Gå til innhold

Familie må tjene 700 000 kr for at det skal lønne seg å jobbe


Anbefalte innlegg

For at en familie på 7 (to voksne og fem barn) skal slutte å gå på sosialstønad og istedenfor jobbe, og samtidig ha samme inntekt, må husholdningen ha en samlet inntekt på over 700 000 kr.

Fra artikkel i Nettavisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/sosialhjelpsbombe-familie-ma-tjene-mer-enn-700000-for-at-det-skal-lonne-seg-a-jobbe/3423907178.html

En av grunnene til denne summen er at en så stor familie får mange tillegg, som feks barnetillegg, uten at det er beskattet. Inntekt fra jobb er naturligvis skattet.

Er det for lukrative velferdsordninger eller for lave lønninger som er skyld i at det ikke lønner seg økonomisk å jobbe? Bør skattene senkes?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg ser det uansett ut til at satsene de bruker er veldig høye. - Skal virkelig en familie på sosialhjelp  ha 30000,- til overs etter at husleie og strøm er betalt? Det høres ganske ekstragavant ut spør du meg.

Regnestykket forutsetter antagelig også at begge foreldre har en lavtlønnet jobb, mens hvis kun den ene jobber ser det straks mye verre ut. For å få 44.000,- utebetalt må en arbeidstaker tjene nærmere 850.000 brutto

Ikke mange som går på sosialhjelp som har mulighet til det ...

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (5 minutter siden):

Veldig veldig vanlig blant flyktninger

Fruktbarhetstallene er det statestikk på. Og ja, spesielt afrikanske kvinner får veldig mange barn. Somalia, Niger osv .. 5-6 barn er helt normalt. Dette er også de gruppene med lavest inntekt (flere har vel ikke jobb i det hele tatt?), så det er ikke noen god utvikling for alle disse barnene å leve i familier med lav inntekt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et alternativ til å kutte kostnadene er å sette grensen til maks økonomisk støtte til tre barn. Det er naivt å tro at mange av de flyktningene som i dag lever på massive stønader noen gang kommer til å ta initiativ til å komme seg ut i jobb når mange av dem ikke har jobbet i flere år. Og når man vet at det å leve på sosialstønad, trygd og andre stønader går i arv, har vi en kostbar fremtid i møte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

For at en familie på 7 (to voksne og fem barn) skal slutte å gå på sosialstønad og istedenfor jobbe, og samtidig ha samme inntekt, må husholdningen ha en samlet inntekt på over 700 000 kr.

Fra artikkel i Nettavisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/sosialhjelpsbombe-familie-ma-tjene-mer-enn-700000-for-at-det-skal-lonne-seg-a-jobbe/3423907178.html

En av grunnene til denne summen er at en så stor familie får mange tillegg, som feks barnetillegg, uten at det er beskattet. Inntekt fra jobb er naturligvis skattet.

Er det for lukrative velferdsordninger eller for lave lønninger som er skyld i at det ikke lønner seg økonomisk å jobbe? Bør skattene senkes?

Ja, det er nå sånn samfunnet er.

"Er skyld i". Er det galt at de som er svakest stilt, får leve et verdig liv? For meg er dét noe vi skal være stolte av. En professor i etikk skrev i en artikkel jeg leste en gang, som jeg var dum nok til ikke å ta vare på: "Den sanne verdien av et samfunn måles ikke i bruttonasjonalprodukt, men hvordan de svakeste ivaretas". Den har blitt med meg i alle år.

Dette er noe de som styrer samfunnet må tenke på.

Men jeg mener det hadde vært så mye enklere å bare innført borgerlønn, enn å surre rundt med disse store forskjellene som dreper folk. Det er mange som ikke tåler og/eller orker å stå i systemet og søke sosialstønad. Du kan prøve å søke sosialstønad; Minst 10-20 papirer hver eneste måned, det er masse jobb. Ikke alle har ressurser til det. Det er mange med diagnoser som aldri blir utredet og får fast inntekt og dermed trygg psykologisk og økonomisk livsgrunnlag, som vi leser om som selvmordsofre og henfaller til narkotika og alkohol. Det er mange triste skjebner på grunn av dette systemet, som kunne vært unngått, hvis vi heller hadde hatt borgerlønn.

Så grunnen er feilaktig lederskap, og at folk tenker kortsiktig og stemmer blått i stedet for rødt.

Grådighet kan være en sterk motivator og drivkraft, men det skaper for mange ofre når det er hoveddrivkraften i et samfunn. Det er bedre at alle jobber for samme mål, for kollektivet, og så kan man heller åpne litt for fritt marked i markeder der det har stagnert for mye, og man trenger nytenking og teknologiutvikling, i en liten periode. Da ville det faktisk hatt den effekten det skulle hatt.

I et større perspektiv, så utarmer det jordas ressurser og fremskynder vår egen undergang. Vi bør heller få roet ting ned litt, fordelt ressursene, samlet jordas befolkning under ett flagg, og skapt fred.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

@Taurean  Jeg er forsåvidt enig i mye du sier, men borgerlønn blir en for enkel løsning på et komplisert problem der noen trenger mer stønader og tilrettelagt hjelp mens andre fint kan jobbe. Når flere familier lever på oppimot en mill per år så må man tørre å spørre seg om disse individene kan gjøre mer for å forsørge seg selv.

Ja, man kan tørre å spørre seg selv om hvorfor de ikke jobber. Svaret ligger i psykologien. Kanskje fordi de 1) Er redde for å miste det trygge økonomiske grunnlaget? Å få seg jobb er ikke direkte knyttet til trygg økonomisk grunnlag. Man kan miste jobben, og da kan NAV tvinge en til å prøve mer, og dét er det ikke sikkert mennesker i denne livssituasjonen har ressurser til. Da er man aktivt med på å presse folk til selvdestruksjon, og dét er uetisk.

2) De har ikke fått øvd seg i jobbsituasjon tidlig nok, ikke fått ansvar, moralsk støtte og positivitet i riktige mengder så de har fått trent seg. Da blir dét å henge fast til en slik tilværelse det eneste de har fått trening i. Man kan ikke dømme noen som aldri har blitt vist lederskap og selvledelse, for å miste grepet om egen livssituasjon.

 

3) Det er ikke alltid nok jobber til alle, i dagens system (fritt marked). For at de som skal tjene en årslønn skal gjøre det, så har de rett og slett ikke tid til å lære opp andre eller svare på for mange "dumme" spørsmål. De må fokusere på produksjon. Dette ville også blitt bedre med borgerlønn; Det ville blitt et mer medmenneskelig samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Taurean said:

Ja, man kan tørre å spørre seg selv om hvorfor de ikke jobber. Svaret ligger i psykologien. Kanskje fordi de 1) Er redde for å miste det trygge økonomiske grunnlaget? Å få seg jobb er ikke direkte knyttet til trygg økonomisk grunnlag. Man kan miste jobben, og da kan NAV tvinge en til å prøve mer, og dét er det ikke sikkert mennesker i denne livssituasjonen har ressurser til. Da er man aktivt med på å presse folk til selvdestruksjon, og dét er uetisk.

2) De har ikke fått øvd seg i jobbsituasjon tidlig nok, ikke fått ansvar, moralsk støtte og positivitet i riktige mengder så de har fått trent seg. Da blir dét å henge fast til en slik tilværelse det eneste de har fått trening i. Man kan ikke dømme noen som aldri har blitt vist lederskap og selvledelse, for å miste grepet om egen livssituasjon.

 

3) Det er ikke alltid nok jobber til alle, i dagens system (fritt marked). For at de som skal tjene en årslønn skal gjøre det, så har de rett og slett ikke tid til å lære opp andre eller svare på for mange "dumme" spørsmål. De må fokusere på produksjon. Dette ville også blitt bedre med borgerlønn; Det ville blitt et mer medmenneskelig samfunn.

Du tenker "for mye". De folka eg kjenner/snakket med, sier det er ingen vits å jobbe, da de får like mye eller mer av å sitte hjemme, drive med hobby. De får rett og slett alt for bra liv uten å gjøre noe og de ser ingen grunn til å forandre det.
De som har ambosjoner å oppne noe mer (mer enn gjennomsnittet i landet), tar seg jobb. Men det er ikkje så mange.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, aomt said:

Du tenker "for mye". De folka eg kjenner/snakket med, sier det er ingen vits å jobbe, da de får like mye eller mer av å sitte hjemme, drive med hobby. De får rett og slett alt for bra liv uten å gjøre noe og de ser ingen grunn til å forandre det.
De som har ambosjoner å oppne noe mer (mer enn gjennomsnittet i landet), tar seg jobb. Men det er ikkje så mange.

Nei, bare "410 000" innvandrere som er i jobb her i landet. Det tilsvarer 61% av alle innvandrere mellom 15 og 74 år. Det er litt lavere enn befolkningen uten innvandrere hvor tallet er 67%. Det er klart at det er et problem en må løse opp i, men så dramatisk er det ikke.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Du tenker "for mye". De folka eg kjenner/snakket med, sier det er ingen vits å jobbe, da de får like mye eller mer av å sitte hjemme, drive med hobby. De får rett og slett alt for bra liv uten å gjøre noe og de ser ingen grunn til å forandre det.
De som har ambosjoner å oppne noe mer (mer enn gjennomsnittet i landet), tar seg jobb. Men det er ikkje så mange.

Det er du som tenker for lite. Det er hva de sier. Innerst inne ønsker de å føle seg nyttige. Men forholdene ligger ikke til rette. Dette er knyttet til punkter jeg skrev i forrige innlegg. Bare å lese på nytt og tenke litt, så skjønner du det kanskje.

Det er ingen som egentlig vil føle seg meningsløse og nytteløse.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Miste hva? Sosialstønad? Man kan ikke "miste" sosialstønad så vidt jeg vet. Det er det mest grunnleggende sikkerhetsnettet som finnes i Norge, man trenger ikke engang å være syk for å kreve det, bare fattig nok.

Av grunner som jeg skrev: Av psykologi.

1) NAV kan tro at man er mer arbeidsfør enn man egentlig er, og tvinge en til å prøve seg i jobber man faktisk ikke er klar for. Og hvis man da sier nei, så får man ikke penger. Dette er hva man risikérer hvis man tar en jobb når man får sosialstønad fra måned til måned.

2) Det er masse papirarbeid og jobb, i hvert fall i min erfaring, man må melde seg inn i vikarbyråfirmaer og sende inn kopier av søknader og alt mulig rart. Og man må ha kopier selv også, i tilfelle NAV roter bort papirer, som de gjorde med meg også. Ikke for dét, det er ikke umulig å få tak i papirer på nytt, men likevel. Så må man huske å ta kopi av kopien, hvis det skjer en gang til. Ikke alle er så strukturerte. Dette er også en psykologisk faktor man møter igjen hvis man tar en jobb og skulle miste den.

3) Det er mange som -er- syke, men som ikke orker engang å ta tak i sykdommen sin, og heller bare prøver å gjøre det beste ut av situasjonen og håper det er godt nok. Når det så kanskje ikke er godt nok, så blir veien til å søke jobb og sosialstønad kanskje veldig lang.

Pluss hundrevis av andre grunner jeg sikkert kunne tenkt meg fram til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Miste hva? Sosialstønad? Man kan ikke "miste" sosialstønad så vidt jeg vet. Det er det mest grunnleggende sikkerhetsnettet som finnes i Norge, man trenger ikke engang å være syk for å kreve det, bare fattig nok.

Det er ikke bare bare å miste jobben og tro at man automatisk for sosialstøtte hver måned? ?Hvis husholdningen med 5 barn tjener under 700k så er det bare å si opp jobb og begynne å få penger av staten?

 

Eller er det så enkelt? Jeg aner ikke. 

 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...