Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

ilpostino skrev (7 minutter siden):

Jeg har en NAD T727v2 som er oppgradert med modulene for Atmos lyd og UHD. Denne driver bakhøyttalerne (B&W CM5 og en senterhøyttaler (B&W CMC) og sender signaler til en sub som jeg ikke husker benevnelsen på i farten.

Jeg har videre et par B&W 705s2 som fronthøyttalere. Jeg har hatt en NAD C272 som har drevet disse samlet men nå  har jeg to stykk C272 som skal drive hver sin fronthøyttaler. Jeg har vært litt opptatt de siste dagene så har ikke fått koblet opp effektforsterker #2 enda.

Har platespiller, CD-spiller, Xbox One S og en 2020-modell av en Sony 65" 4K TV som et ovle inn i surroundforstekren. Og en Philips HUE HDMI sync box

Betyr det at du kjører de som monoblokker? Massive krefter det der..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2/4/2021 at 5:45 PM, Gouldfan said:

Er det noen i tråden som kan lodding og lager Diy Cabler? Bare nysgjerrig, er noen Diy på hifisentralen og Facebook som lager rå kabler rimelig..

Har loddet og laget kabler til eget bruk i en årrekke, både til bilstereo, hjemmestereo og surround. Har og byttet delefilterkomponenter til bedre kvalitet. Før var det enklere å finne både gode plugger og et anstendig utvalg av kabler, nå er det bare et fåtall som selger løse plugger og kabler i løpemeter, så man er blitt litt låst til det som er tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er primært to ytterpunkt-holdninger til kabler. Den som ingeniøren har, som bryr seg om praktiske spesifikasjoner, og den som den underopplærte men "velvitende" kjøperen har som går på litt andre spesifiasjoner enn de velkjente og realistiske. Dette emnet er morsomt i begynnelsen, men blir bare tullete og uproduktiv krangling etterhvert. Er du happy med lyden din er kabelen sannsynligvis god nok i massevis. Du kan trygt la være å bekymre deg du burde hatt kabler til over 100.000 Kr / stk når fyren som mener du trenger det ikke hører forskjell på anbefalt kabel og et par kleshengere i metall brettet ut og brukt som en kabel.

Lenke til kommentar
Swoosh skrev (2 timer siden):

Jeg mener hovedsakelig at det ikke er forskjell på kabler. Det er derimot forskjell på gode og dårlige kabler :D
Nå kaster jeg bare ut noen tall men... mellom 500 og 3000kr bør du klare å finne en endgame kabel, spør du meg 

 

Jeg er også veldig enig i det, men er helt ok for meg om noen vil ha dyre kabler.

Det jeg reagerer på er dyre anlegg der folk bruker aliminiumskabler fra netthandel... Bare for gjøre et poeng av det....

Biltema også er jeg litt skeptisk til, jeg kikket på det de hadde og rygget. Var jo billig da...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Det er primært to ytterpunkt-holdninger til kabler. Den som ingeniøren har, som bryr seg om praktiske spesifikasjoner, og den som den underopplærte men "velvitende" kjøperen har som går på litt andre spesifiasjoner enn de velkjente og realistiske. Dette emnet er morsomt i begynnelsen, men blir bare tullete og uproduktiv krangling etterhvert. Er du happy med lyden din er kabelen sannsynligvis god nok i massevis. Du kan trygt la være å bekymre deg du burde hatt kabler til over 100.000 Kr / stk når fyren som mener du trenger det ikke hører forskjell på anbefalt kabel og et par kleshengere i metall brettet ut og brukt som en kabel.

Kleshenger, ja er iallefall solide kåre, i aluminium.. Metaller som det er selv målefolket klar over at gir forvrengning.

Men jeg regner med at det var fleip satt på spissen....

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (17 timer siden):

Jeg har en NAD T727v2 som er oppgradert med modulene for Atmos lyd og UHD. Denne driver bakhøyttalerne (B&W CM5 og en senterhøyttaler (B&W CMC) og sender signaler til en sub som jeg ikke husker benevnelsen på i farten.

Jeg har videre et par B&W 705s2 som fronthøyttalere. Jeg har hatt en NAD C272 som har drevet disse samlet men nå  har jeg to stykk C272 som skal drive hver sin fronthøyttaler. Jeg har vært litt opptatt de siste dagene så har ikke fått koblet opp effektforsterker #2 enda.

Har platespiller, CD-spiller, Xbox One S og en 2020-modell av en Sony 65" 4K TV som et ovle inn i surroundforstekren. Og en Philips HUE HDMI sync box

Har hatt dårlig erfaring med brokobling av NAD tidligere. Dvs. det ble veldig mye krefter, men det ble også introdusert en del forvrengning (dette var hos en kompis med DaliMentor 😎 . Nå husker jeg ikke om dette var C370 med C270 eller om det var noe enda eldre, så kan godt hende det ikke er noen issue på ditt oppsett. Men ville også testet biamping i samme slengen. Dvs. koblet en forsterker på bass/mellomtone og en forsterker på diskant (husk å fjern broa i tilfelle). 

Lenke til kommentar
4 hours ago, MrMarbles said:

Har hatt dårlig erfaring med brokobling av NAD tidligere. Dvs. det ble veldig mye krefter, men det ble også introdusert en del forvrengning (dette var hos en kompis med DaliMentor 😎 . Nå husker jeg ikke om dette var C370 med C270 eller om det var noe enda eldre, så kan godt hende det ikke er noen issue på ditt oppsett. Men ville også testet biamping i samme slengen. Dvs. koblet en forsterker på bass/mellomtone og en forsterker på diskant (husk å fjern broa i tilfelle). 

Nå er også Dali Mentor nominell 6Ohm. På baksiden av ampen står det skrevet i svart hvitt at minimun nominell impedanse ved brokobling er 8Ohm. Så tviler ikke på at det ble forvrengning...

705S2 er 8Ohm nominell, og har en relativt normal minimum på 3.7Ohm så det skal nok gå helt fint brokoblet. Biamping kan også være nyttig å teste, men jeg har mer tro på brokobling med 705S2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (1 time siden):

Nå er også Dali Mentor nominell 6Ohm. På baksiden av ampen står det skrevet i svart hvitt at minimun nominell impedanse ved brokobling er 8Ohm. Så tviler ikke på at det ble forvrengning...

705S2 er 8Ohm nominell, og har en relativt normal minimum på 3.7Ohm så det skal nok gå helt fint brokoblet. Biamping kan også være nyttig å teste, men jeg har mer tro på brokobling med 705S2.

Ikke alle som kan det der. 3,7Ohm minimum ja. Som sagt, ville testet begge deler :)

Lenke til kommentar

Støy på NAD var helt insane når vi koblet et beist av en NAD effekt til en NAD BEE 50watt. Var helt vanlige RCA lisser vi brukte og Infinity Primus 360.

Husker ikke ohm, men det står vel på nettet ..

Idag hadde det vært helt uakseptabelt tror jeg... Lurer på hvordan det hadde vært med annen pre og høytalere.

På 50 watteren NAD var det derimot tyst og detaljert fin hifi lyd...

Dette tror jeg har mye med høytalere og hvor lett de plukker opp støy... 

Men også Nads økonomiske og overdimensjonert power kontra lav skjerming.

Litt forvrengning er helt ok, men den fæle susete forvrengningen til en gammel PA forsterker med lettdrevne giga basser med horndiskant kan jeg spare meg for.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 6.2.2021 den 19.41):

Betyr det at du kjører de som monoblokker? Massive krefter det der..

Akkurat det har jeg ikke vurdert (enda) men kan vel være naturlig ettersom jeg har en effektforsterker per høyttaler. Jeg risikerer ikke å sprenge / ødelegge høyttalerne med så mye watt? Jeg synes 300 på en så liten høyttaler høres mye ut men akkurat dette har jeg ikke vært så mye borti enda. Se litt mer utdypende informasjon rundt hvordan jeg har tenkt under. 

MrMarbles skrev (7 timer siden):

Men ville også testet biamping i samme slengen. Dvs. koblet en forsterker på bass/mellomtone og en forsterker på diskant (husk å fjern broa i tilfelle). 

Det er to sett terminaler på de høyttalerne, en for diskant og en for mellomtone / bass. Jeg har brukt utgangene for både A og B på den ene effektforsterkeren (se side 2 på dokumentet det er lenket til) jeg har hatt frem til nå og de har følgelig delt på de 150 wattene som er tilgjengelig. Ved å ha en effektforsterker per høyttaler vil de ha disse 150 wattene for seg selv men som nevnt over kan effektforsterkerne stilles på mono for mer effekt men jeg usikker på om det kan bli for mye for høyttalerne.

edit: legger ved lenke til høyttalerne sånn at dere eksterter kan se på specsene 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 time siden):

Akkurat det har jeg ikke vurdert (enda) men kan vel være naturlig ettersom jeg har en effektforsterker per høyttaler. Jeg risikerer ikke å sprenge / ødelegge høyttalerne med så mye watt? Jeg synes 300 på en så liten høyttaler høres mye ut men akkurat dette har jeg ikke vært så mye borti enda. Se litt mer utdypende informasjon rundt hvordan jeg har tenkt under. 

Det er to sett terminaler på de høyttalerne, en for diskant og en for mellomtone / bass. Jeg har brukt utgangene for både A og B på den ene effektforsterkeren (se side 2 på dokumentet det er lenket til) jeg har hatt frem til nå og de har følgelig delt på de 150 wattene som er tilgjengelig. Ved å ha en effektforsterker per høyttaler vil de ha disse 150 wattene for seg selv men som nevnt over kan effektforsterkerne stilles på mono for mer effekt men jeg usikker på om det kan bli for mye for høyttalerne.

edit: legger ved lenke til høyttalerne sånn at dere eksterter kan se på specsene 

 

Hva er maks effekt på høytalere? Er Specs på høytalere noe å se på. Jeg tror ikke du kan ha for mye kraft, muligens om du makser volumet..

https://sound.stackexchange.com/questions/38039/label-on-speaker-reads-120wmusic-60wdin-what-does-this-mean

Mono, Bridge

Edit Jo det er nok for mye på høyt volum over tid... En power amp holder i lange baner..

http://www.flimpcommunications.net/amplifiers/amp-is-too-powerful-a-speaker/

Et problem aldri jeg har hatt, altså altfor mye watt.

Edit du biamper ja, det er riktig for da holder du deg innenfor Specs ca men har samtidig 150 watt på hver høyttaler...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (Akkurat nå):

Så ettersom det står "30W - 120W into 8Ω on unclipped programme" på produktsiden til høyttalerne bør jeg ikke bruke effektforsterkerne som monoblokker og skru av soft clipipng på de?

Nå vil jeg ha flere til å svare her, sjelden jeg har hatt for mye watt.

Du skal iallefall ikke tyne høytalere 120w kontinuerlig med 300watt kontinuerlig..

Men les linkene mine, jeg ville ikke brukt mono og spilt høyt....

Jeg vil gjerne vite om det er tilrådet biampet også, jeg tror det går greit. Men vil høre meninger. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (6 minutter siden):

Med tanke på at jeg bor i blokk er det en viss sannsynlighet for at jeg har politiet eller andre på døren ganske raskt hvis jeg spiller nok til å sprenge disse høyttalerne med 300w.

Å sprenge en spole har jo litt med høyttalerens kvalitet å gjøre også... Jeg har klart det, men det var med noen gratis Jamo ræl som jeg brukte som presence høyttalere på Yamaha.

BW skal jo være ganske solide, tror jeg ville spurt Hifiklubbens butikk som selger disse...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...