Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Woff skrev (21 timer siden):

Kanskje noen av forumets eksperter (?) kan ta jobben med å lage en forståelig tabell? En tabell som ikke beregner lengden i føtter? Og kobbertråd i kvadrat istedet for Gauge i AWG?
JEG lover bort en 'liker' når en god tabell er på plass! 🙂
 

Fort og gæli i excel, basert på:

  • tverrsnitt i mm2 = 0,012668*(92^((36-AWG)/19,5))
  • meter = fot*0,3048

Det er verdt å merke seg at artikkelens krav tilsynelatende er:

  • Kabelen skal bidra med mindre enn 0.2 db tap (?)
  • Kabelen skal bidra med minst 50 "dampening factor" ? (jeg skjønner ikke dette begrepet).
  • Kabelavstandene er deretter paddet med 20% sikkerhetsmargin

image.png.c3ef11d380b5e662a589e0775ac5f86c.png

 

Forsøkte å forstå de underliggende formlene for å plotte det om til standard kabeltverrsnitt (i.e 0,75, 1,5, 2,5, 4), men skjønte ikke hvordan de gikk fra disse formlene, til noe som er avhengig av lengde:

Insertion loss formula : ILoss = 20* log [ (Rload / (Rload + Rcable) ]

Dampening factor formula: Damping Factor = ZL / Zs

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Saftis skrev (1 time siden):

Fort og gæli i excel, basert på:

  • tverrsnitt i mm2 = 0,012668*(92^((36-AWG)/19,5))
  • meter = fot*0,3048

Det er verdt å merke seg at artikkelens krav tilsynelatende er:

  • Kabelen skal bidra med mindre enn 0.2 db tap (?)
  • Kabelen skal bidra med minst 50 "dampening factor" ? (jeg skjønner ikke dette begrepet).
  • Kabelavstandene er deretter paddet med 20% sikkerhetsmargin

image.png.c3ef11d380b5e662a589e0775ac5f86c.png

 

Forsøkte å forstå de underliggende formlene for å plotte det om til standard kabeltverrsnitt (i.e 0,75, 1,5, 2,5, 4), men skjønte ikke hvordan de gikk fra disse formlene, til noe som er avhengig av lengde:

Insertion loss formula : ILoss = 20* log [ (Rload / (Rload + Rcable) ]

Dampening factor formula: Damping Factor = ZL / Zs

Jeg gidder ikke å regne selv, jeg spør butikkene.. Dvs ikke de overdyre Oslo HiFi center, men Hembiobutiken eller Supra..

De svarer saklig på sånt og påstår ikke at du må ha en dyr fancy svancy kabel....

Jeg regner ut lengen i meter med laser måler med litt margin, ikke mye.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 22.9.2023 den 6:36 PM):

Og nå, fire dager senere så lyder begge SVS'ene ganske så likt! Trodde at siden du ikke klarer å høre hvor subwooferen er i rommet grunnet lave frekvenser så er det samme hvor de står, men nei, jeg hører vel neppe hvor bassen kommer fra, men jeg føler det! Vet ikke hvor mye av effekten som omgjøres i bevegelse, men PB 16 Ultra har jo 1.500w RMS og SB-4000 har 1.200 w RMS så de må jo flytte LITT.. 
Skal prøve 'Edge of Tomorrow' i morgen, det sporet helt i starten er absolutt verdt å spille av med skikkelig SUB! 😉 (Må bare ha barnevakt til valpen vi fikk på onsdag, den skal få slippe å høre sånne lyder..) :yes:

derfor man gjør the subwoffer crawl, plasere subben der man sitter og kryper rundt og finner den plassen den høres best ut og plaserer subben der ( ivertfall om man er unkar og ikke må ta hensyn til waf ) 

Lenke til kommentar
Mato skrev (10 minutter siden):

derfor man gjør the subwoffer crawl

Er nok noe aldeles feil med mine ører! Jeg fikk den lille nye sist, hadde kun EN plass å ha den, men med begge to på plass og justert til likt nivå så spiller de nå så perfekt at jeg ikke gidder å flytte noen av de EN mm... 🙂
Er utrolig godt fornøyd med lyden her i hula nå! 
Kan ikke si det samme om de andre lytteposisjonene her, der er lave frekvenser overdrevne og litt ujevne, men det er ikke DER jeg sitter og nyter lyd! 🙂 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Saftis skrev (På 15.10.2023 den 1:16 PM):

Uten at jeg ønsker å starte noen kontroversiell diskusjon; finnes det noe vitenskapelig basert/empirisk målt dokumentasjon på om det gir noen hørbar forskjell på å bruke Biltema tvinnede kobberkabler på f.eks. 2.5-4mm² vs noe dyrere som f.eks. AudioQuest Rocket med massive ledere?

biltema kabler i tilstrekkelig kvadrat skal holde 365 dager i året, om noen vil si noe annet får de stille opp i en blind test og beviste det 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har flyttet inn i knøttliten leilighet og måtte derfor selge stereoanlegget mitt. Savnet har allerede meldt seg, men jeg har ikke plass til musikkanlegg. Leker derfor med tanken om å bygge meg en smal vegghengt stereobenk med innebyggingshøyttalere, ala Lemus som kan spille av tv-lyd og bakgrunnsmusikk. Er dette noe som vil gi en ok lydopplevelse tror dere? Har noen prøvd? Det blir en veldig enkel konstruksjon i furu hobbyplater. Forsterker blir vel noe Sonos Connect Amp eller noe i den duren. Høyttalere har jeg ikke tatt stilling til enda.

Lenke til kommentar

Fortsatt bruker jeg Qudioquest Indigo+ (tror jeg) kjøpt på Hifiklubben på slutten av 90-tallet biwiret. Aner ikke om det gjør noe forskjell med biwiringen, men det var det jeg kjøpte i sin tid. Virker helt fint for meg fortsatt, nå til dags bruker jeg hodetelefoner stort sett hele tiden hjemme uansett når jeg lytter til noe pga naboer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Javisst said:

Jeg har flyttet inn i knøttliten leilighet og måtte derfor selge stereoanlegget mitt. Savnet har allerede meldt seg, men jeg har ikke plass til musikkanlegg. Leker derfor med tanken om å bygge meg en smal vegghengt stereobenk med innebyggingshøyttalere, ala Lemus som kan spille av tv-lyd og bakgrunnsmusikk. Er dette noe som vil gi en ok lydopplevelse tror dere? Har noen prøvd? Det blir en veldig enkel konstruksjon i furu hobbyplater. Forsterker blir vel noe Sonos Connect Amp eller noe i den duren. Høyttalere har jeg ikke tatt stilling til enda.

Som Nimrad sier er det mye bra i bokhyllekategorien. Finnes mye bra aktive som du slipper forsterker til også.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Javisst said:

Jeg har flyttet inn i knøttliten leilighet og måtte derfor selge stereoanlegget mitt. Savnet har allerede meldt seg, men jeg har ikke plass til musikkanlegg. Leker derfor med tanken om å bygge meg en smal vegghengt stereobenk med innebyggingshøyttalere, ala Lemus som kan spille av tv-lyd og bakgrunnsmusikk. Er dette noe som vil gi en ok lydopplevelse tror dere? Har noen prøvd? Det blir en veldig enkel konstruksjon i furu hobbyplater. Forsterker blir vel noe Sonos Connect Amp eller noe i den duren. Høyttalere har jeg ikke tatt stilling til enda.

Det enkleste er vel å gå i hodetelefon-markedet. Da får en både bedre lyd og gladere naboer om en bor vegg-i-vegg med noen.

Selv bruker jeg Philips X2HR (lang ledning til TV) til high-end og Koss Porta Pro Wireless til podcast etc når jeg jobber og må mobilt rundt om kring.

Sparer jo litt plass med det også.

Lenke til kommentar
23 hours ago, oOF said:

Fortsatt bruker jeg Qudioquest Indigo+ (tror jeg) kjøpt på Hifiklubben på slutten av 90-tallet biwiret. Aner ikke om det gjør noe forskjell med biwiringen, men det var det jeg kjøpte i sin tid. Virker helt fint for meg fortsatt, nå til dags bruker jeg hodetelefoner stort sett hele tiden hjemme uansett når jeg lytter til noe pga naboer.

Rent teknisk gjør bi-wiring at du får separat styring av bass og diskant med egne forsterkerdeler. Dette er enklere å drive godt enn å ha en forsterkerdel til å dekke alt. Det meste av energi er i bassområdet og trekker en for mye her så så ryker gjerne diskanten fordi den får likespenning uten bi-wire. Moderne høyttalere har gjerne noe som avleder DC, gjerne en liten lampe eller noe.

Veldig mange ender dog opp med å bare bruke en bro over sånn at høyttalerene i praksis er det samme som vanlig. En forsterker bør forstå at den mater en høyttaler med bi-wire, men hvordan vet en høyttaler med bi-wire støtte om den skal aktivere delefilter eller ikke ? Dette endrer seg jo om du bruker bro eller ikke.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Javisst said:

Takk for tips! Jeg setter meg i tenkeboksen, så ser jeg hva det blir til. 👍

Skal ikke undervurdere lydplanker heller (selv om de av ukjente grunner er forhatt av mange "hifi-folk"). Sonos er jevnt over bra. Og Samsung med deres underbruk Harman(JBL) har mye bra å tilby. Og sikkert mange flere.

Bare husk at fysisk veldig små planker svært sjeldent gir brukbar bass uten subwoofer.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, vidor said:

Rent teknisk gjør bi-wiring at du får separat styring av bass og diskant med egne forsterkerdeler. Dette er enklere å drive godt enn å ha en forsterkerdel til å dekke alt. Det meste av energi er i bassområdet og trekker en for mye her så så ryker gjerne diskanten fordi den får likespenning uten bi-wire. Moderne høyttalere har gjerne noe som avleder DC, gjerne en liten lampe eller noe.

Bi-wiring er bare "splittet" kabel til bass og diskant. Det du beskriver er bi-amping. 

10 minutes ago, vidor said:

Veldig mange ender dog opp med å bare bruke en bro over sånn at høyttalerene i praksis er det samme som vanlig. En forsterker bør forstå at den mater en høyttaler med bi-wire, men hvordan vet en høyttaler med bi-wire støtte om den skal aktivere delefilter eller ikke ? Dette endrer seg jo om du bruker bro eller ikke.

Normalt bruker en fortsatt delefilter i høyttaleren. Bare at det er utsyrt med to terminaler i stedet for at filter for bass og diskant er koblet på samme. Aktiv deling er normalt bare brukt i aktive høyttalere med innebygd forsterker (og er forøvrig overlegent passiv deling).

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg burde jo ha skjønt dette gitt hvilken bransje det omtaler :)

Har forresten et par Mackie HR824 aktive studiomonitorer som faktisk har egen servo for å hjelpe på at bass-elementet alltid står i riktig posisjon i forhold til innsignalet. Prøver du å trykke inn elementet mens høyttaleren er på vil den jobbe mot deg. Er enig i at aktive løsninger er bra, ja.

Lenke til kommentar
On 17.10.2023 at 11:24 AM, Saftis said:

Fort og gæli i excel, basert på:

  • tverrsnitt i mm2 = 0,012668*(92^((36-AWG)/19,5))
  • meter = fot*0,3048

Det er verdt å merke seg at artikkelens krav tilsynelatende er:

  • Kabelen skal bidra med mindre enn 0.2 db tap (?)

Meget konservativt. Grunnen til at de er så "strenge" er nok at en høyttalers impedans varierer med frekvensen. Og dermed kan man risikere at enkelte frekvenser blir mer dempet enn andre. I praksis kan man nok akseptere mer tap (men hvorfor når tykk kabel er forholdsvis rimelig).

On 17.10.2023 at 11:24 AM, Saftis said:
  • Kabelen skal bidra med minst 50 "dampening factor" ? (jeg skjønner ikke dette begrepet).

Dempefaktor er forholdet mellom forsterkerens utgangsimpedans og høyttalerenes impedans. Noe forenklet kan man si at dette er forsterkens evne til å kontrollere et høyttalerelement, og denne evnen blir svekket om det er for høy motstand i kabelen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 18.10.2023 den 9:24 PM):

Skal ikke undervurdere lydplanker heller (selv om de av ukjente grunner er forhatt av mange "hifi-folk"). Sonos er jevnt over bra. Og Samsung med deres underbruk Harman(JBL) har mye bra å tilby. Og sikkert mange flere.

Bare husk at fysisk veldig små planker svært sjeldent gir brukbar bass uten subwoofer.

Kan anbefale å ta en demo av Devialet Dione hos Stereofil - et vanvittig trykk i den. Ikke like raffinert/punchy bass som i høyttalere, men den kan definitivt gå dypt og fylle et rom. Jeg synes Sonos Arc er ganske kjip i forhold. https://www.stereofil.no/hjemmekino/bilde/lydplanker/devialet-dione

Verdt å huske når man ser på prisen at den ikke trenger subwoofer, og har en atmos-løsning.

Endret av Saftis
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...