Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

At noe er tiltet litt i øvre register som NAD kan være bare bra og spennende.

Men om du har en litt kjølig høytaler som feks Klipsch eller ? Triangle eller Monitor Audio, eller feks en høytaler med dårlig diskant.... Dynavoice M65 så kan du ha behov for en EQ....

Eller rett og slett velge utstyr som ikke har en tilt i øvre register.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Om Bluesound har samme lyd vet jeg ikke, da jeg ikke har hørt den, men alle jeg kjenner som har den sier den har typiske NAD soundet.

Mulig flisespikkinng fra min side men er ikke NAD og BluSound søsterselskap med samme eier? Er godt mulig de lager hverandres produkter altså.. hadde vel ikke vært rart med tanke på at BluSound har en del komponenter som passer i NAD sine forsterkere. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Mulig flisespikkinng fra min side men er ikke NAD og BluSound søsterselskap med samme eier? Er godt mulig de lager hverandres produkter altså.. hadde vel ikke vært rart med tanke på at BluSound har en del komponenter som passer i NAD sine forsterkere. 

Jo er Lenbrook tror jeg som eier både NAD. PSB og Bluesound... De produserer disse med hverandre sin teknikk osv.

The Lenbrook Group of Companies

PSB og NAD hodetelefonene er i prinsippet helt like feks, og Bluesound kommer med Moduler, de som kjenner til NAD vet at dette er en NAD greie.... Bluesound drives jo av NAD eierne, og de bruker nok mye NAD stuff i Bluesound.

Og NAD bruker mye Bluesound streame relatert i sine produkter.

Jeg er på Tynn is da jeg ikke har hørt Bluesound selv, men de jeg har snakket med, sier den har litt kjølig tone, og da kobler jeg NAD lyden med engang.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (27 minutter siden):

NAD har ingenting med blue jeans cable å gjøre nei. Du er den første jeg har hørt si at de har fremhevet treble.

http://www.bluejeanscable.com/aboutus.htm

Ett sett med RCA til RCA interlinker på 3 fot koster 38USD

BJC LC-1 Stereo Audio Cables
(our favorite; price is for one pair)

Frakten er jo på like mye 😀 Eller 35 ett eller annet når jeg hadde gått til «kassa». Kommer det ikke tillegg oppå det igjen? Som mva og toll. Det siste der er jeg ikke helt sikker på.

Jeg har jo sånn sett ikke så dårlig tid, for jeg har jo kabel i dag, så om jeg må vente noe så spiller ikke det så stor rolle.

Men så er det vel litt hva det brukes på også. Høres ut som Densen er i en litt annen klasse enn hva jeg selv sitter med. Gir kablene vesentlig bedre lyd på utstyret jeg sitter på så har jeg ingen problemer med å bruke noen hundrelapper mer på kabelen samt vente litt lenger.

 

 

Lenke til kommentar

Har BJC kabler overalt her. De er rimelige og gode. Og de holder over tid. Jeg har måttet fjerne oksidering, har måttet lodde om plugger osv på mye annet, men aldri på BJC. Det eldste settet jeg har er fra 2011 og har vært brukt hardt (PA).

Jeg antar at det er lite forskjell på kabler i ditt oppsett, men Densen er også litt frempå i toppen.

Sist jeg handlet fra BJC ble det ingen ekstra utgifter. Men har opplevd at Norge har tatt godt betalt før (mva, toll etc på alt inkludert fraktbeløp).

Lenke til kommentar
FranZe skrev (3 timer siden):

Frakten er jo på like mye 😀 Eller 35 ett eller annet når jeg hadde gått til «kassa». Kommer det ikke tillegg oppå det igjen? Som mva og toll. Det siste der er jeg ikke helt sikker på.

Jeg har jo sånn sett ikke så dårlig tid, for jeg har jo kabel i dag, så om jeg må vente noe så spiller ikke det så stor rolle.

Men så er det vel litt hva det brukes på også. Høres ut som Densen er i en litt annen klasse enn hva jeg selv sitter med. Gir kablene vesentlig bedre lyd på utstyret jeg sitter på så har jeg ingen problemer med å bruke noen hundrelapper mer på kabelen samt vente litt lenger.

 

 

Hvor mye kommer det på i kroner med Bjc?

Er trasig at de har tatt bort tollgrensen, men tror ikke det blir så dyrt med Bjc uansett. De har litt lange kontakter/plugger da, AQ har samlet kontakter så du kan ikke ha stor avstand mellom kontaktene, du ser ikke ut til å ha det problemet. Min Sony har det, så Red river og Supra som har 2 hele kabler passer bedre der.

Jeg er veldig fornøyd med Audioquest golden gate på NAD. Det er detaljert og fyldig men samtidig ikke for lyst.

Tror jeg er litt fan av solide ledere/solid core, som de bruker. Men de koster jo litt også da, men AQ Evergreen på Amazon.se er ikke så dyrt.

 

Edit om det gjør noen forskjell er ikke sikkert. Noen merker ikke forskjell på kabler, jeg merker forskjell, men er ikke alltid at den dyrere kabelen er best...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Prisen på BJC er ca 72$ (i følge dagens valutakurs hos DNB rundt 650kr) inkl frakt. Så kommer det som kommer oppå der igjen, usikker på hva det blir. Det trenger jo ikke bli så gale det egentlig. Føler litt på at det kan bli litt råflott til meg, men kan jo være en fortjener det også 😀

Ja, får nå vurdere det litt å se hva det blir til 😀

Lenke til kommentar
FranZe skrev (42 minutter siden):

Prisen på BJC er ca 72$ (i følge dagens valutakurs hos DNB rundt 650kr) inkl frakt. Så kommer det som kommer oppå der igjen, usikker på hva det blir. Det trenger jo ikke bli så gale det egentlig. Føler litt på at det kan bli litt råflott til meg, men kan jo være en fortjener det også 😀

Ja, får nå vurdere det litt å se hva det blir til 😀

Med all respekt for Bjc så er det helt standar kabler, jeg tror Audioquest golden gate til ca samme pris kjøpt i butikk eller på nett er like greit og mye bedre bygget, og kjappere i butikk eller post.

Om ikke posten kostet så mye så hadde det vært noe annet. Bjc er typ samme greia/filosofi som Supra, med unntak av at Supra også lager noen high end høytaler kabler... Ellers er alt de har rimelig og greit bygget uten noe ekstra bling farger eller kabel strømper.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (På 25.3.2021 den 21.06):

...mye bedre bygget... jaha?

Det er bedre solid kobber og bedre plugger enn kanare, og bedre skjerming...

Bjc er bra det og, foralldel. Jeg kunne brukt det selv om det ikke var så dyr frakt og toll.

Jeg bruker Audioquest på alt analog, Argon rhodium black in1 til effekt, Supra subwoofer og Supra digitale og nettverk, og noen Audioquest HDMI.

Audioquest Forest og Supra digitale er virkelig å anbefale, det er lagt i byggkvalitet og lite kompromisser i disse relativt rimelige kablene.

 

Jeg venter på en DAC håper den kommer i morgen....

Spent.

Edit jeg vil ikke krangle om kabler her i denne hyggelige tråden. Han som spør får gjøre som han vil. Jeg anbefaler absolutt Bjc, men tollen og frakten koster like mye som kabelen, da er andre alternativer både billigere og nærmere...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (1 time siden):

Vel ok. Du om det, jeg er mer skeptisk til hva produsenter sier da jeg har noen år på baken i bransjen (både utvikling og salg).

Mye av det som står i "propagandaen" til AQ er artig lesing for en som kan litt.

Jo, er nok mye kreativ markedsføring.. Men er mer lagt inn i design og kvalitet er min mening.

Jeg mener det er bedre enn Bjc.. om det ikke var for toll eller frakt så ja.

Men jeg mener 260-300+ kr er riktig pris for de Bjc. Frakt 20 kr om de var i EU.

Men de er i USA, og det koster.

Jeg har sagt mitt, Audioquest er veldig bra mener jeg, spesielt de grønne rimeligere. Og at de har fancy navn og markedsføring bryr meg ikke.

Bjc har mye markedsføring på sine sider også.. men de specer kablene sine, og det er bra.

 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ny Audioquest DAC ibruk

postet i Headfi tråden...  Dette er første gang jeg skikkelig har dratt BW hodetelefonene, og det er morsomt at det er så mye i de.

Hører Massive Attack 100 Window flac nå på Windows Laptop........

Sykt volum og headroom på datafiler....

Kjøpte Dragontail Carbon USB c også til mobilbruk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 25.3.2021 den 21.10):

jeg vil ikke krangle om kabler her i denne hyggelige tråden. Han som spør får gjøre som han vil. Jeg anbefaler absolutt Bjc, men tollen og frakten koster like mye som kabelen, da er andre alternativer både billigere og nærmere...

 

I en slik tråd som dette er det veldig fint at det er noen som kommer med innspill. Opplever ikke at det ble krangling her men heller at jeg fikk ærlige svar. Når jeg da tenker etter så vil ikke den kostnaden jeg legger i kabler være verdt det, hvis det blir for kostbart. Da er det heller bedre å legge de i andre steder enn rca kabelen. 
 

Så det blir til at jeg kommer til å kjøpe meg en av de rimelige rca kablene (typ Supra) og heller legge «det en sparte» i potten til høyttalere. 
 

Hvordan går det med deg og DAC’en? Ble det som natt&dag? 😀

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 timer siden):

I en slik tråd som dette er det veldig fint at det er noen som kommer med innspill. Opplever ikke at det ble krangling her men heller at jeg fikk ærlige svar. Når jeg da tenker etter så vil ikke den kostnaden jeg legger i kabler være verdt det, hvis det blir for kostbart. Da er det heller bedre å legge de i andre steder enn rca kabelen. 
 

Så det blir til at jeg kommer til å kjøpe meg en av de rimelige rca kablene (typ Supra) og heller legge «det en sparte» i potten til høyttalere. 
 

Hvordan går det med deg og DAC’en? Ble det som natt&dag? 😀

Det ble som natt og dag forskjell på BW P5, på Supra over ear trådløse som jeg prøvde kablet var det forbedring fra Blåtann fra mobil, men ikke like mye.. 

Men største forskjellen er at det nå er skikkelig moro å høre på musikk på Laptopen og mobilen med kablet hodetelefon, er også mye bedre enn Blåtann fra data. For første gang nyter jeg virkelig YouTube musikkvideoer og konserter, skikkelig moro med gamle MP3 og flacs også. 

Skal prøve de på ørepluggene når jeg er ute på tur... Er som regel det jeg bruker mobilt pga været.

Veldig enkelt bare plugg and play, eneste er at jeg må justere samplerate setting etter ønske i Windows. Ville foretrukket at det skjedde automatisk med software, men gjør ikke det med Jriver og Windows iallefall.

På Sony mobil er det kun Sony music appen som automatiskt velger samplerate utifra filtyper og oppløsning.

De andre musikkapper jeg har på mobil er Poweramp og Spotify.

Dette bryr meg ikke annet enn når jeg spiller hi-rez. Dette signaliseres med fargelys, akkurat som på ifI og Chord.

Tankegangen din om kabler høres fornuftig ut. Tror ikke du blir skuffet med Supra...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

https://wiki.jriver.com/index.php/Audio_Output_Modes

 

Velg Wasapi exclusive mode. Du kan også eksperimentere med bruk av Crossfeed og lydkort modulen som vil "route" all windows lyd gjennom Jriver prosesseringen som er bedre enn windows lyd. Det er viktig at du setter opp Exclusive mode slik at Jriver tar over kontrollen av lyd fra a til å.

Det er mange år siden jeg gjorde dette selv (jeg byttet til ROON først og fremst pga integresjon med Tidal).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (31 minutter siden):

https://wiki.jriver.com/index.php/Audio_Output_Modes

 

Velg Wasapi exclusive mode. Du kan også eksperimentere med bruk av Crossfeed og lydkort modulen som vil "route" all windows lyd gjennom Jriver prosesseringen som er bedre enn windows lyd. Det er viktig at du setter opp Exclusive mode slik at Jriver tar over kontrollen av lyd fra a til å.

Det er mange år siden jeg gjorde dette selv (jeg byttet til ROON først og fremst pga integresjon med Tidal).

Takk skal du ha, nå fungerer alt slik jeg ønsket... Og fargene skifter etter hva jeg spiller av.. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når MQA lanserte sin modell var det ikke noe særlig logikk jeg kunne se i påstandene, noe som er typisk snake-oil. Konseptet virket litt som et typisk audiofool-konsept designet for å suge ut noen kroner av dem som vil det beste uten å ha forståelse for hvordan det virker.

At de har fått noen produsenter av hardware med på laget tilsier vel at bransjen prøver å lete etter inntektskilder, men det som er litt synd med det er at det "legitimerer" disse MQA-folkene fordi folk som er litt mindre informert tror det er high-end og legitimt.

Normalt har man ingenting igjen for å gå noe høyere enn 44.1 KHz. Med dithering blir 16 bit temmelig nært 19 bit praktisk, så strengt tatt holder CD mål for de fleste så lenge man ikke misbruker formatet for å drive en tåpelig volumkrig som ødelegger dynamikken.

En kan godt gi ut "master" på en helt vanlig CD uten noe som helst lurium, men Tidal falt nok for fristelsen om å tjene noen kroner på noe de kunne selge som value-added uten at kvaliteten ble så alt for mye dårligere hvis man bare "bretter" musikken ut en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...