Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Sydvest skrev (9 timer siden):

Heller ikke riktig. Men begynner å gå opp for meg hvor mange anerkjente HiFi-brands Danmark har.

Dynaudio? 
Ønsker forøvrig båtisen tilsendt i posten, helst brevpost så jeg slipper å dra på butikken for å hente ut :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, Sydvest said:

Forresten!

Denne uken ble mitt eierskap av Focal høyttalere offisielt historie. Venter nå på at de nye smykkene til stua skal komme fra andre siden av Skagerrak. Noen som prøver seg på å gjette hva som kommer? 😛 Den som gjetter riktig skal få en båt-is.

Det var ikke mange egenskaper å gjette etter her da, men jeg ser at System Audio ikke er nevnt ennå. Og for en som kjøper i dag da "alle" vil ha alt i ett, så må det være en høyttaler i Legend-serien. Det er vel også peneste (siden du nevner smykke) serien til SA. Legg gjerne ved et par fryseelement med båtisen, siden det er 15 grader på nordvestlandet i dag.

Lenke til kommentar

Evoke 20 med originale stativer som er på vei. Var å fikk demo av de på lørdag, og bestilte de på tur ut døra 😅

Screenshot_20240429_121445_Instagram.thumb.jpg.a0370ff5d1fcfebbd59ca9ff65609896.jpg

 

@Pop Du må ha vært SY-mann en stund du. Husker du anbefalte meg System Audio i 2018 da jeg skulle kjøpe mine første høyttalere.

Endret av Sydvest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sydvest said:

Du må ha vært SY-mann en stund du. Husker du anbefalte meg System Audio i 2018 da jeg skulle kjøpe mine første høyttalere.

Hehe, SA er faktisk ett av merkene jeg aldri har eid. Har hørt flere gode demoer av dem som har gitt meg bra kjøpelyst, spesielt på Pandion og Legend, men det har alltid kommet noe annet og slått dem på målstreken. Så skal jeg ikke tas på at jeg kun anbefaler det jeg selv har i hvert fall. ;)

SA var vel lett å anbefale grunnet tidligere god tilgang på bruktmarkedet og de hadde en del modeller til fornuftig pris. Men husker ikke anbefalingen min i 2018 må jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (På 28.4.2024 den 7:49 PM):

Mener du at produktene i videoen får ufortjent tyn? 😛

på ingen måte godt og se det blir kalt det de er , søppel , LTT har testet andre autio produkter før å. det er utrolig hvor langt de produsentene går for og skule hva det er som befinner seg inne i boksene de sleger, som og slipe av chip nr eller støpe chippene inn i plast slike at man ikke kan se verken hvilken type chip det er eller hva som er loddet inn på den 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mato skrev (2 timer siden):

på ingen måte godt og se det blir kalt det de er , søppel , LTT har testet andre autio produkter før å. det er utrolig hvor langt de produsentene går for og skule hva det er som befinner seg inne i boksene de sleger, som og slipe av chip nr eller støpe chippene inn i plast slike at man ikke kan se verken hvilken type chip det er eller hva som er loddet inn på den 

 

Linus drar den litt langt.

Jeg har ikke noen hifi Switch, men jeg har lest mye på https://www.euphonia-audioforum.se av erfarne og også kunnskapsrike folk som lagrer switcher og ethernet kabler selv ... Uten å rane banken, selv om sølv og rodium også koster i diy.

De fleste lager utstyr selv og mekker.

Vi er alle klar over at hi end bransjen, tar platform og tweaker...

Det er gammelt nytt, og gjøres med Cd spillere i hi end også der platform ofte er et Panasonic eller Sony drev om jeg husker korrekt, med egne chips og Dacs.

Lenke til kommentar

Hva tenker vi om Buchardt P300 eller S400MKll? Youtubere elsker jo disse virker det ut som. Kan de fylla stua med godlyd mon tro? Altså, sammen med 1120?

Sendte de en mail, de påstår at den skal fungere knall, men tenker dere? Dere har kanskje lest litt målinger og slikt :) 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, bshagen said:

Hva tenker vi om Buchardt P300 eller S400MKll? Youtubere elsker jo disse virker det ut som. Kan de fylla stua med godlyd mon tro? Altså, sammen med 1120?

Sendte de en mail, de påstår at den skal fungere knall, men tenker dere? Dere har kanskje lest litt målinger og slikt :) 

Også et merke og modeller som får mye skryt siste år, men de er det mange av. Jo mer du leter jo flere finner du. Ville nok begynt å innsnevre alternativene fremfor å utvide. Ellers får du aldri kjøpt. :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (5 minutter siden):

Også et merke og modeller som får mye skryt siste år, men de er det mange av. Jo mer du leter jo flere finner du. Ville nok begynt å innsnevre alternativene fremfor å utvide. Ellers får du aldri kjøpt. :D 

Hva syns vi om S400MKll? Sånn, da har jeg snevret det inn litt ;) 

Lenke til kommentar

Må si jeg stusser litt over å oppgi in-room målinger (33-40000hz). Da jeg har lite tro på at den kan sammenlignes med mine (32-40000 men uten room gain).

Har selv hatt en htt med passiv radiator og den var noe herk å plassere så jeg er skeptisk til endel av uttalelsene fra produsenten ang S400 mk2.

Jeg hadde ikke lest (eller sett på youtube) noe som helst om mk2 før jeg hørte på de i ett rom jeg er godt kjent med. Og selv om de ved første inntrykk kan imponere litt så er det svakheter og irritasjonsmomenter i mine ører. De er bra på enklere musikk, men kollapser totalt når de blir presset med mer kompleks musikk (DT f.eks). Dette er dog relativt vanlig på monitorer, men i motsetning til hva mange vil ha det til (youtubere bl.a.) så NEI de har ikke løst denne begrensningen som de fleste monitorer vil møte med mindre en snakker små rom (noe jeg bare antar, da jeg ikke har hørt de i små rom). Det er nesten litt slik at jeg lurer på om standard youtuber rom er 10m`2 elns. Eneste monitor jeg har hørt som virkelig har klart å spille skikkelig i større rom er PMC og selv disse kommer til kort om musikken blir veldig komplisert og dynamisk variert (med mindre en har en Devialet expert (pro) amp med ett godt kompensasjonsfilter).

Selv om en ved å ha en sub som en da deler store deler av bassen til, så er det fremdeles slik at mye av energien forsvinner i delefilteret som følge av at htt produsent skal ha dyp bass fra noe som egentlig ikke vil være i stand til å produsere den bassen med mindre en demper store deler av effekten til mellomtone og diskant i delefilteret. Og dette fører etter min mening til en begrenset dynamisk slagkraft i de områdene hvor en monitor fysisk og naturlig vil ha sine styrker normalt sett (mellombass, mellomtone og diskant). Og selv om en kompanserer eksternt ved å begrense effekten så drar en fremdeles ned den dynamiske slagkraften i delefilteret med mindre en endrer delefilteret (i htt) ved bruk av sub.

Selv om 87dB ikke nødvendighvis virker å være noe problem å drive så er det desverre vanskelig å forutsi hvordan denne målingen er gjort (da med tanke på at produsent har oppgitt frekvensområde INKLUDERT room gain).

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen er det ett par andre ting også. F.eks. hadde AP Brilon2 en jumper som en kunne sette på på baksiden for å "begrense" nedre frekvensområde (faktisk bypasset det endel av dempingen av mellomtone diskant) som en kunne plugge i dersom en skulle dele aktivt til en sub.

AudioPhysicBrilon2_0spk.JPG2.jpg.9b94dbf83ad0ac21e192c813207a02fa.jpg

Det er de to hvite hullene under terminalene som aktiverer denne funksjonen. Jeg antar at en av grunnene til at dette ikke lengre er brukt er at enkelte trodde dette var for å koble til høytalerkabler på en eller annen måte og at det dermed var noen som totalvraka htt som følge av dette (til tross for at manualen var klar på hva de var til). Det fulgte med en gullplettert jomper for å koble sammen de to hullene for når en brukte htt med en sub.

En annen grunn til at jeg tror S400 mk2 ikke nødvendighvis er en god htt for deg er at det er ikke mulighet for bi-amping (kun ett sett terminaler).

S400Rosewood1_900x.webp.cfcf03fdeea4d50f84a81bf4f2cf1ba1.webp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...