Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

2 hours ago, vidor said:

Så lenge en hensyntar stående lavfrekvente bølger og får bort høyfrekvent refleksjon så har en oppnådd mye renere lyd. Begynner man å sette opp store basstraps så faller vel WAF betraktelig.

Stående lavfrekvente kverker en greit med eq, i alle fall for utvalgte posisjoner. Fjerning av høyfrekvent refleksjon er dog mer komplisert (selv om det er enkelt å gjøre rent praktisk). Det virker dog som om det er ingen konsensus blant folk som vet hva de styrer med at å ukritisk fjerne refleksjoner er udelt positivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (1 time siden):

Stående lavfrekvente kverker en greit med eq, i alle fall for utvalgte posisjoner. Fjerning av høyfrekvent refleksjon er dog mer komplisert (selv om det er enkelt å gjøre rent praktisk). Det virker dog som om det er ingen konsensus blant folk som vet hva de styrer med at å ukritisk fjerne refleksjoner er udelt positivt.

Glass og gipsvegger og trepanel kan være vriene synes jeg mht dette, samt veldig tomme rom.

Med engang det er møblert blir det mye mer dempet.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (51 minutter siden):

Sant sant. Rom med store harde flater og lite møbler låter fort som "church/toilet mode" på en surroundreceiver 

Det gjelder vel for all lyd, stereo og hjemmekino.

Merker syk forskjell om man tar klappetesten før og etter møblering og gardiner.

(Klappetesten er en basic metode for å sjekke et roms akustikk og refleksjon, om det ikke er klang så er det gode forutsetninger,har du klang når du klapper så har du problematisk akustikk.)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer på et råd. Beklager på forhånd dersom dette ikke er korrekt tråd. 

Jeg er glad i bass. Har bygget subwoofere selv, eid B&W, eid Dali og eid digre tårn uten behov for sub. 

Jeg lurer på å kjøpe et par Dali sub e9f. De er defekte. Slår seg av når de får strøm. KAN være sikringene, det klarer jeg selv. Men det er jo en grunn til at sikringa gikk i utgangspunktet. Så da tenker jeg kanskje transistorer og tilogmed en kondensator eller to. Jeg lurer på å sende de på rep (Dalens har hjulpet meg tidligere). Så vet jeg at hvorvidt de kan repareres uten at det koster skjorta, ikke kan besvares uten testing. Men det jeg lurer på er:

*Pleier transistorer/kondensatorer i denne subben å gå? Blir de fort sprø og slitne? 

*Kicker sikringen inn tidlig på DALI-subber som dette? Tidsnok til at ikke halve forsterkeren er grilla? 

*Er ikke overspenning en mulig forklaring når begge subbene gikk (iflg selger) ca samtidig? 

*Til sist: Er det en OK sub? Jeg tenker to, som skal fylle ut et par utrolige Time Windows som jeg har pussa opp litt. 

Takknemlig for svar. 

945_23548167.jpg

Lenke til kommentar

Sub ja.. Noen som har erfaring med to subwoofere i samme rom?
Har akkurat kjøpt en sy SVS SB-4000 som jeg skal bruke sammen med SVS PB16 Ultra i hjemmekinoen min. Fant ut at jeg bare MÅ ha en reserve-sub da jeg måtte koble fra SVS PB16 Ultra et par dager for flytting av denne...  Og å leve UTEN sub blir ikke aktuelt, så da er det greit å ha en i reserve som selvsagt også skal brukes! Får da to stk SVS'er og de skal etter det jeg ha fått tips om fungere bra sammen.
Disse blir plassert i hvert sitt hjørne av rommet, SVS PB16 Ultra venstre hjørne bak og SVS SB-4000 i høyre hjørne foran. Forsterkeren  (Denon AVC-X8500HA) har to adskilte utganger og den skal kunne justere inn disse to automatisk.  Jeg har faktisk ikke plass til TO SVS PB16 Ultra derfor kjøpet av SVS SB-4000.
Er det noe jeg bør ta hensyn til? (Ikke naboene nei!) 🙂

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Du kan risikere problemer med å kombinere bassrefleks og trykkammer. Bassrefleks har ganske forskjellig faserespons rundt tuning-frekvens på porten. Så kan sikkert være lurt å ha høypass på SBen på en frekvens noe over tuning-frekvens for PBen (sikkert mulig å finne i specs. mistenker temmelig dypt).

Dette kan også hjelpe på forskjellige evner innen output som @Sydvest skriver. Ellers skal vel audyssey gjøre jobben greit automagisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sydvest said:

Spent på hvordan Audysseys egenskaper til å tune to forskjellige subber er. Og ikke minst to forskjellige kassekonstruksjoner med hver sine effektkurver.

Si ifra hvordan det går

Audyssey har en ganske enkel approach her. Tids "aligner" de og korrigerer de som om de var én. Derfor kan ulik faserespons lage litt krøll.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (8 timer siden):

Men jeg står fortsatt på at jeg heller hadde vurdert å la subbene spille på hvert sitt frekvensområde

Nå er den siste kjøpt inn bare for å være en skarve nød-reserve for hoved-sub'en da. Og siden de begge to er konstruert for et meget begrenset lyd-ommråde (15-80 Hz) så tror jeg nok ingen av de vil ha problemer med jobben. Er mer på jakt etter hva Smule80 snakker om, hvor kan dette gå feil? 
Men jeg regner med at kassa blir levert her på mandag så da får jeg jo svaret ganske fort da. Hvis den nye bare gjør en liten prosentdel av jobben som den store gjør så er jeg fornøyd!
Og da vil jeg anbefale ALLE som ikke har en sub om å skaffe seg en! SNAREST! 🙂

Lenke til kommentar
Woff skrev (25 minutter siden):

Nå er den siste kjøpt inn bare for å være en skarve nød-reserve for hoved-sub'en da. Og siden de begge to er konstruert for et meget begrenset lyd-ommråde (15-80 Hz) så tror jeg nok ingen av de vil ha problemer med jobben. Er mer på jakt etter hva Smule80 snakker om, hvor kan dette gå feil? 
Men jeg regner med at kassa blir levert her på mandag så da får jeg jo svaret ganske fort da. Hvis den nye bare gjør en liten prosentdel av jobben som den store gjør så er jeg fornøyd!
Og da vil jeg anbefale ALLE som ikke har en sub om å skaffe seg en! SNAREST! 🙂

Jeg tror det går bra, de fleste mener det er best å ha to suber, men jeg vet ikke om det er issue med to forskjellige. Men maaange på Avforum.no har ulike suber store og små og har ikke noe problem med det, plassering og romkorreksjon løser sikkert det meste.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 3.9.2023 at 1:18 PM, Smule8o said:

Ingen som kjenner til noen greie men seriøse kilder til tips og triks for "praktisk akustikkforbedring"? Finner en del om behandling av hjemmestudio osv, men der behøver man ikke tenke på at løsningene skal være stuevennlige. 

Ellers virker det som om det er veldig populært der ute å dempe førsterefleksjoner, uten at jeg er så sikker på at alle vet hvorfor de gjør det.

Får svare meg selv litt da :p

Her er et ypperlig foredrag av Anthony Grimani med litt generell innføring. Grimani har tidligere jobbet i Dolby og THX med utvikling av surround i tidlige tider, og driver nå med integrasjon/bygging i øvre high end markedet.

 

Også en grei illustrasjon på hvorfor direktivet(altså at lyden som sendes rett frem er noenlunde lik den som går ut i alle andre retninger) i høyttalere er så viktig fra 10:30 og utover.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Woff said:

Nå er den siste kjøpt inn bare for å være en skarve nød-reserve for hoved-sub'en da. Og siden de begge to er konstruert for et meget begrenset lyd-ommråde (15-80 Hz) så tror jeg nok ingen av de vil ha problemer med jobben. Er mer på jakt etter hva Smule80 snakker om, hvor kan dette gå feil? 
Men jeg regner med at kassa blir levert her på mandag så da får jeg jo svaret ganske fort da. Hvis den nye bare gjør en liten prosentdel av jobben som den store gjør så er jeg fornøyd!
Og da vil jeg anbefale ALLE som ikke har en sub om å skaffe seg en! SNAREST! 🙂

Er det ikke mulig å plugge portene på PB16 ultra? Burde kanskje være tilstrekkelig for å unngå at de utfaser hverandre rundt tuning-frekvensen til porten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...