Gå til innhold

Kraftig hopp i bomavgiftene for elbiler i Oslo


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbileierne har vært gratispassasjerer altfor lenge, og bomavgiftene må økes for å holde oppe inntektene. Elbilfordelene skulle opprinnelig fjernes ved 50 000 solgte biler, og er slik sett på overtid.

Det er uansett mest effektivt og sosialt akseptabelt å styre bilsalget gjennom nybilavgiftene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Som jeg har sagt før, at folk bosetter seg i den byen er helt utrolig. 

At de bosetter seg der er vel innenfor rimelighetens grenser for de som liker å ha det tett med folk rundt seg. Men at de stemmer for et parti som har som generell handlingsplan å kvele byen ved å bla.a. bli kvitt bilene er nå en annen sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes det er viktig å opprettholde lave satser og andre avgifter på elbil dersom man skal nå mål om mindre utslipp. Det er flott at man kan velge biler som er mindre avgiftsbelagt, og opp til hver enkelt av oss.

Trolig skyldes hetsen av elbiler uvitenhet og misunnelse. Hvorfor kan man ikke heller si at fossilbiler skal betale like lite som elbiler? Det å skrike etter høyere avgifter og bomsatser virker jo relativt ulogisk for vanlige folk. Om målet er at alle skal betale likt så kan vel like godt avgiftene på vanlige biler gå ned til elbil-nivå. Dyrt nok uansett.

Det eneste virkemidlet man har for å få folk til å velge miljøvennlig er pris. 

Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 time siden):

EL-biler burde betalt like mykje som fossil-biler(parkering, bom, ferje osv). Så kan EL-bilane heller beholde mva-fritaket til 2025 og så ei normaliseringa av mva fram mot 2030.

"likestilling" er vel det mer korrekte ordet i stedet for "normalisering". For det kan neppe kalles "normalt" at nesten samtlige bompengeprosjekter i hele landet finansierer andre ting enn bilveier. Det er dessverre status quo at alle blir flådd for alt de har for å dekke diverse påfunn med tvilsom grad av lønnsomhet - slik som i Oslo der en storby er bygget i bredden og ikke i høyden, slik at særdeles få kollektivtrasportprosjekter kan lønne seg, og blir da per def holdt i all overskuelig tid avhengige av ekstern finansiering for om passasjerene betalte den faktisk ikke-subsidierte prisen hadde ingen av dem hatt råd å bruke kollektivtilbudet. "Logikken" er da at hvis du våger å ha bil så skal du betale for alle andres transport også siden å ha personlig transport som en har selv betalt for blir ansett som "luksus" i dette landet, dermed automatisk fritt vilt for å bli skattet deretter siden "å nei, grådige du", eller om en skulle sitere en litt for kjent person i dagens verden "how dare you".

Så nei, ordet "normalisering" betyr absolutt ingenting normalt i denne sammenhengen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Jeg synes det er viktig å opprettholde lave satser og andre avgifter på elbil dersom man skal nå mål om mindre utslipp. Det er flott at man kan velge biler som er mindre avgiftsbelagt, og opp til hver enkelt av oss.

 

Det blir ikke mindre utslipp, når folk velger elbil istedet for buss

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, Kajac said:

Som jeg har sagt før, at folk bosetter seg i den byen er helt utrolig. 

Ja, det er nesten som at et godt universitet (Norges beste i de fleste metrikker), et aktivt operahus, flere kulturmuligheter i form av museer, teater og konserter, godt kollektivtilbud, stadig økende sykkelsatsning, godt uteliv og generelt sett relevante arbeidsplasser for folk med høyere utdanning utenom serviceyrker gjør at folk har lyst til å bo i Oslo. Hvem skulle trodd.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Ja, det er nesten som at et godt universitet (Norges beste i de fleste metrikker), et aktivt operahus, flere kulturmuligheter i form av museer, teater og konserter, godt kollektivtilbud, stadig økende sykkelsatsning, godt uteliv og generelt sett relevante arbeidsplasser for folk med høyere utdanning utenom serviceyrker gjør at folk har lyst til å bo i Oslo. Hvem skulle trodd.

Det er den mest befolkningsfientlige byen i landet. Du kan ikke basere en by på kulturelitens kafé- og teaterbesøk. Og Oslo er stort sett bare for nettopp denne eliten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Det er den mest befolkningsfientlige byen i landet. Du kan ikke basere en by på kulturelitens kafé- og teaterbesøk. Og Oslo er stort sett bare for nettopp denne eliten.

Hva i Oslo er "befolkningsfiendtlig"? Jeg tror du vil finne mange som trives godt her uten å regne seg som en del av kultureliten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Kajac said:

Det er den mest befolkningsfientlige byen i landet. Du kan ikke basere en by på kulturelitens kafé- og teaterbesøk. Og Oslo er stort sett bare for nettopp denne eliten.

Hva er kultureliten? Er det folk som liker å se på ting utenom Netflix og 71 grader nord?

Oslo er faktisk en befolkningsvennlig by sammenliknet med andre europeiske byer i samme størrelse, og sammenliknet med andre norske byer har også Oslo fordeler. Det er klart at det finnes ting som gjør at Bergen er mer attraktivt for noen, og Tromsø mer attraktivt for andre, men Oslo er generelt sett en god by å bo i, med gode muligheter for arbeid og fritid.

Betyr det at Oslo ikke har problemer? Absolutt ikke. Boligprisene er for høye, og som følger er byen  delt i to når det gjelder øst og vest, og det er en klar uting. Det er også en uting at det fortsatt er billigere å kjøre elbil inn til Oslo enn å ta kollektivt! 

Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (6 timer siden):

bomavgiftene må økes for å holde oppe inntektene

Den delen av bompengene som er lik hele døgnet var ment som en miljøavgift for å få folk til å kjøre mer miljøvennlig. Et incentiv til å bytte til mer miljøvennlige transportmidler, deriblant både kollektivt og elbiler. Det strider fullstendig mot hensikten å begynne å straffe folk som har fulgt oppfordringen og nå kjører miljøvennlig elbil, bare for å opprettholde inntekter. Bompenger bør beholdes for eksosbiler og burde aldri blitt innført for elbiler. Inntektstapet bør dekkes over samferdselsbudsjettet/skatten.

Økte bompenger i forbindelse med rushtid har en annen hensikt, øke trafikkflyten, men trafikkflyten er i følge trafokkforskerne selvregulerende. Mindre kø fører i følge dem til at flere velger bil, noe som må bety at også det motsatte skjer: mer kø må føre til at færre velger bil. Sånn sett ser det ut som rushtids-heving av bompenger kun er en fiskalavgift med en tilsynelatende god logikk/forklaring som folk flest kjøper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, nessuno said:

"likestilling" er vel det mer korrekte ordet i stedet for "normalisering". For det kan neppe kalles "normalt" at nesten samtlige bompengeprosjekter i hele landet finansierer andre ting enn bilveier. Det er dessverre status quo at alle blir flådd for alt de har for å dekke diverse påfunn med tvilsom grad av lønnsomhet - slik som i Oslo der en storby er bygget i bredden og ikke i høyden, slik at særdeles få kollektivtrasportprosjekter kan lønne seg, og blir da per def holdt i all overskuelig tid avhengige av ekstern finansiering for om passasjerene betalte den faktisk ikke-subsidierte prisen hadde ingen av dem hatt råd å bruke kollektivtilbudet. "Logikken" er da at hvis du våger å ha bil så skal du betale for alle andres transport også siden å ha personlig transport som en har selv betalt for blir ansett som "luksus" i dette landet, dermed automatisk fritt vilt for å bli skattet deretter siden "å nei, grådige du", eller om en skulle sitere en litt for kjent person i dagens verden "how dare you".

Så nei, ordet "normalisering" betyr absolutt ingenting normalt i denne sammenhengen.

Korleis greier du å blande bompenger inn i at eg nevner normalisering av mva fram mot 2030, dvs at EL-biler misser sitt mva-fritak?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Dubious said:

Det blir ikke mindre utslipp, når folk velger elbil istedet for buss

Birger, 12 år, kan få denne meldingen fra alenepappen sin:

"Sorry, Biger. Pappa må ta bussen, så jeg rekker ikke hjem til å lage middag før fotballkampen din. Du kan lage en pizza fra frysen, og du må ta bussen klokken 17, så du rekker kampen kl 18. Kanskje Pappa rekker 2.omgang."   

Eller denne: 

"Pappa er hjemme 16:30, så spiser vi og gjør litt lekser. Kjører deg til kamp 17:30 "

 

Buss er ikke ett alternativ for alle, og jeg blir ganske provosert når kollektivt legges fram som en løsning... akkurat som at jeg blir provosert av at Herrmann (52) med direktørstilling, kone og au-pair klager på bompengeprisene og kjøper Model X i "protest" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...