Gå til innhold

Familie må tjene 700 000 kr for at det skal lønne seg å jobbe


Anbefalte innlegg

Psykake skrev (52 minutter siden):

Det er ikke bare bare å miste jobben og tro at man automatisk for sosialstøtte hver måned? ?Hvis husholdningen med 5 barn tjener under 700k så er det bare å si opp jobb og begynne å få penger av staten?

 

Eller er det så enkelt? Jeg aner ikke. 

 

Det er også et poeng. Jeg har lest tråder av folk tidligere som ikke har fått støtte fordi de har en ektefelle eller kanskje samboer (husker ikke, samlet husstand) som tjener en viss inntekt.

Sosialstønad er noe som ikke gis uten en temmelig god grunn. Tror det samme gjelder visse andre arbeidsstøtte-ytelser, men ikke uføretrygd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, PingEnt said:

Nei, bare "410 000" innvandrere som er i jobb her i landet. Det tilsvarer 61% av alle innvandrere mellom 15 og 74 år. Det er litt lavere enn befolkningen uten innvandrere hvor tallet er 67%. Det er klart at det er et problem en må løse opp i, men så dramatisk er det ikke.

La oss begynne med å skille mellom innvandrere og flyktninger. Innvandrere (eks. flyktinger) kommer som ofte pga av jobb, så ja, mange av de jobber. Det er snakk om hele Øst Europa, USA o.l. Om de ikkje jobber, så kan de bli kastet ut av landet. Flere av de jobber som "spesialist" med meeeget bra lønn. De som gifta seg og er uten jobb får ikkje noe som helst av staten. Så ja, mesteparten tar seg jobb.


Flyktninger flykter frå krig/politisk/religiøs forfølging (or so they say). De trenger ikkje å jobbe. De blir ikkje kastet ut. De får alt av staten og litt til.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
28 minutes ago, aomt said:

La oss begynne med å skille mellom innvandrere og flyktninger. Innvandrere (eks. flyktinger) kommer som ofte pga av jobb, så ja, mange av de jobber. Det er snakk om hele Øst Europa, USA o.l. Om de ikkje jobber, så kan de bli kastet ut av landet. Flere av de jobber som "spesialist" med meeeget bra lønn. De som gifta seg og er uten jobb får ikkje noe som helst av staten. Så ja, mesteparten tar seg jobb.


Flyktninger flykter frå krig/politisk/religiøs forfølging (or so they say). De trenger ikkje å jobbe. De blir ikkje kastet ut. De får alt av staten og litt til.

 

 

For flyktninger er andelen 48.5 % for aldersgruppen 15-66.

Det er absolutt ikke et dårlig tall når en husker på at dette også tar med de som akkurat har ankommet Norge og fortsatt må gå igjennom norskkurs osv. 

Det kan helt klart bli bedre, og Norge bør også bli bedre til å ta i bruk denne srbeidsressursen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Syns det bør bli slutt på dette med at foreldre får penger for å ha barn, man burde heller gi pengene direkte til barna på ulikt vis, f.eks. ved gratis barnehage, gratis varm skolelunsj, avgiftsfrie fritidstilbud etc.

Jeg tenker at det på en måte fratar litt at foreldrenes ansvar... men når de ikke klarer å skaffe disse pengene på egen hånd likevel? Da er det kanskje mer riktig at staten på en måte gir de direkte til ungene, på indirekte vis gjennom gratis tilbud og ikke kontanter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, FrihetensRegn said:

Flyktninger og innvandrere utgjør også en majoritet av mottakere av sosialstønad til tross for å være en minoritet i befolkningen. Om dette fortsetter bør vi vurdere å sende flere av dem tilbake til opprinnelseslandet.

No trur eg du har gløymt kva ein flyktning er med såpass tullete forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
13 minutes ago, X109 said:

Syns det bør bli slutt på dette med at foreldre får penger for å ha barn, man burde heller gi pengene direkte til barna på ulikt vis, f.eks. ved gratis barnehage, gratis varm skolelunsj, avgiftsfrie fritidstilbud etc.

Jeg tenker at det på en måte fratar litt at foreldrenes ansvar... men når de ikke klarer å skaffe disse pengene på egen hånd likevel? Da er det kanskje mer riktig at staten på en måte gir de direkte til ungene, på indirekte vis gjennom gratis tilbud og ikke kontanter...

Det er vel akkurat derfor venstresiden har protestert mot foreldrepenger i en årrekke, og heller vil gi mer til barnehagene.

Lenke til kommentar
Just now, FrihetensRegn said:

Så fort det blir fred i landet de kom fra bør de sendes tilbake.

Ok, så fortel meg nøyaktig kven du trur kvalifisere per i dag. I tillegg ynskje du vel at me sende dei av gårde med ein pen slant penger, ikkje sant? For dei har jo neppe noko igjen heima (av lovlige grunnar, eller fordi krig, terrorisme eller lignande har øydelagt alt dei eige). Eller skal du senda flyktningar for å bu i gatene i heimalandet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Det er vel akkurat derfor venstresiden har protestert mot foreldrepenger i en årrekke, og heller vil gi mer til barnehagene.

Venstresiden sier vel "ja takk begge deler" til det meste... bortsatt fra når det gjelder kontantstøtten, ja. :) Men ikke pga. samfunnsøkonomiske betraktninger, men pga. likestilling/kjønnskamp.

Jeg tenker ikke bare barnehagene, jeg tenker skole, barnehage og tilskudd til private innen kultur, idrett etc.

Hvis disse regnstykkene stemmer så er det mye å gå på her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Ok, så fortel meg nøyaktig kven du trur kvalifisere per i dag. I tillegg ynskje du vel at me sende dei av gårde med ein pen slant penger, ikkje sant? For dei har jo neppe noko igjen heima (av lovlige grunnar, eller fordi krig, terrorisme eller lignande har øydelagt alt dei eige). Eller skal du senda flyktningar for å bu i gatene i heimalandet?

Hvilken levestandard de har i hjemlandet deres er ikke vårt problem. Vårt problem er at de kommer til Norge og lever av våre skattepenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
X109 skrev (14 minutter siden):

Venstresiden sier vel "ja takk begge deler" til det meste... bortsatt fra når det gjelder kontantstøtten, ja. :) Men ikke pga. samfunnsøkonomiske betraktninger, men pga. likestilling/kjønnskamp.

Jeg tenker ikke bare barnehagene, jeg tenker skole, barnehage og tilskudd til private innen kultur, idrett etc.

Hvis disse regnstykkene stemmer så er det mye å gå på her!

I dag sendes mesteparten av kontantstøtten til Øst-Europa, og det utgjør 70% av gjennomsnittlig månedslønn i Polen. Derfor bør den fjernes og heller gjøre det slik at barnehageplassen bør bli gratis.

Endret av Visum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, FrihetensRegn said:

Hvilken levestandard de har i hjemlandet deres er ikke vårt problem. Vårt problem er at de kommer til Norge og lever av våre skattepenger.

Det er absolutt vårt problem. Kvifor i alle dager trur du det ikkje er? Det er me som ynskje sparka dei ut, til tross for at me har erkjent at dei er flyktningar.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (22 timer siden):

Veldig veldig vanlig blant flyktninger

 

Kyrre S. skrev (22 timer siden):

Somalia, Niger osv .. 5-6 barn er helt normalt.

 

GiaMahan skrev (18 timer siden):

Jepp, det er ganske uvanlig med 5 barn.

GiaMahan har rett. Det er uvanlig. Fruktbarhetstallene i alle folkegrupper er synkende. Selv kvinner fra Somalia og Eritrea er nå nede i 3 barn i snitt. Ingen andre innvandrergrupper av statistisk betydning er i nærheten. Pakistanere dog over 2,5 fortsatt.  Og somaliske døtre får enda færre enn mødrene.

Så er vi nordmenn under reproduksjonsminimum, men det er et annet problem. 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Visum said:

I dag sendes mesteparten av kontantstøtten til Øst-Europa, og det utgjør 70% av gjennomsnittlig månedslønn i Polen. Derfor bør den fjernes og heller gjøre det slik at barnehageplassen bør bli gratis.

Enig.

8 minutes ago, Visum said:

Jeg synes det er helt at de får 700.000 kroner i offentlig støtte. Det trenger vel ikke å lønne seg å jobbe. Det er langt viktigere at enhver person har en anstendig liv. 

Hvis man tenker at dette er 7 mennesker er det ingen latterlig høy sum. Men pengene burde gå direkte til hvert av disse 7 menneskene, problemet er bare at barna ikke kan disponere pengene selv, derfor foreslår jeg gratis barnehage, mat på skolen, gratis meningsfull fritid, leksehjelp etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Send alle flyktninger til Finnmark, så skal du se at 90% forlater landet frivillig

Dette kan dreie seg om etnisk norske også, konservativt religiøse f.eks... det med "husmor og 5 barn". Viktig velgergruppe for Kr F tror jeg.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 timer siden):

Det er absolutt vårt problem. Kvifor i alle dager trur du det ikkje er? Det er me som ynskje sparka dei ut, til tross for at me har erkjent at dei er flyktningar.

Du blander økonomiske migranter med flyktninger. Om vi skulle tatt inn personer på bakgrunn av hvilken levestandard de har i hjemlandet så skulle vi måtte ta inn ca 6 milliarder mennesker til Norge. Så lenge det er noen lunde stabilitet i hjemområdet så er det ingen grunn for dem å bli værende i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...