Gå til innhold

Familie må tjene 700 000 kr for at det skal lønne seg å jobbe


Anbefalte innlegg

Just now, MysticoN said:

Takk for bollen :)  Jeg spurte siden du var veldig opptatt med hvordan ting var før i tiden her til lands. 

Når nokon peike på at spesielt flyktningar har ein høgare mengde barn enn nordmenn er det altså rart å forklare kvifor, og relatere det til utviklinga me har hatt i Norge?

Nei, no svimer du omkring. Gå og legg deg, kanskje du er i bedre form i morra tidlig.

Eg ville helst berre peika ut at antall barn per familie vil gå ned blant flyktningar over tid, av nett samme grunn til at den har gått ned blant nordmenn generelt. Enten fordi deiras eigne barn gjer som nordmenn, eller at nøden for mange barn per familie svinner bort i heimlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du jeg er i dårlig form? Formen er god den :) 

Det var du som besvarte det med flykninger med hvordan det var før i tiden. Du kunne heller ha valgt å tatt et eksempel i som er fra dagens dato om de finnes?? 

Jahovas vinter har vel ofte mange barn, det er også sikker andre grupper i norge som har flere barn, men i norge så er det ca 1,75 barn pr familie. 

 

Lenke til kommentar
On 1/17/2020 at 12:14 PM, FrihetensRegn said:

For at en familie på 7 (to voksne og fem barn) skal slutte å gå på sosialstønad og istedenfor jobbe, og samtidig ha samme inntekt, må husholdningen ha en samlet inntekt på over 700 000 kr.

 

Ja slike ordninger er "politisk mat" for FrP (utenfor regjering) ?

Dette eksemplet viser hvor  lukurativt det kan være å ha flyktningestatus sammenlignet med land der en selv må betale mye for skole og helsevesen.  Og tannlege-regninger blir dekket etter en runde med NAV?

Men hvorfor må man bo sentralt og ha husleie på 15.000 kroner?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MysticoN skrev (8 timer siden):

Ja, kan godt hende det er i mange land. Men her diskuteres kun et land og det er Norge. Da må/bør vi holde oss til dagens "problemer/situasjon" og ikke se på andre land eller hvordan det var i norge for 50-100 år siden. 

Mener du virkelig at vi skal lage lover og regler for hvordan det var for 50 år siden? 

Vanlig taktikk å relativisere bort problemer, skaper dessverre bare passivitet og ingen løsninger.

Lenke til kommentar
On 1/18/2020 at 9:48 AM, PingEnt said:

For flyktninger er andelen 48.5 % for aldersgruppen 15-66.

Det er absolutt ikke et dårlig tall når en husker på at dette også tar med de som akkurat har ankommet Norge og fortsatt må gå igjennom norskkurs osv. 

Det kan helt klart bli bedre, og Norge bør også bli bedre til å ta i bruk denne srbeidsressursen.

Hvordan er det "bra" når mesteparten ikkje tar seg noe jobb? Kva med de som faker seg til uføretrygd? Eg selv kjenner eit par slike saker. Og kva med tusenvis som lever på staten og anker avslag i 15 år, før de må flytte ut av landet, er det tatt med?
Norskkurs tar ikkje meir enn 1 år. I mellomtiden ein kan fint jobbe med renhold, f.eks. Trenger ikkje norsk for å kunne gjøre det.

Lenke til kommentar
On 1/17/2020 at 12:14 PM, FrihetensRegn said:

For at en familie på 7 (to voksne og fem barn) skal slutte å gå på sosialstønad og istedenfor jobbe, og samtidig ha samme inntekt, må husholdningen ha en samlet inntekt på over 700 000 kr.

Fra artikkel i Nettavisen: https://www.nettavisen.no/okonomi/sosialhjelpsbombe-familie-ma-tjene-mer-enn-700000-for-at-det-skal-lonne-seg-a-jobbe/3423907178.html

En av grunnene til denne summen er at en så stor familie får mange tillegg, som feks barnetillegg, uten at det er beskattet. Inntekt fra jobb er naturligvis skattet.

Er det for lukrative velferdsordninger eller for lave lønninger som er skyld i at det ikke lønner seg økonomisk å jobbe? Bør skattene senkes?

Har dere vurdert barnearbeid? Jeg tenker ikke på at de yngste jobber, men Staten forventer jo at pensjon måles i fra at man er 13 år gammel. Da bør den samme stat tillate barnearbeid for 13-åringer. Men, det vil vel bli vanskelig om det har tvangsformer ved seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, aomt said:

Hvordan er det "bra" når mesteparten ikkje tar seg noe jobb? Kva med de som faker seg til uføretrygd? Eg selv kjenner eit par slike saker. Og kva med tusenvis som lever på staten og anker avslag i 15 år, før de må flytte ut av landet, er det tatt med?
Norskkurs tar ikkje meir enn 1 år. I mellomtiden ein kan fint jobbe med renhold, f.eks. Trenger ikkje norsk for å kunne gjøre det.

Dette er folk fra krigsramma områder. De har gjerne psykiske og fysiske plager. De sliter med integrering. Med å lære språk (det tar lenger tid enn ett år å lære norsk for noen som ikke kan et eneste germansk språk). En del flyktninger fra Somalia har ikke engang skolegang foardi utdannignssystemet i landet brøt ned på 90-tallet. 

Det er heller ikke så lett med arbeidsbevilgning mens de venter på å få flytkningsstatus, det visste du vel?

Lenke til kommentar

Hadde jeg kommet i fra et krigsherjet land, og fikk lov å bo i en fjordtarm eller i Finnmark, i et så bra land som Norge. Jeg tror at jeg hadde vært glad for det, selv om mye av tiden kanskje ble nyttet innendørs pga. ikke vant med klima. Måtte vel ty til polare klær da.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, G said:

Hadde jeg kommet i fra et krigsherjet land, og fikk lov å bo i en fjordtarm eller i Finnmark, i et så bra land som Norge. Jeg tror at jeg hadde vært glad for det, selv om mye av tiden kanskje ble nyttet innendørs pga. ikke vant med klima. Måtte vel ty til polare klær da.

Ja, det var vel ikke helt poenget mitt. Jeg er helt enig i at det skal vel ikke være noe saus og fløte når man kommer som flyktning. Bare ser ikke noen særlige muligheter for en familie på 7 til å komme seg under en sånn sum i leieutgifter, samme hvor usentralt man bor. Er vel dog en litt annen diskusjon mht. vårt sykelige boligmarked.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, geirfugl said:

Det burde det jo selvsagt ikke være. Men hvis jeg prøver å finne noe bosted med plass til 7 personer for 15.000 så er de treffene jeg får type langt ute i en fjordtarm i Finnmark og sånn.

De annonserer ikke ut hus der det er billig fordi det ikke er marked for det. Der har folk sine egne (svært billige) hus. Derimot annonseres det ut mye på kostbare steder. Business !

Det kan virke urimelig at folk på bygda skal være med på å betale mye til utleiere i bystrøk?  For ved dette eksemplet er det i stor grad bygdefolk som betaler en (profittør) som eier en sentral bolig.  Er det ikke muig å se det slik?  NAV er sikker betaler av husleie!  Finnes vel ikke bedre leietaker?  Eksempel: 10 års husleie tilsvarer 15000 kr/mnd *12 mnd/år *10  år =  kr 1.8 mill.  Null mas fra leietaker.  En par polakker pusser opp bra for 1.8 mill etter slik 10 års utleie.  Det er vel slik de gode profittørene tenker ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 minute ago, lada1 said:

De annonserer ikke ut hus der det er billig fordi det ikke er marked for det. Der har folk sine egne (svært billige) hus. Derimot annonseres det ut mye på kostbare steder. Business !

Det kan virke urimelig at folk på bygda skal være med på å betale mye til utleiere i bystrøk?  For ved dette eksemplet er det i stor grad bygdefolk som betaler en (profittør) som eier en sentral bolig.  Er det ikke muig å se det slik?

Helt klart en grotesk praksis det burde vært gjort noe skikkelig innsyn i.

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg kunne profittert på den måten på å stenge ned bygdas hotell som jeg da evt. eide, og leie det ut som flyktningemottak til NAV (digresjon). Men det krever kapital og å få kommet inn i varmen hos NAV. Men, ja NAV betaler nok ut en del mye penger. Men det er jo flyktningpolitikken vi har valgt i landet det da.

Men, til spørsmålet om saus og fløte: Vel NAV dekker vel som regel boutgifter til lovlig ankomne flyktninger, gjør de ikke vel? Blir disse flyktningene etter at de er ferdig med inntaksprogrammene, da sosialklienter på lik linje med nordmenn som ikke klarer å livnære seg, eller har de årtier med særordninger?

Jeg tør vedde på at NAV gir vekk en del penger til "gründere" blant flyktninger som ønsker å åpne egen butikk/virksomhet av et fornuftig eller ufornuftig slag, alt etter NAV-saksbehandler. Tipper at de har det lettere enn nordmenn sånn sett, men jeg kjenner selvsagt ikke ståa inngående. Har ihvertfall hørt folk påstå det.

En kan ihvertfall ikke påstå at den norske stat er særlig innhumane med dem, så mange muligheter de nok har tilbud om, samt dekning av livsopphold, oppføing av mange barn etc.

Tipper at fattige nordmenn bør tenke seg om minst fem ganger før de velger å gå til det dyre skrittet det er å fø opp barn. Selv om det er noen små stønader å få til prosjektet.

Endret av G
Lenke til kommentar

G, eg trur du kanskje må ta turen innom eit NAV kontor. Dei siste par åra har kontakt mellom kontaktperson og klient blitt grovt redusert. Når eg i fjor var i systemet hadde eg ein anledning i veka til å prata med ho i eit par minutter som del av eit arrangement dei heldte. Elles var det typiskt vanskeleg å ha nokon direkte dialog med dem.

Når det er sagt går nok ein del penger til grundere, men dette er jo ikkje berre flyktninger - alle kan motta den tjenesten.

Gitt mi erfaring med NAV, og erfaring eg opplever at venner og bekjente har hatt, virke det grusomt usannsynleg at nokon som helst får "meir" tid der. Folk som påstår anna må jaggu meg finna ein veldig god grunn for at det skal funka logiskt.

Lenke til kommentar
16 hours ago, geirfugl said:

Helt klart en grotesk praksis det burde vært gjort noe skikkelig innsyn i.

Det vokser lett fram profittører på en delvis globalisering. Dersom en ignorerer nasjonalstaten og tenker bare økonomisk så kunne en "outsource" omsorgen for flyktninger. Dette kunne gjøres ved at alle i verden kunne gi bud på å tilby omsorg for flyktninger og så kjøper man det rimeligste tilbudet. Gjerne basert på frivillighet og et prinsipp om gjensidig nytte for alle. I stedet for å betale flere millioner for en familie i Norge - der en stor del går til profittører - så kunne en betale familien ned mot 50-100.000 kr/året og så kunne de flytte til hvor de får mest ut av pengene? Cuba?  I stedet for å hente en familie fra en flyktninge-leir til Norge - så kunne en betale ut (fra leiren) direkte til kanskje 10 familier som så kan flytte hvor de kan/vil?  Billigere og bedre for alle?

Var det ikke Kongen som i en tale foreslo at Norge ikke eksisterer? Hvorfor da sentrere om Norge angående omsorg for flyktninger (eller norske profittører) ? ?  Billigere med soutsourcing?  Ikke noe poeng å bli "norsk"?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
On 1/19/2020 at 6:53 PM, PingEnt said:

Dette er folk fra krigsramma områder. De har gjerne psykiske og fysiske plager. De sliter med integrering. Med å lære språk (det tar lenger tid enn ett år å lære norsk for noen som ikke kan et eneste germansk språk). En del flyktninger fra Somalia har ikke engang skolegang foardi utdannignssystemet i landet brøt ned på 90-tallet. 

Det er heller ikke så lett med arbeidsbevilgning mens de venter på å få flytkningsstatus, det visste du vel?

Du mener vel "mens de lever av skattepenger og anker i 15 år på avslag, som er enormt sløsing av ressurser"?
Vet om eit par som budde 5-10+ år i Russland/Tyrkia/EU før de "flyktet" til Noreg. Om ein flykter frå krig, bor/jobber i Tyrkia i 10 år, så "flykter frå krig i Iraq" til Noreg og lever av skattepenger... Ja, traumatiserte med krig, kan ikkje lære norsk.

Alle flyktinger bør få 1 år på seg på å lære språket og få jobbtilbud etter det (vaskejobb e.l.). Ingen mer skattepenger etter den tid. Då skal du se, de fleste kjem te å lære seg bedre norsk på det ene året, enn de gjør i løpet av 10 år.
Btw, vet du kva er grunnen te det? Så fremt de ikkje er "ferdig på skulen", så kan de skylde på "kan ikke norsk" og blir ikkje presset av nav til å ta seg jobb - forever on støtnad.

Det finst ytterst få som er i den situasjon som du beskriver. Men de fleste som har råa til å flykte Somalia hele veien til Noreg, er folk som hadde meget bra råa i hjemmelandet fra før av. De var aldri i nærheita av krig. De var aldri i nærheita av "ingen utdannelse og traimatisering": Flere av de er fra nabolanda også.

Lenke til kommentar
On 1/20/2020 at 8:07 AM, Drunkenvalley said:

G, eg trur du kanskje må ta turen innom eit NAV kontor. Dei siste par åra har kontakt mellom kontaktperson og klient blitt grovt redusert. Når eg i fjor var i systemet hadde eg ein anledning i veka til å prata med ho i eit par minutter som del av eit arrangement dei heldte. Elles var det typiskt vanskeleg å ha nokon direkte dialog med dem.

Når det er sagt går nok ein del penger til grundere, men dette er jo ikkje berre flyktninger - alle kan motta den tjenesten.

Gitt mi erfaring med NAV, og erfaring eg opplever at venner og bekjente har hatt, virke det grusomt usannsynleg at nokon som helst får "meir" tid der. Folk som påstår anna må jaggu meg finna ein veldig god grunn for at det skal funka logiskt.

Du får vel først et nyetableringskursopplegg, og sånn sett får litt bredere kontakt. Har aldri selv fått noe slikt, men hørte om en jeg kjenner som fikk noe sånn starte business for seg selv kurs. Han var etnisk norsk da. Jeg regner med at flyktninger står bedre forberedt foran en NAV-kundekonsulent når de ber om dette, enn en nordmann som allerede har all slags skolering, men hvor nordmannen kun er ute etter omskolering. For det må vel sees på som et sånt omskoleringstiltak tipper jeg.

Jeg har fått med meg at NAV har gått mer digitalt til verks i kontakten og at besøkstiden er blitt strammet inn. Hørt det siste der via en jeg kjenner også.

Det er jo ikke alt som kan ordnes digitalt, men da får de vel beskjed om å stille til et møte da vel, eller at klienten spør om det lar seg gjøre å få i stand et møte? Det samme kan de be om ved å møte opp i den lille tiden de har dørene åpne for klient-publikumet.

Går du i jobbklubb så får du jo også kontakt med dedikerte NAV-veiledere, og disse kjenner kanskje enda mer til hvem som kan hjelpe videre enn de som sitter i skranken å tar i mot alle typer klienter, selv om skrankefolket der bør vite ting eller vite hvordan de skal finne ut av alt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...