikke er forkrøplet, men er et alternativ.

Litt spesielt å drøye det så lenge med å kjøpe kort uansett. Det blir som å vente med å kjøpe brød i butikken til det er synlig mugg.

Sant det. Men, tenkte å bygge meg en PC nr. 2, men har drøyet det pga. den latterlige hardware-tørken. Selv spillkonsoller er jo drøyt forsinket, med unntak av Microsoft sine, som jo også har hatt sine forsinkelser inntil ca. nå. Haster ikke å bygge PC nr. 2, men kunne godt ha tenkt meg å gjøre det en gang. Fikk jo tak i AMD RX6800 på release date til release pris på ren flaks og manuell sitting foran PC og reloade nettsiden hos Komplett. Men nytter det til  desktop, selv om det er et greit gamingkort. Nesten så jeg håper at RX7000-serien eller Nvidia sin nestegenerasjon kommer på markedet før tørken er over. Hva kan det stå om et halvt år eller halvannet? Gamer nok uansett på PS4 inntil PSN-abonnementet er ferdig uansett.

Håper at Nvidia tar til fornuft og går for en grei nanometer neste gang framfor å spinke 100 - 200 dollar.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Psykl0n said:

Har per nå ikke maskin og tenkte å bygge en. Hva slags tilnærming bør jeg ha i forhold til markedet av GPU nå?
Prisene er så klart hinsides. Jeg har ikke dårlig tid, men jeg må innrømme at jeg begynner å bli utålmodig.
Må kunne drive en 38" Alienware skjerm (3840x1600 (opp til 144hz)) med spilling av alt mulig rart.

Orker du å vente, så vent til neste GPU-generasjon. Du vil få så mange ekstra FPS, pluss kanskje raytracing-liknende muligheter også fra AMD som ikke er helt bak Nvidia. Du vil ha flere valgmuligheter fordi du kan se hvor modne driverne til AMD måtte ha blitt på RX6000-serien inntil da. Og så lese, lytte litt og gjøre deg opp en formening da. halvår til halvannet år vil jeg tro før noe skjer vil jeg tippe. Det er jo en kjensgjerning at på driversiden så har AMD en småstygg fortid. Så en kan jo håpe på forbedringer. Tenker ikke å anbefale den ene leiren eller den andre. Kun at du vil ha to leirer å velge fra. Om 5 til 10 år så vil vel Intel hive seg inn i kampen så vi får en tredje utfordrer, eller forblir de på laptop og server?

Også med tanke på at kanskje mid-end kan greie å drive skjermoppløsningen din på en helt grei måte. Vet ikke om selv neste generasjon vil kunne greie Ultra-settings i et hvert spill, det ville vel ha vært drøyt å forvente av et mid-end kort på 144 Hz. Men, kanskje. En vet ikke.

En har også et sprang som skjer nå, så kanskje neste kort har native PCIe 5.0 som også kjører godt på PCIe 4.0. PCIe 4.0 er jo ikke brukt opp, men det finnes vel f.eks. allerede noe utvikling i den retning hos Intel hovedkort ift. PCIe 5.0. En må forvente at AMD også er på PCIe 5.0 nokså raskt. Og DDR 5.0 PC-RAM. Selv om GPU-RAM er noe annerledes, så kan det jo hende at low-end grafikkort får DDR 5.0 PC-RAM evt. DDR 6.0? Hva får neste generasjon mid-end og top-end grafikkort, GDDR 7.0 eller en annen arkitektur?

Grafikkort-minne er dyrere enn desktop, så er vel derfor desktop-RAM kun nyttes på low-end om de i det hele tatt behøver når de parkerer bak seg tregere eldre GPU-RAM standarder som fint kan nyttes på low-end om de får det rimelig nok ut fra fabrikk.

https://www.tweaktown.com/news/82870/samsung-teases-next-gen-gddr7-memory-insane-32gbps-gddr6x-21gbps/index.html

Quote

Samsung teases GDDR6+ and next-gen GDDR7 memory: GDDR7 @ 32Gbps (!!!) with 'real-time error protection feature' says Samsung.

NVIDIA has exclusivity over Micron's ultra-fast GDDR6X memory which debuted at 19.5Gbps and can crank up to 21Gbps and (a little) beyond, but now Samsung has teased its next-gen GDDR6X+ and totally next-gen GDDR7 memory.

Quote

The new GDDR7 memory announced only has two details so far: 32Gbps of bandwidth, and a new "real-time error protection feature". That's all we know, so with what we know let's decode some things. Micron has GDDR6X memory which comes in two flavors: 19.5Gbps and 21Gbps for NVIDIA's very fastest GeForce RTX 3080, GeForce RTX 3080 Ti, and flagship GeForce RTX 4090.

Quote

But Samsung's new GDDR7 memory is starting things off with a bang with close to 50% more memory bandwidth at 32Gbps, meaning we could see a next-gen GeForce RTX 4090 or even GeForce RTX 5090 with something like 24GB, 36GB, or 48GB of bonkers-fast GDDR7 memory with 1TB/sec memory bandwidth without breaking a silicon sweat.

Det skal også bli spennende å se om neste generasjon grafikkort får enda mer høyfrekvent coil-wine, eller om det til og med kan overdøve tinnitusen min på frekvens :p

Endret av G
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Komplett kjøper NetonNet. Tror ikke det blir lavere priser med det første.

:blink: fy fader. Nei en skulle ikke tro det ihvertfall. Proshop igjen da, som jo har bedre vareutvalg etc. Jeg har ikke nvidia-grafikk fra EVGA fordi de var trege til det norske markedet. Eneste jeg har er et EVGA titanium powersupply. Da måtte jeg til proshop. Komplett er komplett ubrukelig om du skal ha noe spesielle merker. Selv Adata SSD-er mangler jo hos komplett:

https://www.proshop.no/?s=evga

Det hendte at NetOnNet var bedre på pris ja. NetOnNet var jo ikke spreke på vareutvalget og som regel alltid trege med nyhetene til markedet. Sånn sett ikke så ulike Komplett egentlig. Fordelen til Komplett der ved overtakelse blir vel at de får et svensk distribusjonssenter som de sikkert kan bygge inn i sine leveransesystemer?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...