Gå til innhold

Elhub ber hytteeiere slutte å ta sikringen: Spørsmål fra leserne


Anbefalte innlegg

Trenger jo ikke app en gang.

Kan man ikke bare spørre folk om å gjøre følgende:

1. Skru av strømmen med knappen på måleren så den går ned "gracefully"

2. Ta hovedsikringen

 

Problem solved?

(evt kun ett problem gjenstår, om de har vært så teite at hytta bryter en mesh-kjede, men da får de evt løse det på andre måter og ikke "snylte på" anlegget til folk)

 

Nope, nettselskapa kan lage app viss di ser behov for det. Eg slår av hovedsikringen, enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enden på visa er at de legger på gebyr når du tar hovedsikringa og lar den være av over flere dager

Det er dessverre en åpenbar mulighet at de bruker tvang overfor brukerne i stedet for å gjøre jobben selv..

 

 

Sånn litt på siden så fant jeg utkoblingsknappen på min egen AMS-boks i går. Det må være en av de mest diskrete knappene jeg noensinne har sett. Jeg tror ikke den er meningen noen skal legge merke til at den er der selv om den teknisk sett står midt i glaninga..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enden på visa er at de legger på gebyr når du tar hovedsikringa og lar den være av over flere dager

 

Tviler ikke på at de prøver seg på noe sånt.

Men da vil det evt. koste penger hvis man skal pusse opp og har hovedsikringen slått av i mellomtiden. Dette kan umulig være noe som vil bli akseptert. At man må betale fordi man IKKE bruker en tjeneste....

 

(Og hvis oppussing e.l. blir eneste gyldige "unskyldning" for å skru av strømmen, blir det nok mange "oppussinger" fremover :) )

Lenke til kommentar

Først sier de at strømselskapet ikke kan fjernstyre sikringen og skru på strømmen, og så snur de og sier at man ikke kan arbeide på anlegget uten å ta hovedsikringen, fordi strømselskapet kan fjernstyre sikringen og skru på strømmen. Så, hvilket er det?

 

Smartmåleren sender jevnlig måleravlesning til HES, samt

melding om evt. feil. Ved strømstans sendes "last gasp" og

noen målere kan sende oppdateringer også etter avbrudd.

 

Kanskje de kan skru på strømmen igjen på noen av dem; men ikke alle?

Lenke til kommentar

Ja skal bli spennende å se hvor triggerhappy e-verkene blir på muligheten til å kutte strømmen til folk.

Vi har jo allerede hatt ett dødsfall på grunn av at hafslund tok strømmen til en gammel mann en kald vinterdag for noen år siden.

Det fikk konsekvenser som forhåpentligvis ikke er glemt.

Lenke til kommentar

Jeg vet i hvertfall at DLE ikke lengere kobler fra strømmen til kunder som nekter eller ignorerer pålegg om utbedring av feil på elanlegg avdekket på rutine DLE kontroller.

Tidligere kunne de finne på å komme på besøk en sen kveld og fysisk kutte inntakskabelen din om du hadde et feilskriv som ikke var utbedret på tross av mange purringer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...