Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere vært i leiren som mente det var forskjell på kabler, Jeg har eksempelvis et par Audeze LCD-3 hodetelefoner jeg syns ble litt for mørke så kjøpte meg en Silver Dragon hodetelefon kabel til 400 (!) dollar i sølv for å løfte de litt opp fra mørket samt et par HD800 jeg spanderte på en Blue Dragon kabel da de var litt for lyse som jeg ville roe ned med en kabel. 

Da for mine ører var det som natt å dag å bytte kabler, LCD-3 ble lysere og mer åpne, HD800 ble mer chill og layd back osv. Problemet oppsto når en kompis av meg utfordret meg til A/B testing mellom orginal kabel og de dyre sølv og spesial kobber kablene til hodetelefonene, og det som var det unektelige faktum var at jeg ikke klarte å høre en døyt forskjell når placebo/nocebo ikke var en faktor lenger, tungt å svelge stoltheten min og innrømme at jeg ikke klarte å høre forskjell, men slik var det jo. Samt jeg i de senere år har fått meg litt mer tid på baken som elektroingeniør og bygd meg opp noe mer elektroteknisk forståelse, så fra nå av er det lite penger som går i kabler, bruker det heller på andre deler i setupen som faktisk er merkbart :dremel:

Edit: Om noen skulle være i tvil om at dette er historier jeg har dradd ut av rassen for å få frem ett poeng så har jeg et par bilder som backer up historien og kan enkelt verifiseres at er mine fra tilbake til de dagene jeg drev å kjøpte svindyre kabler og var stolt av det :D 

post-97753-0-73330900-1296597427.jpg

10709646325_97e3aa0407_k.jpg

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg har tidligere vært i leiren som mente det var forskjell på kabler, Jeg har eksempelvis et par Audeze LCD-3 hodetelefoner jeg syns ble litt for mørke så kjøpte meg en Silver Dragon hodetelefon kabel til 400 (!) dollar i sølv for å løfte de litt opp fra mørket samt et par HD800 jeg spanderte på en Blue Dragon kabel da de var litt for lyse som jeg ville roe ned med en kabel. 

Da for mine ører var det som natt å dag å bytte kabler, LCD-3 ble lysere og mer åpne, HD800 ble mer chill og layd back osv. Problemet oppsto når en kompis av meg utfordret meg til A/B testing mellom orginal kabel og de dyre sølv og spesial kobber kablene til hodetelefonene, og det som var det unektelige faktum var at jeg ikke klarte å høre en døyt forskjell når placebo/nocebo ikke var en faktor lenger, tungt å svelge stoltheten min og innrømme at jeg ikke klarte å høre forskjell, men slik var det jo. Samt jeg i de senere år har fått meg litt mer tid på baken som elektroingeniør og bygd meg opp noe mer elektroteknisk forståelse, så fra nå av er det lite penger som går i kabler, bruker det heller på andre deler i setupen som faktisk er merkbart :dremel:

Edit: Om noen skulle være i tvil om at dette er historier jeg har dradd ut av rassen for å få frem ett poeng så har jeg et par bilder som backer up historien og kan enkelt verifiseres at er mine fra tilbake til de dagene jeg drev å kjøpte svindyre kabler og var stolt av det :D 

 

 

Jo tror deg, men det kan jo være som med hundematen og vina.. Du tok de ikke i blindtest.. 😊

Jeg måtte bytte fra for min del dyre kabler til over 1000kr til litt rimeligere 500kr...

Det er ikke tvil om at de passet bedre på varmere Sony spilleren.. og de på Sony passet på Nad som er litt frempå/detaljert.

Om du som jeg hører mye innspillinger så hører du om noe ikke stemmer..

Jeg synes du skal stole mer på deg selv, enn en blindtest..

Endret av Evil-Duck
Fjernet sitert bilde
Lenke til kommentar

Jeg har også vært "troende", men ble avkledd i blindtest jeg også. Har kabler for flere tusen i oppsettet mitt i dag, men de siste kjøpene har vært pga andre egenskaper enn at jeg har hørt forskjell på lyden. Lyd er lydbølger, det er ikke noe mer hokuspokus enn det. 
Hele kabelmenigheten minner meg om middelaldrende kvinner med healing krystaller... 
Det sjukeste er folk som mener de hører forskjell på digitalkabler! 

Det handler ikke om å "stole på seg selv", det handler om å forholde seg til fakta. "I'm doing my own research", sånn Trumptilhenger logikk. 

Syns det er synd å se at folk driver å anbefaler intetanende folk å dyre kabler som ikke har noe å si for lyden. Mye av kabelindustrien er direkte scam. 

Det er jo også påfallende at ingen var villige til å sende han noen av de "high-end" kablene for nulltesting. 

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 timer siden):

Jo tror deg, men det kan jo være som med hundematen og vina.. Du tok de ikke i blindtest.. 😊

Jeg måtte bytte fra for min del dyre kabler til over 1000kr til litt rimeligere 500kr...

Det er ikke tvil om at de passet bedre på varmere Sony spilleren.. og de på Sony passet på Nad som er litt frempå/detaljert.

Om du som jeg hører mye innspillinger så hører du om noe ikke stemmer..

Jeg synes du skal stole mer på deg selv, enn en blindtest..

Nå er jeg såpass nerd at jeg har har spesifikke sanger jeg kjenner utrolig godt i en liste jeg hører på hver gang jeg får inn nytt utstyr for å skape meg ett inntrykk av hva det gjør bedre og dårligere enn det andre utstyret jeg har, så om det faktisk er forskjell i kabler hadde jeg hørt forskjeller på de sangene i en blindtest. Jeg har og tatt blindtest mellom forskjellig DACer som og er et litt omdiskutert tema, der treffer jeg 10 av 10 ganger mellom de DACene da det faktisk er endringer i lyden fra DAC til DAC, så for meg dreier akkurat den diskusjonen seg i større grad om det faktisk er bedre lyd fra en dac til 20 000 kontra en til 2000 eller ikke. Men akkurat kabler så klarer jeg ikke å skille de fra hverandre i det heletatt. 

Det sagt så bruker vi penger på mye ufornuftig som mekaniske klokker som er objektivt dårligere til jobben sin enn en hvilken som helst quartz klokke til 1/100 prisen, gullsmykker, inventar uten praktisk bruksområde til titusener osv. Så at noen vil ha en fet dyr kabel som ser bra ut på stua har jeg god forståelse for, bare en er klar over at gevinsten lydmessig ikke er tilstedeværende. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er vel blant dem som mener det er forskjell på kabler og at de kan påvirke lyden. Men neppe slik kabelforhandlere eller menigheten vil høre likevel. Jeg tenker at en kabel kan enten være null, som en helt vanlig kobberledning med tilstrekkelig tykkelse. Eller den kan være minus, altså en form for feilkonstruert som påvirker lyden i en retning ved å ta bort noe. Ingen kabel kan legge til noe. Det er ingen generator i den, ingen kilde for data. Men ved å påvirke impedans, kapasitans eller induktans vil man antakelig kunne ta bort noe, som får noe annet mer frem. Så får man kabelen til å redusere diskanten noe, vil gjerne mellomtone og bass høres bedre og omvendt. 

Men man har altså farget lydbildet, med en feilkonstruert kabel. Gratulerer til dem som har brukt tusener på det. Man kunne heller gjort samme påvirkning ved å skru liiiitt på tonekontrollerne, men det er selvsagt bannlyst i hifi-miljøet.

Verden vil bedras....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid ment at det er større elle mindre (lyd)forskjeller på kabler, men å overbevise de som nekter å tro på det er umulig. Den beste historien jeg har er noe år tilbake da jeg hadde et relativt godt anlegg i bilen. Dette besto av et tre-veis komponent system og et par subwoofere drevet at et par habile forsterkere. Problemet var at lyden var spiss, kald og rett og slett ubehagelig. Både jeg og min venninne på den tiden var enige om at det var nesten best å ha anlegget avslått. En dag, uten at hun viste noen ting om hva jeg gjorde, byttet jeg alle kablene til høyttalerne, og kablene var skult så det var ikke mulig å se at de var byttet. Da hun kom inn i bilen dagen etter og det ble satt på litt musikk, utbrøt hun spontant og uoppfordret at det låt mye bedre og lurte på hva jeg hadde gjort. Det er blindtest nok for meg at det er forskjell på kabler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Nå er jeg såpass nerd at jeg har har spesifikke sanger jeg kjenner utrolig godt i en liste jeg hører på hver gang jeg får inn nytt utstyr for å skape meg ett inntrykk av hva det gjør bedre og dårligere enn det andre utstyret jeg har, så om det faktisk er forskjell i kabler hadde jeg hørt forskjeller på de sangene i en blindtest. Jeg har og tatt blindtest mellom forskjellig DACer som og er et litt omdiskutert tema, der treffer jeg 10 av 10 ganger mellom de DACene da det faktisk er endringer i lyden fra DAC til DAC, så for meg dreier akkurat den diskusjonen seg i større grad om det faktisk er bedre lyd fra en dac til 20 000 kontra en til 2000 eller ikke. Men akkurat kabler så klarer jeg ikke å skille de fra hverandre i det heletatt. 

Det sagt så bruker vi penger på mye ufornuftig som mekaniske klokker som er objektivt dårligere til jobben sin enn en hvilken som helst quartz klokke til 1/100 prisen, gullsmykker, inventar uten praktisk bruksområde til titusener osv. Så at noen vil ha en fet dyr kabel som ser bra ut på stua har jeg god forståelse for, bare en er klar over at gevinsten lydmessig ikke er tilstedeværende. 

Det er bra du hører mye musikk. Om anlegget har en tendens en eller annen vei, så merker jeg når det ikke funker.. En Eq kunne sikkert vært bedre, men jeg har nå mye ledning liggende, så jeg bytter.

Så er det det med blindtest da, om jeg hadde tatt det. Jeg hørte iallefall at den ene kabelen ble for skarp.. og det ble borte når jeg byttet til en rimeligere..

Det er ikke store forskjellen på kabler, men om du vet hvordan feks en spiller er i klang så finner du fort ut om det blir smør på flesk... Iallefall jeg mener jeg gjør det da..

 

 

Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Jeg er vel blant dem som mener det er forskjell på kabler og at de kan påvirke lyden. Men neppe slik kabelforhandlere eller menigheten vil høre likevel. Jeg tenker at en kabel kan enten være null, som en helt vanlig kobberledning med tilstrekkelig tykkelse. Eller den kan være minus, altså en form for feilkonstruert som påvirker lyden i en retning ved å ta bort noe. Ingen kabel kan legge til noe. Det er ingen generator i den, ingen kilde for data. Men ved å påvirke impedans, kapasitans eller induktans vil man antakelig kunne ta bort noe, som får noe annet mer frem. Så får man kabelen til å redusere diskanten noe, vil gjerne mellomtone og bass høres bedre og omvendt. 

Men man har altså farget lydbildet, med en feilkonstruert kabel. Gratulerer til dem som har brukt tusener på det. Man kunne heller gjort samme påvirkning ved å skru liiiitt på tonekontrollerne, men det er selvsagt bannlyst i hifi-miljøet.

Verden vil bedras....

Tja jeg tror nok at det heller er anlegget som har sin ide om lyd.

Kabler vet jeg ikke helt hvordan de gjør dette, men har har hørt fra de som kan litt at sølv leder mer treble og diskant..

Det har vist noe med fysikk å gjøre, selv skeptikere mener dette.

Jeg vet ikke om det er kabel produsent sin interesse. Det blir jo mer detaljert lyd da iallefall..

En liten tanke er vel at elektronikk ble lagd til å funke med kobber...

 

Nå har vi jo snakket litt om eventuell farging av lyd i anlegg.

En annen viktig del er jo skjermingen, de fleste av oss har kabelsalat, høytalerkabler, nettverk på kryss og tvers...

Noe annet ville det vært med et gammeldags rent oppsett, men det har vi vel ikke idag, en rask titt fram, så er det tv 5 streamers, tv boks, spillere og diverse. Dette skaper støy, og støy påvirker utstyr. Utstyr igjen er mer eller mindre bygget for å takle dette.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
PatSharpX skrev (2 timer siden):

Jeg har også vært "troende", men ble avkledd i blindtest jeg også. Har kabler for flere tusen i oppsettet mitt i dag, men de siste kjøpene har vært pga andre egenskaper enn at jeg har hørt forskjell på lyden. Lyd er lydbølger, det er ikke noe mer hokuspokus enn det. 
Hele kabelmenigheten minner meg om middelaldrende kvinner med healing krystaller... 
Det sjukeste er folk som mener de hører forskjell på digitalkabler! 

Det handler ikke om å "stole på seg selv", det handler om å forholde seg til fakta. "I'm doing my own research", sånn Trumptilhenger logikk. 

Syns det er synd å se at folk driver å anbefaler intetanende folk å dyre kabler som ikke har noe å si for lyden. Mye av kabelindustrien er direkte scam. 

Det er jo også påfallende at ingen var villige til å sende han noen av de "high-end" kablene for nulltesting. 

Om de ikke tror på nulltesten så er det forståelig...

Og at du stoler mer på en stressa blindtest og kaller det fakta er en annen ting. Hva er dyre kabler? Hvem har anbefalt dyre kabler?

Det med digitalkabler er jo at mange ymse butikker og nett, selger ting som ikke er bygget etter specs. Du kan liksom ikke vente å få habil funksjonalitet for 29kr...

Noe helt annet også er en dyr digitalkabel til 20k, men hver sin lyst som alt annet...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

En høyttalerabel har i praksis en spole og kondensator-virkning. I praksis fungerer dette som filter, men det er temmelig lite effekt i praksis på greit dimensjonerte kabler. I alle fall i de lengdene det er snakk om i en bil. Om en hadde veldig dårlige kabler i utgangspunktet gir det litt mer mening lydmessig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
17 hours ago, Gouldfan said:

Angående høytalerkabler som er ferdig terminerte og rimelige, så vil jeg nevne 3 merker.

Xtz Star quad som jeg har selv

Xindak Cables

Canare Cables

Av Disse får du bra terminerte kobberkabler til bra priser.

 

 

Du bør nok ha med Blue Jeans på listen din.

Lenke til kommentar
Pop skrev (21 minutter siden):

Du bør nok ha med Blue Jeans på listen din.

Ja enig, verd å nevne. Blue jeans er vel Belden med Canare plugger?

Iallefall på RCA kablene..

De andre er iallefall lett tilgjengelig i Sverige, og Europa.

Mine Xtz har gått ut av produksjon. Tror jeg betalte 399kr for de fra Fyndbörsen/Xtz.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (2 timer siden):

Blue Jeans bruker ultrasonic welding på htt kabler. Så det er ett par hakk over diy om du må ha terminerte kabler. Kablene er i praksis sveiset ikke loddet med ett ekstra materiale (loddetinn). Om du skal ha det i DIY form så dropp terminering.

 

Er det noen i tråden som kan lodding og lager Diy Cabler? Bare nysgjerrig, er noen Diy på hifisentralen og Facebook som lager rå kabler rimelig..

Lodding er ikke alltid heldig nei, fint om det står fra produsenten hvordan det gjøres.

Er ok å nevne noen to tre hakk over dette også, men jeg har ikke råd til de..

Men både Supra og Audioquest lager terminerte som ikke er overdyre men koster litt mer.

Supra har en rimeligere som heter Ply og en dyrere som heter Sword.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått tak i NAD C272 32 som skal inn i anlegget. Frem til nå har jeg brukt en skjenk til å ha stereoanlegg og tv men ettersom skjenken er ganske høy skal den byttes ut med et tv-bord. Synsvinkelen til tv'en blir nå mye bedre. Jeg er langt på vei ferdig med å bygge om tv-benken da jeg skal ha inn hylleplater der hvor det er skuffer på den fra butikken. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 4.2.2021 den 18.19):

Nå har jeg endelig fått tak i NAD C272 32 som skal inn i anlegget. Frem til nå har jeg brukt en skjenk til å ha stereoanlegg og tv men ettersom skjenken er ganske høy skal den byttes ut med et tv-bord. Synsvinkelen til tv'en blir nå mye bedre. Jeg er langt på vei ferdig med å bygge om tv-benken da jeg skal ha inn hylleplater der hvor det er skuffer på den fra butikken. 

Brokobler du C272 eller er det det som skal være hovedampen din (evt biamp)?

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (10 minutter siden):

Brokobler du C272 eller er det det som skal være hovedampen din (evt biamp?

Jeg har en NAD T727v2 som er oppgradert med modulene for Atmos lyd og UHD. Denne driver bakhøyttalerne (B&W CM5 og en senterhøyttaler (B&W CMC) og sender signaler til en sub som jeg ikke husker benevnelsen på i farten.

Jeg har videre et par B&W 705s2 som fronthøyttalere. Jeg har hatt en NAD C272 som har drevet disse samlet men nå  har jeg to stykk C272 som skal drive hver sin fronthøyttaler. Jeg har vært litt opptatt de siste dagene så har ikke fått koblet opp effektforsterker #2 enda.

Har platespiller, CD-spiller, Xbox One S og en 2020-modell av en Sony 65" 4K TV som et ovle inn i surroundforstekren. Og en Philips HUE HDMI sync box

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...