Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

At de senker minnemengde er jo en uting. Men kan jo slå ut på pris. Tipper at pressede priser har fått dem til å forsøke det for å skvise ut noe som folk kan kjøpe.

Når det kommer til mye minnemengde så kan det future proof'e kortet, om du da ikke bare venter og kjøper kort i framtiden istedetfor. Samt, selv om det for gamere kan være uaktuellt med 4K og 8K bruk, så vil det for noen være spennende å prøve 4K. Mens, for andre formål som film eller hva det går i så kan jo høy oppløsning gi ekstra bildekvalitet.

Det jeg forsøker å si er at stor minnemengde får avlastet GPU litt for å kunne putte data som nesten er klar for output. Høyoppløst vil ta mer plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelsen som blir forutsett er det minst problematiske, en annen ting er mengden VRAM i forhold til ytelsesnivåene. Selv 3060 Ti har mindre problemer med 8GB, et kort som er sterkere burde ha 12GB eller 16GB. Dessuten pleier Nvidia å begrense **6-brikken til en 192-bit minnebuss.

En annen ting er "GDDR7", Samsung nevnte det så vidt for 3 måneder siden, GDDR6 har mye å gå på fortsatt. Mye mer sannsynlig at neste generasjon ender opp med GDDR6-brikker med 24 Gbps hastighet: https://www.samsung.com/semiconductor/dram/gddr6/K4ZAF325BC-SC24/

 

Et tredje spørsmål er hvordan disse GPU-ene skal være lagt opp. Ampere var den første virkelig store oppgraderingen i antall CUDA-kjerner siden Kepler, og problemet virker å være å utnytte dem framfor antallet hvis RDNA2 er noen indikator. Jeg mistenker heller vi ser en annen form for oppgradering av SM-prosessorene enn enda mer FP32, klokkefrekvens hadde ikke overrasket, men kanskje også noen forbedringer som ikke er åpenbare "på papiret."

Lenke til kommentar
On 9/21/2021 at 8:38 AM, BartSimpson said:

Jeg har hatt mange 3070 og 80 kort, eneste jeg har hatt coil whine på er 3080 rog strix oc

Jeg har et 3080ti  asus stric OC kort. Kjørt med kortet en liten stund. Så kom det en skikkelig CW. Kun ved load selvfølgelig. Men selv når jeg har 4vifter som kjører på 2000rpm (480 radiator) så hører jeg CW. 
Siden jeg  har bygga om til vannkjøling så forsvinner garantien =D

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, xClaymanx said:

Kan CW utarte seg på kun enkelte spill? Husker at mitt gamle 1080ti begynte å hyle når jeg fyrte opp PoE. Ellers var det lydløst på alle andre spill.

njae....grafikk krevende spill da starter det med engang. Men tror det varierer litt med tempratur også. Inatt var CW høy når jeg spilte Deus Ex. Nå er den nokså lav men hører den fortsatt.  Det er ikke værre enn at jeg kan bare ta på meg headset og da...uten lyd i headset...så hører jeg ingenting. Spiller jeg feks stellaris som jeg tror er med CPU belastende...da kommer det ingen CW

Men la hånden på backplate på skjermkortet...utrolig varmt lol...burde investert i en active backplate også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tips til dere som er frustrert over at image sharpening ikke funker bra etter at de slo det sammen med image scaling. Det kan slås av og du kan få tilbake ren sharpening og film grain filter i kontrollpanelet :)

Guide:

regedit \HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\nvlddmkm\FTS EnableGR535= 0x00000000 (0)

EnableGR535= 0 set in registry results in old control panel 'Scaling / Sharpening' for drivers 496.86 to 511.65

Takk til TewChainsaw på nvidiaforumet. Endelig funker sharpening i alle spill og jeg slipper geforce experience jævelskapen :)

 

Endret av Cowboystrekk
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (7 minutter siden):

Ser prisene er på nivå med august/sept i fjor nå, kan vi håpe på msrp innen et par måneder? Billigste 3060 5k, billigste 3060ti 6k, 3070 strix 8600, 3070ti 8600, 3080 11.5k, 3080ti 15k, 3090 20k. Ca 10-40% over msrp på alle nå. 

3060ti, 3070ti og 3090 er vell de som ligger nærmest atm. 

Legger også merke til en trend på 3080 på finn at det er flere kort enn noen gang og prisene går nedover. Har sett flere kort nede i 9000kr

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
activex skrev (3 timer siden):

Legger også merke til en trend på 3080 på finn at det er flere kort enn noen gang og prisene går nedover. Har sett flere kort nede i 9000kr

Er nok mange minere som selger seg ut. Fortjenesta mi (2x3060ti lhr) ligger nå på 800 mnd med 250 i strøm så 550, men jeg betaler ca 80 øre pr kWh ( inkl nettleie etc, spot på 16 øre atm) . Hadde jeg bodd sør for sognefjorden hadde jeg tapt penger på mininga nå som jeg ikke trenger oppvarminga lenger (10C ute). 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 minutter siden):

Det var 3x lønnsomhet i flere dager nå på enkelte pools. Hvis man vet hva man driver med er det fremdeles store penger å tjene. Jeg betaler 24 øre i snitt for el.

18.03.2022 00:00 13,53 øre

Hvis du har tid til å hoppe mellom pools og følger mef samt bor nord for sognefjorden er det helt klart lønnsomt :)

Lenke til kommentar

Folk går lei. Det er gøy i starten, men så etter hver når man er i gang går det nærmest av seg selv og da er det kun varme og støy som er igjen. Magien blir borte, da man ikke lenger setter opp og justere kort osv. Færre prater om mining eller ser videoer og leser om det. Selv de som driver med mining. Hvis folk fremdeles følger med så ikke like ofte.
 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...