Gå til innhold

Japansk gigant utvikler elektriske gravemaskiner i Norge. Første versjon kan grave 1 time på batteri


Joachim Seehusen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bygg- og anleggsbransjen har da aldri brydd seg om miljøet. En ting er å trosse fysikkens lover og faktisk forsøke å få til en maskin som varer i et par timer, men det er jo ingen marked for det.

 

De må jo også ha en lader on-site som er koblet til strømnettet, men det meste av strøm på byggeplasser kommer fra aggregat. Nettopp på grunn av vanskelig tilgang til strømnettet. Så om man bygger vei så må man flytte på ladeinfrastrukturen, som må være koblet til strømnett på flere punkter som ikke alltid finnes, langs flere mil.

Endret av Edgelord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er vitsen med dette, elektrisk gravemaskin. Vanvittig sløseri med våre penger, sløsri til ingen (null) nyutte

 

Hvis du noen gang har prøvd å bo eller gjøre mentalt krevende arbeid nært området en gravemaskin jobber over en lengre periode, så hadde du nok virkelig sett nytten av den støyreduksjonen dette kan gi. Hva CO2 utslipp angår, så er vel ikke akkurat anleggsmaskiner på byggeplasser den største synderen, så det kan sånn sett se ut til å være en unødvendig investering nå. Men se noen få år fremover.

Det er buldringen av stein, og den forbanna tutingen på lastebilene som er plagsom. Motorduren legger man ikke merke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står jo i artikkelen at hydrogen ganske enkelt ikke er klart nok til faktisk bruk.

NEL jobber med en 40 fots container, som ville gjort det enkelt å lage hydrogenet lokalt ved arbeidsplassen. 

 

Dette som et direkte resultat fra dette prosjektet, på ett eller annet tidspunkt. 

https://nelhydrogen.com/product/m-series-containerized/

 

Dog, det krever vell litt papirarbeid før slikt faller helt på plass. Samt mengden hydrogen er jo litt i "overkill" der, så det hadde vell holdt med en 20 fots container, og kanskje integrert elektrolysør og fylleutstyr på samme sted. 

 

Dette virker mer som et "mellomstadie" til hydrogen er lettere tilgjengelig, og det høres ekstremt tungvindt ut med å drasse rundt på en container, som skal være linken til strøm for maskinen. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva som er utfordringen med å øke driftstiden. 1 time driftstid med 42 kWh batteri tilsier at man trenger omkring 400 kWh for 10 timer. Det tilsvarer altså 5 stk Tesla Model 3 batterier på ca 2 tonn. Men det kan vel hende at en gravemaskin som bygges om fra fossil drift ikke passer seg for å få plassert så mye batterier.

 

Det ser man også på fossilbiler som bygges om til elektrisk - ofte må man ofre deler av bagasjerommet, og en gravemaskin har jo ikke noe bagasjerom å ofre.

 

Løsningen blir å bygge en dedikert plattform for elektrisk drift.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Står jo i artikkelen at hydrogen ganske enkelt ikke er klart nok til faktisk bruk.

NEL jobber med en 40 fots container, som ville gjort det enkelt å lage hydrogenet lokalt ved arbeidsplassen. 

 

Dette som et direkte resultat fra dette prosjektet, på ett eller annet tidspunkt. 

https://nelhydrogen.com/product/m-series-containerized/

 

Siden man trenger ca 3 ganger mer energi for å bruke hydrogen fra elektrolyse som drivstoff isteden for strøm direkte, tror jeg ikke det er en god ide. Da er det nok bedre som de har gjort, å putte batteri i maskina og koble den til strøm direkte.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden man trenger ca 3 ganger mer energi for å bruke hydrogen fra elektrolyse som drivstoff isteden for strøm direkte, tror jeg ikke det er en god ide. Da er det nok bedre som de har gjort, å putte batteri i maskina og koble den til strøm direkte.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Tja, vet ikke hva som blir dyrest. Å flytte på ledninger, og containeren for dette konstant på arbeidsplassen for å kunne ha frihet for gravemaskinen, og timene dette krever over et år, eller produsere og fylle hydrogen. 

 

Så vidt jeg fikk med meg, så er det kun 2 tromler på den containeren det er snakk om i artikkelen, så hva skjer når du har flere gravemaskiner, eller utstyr som skal bli utslipps-fritt på anleggsområdet? Flere containere med 150 meter ledninger for å forsyne strøm til utstyret? Samt alt av utstyr og ting som er i veien mellom containeren og utstyret må konstant ryddes. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1 time drift, blir bra det. Da kan man jobbe i 1 time og ha 6.5 time lunsj :)

 

Ja lang lunch eller bare koble til kabelen til strømforsyningen som gravemaskinen tross alt er designet for å være koblet til under bruk :D

 

Om du ser på bildet så er strømforskyningen i containeren. Med lade/driftskabel til gravemaskinen. Ingen vits å stable tonnevis av batterier på gravemaskinen når en portabel containerstrømforskyning bare settes på byggeplassen og kobles til strømnettet. 

 

Maskin%20og%20container.300x169.jpg

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...