Gå til innhold

Elhub ber hytteeiere slutte å ta sikringen: Spørsmål fra leserne


Anbefalte innlegg

Er behovet for kutte strøm forbigående (ved å skru ut hovedsikringene)?

 

"Forbigående behov" henspeiler på NVEs tilsyn som foregår ut mai måned - altså forbigående. Elhub påpeker at dette ikke er et fysisk problem for dem eller kunden, men bare handler bare om feilmerkede data i rapportene inn til NVE.

 

NVE mener derimot at det /er/ viktig at alle målerdata blir helt riktige, da de i neste omgang må kunne brukes av kunder som vil kjøpe seg tilleggsutstyr etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen: NVE har bedt Elhub om å rydde opp i problemet, men Elhub «ser det ikke som formålstjenlig å programmere en rapport for dette forbigående behovet».

 

 

Er behovet for kutte strøm forbigående (ved å skru ut hovedsikringene)? På meg virker dette utspillet fra Elhub er ganske arrogant. I det det minste burde Elhub forklare hvorfor behovet for å kutte ut strømmen er forbigående.

Det spørs vel hvor langt perspektiv Elhub har.

Når den siste hytta med gamle typen inntak med måler inne og hovedsikringen forran måleren er revet er problemet over, eller så har de en plan for å få folk til å slutte å skru av hovedsikringene når de reser fra hyttene sine.

Lenke til kommentar

?? Misforståelse?

Jeg tror det stemmer som 3FKY9EYR sier. Det er bare snakk om kommunikasjonen, hvor en måler kan være avhengig av en annen for å kommunisere med sentralen. Stikkordet er maskenettverk.

Isåfall har makter og myndigheter, og selvsakt overkommandoen med nettselskaper i spissen  som har valgt denne løsningen, vert usedvanlig mye dummere enn man skulle tro var mulig. 

 

Ett hus brenner, det kan skje, trenger ikke en gang være relatert til det elektriske en gang, men alt brant opp inkludert AMS måleren. Og plutselig var hele nabolaget i kjempetrøbbel på grunn av denne ene AMS måleren! Whoooo. Kjenner en liten applaus som trenger seg på her.

 

Nei du. Om det er slik de høye herrer har stelt seg så trenger de ikke komme til meg og be om god oppførsel når det gjelder å stenge av eller ikke stenge av strømmen til hytta. Da får de helt enkelt sette opp en egen konsentrator utenfor folks boliger og ikke døtte enda mer ræl inni husene til folk. Makan til bytullinger. Som man reder ligger man, og disse folka ligger ikke godt forstår jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Målerne burde hatt egen tilførsel av drivspenning fra de tre fasene, foran

hovedsikringene og med brolikeretter (6dioder) for å sikre ved utfall av en(3.)fase.

Med egen sikring/overspenningsvern.

Da ville måleren vere tilkoblet uansett og problemet vere løst.

Den kunne evt. sladre om minimum last (ingen strøm utover eget forbruk).

Lenke til kommentar

 

?? Misforståelse?

Jeg tror det stemmer som 3FKY9EYR sier. Det er bare snakk om kommunikasjonen, hvor en måler kan være avhengig av en annen for å kommunisere med sentralen. Stikkordet er maskenettverk.

Isåfall har makter og myndigheter, og selvsakt overkommandoen med nettselskaper i spissen  som har valgt denne løsningen, vert usedvanlig mye dummere enn man skulle tro var mulig. 

 

Ett hus brenner, det kan skje, trenger ikke en gang være relatert til det elektriske en gang, men alt brant opp inkludert AMS måleren. Og plutselig var hele nabolaget i kjempetrøbbel på grunn av denne ene AMS måleren! Whoooo. Kjenner en liten applaus som trenger seg på her.

 

Nei du. Om det er slik de høye herrer har stelt seg så trenger de ikke komme til meg og be om god oppførsel når det gjelder å stenge av eller ikke stenge av strømmen til hytta. Da får de helt enkelt sette opp en egen konsentrator utenfor folks boliger og ikke døtte enda mer ræl inni husene til folk. Makan til bytullinger. Som man reder ligger man, og disse folka ligger ikke godt forstår jeg.

Det har blitt en motesak i dag å tenke så kort som mulig, for nesene er blitt så korte.??

Lenke til kommentar

 

Hvis en nettkunde tar hovedsikringene risikerer en at ikke bare denne måleren blir offline men også de målerne som kommuniserer går via denne. Dette fordi maskenettet noen steder ser ut som en kjede. Bryter du kjeden så er det stor fare for at det ikke finnes alternative kommunikasjonsveier, fordi signalnivået er for dårlig. Nettselskapene forsøker å bygge maskenettene robuste nok til at dette ikke skal kje, men enkelte plasser er dette vanskelig å få til. I tillegg - tar flere/mange hytteeiere ut hovedsikringene vil en garantert få hytter med strømforbruk som går offline. Derfor er maskenett sårbart i områder der dagens praksis er å ta ut sikringene for vinteren.

Det stemmer ikke, for målerne skal kun måle den enkelte hytteeiers forbruk, ikke andres. Både måler og vern/hovedbryter skal kun gjelde den enheten som måles. Det går fint å koble flere hytter på samme "streng", men det skal ikke slå ut kommunikasjonen. Komminukasjonen fra AMS til nettselskapet går ikke via kabel uansett.

Jeg snakket om radiomaskenett. Hvis hytten din bare har en vei oppstrøms (mot nettselskapets servere) og den foran deg tar sikringene så er du offline. Den rutet jo trafikken din. Jeg har bygget ut radiomaskenett for flere nettselskaper, så jeg vet hva jeg snakker om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Joda, men da vet de ikke om både hovedsikringa er av og spenningen fram dit er borte. Nettselskapene er så vidt jeg forstår bare interessert i sistnevnte.

 

Klart dette ender med plombering av hovedsikringer, og eller gebyr ved registrert utkoblinng når naboer ikke har feil, og feilrettere ikke fant utvendig feil.

Alternativt plombering, og gebyr for å ringe opp for fjernbetjening av målerens bryterfunksjon.

Enkelt og forutsigbart, (ironi) et sugerør med sugerør, på sugerøret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra artikkelen: NVE har bedt Elhub om å rydde opp i problemet, men Elhub «ser det ikke som formålstjenlig å programmere en rapport for dette forbigående behovet».

 

 

Er behovet for kutte strøm forbigående (ved å skru ut hovedsikringene)? På meg virker dette utspillet fra Elhub er ganske arrogant. I det det minste burde Elhub forklare hvorfor behovet for å kutte ut strømmen er forbigående.

Kanskje de ser for seg at de snart skal få mulighet til å tvinge forbrukerne til å la hovedsikringene være på under trusler om bøter?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakket om radiomaskenett. Hvis hytten din bare har en vei oppstrøms (mot nettselskapets servere) og den foran deg tar sikringene så er du offline. Den rutet jo trafikken din. Jeg har bygget ut radiomaskenett for flere nettselskaper, så jeg vet hva jeg snakker om.

Så hvorfor tenkte dere da ikke lenger? Dette er jo det samme som å bevisst designe inn problemer for folk, for så å skylde på folket når problemet oppstår. Ånei, vent litt. Det er jo sånn makter og myndigheter ALLTID har operert. Bra jobba, intet sett intet lært.

 

----

 

En annen ting. Hvor er sikkerheten dersom nettselskapene vil du skal bruke funksjonen i måleren for å slå av strømmen, som så nettselskapet kan remotly despotly slå på igjen som de lyster?

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er opp til bruker om hovedsikringa skal våre på eller av og difor får nettselskapa forholde seg til det. Det enklaste er at man tek hovedsikringa, så får nettselskapet ordne ein app der bruker kan legge inn at hovedsikringa er av(app våkner pga at ams-måler har mista kontakt og kan gjerne inneholde fleire svar-alternativ ved straumbrudd osv). Når man så slår på hovedsikringen igjen vil nettselskapet uannsett merke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Viss målerne er smarte så burde det ikke være noe problem å få de til å sende et signal når man manuelt kobler ut strømmen

Dette kan bli gjort ved at en først slår av strømmen på måleren, for deretter å ta sikringen

 

Dette er allerede ordnet da måler sender en melding når strømmen kuttes (siste sukk)!

 

Dersom netteier finner det alarmerende at en enkelt AMS-måler gir beskjed om at strømmen til den er kuttet, så kunne de jo automatisk sende en SMS til hytteeier (eller annen) og spørre om hovedbryter er skrudd ut (99.9% sannsynlig).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ler bare av hele greia. En komplett komedie.Er det en del 2 også?. Som andre har nevnt her, Det blir bare helt feil å skylde på kundene, det er ikke de som har designet og bygget. Her har nok hverken staten eller strømselkapene lyst til å sitte igjen med svarteper så da er det enklest å legge skylden på forbrukerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er opp til bruker om hovedsikringa skal våre på eller av og difor får nettselskapa forholde seg til det. Det enklaste er at man tek hovedsikringa, så får nettselskapet ordne ein app der bruker kan legge inn at hovedsikringa er av(app våkner pga at ams-måler har mista kontakt og kan gjerne inneholde fleire svar-alternativ ved straumbrudd osv). Når man så slår på hovedsikringen igjen vil nettselskapet uannsett merke det.

Trenger jo ikke app en gang.

Kan man ikke bare spørre folk om å gjøre følgende:

1. Skru av strømmen med knappen på måleren så den går ned "gracefully"

2. Ta hovedsikringen

 

Problem solved?

(evt kun ett problem gjenstår, om de har vært så teite at hytta bryter en mesh-kjede, men da får de evt løse det på andre måter og ikke "snylte på" anlegget til folk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...