Gå til innhold

Bytons sjefsnerd: – Bilen vår er en smarttelefon på hjul


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg så den første presentasjonen deres, så var det bare en ting som jeg stod igjen med:

 

1984...

 

Med tanke på at vår hver minste bevegelse, kommunikasjon, mening, ytring, vaner og preferanser allerede blir overvåket og manipulert, så har vi vel allerede passert 1984. Vi må vel begynne å nærme oss 1994?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Ett par innelgg er fjernet pga OT. Det er greit å diskutere problemer med personvern oppimot bilen samt dra paralleller, bare ikke la det gå for langt slik det blir fullstendi OT.  

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Om ikke annet så er det jo godt å vite hva man ikke skal kjøpe.. :)

Einig, dette er alt for slapt.

 

Skal dette være “PS7 - mobility-station” må skjermen være 2,5 ganger så høg. Halvgodt utstyr er det ingen som liker, ingen “gamer” på mobilen for å si det slik.

 

Skinne i taket for å kunne spille fremme eller bak, og vendbare baksetestoler er et minimum. Er jo ikke noe prishinder, en gamer tar 5 M^2 golvareal => 350 000,- det, så fett skjermkort, litt subb og diverse kommer på toppen, og man har rundet 500 000,- før buksene med hull i er kjøpt. UPS´n er jo dær allereie, og gir 30 timer spilletid i vente på at strømmen kommer tilbake, eller kjøre til annen kommune.

 

Marked: Langt over 100 000 enheter i året.

Noe som R&R bør tenke på før dei blir feid av banen av en rullende kontormodul.

 

Men joda, å putte en skjærm til 500,- spenn inn i en bil til € 45 000,- for å få solgt den må da være helt OK bedriftsøkonomisk.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke greia med skjermer i bil. I el biler er det greit med en TV som man kan slå på under lading. Men hvorfor man skal ha et TV foran seg under kjøring er vanskelig å skjønne. Årsaken til at autonom kjøring er så vanskelig å få til er at den konkurrerer med et menneske. Et mennesk har hørsel, syn, akselerometer, luktesans som er koblet til et lynraskt nervesystem som koordinerer reaksjonene.

 

Poenget er om du forstyrrer oppmerksomheten med mobiltelefoner og informasjons skjermer som gir en masse unyttig informasjon reduserer man menneskets evne til å gjøre det det skal.

 

Bilkjøring er uhyre farlig og millisekunder uoppmerksomhet kan gi katastrofale konsekvenser.

Dette ser man nok alle rede i forsikrings statestikken. Selv om bilene har utallige sikkerhets systemer så krasjer de som aldri før. Jeg er helt sikker på at dette har en logisk forklaring og at slike skjermer vil bli forbrutt eller frakoblet mens bilen ruller.

 

Stemmestyrt navigasjon burde holde. Alslags informasjon om effektuttak , batterilading og utladning kameraer som viser hva som skjer over og under foran og bak er unødvendige. Ryggesensorer som piper holder lenge.

 

Generelt er lyd et bedre middel enn visuel distraksjon. Se på flyindustrien. Gear up, stalling, lav høyde osv har alltid lydvarslig.

Brytere har de også sist jeg tittet inn i en cocbit.

Lenke til kommentar

Med så stor skjerm er det fare for at bilfører ser mer på den enn ut av vinduet..

 

Allverdens sensorer til tross, bilfører må følge med på trafikken.

 

Er skjermen mindre risikabel enn en hånd-holdt mobiltelefon?

 

Hilsen

 

Kjell Danielsen

Tror du Kjell Danielsen (og andre) virkelig at du har FULL funksjonalitet i skjermen når bilen kjører? Bør du ikke sette deg litt inn i fakta før du hamrer løs på tastaturet? Så unngår du blottlegge din kunnskapsløshet så til de grader...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...