Gå til innhold

Japansk gigant utvikler elektriske gravemaskiner i Norge. Første versjon kan grave 1 time på batteri


Joachim Seehusen

Anbefalte innlegg

Ser ikke helt hva som er utfordringen med å øke driftstiden. 1 time driftstid med 42 kWh batteri tilsier at man trenger omkring 400 kWh for 10 timer. Det tilsvarer altså 5 stk Tesla Model 3 batterier på ca 2 tonn. Men det kan vel hende at en gravemaskin som bygges om fra fossil drift ikke passer seg for å få plassert så mye batterier.

 

Det ser man også på fossilbiler som bygges om til elektrisk - ofte må man ofre deler av bagasjerommet, og en gravemaskin har jo ikke noe bagasjerom å ofre.

 

Løsningen blir å bygge en dedikert plattform for elektrisk drift.

Du glemmer en vesentlig ting: dette skal lades med alt annet enn en hurtiglader.

 

Men det er vel heller ikke slik at en gravemaskinfører graver non stop 7,5 timer heller. Det har i hvert fall jeg til gode å se. Så kanskje det ville holdt med halvparten av den batteripakken du foreslår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du glemmer en vesentlig ting: dette skal lades med alt annet enn en hurtiglader.

 

Men det er vel heller ikke slik at en gravemaskinfører graver non stop 7,5 timer heller. Det har i hvert fall jeg til gode å se. Så kanskje det ville holdt med halvparten av den batteripakken du foreslår.

De tingene som gjerne graver i 7-8 timer i strekk, er gjerne mindre gravemaskiner som mini-gravere og slikt, som blir leid ut time for time. 

 

Minigravere burde man jo fint få til hel-elektrisk dog, syns jeg. 

Lenke til kommentar

Du glemmer en vesentlig ting: dette skal lades med alt annet enn en hurtiglader.

 

Men det er vel heller ikke slik at en gravemaskinfører graver non stop 7,5 timer heller. Det har i hvert fall jeg til gode å se. Så kanskje det ville holdt med halvparten av den batteripakken du foreslår.

Når denne gravemaskinen bruker ca 40 kWh per time, så trenger den en strømforsyning på ca 40 kW ved bruk.

 

Det er litt likegyldig om man bruker 40 kW i ti timer på en arbeidsdag på å drive en kablet gravemaskin, eller om den samme gravemaskinen har 400 kWh batteri som lades med 40 kW i ti timer over natten. Forskjellen er at nettet har lavere belastning på natten, og at strømmen også er billigere på natten.

 

Så klart, batterier koster penger. Man snakker fort om noe sånt som 800.000 kroner i batterier om man skal ha 400 kWh. Det slipper man om man benytter kablet gravemaskin. Men så er det så klart mye enklere logistikk om man slipper kabelen. Og 180 meter kabling er ikke gratis heller, og man må nok forvente en del slitasje, spesielt på de siste 30 meterne.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig smart. At ikke strømtilførsel er lett tilgjengelig tidlig i prosjektet er jo slik det er nå, med dieselmaskiner. Når disse gravemaskinene blir vanlige vil jo bare strømtilførsel bli en forutsetning for å komme i gang med prosjektet. Slutt på dieseltyveri blir det og, men kobberkabler er jo dessverre også ganske populært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du glemmer en vesentlig ting: dette skal lades med alt annet enn en hurtiglader.

Skal man bygge garasje så holder det med 16A 1-fase, men da trenger man ikke en slik gravemaskin.

 

Skal man bygge et større bygg så trenger man slike gravemaskiner og da er det vanlig med 3-fase 400V 63A byggestrøm. Det er sånt man rigger til samtidig med byggebraker etc som er en forutsetning også for grunnarbeider. Man kan ikke ha ørten grunnarbeidere som står og pisser på rekke på nabotomta, ingen pauserom etc. Derfor rigges det til med strøm helt fra starten av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man bygge garasje så holder det med 16A 1-fase, men da trenger man ikke en slik gravemaskin.

 

Skal man bygge et større bygg så trenger man slike gravemaskiner og da er det vanlig med 3-fase 400V 63A byggestrøm. Det er sånt man rigger til samtidig med byggebraker etc som er en forutsetning også for grunnarbeider. Man kan ikke ha ørten grunnarbeidere som står og pisser på rekke på nabotomta, ingen pauserom etc. Derfor rigges det til med strøm helt fra starten av.

Det er og gjerne en forutsetning at byggstrøm er på plass så grunnarbeider får utført arbeidet sitt.

Lenke til kommentar

 

Kanskje de kunne vurdert andre maskiner som f.eks en mobilkran. Den stor i ro ved bruk, og motoren går mye på tomgang.

Om ikke ren elektrisk, så burde det la seg gjøre at mobilkranene kobler seg på byggstrøm når de har rigget opp.

Ja noen ganger skal de jo stå lenge, for eks. ved

oppføring av bygg mest bestående av betongelementer.

Lenke til kommentar

Bygg- og anleggsbransjen har da aldri brydd seg om miljøet. En ting er å trosse fysikkens lover og faktisk forsøke å få til en maskin som varer i et par timer, men det er jo ingen marked for det.

 

De må jo også ha en lader on-site som er koblet til strømnettet, men det meste av strøm på byggeplasser kommer fra aggregat. Nettopp på grunn av vanskelig tilgang til strømnettet. Så om man bygger vei så må man flytte på ladeinfrastrukturen, som må være koblet til strømnett på flere punkter som ikke alltid finnes, langs flere mil.

 

Passer ikke der det må kjøres (beltes) mye og langt. Da må maskina gå i "løpestreng" og da blir kabelen lang. Men kanskje mulig.

Lenke til kommentar

Mange gravemasjonsjåfører jobber i tolvtimerskift og om man vil ferdiggjøre et byggeprosjekt så er det ofte nødvendig med flere skiftarbeidere og en gravemaskin som kan gå i ett hele døgnet med begrenset nedetid. Dette er svært enkelt med en diselemaskin, men jeg ser ikke for meg hvordan en batteridrevet eller strømdrevet maskin skal kunne greie dette, ihvertfall ikke med eksempelet i denne artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du glemmer en vesentlig ting: dette skal lades med alt annet enn en hurtiglader.

 

Men det er vel heller ikke slik at en gravemaskinfører graver non stop 7,5 timer heller. Det har i hvert fall jeg til gode å se. Så kanskje det ville holdt med halvparten av den batteripakken du foreslår.

De tingene som gjerne graver i 7-8 timer i strekk, er gjerne mindre gravemaskiner som mini-gravere og slikt, som blir leid ut time for time. 

 

Minigravere burde man jo fint få til hel-elektrisk dog, syns jeg. 

Det trengs noe smart med den kabelen.

Hva med to kabelmaster, en på maskina og en på\ved strømforsyning med smarte tromler?

Så høye at maskina kan snu uten å herpe sin egen kabel? Og roterende kontakt\svivel i toppen på maskinas kabelmast.

Løsningen på bildet krever at maskinfører husker hvor han har kabelen så han ikke svinger feil veg, og ikke blir hektet fast, den er jo så lav.

Lenke til kommentar

Dette var svakt. Pon leverer maskin som klarer 5gangen på batteri https://www.pon-cat.com/no/nyheter/z-line

 

Interessant, men litt irriterende den musikken de har lagt på videoen. Man lurer jo på hvordan maskinen høres ut, og ikke minst om den er støysvak. Det er jo en av de fundamentale forventningene til et kjøretøy som er elektrifisert, at støynivået skal være bedre enn på originalen.

 

At de ikke viser dette i videoen (annet enn en kort og litt ullen lydluke rundt 1:14), det sier meg at de ikke er spesielt ivrige på å vise frem akkurat denne delen av det. Som igjen trolig betyr at den ikke er spesielt støysvak. Uansett irriterende med musikken. Totalt unødvendig i denne konteksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant, men litt irriterende den musikken de har lagt på videoen. Man lurer jo på hvordan maskinen høres ut, og ikke minst om den er støysvak. Det er jo en av de fundamentale forventningene til et kjøretøy som er elektrifisert, at støynivået skal være bedre enn på originalen.

 

Hydraulikken kan være meget støyende når vesken forflytter seg i slanger og rør, du hører faktisk dette bedre en selve motorlyden i nyere gravemaskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg arbeider innen bygg og anlegg og er tidvis gravemaskinfører. Kommentarene i denne tråden tyder på at de som uttaler seg her  verken har erfaring eller kunnskap om bygg og anlegg eller om gravemaskiner.

 

Dette er noe som vil være enten ekstremt upraktisk eller by på en rekke ekstrakostnader. I noen tilfeller vil en slik maskin kunne være nyttig, men det er litt vanskelig å kunne forsvare innkjøp når de fleste jobber ikke er egnet for en slik type maskin.

 

Når det gjelder miljøkrav til bygg og anleggsbransjen så har det lite å si hva de som utfører jobben måtte mene, anbud blir ikke bare vunnet på lavest mulig pris, men en rekke faktorer. Oftere og oftere blir miljøhensyn avgjørende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg arbeider innen bygg og anlegg og er tidvis gravemaskinfører. Kommentarene i denne tråden tyder på at de som uttaler seg her  verken har erfaring eller kunnskap om bygg og anlegg eller om gravemaskiner.

 

Dette er noe som vil være enten ekstremt upraktisk eller by på en rekke ekstrakostnader. I noen tilfeller vil en slik maskin kunne være nyttig, men det er litt vanskelig å kunne forsvare innkjøp når de fleste jobber ikke er egnet for en slik type maskin.

 

Når det gjelder miljøkrav til bygg og anleggsbransjen så har det lite å si hva de som utfører jobben måtte mene, anbud blir ikke bare vunnet på lavest mulig pris, men en rekke faktorer. Oftere og oftere blir miljøhensyn avgjørende.

 

 

Men så er det kanskje forskjellige krav på anbud på smøla og innenfor ring 1 eller i tjukkeste trondheim? En slik el-graver vil nok ikke være for alle idag, men hvem vet om 10-20 år? Og det er helt sikkert ikke drømmen til produsenten at flest mulig slike gravere skal selges i full fart. Men el-graveren vil nok passe for noen selskaper, enten de nå ønsker gevinstene fra el-graver feks støy/utslipp eller de trenger miljøproflen en slik graver kan bidra til. 

Lenke til kommentar

Men så er det kanskje forskjellige krav på anbud på smøla og innenfor ring 1 eller i tjukkeste trondheim? En slik el-graver vil nok ikke være for alle idag, men hvem vet om 10-20 år? Og det er helt sikkert ikke drømmen til produsenten at flest mulig slike gravere skal selges i full fart. Men el-graveren vil nok passe for noen selskaper, enten de nå ønsker gevinstene fra el-graver feks støy/utslipp eller de trenger miljøproflen en slik graver kan bidra til. 

Nå har jeg aldri arbeidet verken på Smøla, innenfor ring 1 eller i tjukkeste Trondheim, men jeg tipper du har rett.

 

Jeg vil tro en slik graver vil passe for flere og flere fremover, men det er mest på grunn av krav fra kunden og ikke fordi det er lønnsomt for bedriften om de kunne velge fritt.

 

I bedriften jeg arbeider i har vi mye elektrisk utstyr, mye av dette blir liggende ubrukt på lageret, men er nødvendig å ha i forbindelse med anbud.

 

Vi har imidlertid elektrisk truck, elektrisk hjullaster og et par elektriske beltetrillebårer som blir brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...