Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Fant fort ut at kontorprosjektet gikk litt over styr og flyttet anlegget på stua etter sub kjøpet, det gjorde mildt sagt MYE for lyden.
Brukte å kjøre høyttalerne på maks volum på fredagskveldene og det spilte helt ok og følte subben ikke gjorde SÅ mye etter en kveld med litt spilling.
Flytta det på stua i dag og måtte justere ned gain på subben fra 40ish% til 15-20ish% og turte egentlig ikke skru opp volumet over halvt for det dundra så mye.
Takk til Gouldfan når det kom til anbefaling av sub. Fikk jo aldri hørt på Argon subben, men kan ikke i min villeste fantasi tro at den overgår den som står i stuehjørnet nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå føler jeg meg dum her, litt teit å ta dette her, og skal uansett spørre Xtz imorgen.

Denne fyren, Paul mener man SKAL koble effekt forsterker rett i Sub for å få lik lyd som Ampen i effekten.

Hifiklubben som jeg snakket med mente jeg skulle ta to y splitter fra forforsterker....

Det måtte være to for om jeg kun tok fra en kanal så ville DB blitt var det 2DB mindre og ute av stereo-balanse på høyre og venstre...

Jeg liker Paul og hans råd men dette er gresk for meg, min 10.17 har ikke høytaler terminaler bare 2 RCA input og Xlr til subens "effekt".

Min gamle Xtz 12.16 hadde derimot høytaler terminaler...

Jeg skjønner ikke hvordan man tar høytaler kabler fra effekt og deler de og kobler inn på subeffektens RCA...

Om det er sånn så må jeg jo bare dele y spiltt ut fra preamp/DAC og sende til Sub....

 

Jeg har jo sub koblet til Yamaha Avr som jeg bruker som pre og hjemmekino.

Men hadde vært kult å koble opp iFi og kjørt den som pre, for å se om den spiller bedre enn Yamaha.... På Stereo med Subwoofer. It might just do that.

Rett og slett fordi en Avr er laget for å lyde best på film, med sus, Swish og Bang og pang... Musikk er en annen ting.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Om sub ikke har en htt input så kan du ikke koble slik.

Høynivå input (htt input) på en sub var mest brukt for å gjøre det mulig å ha subben konfigurert forskjellig på musikk og surround. Måten det ble gjort på var å koble front htt og sub til forsterkerens L og R og justere subben med volum, gain, delefrekvens og phase slik at det lød riktig med musikk. Deretter å koblet en subben til LFE utgang på sorround og tilpasset volum og eventuelt DSP der for film. Som oftest så er sub justert vesentlig høyere (og eller "slappere") på film / serier.

I disse dager er dette mulig å gjøre med forskjellige presets enten i sub eller i surround amp, så sub produsentene har som oftest kuttet ut høynivi input på sine subber. Spesielt på rimeligere modeller.

Når det gjelder video`en så antar jeg at han snakker om high end, ikke entry level stuff. Jeg vil også si at han fremstiller det litt for vagt, da han snakker om at du ved å koble power ampen din til subben så vil du få mer av den samme lydkarakteristikken som frontene har. Vel det er ikke hele historien, for du vil også involvere ett high-level to low level trinn i signalkjeden. Etter min mening makes no sense. Men det som derimot makes sense er som jeg har nevnt ovenfor at du kan fintune subben til å spille sømløst med frontene via high-level inputs for deretter å koble til LFE fra sorround pre ampen som igjen kan justeres på toppen av det for å gi litt mer ektra ohmph i surround.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (10 timer siden):

Om sub ikke har en htt input så kan du ikke koble slik.

Høynivå input (htt input) på en sub var mest brukt for å gjøre det mulig å ha subben konfigurert forskjellig på musikk og surround. Måten det ble gjort på var å koble front htt og sub til forsterkerens L og R og justere subben med volum, gain, delefrekvens og phase slik at det lød riktig med musikk. Deretter å koblet en subben til LFE utgang på sorround og tilpasset volum og eventuelt DSP der for film. Som oftest så er sub justert vesentlig høyere (og eller "slappere") på film / serier.

I disse dager er dette mulig å gjøre med forskjellige presets enten i sub eller i surround amp, så sub produsentene har som oftest kuttet ut høynivi input på sine subber. Spesielt på rimeligere modeller.

Når det gjelder video`en så antar jeg at han snakker om high end, ikke entry level stuff. Jeg vil også si at han fremstiller det litt for vagt, da han snakker om at du ved å koble power ampen din til subben så vil du få mer av den samme lydkarakteristikken som frontene har. Vel det er ikke hele historien, for du vil også involvere ett high-level to low level trinn i signalkjeden. Etter min mening makes no sense. Men det som derimot makes sense er som jeg har nevnt ovenfor at du kan fintune subben til å spille sømløst med frontene via high-level inputs for deretter å koble til LFE fra sorround pre ampen som igjen kan justeres på toppen av det for å gi litt mer ektra ohmph i surround.

Takk da klarner det litt.

Jeg kan bare ta to rca y splitter ut fra Pre da og koble til sub?

Lenke til kommentar
oldboy skrev (På 23.11.2021 den 0.35):

Du får gi oss en tilbakemelding når du har hørt litt på dem!

Selv er jeg sugen på Kef lsx som høytalere til en tv jeg mangler skikkelig lyd på.

Var litt småskuffet i begynnelsen, men har jo tross alt nesten akkurat mottatt de så kan jo ikke uttale meg så mye enda. Men en ting kan jeg si og det er at nye kabler gjorde seg. Med de gamle "druknet" diskanten. Nå får en bare nyte mer musikk fremover og se hvordan det blir til slutt. 

IMG_3554.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (26 minutter siden):

Er på utkikk etter noen stativhøyttalere jeg kan ha i 10+ år. Liker musikk som er ganske komplisert der det er viktig å kunne separere instrumenter. Ser etter en mer nøytral lydsignatur fremfor mye bass. Noen forslag? Budsjett under 20k. 

Jeg tror jeg personlig ville valgt enten Xtz eller Dali mtp dette, men smak er relativt til hvem du er og musikksmak....

For min del blir det enten Klipsch eller Triangle Borea om jeg engang får et ekstra lite gutterom med stereo... Men det blir stativ høyttalere.

Jeg venter på to Y-splitter fra Hifiklubben.se...

Skal prøve å bruke iFI som pre til Xtz effekt.. men vil ha med Subwoofer...

 

Lenke til kommentar

Har selv superdetaljerte "linjal-linerære" nærfelt studiomonitorer og jeg ble svært overrasket over at Proson hadde mainstream høyttalere som lignet veldig i lydklangen. Dette var sant nok gulvhøyttalere, men om de er representativt for hva de ellers lager så får du temmelig mye lyd for pengene med dem. De jeg hørte på for en del år siden var godt under 20K prismessig. De hadde såpass mye bass også at du ikke måtte kline dem inn i hjørner sånn som jeg opplever med Dali som jeg har prøvd. Smak og behag, men det er generelt bedre å ha litt for mye bass som man regulerer ned med EQ enn å ha for lite som man må prøve å regulere opp.

Generelt holder jeg en knapp på B&W, men de krever sin forsterker da de er litt seige å drive. Det er også et ganske fint møbel.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

BW er vanvittig flotte å se på, men det koster å være kar....

I så måte synes jeg Triangle er pene og rimeligere, men de er muligens litt frampå i diskanten... pleier å være iaf, men er bare å velge en nøytral til varm amp.

Jeg skal til å koble iFi til Laptop og anlegget, så får vi se hvor mye musikk jeg kan spille før kona kommer hjem fra julemiddag.

Dette blir med ifi som Dac, venter som sagt på Y splittere så jeg kan teste den som pre.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg personlig ville valgt enten Xtz eller Dali mtp dette, men smak er relativt til hvem du er og musikksmak....

For min del blir det enten Klipsch eller Triangle Borea om jeg engang får et ekstra lite gutterom med stereo... Men det blir stativ høyttalere.

Jeg venter på to Y-splitter fra Hifiklubben.se...

Skal prøve å bruke iFI som pre til Xtz effekt.. men vil ha med Subwoofer...

 

Takk for svar. Noen modeller innenfor disse du anbefaler? Har i dag noen Klipsch aktive høyttalere, absolutt gode men kan oppleve at de blir litt harde i de øverste tonene. Hører mye på prog metal. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Noen modeller innenfor disse du anbefaler? Har i dag noen Klipsch aktive høyttalere, absolutt gode men kan oppleve at de blir litt harde i de øverste tonene. Hører mye på prog metal. 

Jeg pleier alltid å anbefale Jbl eller Klipsch til metall.

Det må være amerikansk typ til metall. (Bare en subjektiv mening.) Dynamisk og rockevennlig.

Det du trenger er en varm DAC eller forsterker.

Min iFI Zen Dac er meget varm, aberet er at den bare har USB in.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 12/4/2021 at 5:43 PM, PgUp said:

Er på utkikk etter noen stativhøyttalere jeg kan ha i 10+ år. Liker musikk som er ganske komplisert der det er viktig å kunne separere instrumenter. Ser etter en mer nøytral lydsignatur fremfor mye bass. Noen forslag? Budsjett under 20k. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=239236919

Jeg har ingen erfaring med disse høytalerne men mitt inntrykk av andre Sonus Faber høytallere tror jeg du vil like disse. Pluss det er skikkelig italiensk håndverk du får!

Lenke til kommentar

Hva bruker dere til musikkavspilling til et anlegg som ikke står med en TV? Jeg lurer på å oppgradere lydanlegget i stua i løpet av våren til typ bokhyllehøyttalere. Kanskje noen smarte noen, men hvertfall aktive, og på sistnevnte er jeg usikker på hva jeg skal bruke til å spille av. Vi er hovedsakelig Apple Music-brukere i huset. Ease-of-use er viktig for oss, og det må være en liten dings som er lett å gjemme vekk i en skjenk.

Lenke til kommentar
13 hours ago, oldboy said:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=239236919

Jeg har ingen erfaring med disse høytalerne men mitt inntrykk av andre Sonus Faber høytallere tror jeg du vil like disse. Pluss det er skikkelig italiensk håndverk du får!

Hørte på Olympica IV for noen år siden, og hvis disse er i nærheten får du uhørt mye detaljer i et balansert lydbilde.

Ellers kom jeg på at jeg testet Dynaudio stativhøyttalere som var veldig detaljerte på volumrangen. Selskapet produserer proffe studiomonitorer også, og det hørtes på lyden ala BM6.

Begge høyttalerene var forresten på Soundgarden.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/4/2021 at 6:43 PM, PgUp said:

Er på utkikk etter noen stativhøyttalere jeg kan ha i 10+ år. Liker musikk som er ganske komplisert der det er viktig å kunne separere instrumenter. Ser etter en mer nøytral lydsignatur fremfor mye bass. Noen forslag? Budsjett under 20k. 

Om du vil kikke litt utenfor de vanlige boksene, bør du høre disse (for nettopp den bruken du beskriver): https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/proac-response-d1-ebony-m-atacama-stativer.234337/

Brukt kommer de greit innenfor budsjett.

Lenke til kommentar
On 12/4/2021 at 6:43 PM, PgUp said:

Er på utkikk etter noen stativhøyttalere jeg kan ha i 10+ år. Liker musikk som er ganske komplisert der det er viktig å kunne separere instrumenter. Ser etter en mer nøytral lydsignatur fremfor mye bass. Noen forslag? Budsjett under 20k. 

Her er noen forslag til htt.

System Audio Legend 5 (hvite på tilbud atm til 10K hos soundgarden. Så disse er godt innenfor budsjettet).

Kef R3 (godt innenfor budsjettet)

BW 705 S2 (er nå en rabattkode hos HFK som gjør at de koster 20,5K)

PMC twenty5.21i (ett godt hakk over budsjettet men disse har ett veldig godt rykte (de dukker sjelden opp brukt). Kan også spille vesenlig høyere og dypere enn størrelsen skulle tilsi. <-Dette er htt jeg hadde valgt atm.

AP Step 40 (brukt) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=236089735

 

Som enkelte var inne på er det nok en god ide å lytte på forskjellige htt om det er noe du skal ha over tid. Det er klart at om en kjøper noe brukt så er det sannsynlig at der ikke vil være noe særlig tap i verdi.

Jeg hadde og kvittet meg med AP Brilon II (Monitor) da jeg også hører endel på prog rock og følte at jeg trengte mer fysisk lyd og endte opp med AP Virgo V (Gulvstående) som har fysikken i bøtter og spann uten sub.

Felles for alle stativhtt er at de krever sin amp. Men i den tiden vi lever nå er Classe D amper standarden, og de bryr seg ikke om last. En amp til å drive htt ville kostet flesk i gamle dager med klasse A / AB. Nå i disse dager kan du sikkert klare deg med en XTZ 300 ell.

Ett alternativ til monitorer som jeg også hadde vurdert nå (noen år etter å ha valgt en stor gulvstående) er to senter htt. Det gor deg ofte en gulvstående htt i en mindre kasse som flere og flere produsenter har begynt å legge opp til ved å levere senterkanaler med vendbar front slik at de skal kunne stå på høykant såvel som ligge flatt under tv. Fordelen meg dette er først og fremst at htt kan være smalere med samme areal for bass/mellomtone-element noe som betyr smalere baffel og mer 3 dimensjonal lyd for de som er opptatt av det. Jeg er i den kategorien, og vil si at om jeg kan plassere htt i lydbildet, så har systemet feilet totalt for min del. Jeg skal høre instrumentene i lydbildet, ikke en vegg av lyd fra to bokser.

En venn av meg endte opp med 2 System Audio Saxo 10 koblet til en Bluesound PowerNode (N330) og jeg er overrasket over hvor bra det lyder (htt lyder bedre på komplisert musikk enn prisen skulle tilsi). Og de er langt mer fysiske enn størrelsen skulle tilsi, antar at det kommer av at der er flere elementer, selv om de er små (2x10cm i hver htt).

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Hørte på Olympica IV for noen år siden, og hvis disse er i nærheten får du uhørt mye detaljer i et balansert lydbilde.

Ellers kom jeg på at jeg testet Dynaudio stativhøyttalere som var veldig detaljerte på volumrangen. Selskapet produserer proffe studiomonitorer også, og det hørtes på lyden ala BM6.

Begge høyttalerene var forresten på Soundgarden.

Soundgarden har vel mistet/sagt fra seg/gitt opp/blitt sparket fra agenturet på Dynaudio i Norge virker det som. Samme med Hegel. Så det er ikke like enkelt å skaffe seg Dynaudio om dagen. Litt synd. 

Lenke til kommentar

Soundgarden og Spaceworld gikk vel på en skikkelig smell økonomisk før Covid.

Noe som fikk solide konsekvenser for hi-fi markedet i Norge.. Surround.no og flere ble også rammet.

Hegel har havnet på Hifiklubben i hele Skandinavia...

Markedet i Norge er ganske lite med få eiere, sammenlignet med Sverige og Danmark, som har flere bedrifter i hifi.

Dette er også noe av årsaken til at mange merker ikke er å få tak i, i Norge .

 

Jeg fikk Y splittere, valgte Audioquest fordi de var endel rimeligere enn Supras Y splitter...

Spesielt med to stk.

Synd at jeg ikke fikk før helgen..

20211206_175545.thumb.JPG.3bf576107f1707bca671657eba6c8d6f.JPG

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...