Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (18 timer siden):

Tilgi mine paint-kunnskaper :p 

Hvilken retning skal du sitte? Er det plass til at tv henger på veggen som er 210, med en sofa midt i rommet vendt mot? Ideelle er at det er ca like langt mellom hver høyttaler og lytteren, som skaper en trekant.

Tenker at siden rommet er så lite så trenger du i praksis ikke senterhøyttaler. Og heller ikke mere enn bokhyllehøyttaler hvis du kan spa på med subwoofer i tillegg.

To høyttalere fremme og to i surround på hver side av sofa. Dali Oberon 1 eller 3, eller Opticon 1 eller 2 som høyre og venste front. Med veggmontert høyttalere fra samme serie. Hadde vurdert en eller to lukkede subber også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (53 minutter siden):

Argon faktisk, er de ålreit altså? Ser jo utrolig ryddig ut. Jeg må pønske litt, kan også gå opp i pris på komponentene også, hvis det hjelper litt

Takk for tips :) 

Argon er knall, de er trosalt laget av Dali i samme fabrikk, så mye dali teknologi i disse. 
 

jeg har det både som pc høytalere og i stua, Alto 5 på pulten og alto 55 i stua. ikke noe og klage på lyden på disse. ivertfall ikke for mine ører. 

det kunne nok bli veldig bra med 4 alto 5 wall og en senter høytaler om du vil ha 5.1, og du kan få god surond med 4.1 uten center og. 

Når det kommer til reciver så er jeg godt fornøyd med min Maranz nr 1510, de har vell ca samme innmaten som Denon bare med litt variasjon i fokus på lydbilde. Jeg har dog ikke samenlignet med andre så vet ikke om jeg går glip av noe på rommkoreksjonsfronten, men følte auto setupen hadde godt med valg og resulterte i et bra lydbilde i film. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (32 minutter siden):

Hvilken retning skal du sitte? Er det plass til at tv henger på veggen som er 210, med en sofa midt i rommet vendt mot? Ideelle er at det er ca like langt mellom hver høyttaler og lytteren, som skaper en trekant.

Var akkurat å kikket på det før i dag og kom frem til at det kanskje er den beste løsningen. Så kan jeg ha kontorpulten i parallell med ryggen på en tosetern, hvis det er plass. Da blir det også noe lengre til TVen, ca 2.5m. Det er et vindu på veggen der, så da må jeg nok ha en TV-benk, men det er greit nok. Oberon er innenfor rekkevidde, sånn budsjettmessig
 

@Mato Tror kanskje jeg litt lyst på en senter også. Hvis jeg gjør slik som jeg skrev over her, så kan jeg sette bakhøyttalere på stativ og kanskje noen on-walls mellom de og frontene? Eller bør de være litt pekt mot sitteplassen også? Da blir det vel i så fall en 7.2 da? Med Atmos på toppen av frontene, så 7.2.2? Eller tenker jeg litt feil nå? 

Marantz er jo knall, skal kikke litt på den :) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Marantz Cinema 60 (13 990,-) er Marantz' rimeligste med romkorreksjon fra Audyssey.

Dirac Live anses som en bedre korreksjon dog. Og da må du gå på Denon AVC-X3800H (13 998,- akkurat nå). Denne er no-brainer til denne prisen.

Forslag på oppsett med Dali høyttalere

Denon AVC-X3800H 13 998,-

Dali Oberon 1 eller 3 4 696/6 296,-

Dali Oberon on-wall 6 296,-

Tot: 24 990/26 590

 

Skal ikke uttale meg om Argon. Men vi snakker en helt annen prisklasse. Alto 5 MK2 bokhyllehøyttalere med veggmontert bakhøyttaler fra samme serie koster tilsammen 3994 for fire høyttalere.

Men vet at Dali har ganske god horisontal spredning fra diskantene sine. Og hvis du skal skippe senterhøyttaler som jeg skrev litt om i forrige innlegg så er det en fordel 😃

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Tips til gode receiver med dette? Yamaha? Denon? Anthem er dyrt. Sony? 

Denon har Audyssey som gjør en ok jobb (utenom den billigste varianten). Yamaha har vel nettop gjort sitt system mye bedre, men jeg har ikke oversikt over hvilken variant som er god og dårlig. Onkyo/Pioneer har helt ubrukelig i de billige variantene men knake god i de med Dirac. Sony tror jeg ikke har noen fungerende romkorreksjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 timer siden):

Denon har Audyssey

Bl.a. modellen jeg nevnte har støtte for Dirac Live, som jeg har skjønt er romkorreksjonen på markedet som foretrekkes.

 

bshagen skrev (3 timer siden):

Tror kanskje jeg litt lyst på en senter også. Hvis jeg gjør slik som jeg skrev over her, så kan jeg sette bakhøyttalere på stativ og kanskje noen on-walls mellom de og frontene? Eller bør de være litt pekt mot sitteplassen også? Da blir det vel i så fall en 7.2 da? Med Atmos på toppen av frontene, så 7.2.2? Eller tenker jeg litt feil nå? 

I stua vår er det 210-220 cm mellom hver høyttaler, og 2-2.5 meter til sofa. Om du har plass til senterhøyttaler i budsjettet så kjør på. Men er det bare du som skal se på film her så er ikke behovet like stort. For da kan du sitte i sweet-spotten hele tiden.

Jeg hadde hoppet over 7 kanaler i første omgang, og heller gått på 5 kanaler med atmos i taket. SPESIELT siden du allerede har et ganske lite rom. Jeg føler man får mer ut av to atmoshøyttalere i taket enn du får ut av to høyttalere bak sofaen. Plasseringen bør bli noe lignende dette om du skal ha 7 høyttalere, med 5 fjerner du de to som står på skrå bak sofa:

7_1_spkrplc.thumb.webp.0d8597e46f9650a17614dc57550a5621.webp

Endret av Sydvest
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sydvest said:

Marantz Cinema 60 (13 990,-) er Marantz' rimeligste med romkorreksjon fra Audyssey.

Dirac Live anses som en bedre korreksjon dog. Og da må du gå på Denon AVC-X3800H (13 998,- akkurat nå). Denne er no-brainer til denne prisen.

 

Siden Marantz 60 kun har Audyssey XT mens Denon har XT32 er Denon helt klart å foretrekke ja. Spesiell med muligheten for Dirac. Marantz 60 er nå for alle praktiske årsaker en overpriset Denon AVR-X1800H (6990,-).

Hvorvidt Dirac Live er særlig bedre enn riktig justert Audyssey XT32 er vel ikke skrevet i stein. Men én ting er helt sikkert, det er lettere å komme i mål med Dirac siden Audyssey krever at en del justeringer gjøres riktig for optimal ytelse. Dirac er dog langt fra gratis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 timer siden):

Så Argon er ikke så verst altså, det er god tilbakemelding. Hva tenker vi om sånn on-wall høyttalere til bakhøyttalere hvis man har sofaen helt inntil veggen? Blir det litt for nærme? Kanskje handle sånne vinklede eller bipolar? 

 

Tips til gode receiver med dette? Yamaha? Denon? Anthem er dyrt. Sony? 

Helt nær blir litt for nært om ikke romkorreksjon og manuelt kan justere det ok.

Om veggen er rett bak sofa, så vil jeg råde til noe jeg har erfart og skal gjøre med surround og atmos. Vinklede høytalere fra tak eller like under tak på veggen rettet mot sitteplasser.

Da får du mere avstand som er alfa og omega.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (17 timer siden):

Marantz Cinema 60 (13 990,-) er Marantz' rimeligste med romkorreksjon fra Audyssey.

Dirac Live anses som en bedre korreksjon dog. Og da må du gå på Denon AVC-X3800H (13 998,- akkurat nå). Denne er no-brainer til denne prisen.

Forslag på oppsett med Dali høyttalere

Denon AVC-X3800H 13 998,-

Dali Oberon 1 eller 3 4 696/6 296,-

Dali Oberon on-wall 6 296,-

Tot: 24 990/26 590

 

Skal ikke uttale meg om Argon. Men vi snakker en helt annen prisklasse. Alto 5 MK2 bokhyllehøyttalere med veggmontert bakhøyttaler fra samme serie koster tilsammen 3994 for fire høyttalere.

Men vet at Dali har ganske god horisontal spredning fra diskantene sine. Og hvis du skal skippe senterhøyttaler som jeg skrev litt om i forrige innlegg så er det en fordel 😃

de billige til marantz har vell MultEQ mens de litt dyrere har XT versonen , begge gjør vell romkoreksjon ? 
image.png.2b65bfdeb1b9b53f56c44b8d978285a0.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 28.12.2023 den 10:50 PM):

Sitter å funderer på å omrokkere litt i huset mitt. Har et ubrukt soverom som jeg kunne tenke meg å gjøre om til en liten man-cave, med kontor og en liten hjemmekino. Men det er ikke mer enn 210 x 380, så det er jo ikke digert, og hvis jeg skal kombinere det med en kontorpult så blir det på tvers av rommet også. Hva tenker dere her inne, er det mulig å få til litt godlyd tror dere? Tenker en toseter og en 65" OLED. Bokhyllehøyttalere. Kanskje også 3.1 kunne vært ålreit? 

Tilgi mine paint-kunnskaper :p 
Soverom.thumb.jpg.ff1a4002535b2baecc09f2276936638d.jpg

jeg fant dette som du kan bruke til og plasere ting i for og se hvordan det blir 

https://www.audioadvice.com/home-theater-design/#designer

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mato said:

de billige til marantz har vell MultEQ mens de litt dyrere har XT versonen , begge gjør vell romkoreksjon ? 
image.png.2b65bfdeb1b9b53f56c44b8d978285a0.png

2EQ er helt ubrukelig. MultEQ gjør en ok jobb med subwoofer men lite nyttig på resten (foruten å dempe nivå på diskant på feks Klipsch). XT gjøres også en ok med subwoofer, og litt begrenset nytte på resten av kanalene. XT32 gjør en bra jobb over hele fjøla.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva med noe sånt? 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=331276366

Ikke at jeg skal kjøpe dette, jeg må planlegge litt mer. Men lignende pakke burde vel være greit? Men til bakhøyttalere så går jeg for On-wall, slik som dere foreslår. Jeg visste ikke at surroundhøyttalere i 5.1 faktisk skulle være til siden istedet for bak, trodde det var slik. Men til siden er mye enklere å plassere for meg uansett, så det er greit :)

Lenke til kommentar
bshagen skrev (19 minutter siden):

Hva med noe sånt? 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=331276366

Ikke at jeg skal kjøpe dette, jeg må planlegge litt mer. Men lignende pakke burde vel være greit? Men til bakhøyttalere så går jeg for On-wall, slik som dere foreslår. Jeg visste ikke at surroundhøyttalere i 5.1 faktisk skulle være til siden istedet for bak, trodde det var slik. Men til siden er mye enklere å plassere for meg uansett, så det er greit :)

jeg kjører mine bak meg, til siden er umulig i min stue, funker greit det og, så lenge man ikke har dedikert rom bygget fra grunnen må man ingå kompromiss for og få ting til og virke.

det er nok en bra pakke, men hadde nok bytta reciveren basert på hva andre sier om romkoreksjon, samt syntes den hørtes noe svak ut 95w per kanal i 8ohm med kun to kanaler i drift.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (22 timer siden):

Marantz Cinema 60 (13 990,-) er Marantz' rimeligste med romkorreksjon fra Audyssey.

Dirac Live anses som en bedre korreksjon dog. Og da må du gå på Denon AVC-X3800H (13 998,- akkurat nå). Denne er no-brainer til denne prisen.

Forslag på oppsett med Dali høyttalere

Denon AVC-X3800H 13 998,-

Dali Oberon 1 eller 3 4 696/6 296,-

Dali Oberon on-wall 6 296,-

Tot: 24 990/26 590

Denne så jeg ikke før nå. Jeg liker pakka di bedre enn jeg kom med fra Finn, dette blir jo mer enn nok lyd inne på det lille rommet. Tanker om sub? Er litt fysen på to stk. Har fra før en ASW610 som jeg bruker sammen med 606 s2 i stua. Kunne jo kanskje brukt den, men har egentlig ikke såååå lyst på enda en ASW610, for jeg veit ikke helt om jeg syns den er så bra. Kikker litt på Arendal 1961 eller kanskje noe fra SVS

Lenke til kommentar

 

Smule8o skrev (1 time siden):

2EQ er helt ubrukelig. MultEQ gjør en ok jobb med subwoofer men lite nyttig på resten (foruten å dempe nivå på diskant på feks Klipsch). XT gjøres også en ok med subwoofer, og litt begrenset nytte på resten av kanalene. XT32 gjør en bra jobb over hele fjøla.

heldigvis vet jeg ikke hva jeg går glipp av så får leve med det slik inntil man føler for og oppgradere 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, bshagen said:

Denne så jeg ikke før nå. Jeg liker pakka di bedre enn jeg kom med fra Finn, dette blir jo mer enn nok lyd inne på det lille rommet. Tanker om sub? Er litt fysen på to stk. Har fra før en ASW610 som jeg bruker sammen med 606 s2 i stua. Kunne jo kanskje brukt den, men har egentlig ikke såååå lyst på enda en ASW610, for jeg veit ikke helt om jeg syns den er så bra. Kikker litt på Arendal 1961 eller kanskje noe fra SVS

Selv hadde jeg ville vurdert "budsjett Arendal" fra XTZ(samme designer, Dan Roemer). 

Feks 3x Spirit 6 i front og Spirit 2 bak.

https://www.surround.no/xtz-group/3500007/xtz-spirit-6-lcr-høyttaler-hvit-senter-vegghøyttaler-stk

https://www.surround.no/xtz-group/3500003/xtz-spirit-2-vegghøyttaler-hvit-par

I et så lite rom kan det godt være at Spirit 2 er tilstrekkelig som høre og venstre også.

Kombinert med en eller helst flere kompakte subwoofere (flere er alltid bedre enn én).

 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...