Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg liker ikke å samarbeide med Tollvesenet. Hvor mye må jeg si?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

"At de ofte går etter folk som har med seg en kartong røyk for mye."

 

De tar stikkprøver. De "går" ikke spesifikt etter de som er "lette å ta" som du insinuerer her. Noen ganger treffer de jackpot, noen ganger treffer de Karen, 53 med en kartong for mye. Men vet du var Karen, 53 og storsmuglere har til felles? De VET at det ikke er lov, men gjør det likevel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at tollerane ikkje brukar narkotikahund ved alle grensekryssingar kvar dag er enkelt og greit på grunn av at vi har for få narkotikahundar, og fordi det kostar meir enn det er verdt.

Det er forsåvidt akkurat same grunn til at tollvesenet ikkje opner alle pakkar som kjem inn til landet, men heller tek stikkprøvekontroller, det kostar for mykje både i lønnsutgifter men også samfunnsøkonomisk ved at det tek lenger til tid å krysse grensa.

 

Dersom tollerane då kjem over ein kartong eller flaske for mykje så må dei følge opp. I praksis er det mange som får sleppe unna med at tollaren berre tek kartongen eller flaska utan å skrive ut bot, då det er meir arbeid enn det er verdt å skrive ut bot.

 

Tollerane har mest fokus på smugling av narkotika og kontantar, for å ta storsmuglarar så bruker dei mesteparten av ressursane på spaning slik at dei kan ta målretta kontrollar.

Som ein del av målretta kontrollar så tek tollerane gjerne også stikkontrollar både før og etter "målet" for at kontrollen av den mistenkte smugglaren skal framstå som tilfeldig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

ExcaliBuR, Sithric og The Avatar:

 

Jeg er faktisk ikke helt uenig i at man ikke bør smugle uansett. Likevel, det er ikke lett for fattige. Ingenting til overs noen gang. 500-1000 kr ekstra i måneden kan være et stort psykologisk løft. Ho sa også ho fikk 10 000 i bot, om dét er sant kan jeg ikke vite.

 

Koster penger, ja. Hvis staten igjen virkelig hadde vært interessért i å stampe ut narkotikasmugling, hadde de bygget betjente tollstasjoner rundt hele Norge. Koster en hund virkelig så mye? Om ikke annet skaper det solide arbeidsplasser, og politikere gnåler jo støtte om hvor mye narkotikamisbruk koster Norge økonomisk, milliarder på milliarder. Det må da være bedre å investére noen milliarder i et skikkelig kontrollvern, enn å bare gå på magefølelsen?

 

Med tanke på toll, så tenker jeg det ikke kan være så ille å sjekke -alle- som kommer inn i landet. Hvor lang tid tar det å kikke og lyse litt med lommelykt i en sekk, veske, pose, koffert og bagasje i bil, og la hunden snuse raskt? Det tar 5-10 sekunder.

 

Nok en gang, ikke helt uenig, men jeg håper du vet hva forskjellen på en fattig uføretrygdet/pensjonist og en storsmugler som har 20 kg heroin i kofferten. Og håper du ser det samme poenget jeg skrev over her; Fattige i Norge har ikke mye til overs når alt er betalt. Det dreier seg om en psykologisk faktor her også, folk som sliter, som ikke har hatt det lett.

 

Og jeg velger å motsi deg på det med stikkprøver. Jeg -vet- de går på trynefaktor. Det er i 95% av tilfellene enten de som ser litt shabby og slitne ut, ellers er det utlendinger. Det er min erfaring over 15 år med ganske hyppig reising over grensa ved diverse båter, og historier fra folk i arbeidslivet og familie.

 

Hordan kan det være mer arbeid enn det er verdt å skrive ut en bot, når bota ofte er på langt over 1000 kr? Har ikke eksakte bøtesatser, men det er jo aldri små summer det er snakk om. Og hvor lang tid tar det å skrive ut en bot? Kan ikke ta mer enn 20 minutter. 1000 kr for 20 minutter er ingen dårlig butikk.

Lenke til kommentar

ExcaliBuR, Sithric og The Avatar:

 

Jeg er faktisk ikke helt uenig i at man ikke bør smugle uansett. Likevel, det er ikke lett for fattige. Ingenting til overs noen gang. 500-1000 kr ekstra i måneden kan være et stort psykologisk løft. Ho sa også ho fikk 10 000 i bot, om dét er sant kan jeg ikke vite.

 

Koster penger, ja. Hvis staten igjen virkelig hadde vært interessért i å stampe ut narkotikasmugling, hadde de bygget betjente tollstasjoner rundt hele Norge. Koster en hund virkelig så mye? Om ikke annet skaper det solide arbeidsplasser, og politikere gnåler jo støtte om hvor mye narkotikamisbruk koster Norge økonomisk, milliarder på milliarder. Det må da være bedre å investére noen milliarder i et skikkelig kontrollvern, enn å bare gå på magefølelsen?

 

Med tanke på toll, så tenker jeg det ikke kan være så ille å sjekke -alle- som kommer inn i landet. Hvor lang tid tar det å kikke og lyse litt med lommelykt i en sekk, veske, pose, koffert og bagasje i bil, og la hunden snuse raskt? Det tar 5-10 sekunder.

 

Nok en gang, ikke helt uenig, men jeg håper du vet hva forskjellen på en fattig uføretrygdet/pensjonist og en storsmugler som har 20 kg heroin i kofferten. Og håper du ser det samme poenget jeg skrev over her; Fattige i Norge har ikke mye til overs når alt er betalt. Det dreier seg om en psykologisk faktor her også, folk som sliter, som ikke har hatt det lett.

 

Og jeg velger å motsi deg på det med stikkprøver. Jeg -vet- de går på trynefaktor. Det er i 95% av tilfellene enten de som ser litt shabby og slitne ut, ellers er det utlendinger. Det er min erfaring over 15 år med ganske hyppig reising over grensa ved diverse båter, og historier fra folk i arbeidslivet og familie.

 

Hordan kan det være mer arbeid enn det er verdt å skrive ut en bot, når bota ofte er på langt over 1000 kr? Har ikke eksakte bøtesatser, men det er jo aldri små summer det er snakk om. Og hvor lang tid tar det å skrive ut en bot? Kan ikke ta mer enn 20 minutter. 1000 kr for 20 minutter er ingen dårlig butikk.

Ikke være så ille å sjekke alle?! Er du klar over hvor mange tollbetjenter vi måtte hatt da? Er du klar over hvor mye det ville koste? Med så mange tusenvis av grensepasseringer ville det bli en umulig oppgave. Det ville vært kø fra Svinesund og helt ned til Gøteborg. Det tar slett ikke 5-10 sekunder å sjekke en bil. Har du brukt 5-10 sekunder, så har du gjort en så dårlig jobb at du like godt kunne latt være...

 

Og ja, en narkotikahund er svindyr. Det ligger svært mange treningstimer bak en sertifisert narkotikahund og disse skal også følges opp med videre trening og sertifisering. Hundefører skal læres opp og videreopplæres. Det er ikke bare å skaffe en bikkje til hver tollbetjent og kjøre på. Også er det ikke bare narkotika de er ute etter heller. Det er også tobakk, alkohol, skytevåpen, eksplosiver, kniver, batonger, you name it. Alt som er ulovlig å innføre, ser de etter.

Forslagene du kommer med er ikke bare naive, men også umulige å gjennomføre i praksis.

 

Og selvfølgelig er det forskjell på en pensjonist/ufør og en storsmugler. Men skal man slippe unna med lovbrudd bare fordi man har dårlig råd? Jeg har full forståelse for at fattige sliter med å ha råd til tobakk og alkohol, men så er det heller ikke en menneskerett å få kjøpt dette. Man velger selv at man fortsetter å røyke/snuse/drikke når man har dårlig råd og det er ikke noen unnskyldning.

 

Og jo, det TAR stikkprøver. Du -vet- ingenting. Du antar, basert på hva du tror du har sett. En vanlig feiltagelse å gjøre blant mange som ikke er særlig fan av Politi/Toll osv. Selv med dine hyppige grensepasseringer og personlige anekdoter fra bekjente, så er observasjonene deres begrenset til det dere ser akkurat i de minuttene dere er der. Dere ser ikke alle de andre tusen-på-tusenvis av kontroller som utføres før, etter og mellom deres egne passeringer. Påstanden din om hvem 95% består av, har du bare dratt ut av ræva.

 

At det er mer arbeid enn det er verdt, har ikke med størrelsen på bota å gjøre. Det har med arbeidsmengden i forhold til lovbruddet å gjøre. På samme måte som at Politiet gjerne gir fulle folk pålegg om å dra hjem, i stedet for å hanke de inn til fyllearresten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Loven sier navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel.

For å kverulere litt på sistnevnte, man trenger kun å si HVOR man bor - hvis det er i en blokk, for eksempel så trenger man bare si addressen, ikke etasjen eller leilighetsnummeret.

 

Bare sånn, for å være vanskelig.

 

I praksis kan purke-psykopatene bare hanke deg inn med en eller annen oppdiktet grunn, stappe deg inn på glattcelle - de har alltid en hvor dassen er tett og vannet gir deg diare i en uke etterpå - og gå igjennom alt du har på deg av legitimasjon et cetera og slippe deg ut midt på natta.

 

Så for all del, gjør deg gjerne dine erfaringer men spis godt før du synker ned i den purkebingen som makt-idioter grynter i.

Lenke til kommentar

Hvis staten igjen virkelig hadde vært interessért i å stampe ut narkotikasmugling, hadde de bygget betjente tollstasjoner rundt hele Norge. Koster en hund virkelig så mye? Om ikke annet skaper det solide arbeidsplasser, og politikere gnåler jo støtte om hvor mye narkotikamisbruk koster Norge økonomisk, milliarder på milliarder. Det må da være bedre å investére noen milliarder i et skikkelig kontrollvern, enn å bare gå på magefølelsen?

 

Dette blir nok litt off-topic.

Ein narkotikahund kostar ca 100 000 kr å trene opp, deretter så er kostnaden med å ha hunden operativ stort sett knytta til personalkostnaden ved hundeføraren.

Største problemet er at hunden har kort oppmerksomheitsspenn, som igjen betyr at hunden må ha ofte pause.

 

Eg tviler på at samfunnet er villige til å bruke så veldig mykje på at alt og alle skal bli så nøye kontrollert ved grenseovergangane.

Ikkje fordi at narkotikalovbrudd ikkje er alvorlege, men fordi at folk ikkje vil stå i timesvis i tollkø kvar gong dei har handla i Svinesund fordi alt av varer skal opnast, inspiserast, snusast og analyserast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det tar slett ikke 5-10 sekunder å sjekke en bil. Har du brukt 5-10 sekunder, så har du gjort en så dårlig jobb at du like godt kunne latt være...

 

At det er mer arbeid enn det er verdt, har ikke med størrelsen på bota å gjøre. Det har med arbeidsmengden i forhold til lovbruddet å gjøre. På samme måte som at Politiet gjerne gir fulle folk pålegg om å dra hjem, i stedet for å hanke de inn til fyllearresten.

Jeg har, skal vi si, sett dem i aksjon mer enn en gang.

De er så kron-idioter som det går ann å få blitt; får de i oppdrag å leite etter en kniv så bare tar de den første den beste sløve dritten som ligger fremme og åpner ikke en eneste skuff engang for å finne en Rambo-kniv på en tredjedels meter...

 

Og sjekker de under og bak skuffer? Niks.

 

Ser de en datamaskin som har antenner så tror de det er en router og ikke faen om de gidder å skru den av fra baksida på ei skjerm.

 

Esler. Hadde jeg vært i det gamet der* så hadde jeg ledd så mye at jeg dreit i buksa hver gang jeg passerte tollen.

 

 

* Driver ikke med vinnings-kriminalitet.

Lenke til kommentar

Om man ikke har råd til å kjøpe røyk og øl i norge slik at man må til sverige å smugle inn i landet igjen, så er det kanskje en idé å vurdere å slutte eller drastisk kutte forbruket..

 

Da slipper man både smuglerproblematikken og får bedre råd generellt sett :)

 

 

Forresten ble jeg og 3 venner stoppet med tror det var 7 brett halvlitere, tolleren spurte hvor mye vi hadde med, vi sa hva vi hadde og ble ønsket en god tur videre uten at han sjekket engang. Men igjen, sier man at man har 7 brett, så er kanskje den ekstra sjekken unødvendig :)

Er ikke alltid lurt å lyve å si man ikke har med mer enn kvota..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om man ikke har råd til å kjøpe røyk og øl i norge slik at man må til sverige å smugle inn i landet igjen, så er det kanskje en idé å vurdere å slutte eller drastisk kutte forbruket..

Eventuelt flytte til Strømstad. Meneh...

 

Er ikke alltid lurt å lyve å si man ikke har med mer enn kvota..

Sant nok. Tollerne har viktigere ting å bruke av tida si på, enn noen som har litt for mye alkohyl med seg.

Og bobiler? Don't get me started on caravans. De smetter rett igjennom, for tollerne veit hvor jævla mye arbeid det er å sjekke en hel bobil til over en halv kald mill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten ble jeg og 3 venner stoppet med tror det var 7 brett halvlitere, tolleren spurte hvor mye vi hadde med, vi sa hva vi hadde og ble ønsket en god tur videre uten at han sjekket engang. Men igjen, sier man at man har 7 brett, så er kanskje den ekstra sjekken unødvendig :)

Er ikke alltid lurt å lyve å si man ikke har med mer enn kvota..

 

Mange bør lære seg at man kommer veldig mye lengre med ærlighet og et smil, enn ved å være vanskelig eller lage mye oppstyr. Det gjelder ikke bare med tollere men alle folk man kommer i kontakt med.

 

Tollerne er generelt lite interessert i å ta de som bare har en flaske ekstra, men om man er den personen som alltid må lage problemer så er de vanskelige tilbake. Møter du på politiet når du er snydens er de mer interesserte i å gi deg en gratis kjøretur hjem enn å sende deg på glattcelle om du er litt hyggelig når de snakker med deg. 

 

Trenger man hjelp av en kundebehandler i et hvilket som helst firma kommer man mye lengre om man er hyggelig mot dem, enn om man ikke er det. De som alltid skal lage problemer setter man sist på lista, og man gjør ihvertfall ikke mer enn minimum for å hjelpe dem. 

 

Den sure naboen som alltid skal klage på alle andre godtar man mye mindre fra enn den hyggelige naboen som ofte spiller litt for høy musikk. 

 

Når man leser forumet her får man inntrykk av at enkelte alltid blir møtt med motvilje fra alle de er i kontakt med, men hvis man også leser hvordan de reagerer på situasjonene de kommer opp i så er det ikke så vanskelig å forstå hvorfor. 

 

Til syvende og sist vil slik ekstremt negativ oppførsel gå utover deg selv og din egen livskvalitet i aller størst grad.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Koster 250k å lære opp en narko-hund angivelig.......

 

Ok, men hvor mange tapte liv og skjebner redder den i løpet av sin tjenestetid? Hvis den kan redde én riktig person fra en uheldig russkjebne, så kan det bety 10 skapte arbeidsplasser og millioner i omsetning og skatt for staten. Da kan man trene 20 nye slike hunder. Pluss all den etiske psykologiske lasten man redder folk fra, dét er viktigere enn noen pengesum.

 

 

Ikke være så ille å sjekke alle?! Er du klar over hvor mange tollbetjenter vi måtte hatt da? Er du klar over hvor mye det ville koste? Med så mange tusenvis av grensepasseringer ville det bli en umulig oppgave. Det ville vært kø fra Svinesund og helt ned til Gøteborg. Det tar slett ikke 5-10 sekunder å sjekke en bil. Har du brukt 5-10 sekunder, så har du gjort en så dårlig jobb at du like godt kunne latt være...

 

Og ja, en narkotikahund er svindyr. Det ligger svært mange treningstimer bak en sertifisert narkotikahund og disse skal også følges opp med videre trening og sertifisering. Hundefører skal læres opp og videreopplæres. Det er ikke bare å skaffe en bikkje til hver tollbetjent og kjøre på. Også er det ikke bare narkotika de er ute etter heller. Det er også tobakk, alkohol, skytevåpen, eksplosiver, kniver, batonger, you name it. Alt som er ulovlig å innføre, ser de etter.

Forslagene du kommer med er ikke bare naive, men også umulige å gjennomføre i praksis.

 

Og selvfølgelig er det forskjell på en pensjonist/ufør og en storsmugler. Men skal man slippe unna med lovbrudd bare fordi man har dårlig råd? Jeg har full forståelse for at fattige sliter med å ha råd til tobakk og alkohol, men så er det heller ikke en menneskerett å få kjøpt dette. Man velger selv at man fortsetter å røyke/snuse/drikke når man har dårlig råd og det er ikke noen unnskyldning.

 

Og jo, det TAR stikkprøver. Du -vet- ingenting. Du antar, basert på hva du tror du har sett. En vanlig feiltagelse å gjøre blant mange som ikke er særlig fan av Politi/Toll osv. Selv med dine hyppige grensepasseringer og personlige anekdoter fra bekjente, så er observasjonene deres begrenset til det dere ser akkurat i de minuttene dere er der. Dere ser ikke alle de andre tusen-på-tusenvis av kontroller som utføres før, etter og mellom deres egne passeringer. Påstanden din om hvem 95% består av, har du bare dratt ut av ræva.

 

At det er mer arbeid enn det er verdt, har ikke med størrelsen på bota å gjøre. Det har med arbeidsmengden i forhold til lovbruddet å gjøre. På samme måte som at Politiet gjerne gir fulle folk pålegg om å dra hjem, i stedet for å hanke de inn til fyllearresten.

 

1) Takk for at du hopper glatt over poengene mine. Og jeg gidder ikke å gjenta meg.

 

2) Les første svar i denne posten, pluss skapt arbeidsplass som jeg skrev i forrige svar, som du igjen hopper over.

 

Ingenting er umulig, det er bare skeptikere som ikke ønsker grundig tollsjekk. Kanskje du er en storklasse smugler?

 

3) Nå generaliserer du igjen. "Lovbrudd". Først aksepterer du poenget mitt, så driter du over det ved å generalisere. Det er ikke verdt å komme med noe elaborert svar når du bare glatter over det med generaliseringer for å høste billige poeng.

 

4) Tro hva du vil. Jeg ser det jeg ser, og har ingen grunn til å tvile på hardtarbeidende, vanlige folk. Folk som prøver å stenge ned ærlige, grundige og åpne meninger på nett, derimot, har jeg stor grunn til å tvile på.

 

Du "vet" heller ingenting, du tror bare det du har sett på tv.

 

5) Tull og tøys. Hvis det hadde vært så viktig å stanse harde forbrytelser, så hadde de utelukkende gått etter bakfolka og gjort grundigere undersøkelser.

 

Grunnen til at de ikke tar for mange folk inn i glattceller, er fordi det ikke er nok glattceller.

 

Kom med grundigere poeng basert på psykologi, etikk og filosofi, så skal jeg ta deg seriøst. Du hopper glatt over mine grundige poeng er bare ute etter å høste billige poeng, akkurat som så mange andre gjør.

 

 

 

Om man ikke har råd til å kjøpe røyk og øl i norge slik at man må til sverige å smugle inn i landet igjen, så er det kanskje en idé å vurdere å slutte eller drastisk kutte forbruket..

 

Da slipper man både smuglerproblematikken og får bedre råd generellt sett :)

 

 

Forresten ble jeg og 3 venner stoppet med tror det var 7 brett halvlitere, tolleren spurte hvor mye vi hadde med, vi sa hva vi hadde og ble ønsket en god tur videre uten at han sjekket engang. Men igjen, sier man at man har 7 brett, så er kanskje den ekstra sjekken unødvendig :)

Er ikke alltid lurt å lyve å si man ikke har med mer enn kvota..

 

Ja, ta fra fattige sin lille livsglede. Det er løsningen på alt. Du hopper også glatt over poenget mitt om psykologi.

 

Da er du altså en kriminell, og hvis du er så enig med forrige poster som du påstår å være, så går du og melder deg til politiet og tar straffen som en mann. Ellers er du bare en hykler.

 

 

 

Sant nok. Tollerne har viktigere ting å bruke av tida si på, enn noen som har litt for mye alkohyl med seg.

Og bobiler? Don't get me started on caravans. De smetter rett igjennom, for tollerne veit hvor jævla mye arbeid det er å sjekke en hel bobil til over en halv kald mill.

 

Bygg 5 scannere, scann alt som kjører inn og ut av grensa. Folk får bare beregne bedre tid. Eller bygg så mange som nødvendig. Og ikke skriv det er urealistisk, når dop verdt milliarder av kroner går over grensa hvert år.

 

 

 

Mange bør lære seg at man kommer veldig mye lengre med ærlighet og et smil, enn ved å være vanskelig eller lage mye oppstyr. Det gjelder ikke bare med tollere men alle folk man kommer i kontakt med.

 

Tollerne er generelt lite interessert i å ta de som bare har en flaske ekstra, men om man er den personen som alltid må lage problemer så er de vanskelige tilbake. Møter du på politiet når du er snydens er de mer interesserte i å gi deg en gratis kjøretur hjem enn å sende deg på glattcelle om du er litt hyggelig når de snakker med deg. 

 

Trenger man hjelp av en kundebehandler i et hvilket som helst firma kommer man mye lengre om man er hyggelig mot dem, enn om man ikke er det. De som alltid skal lage problemer setter man sist på lista, og man gjør ihvertfall ikke mer enn minimum for å hjelpe dem. 

 

Den sure naboen som alltid skal klage på alle andre godtar man mye mindre fra enn den hyggelige naboen som ofte spiller litt for høy musikk. 

 

Når man leser forumet her får man inntrykk av at enkelte alltid blir møtt med motvilje fra alle de er i kontakt med, men hvis man også leser hvordan de reagerer på situasjonene de kommer opp i så er det ikke så vanskelig å forstå hvorfor. 

 

Til syvende og sist vil slik ekstremt negativ oppførsel gå utover deg selv og din egen livskvalitet i aller størst grad.

 

Takk for at du ikke tror på noe av det jeg skriver. Jeg vet hva jeg skriver, og gir tjenestefolk alltid gratis sjanser. Ikke at jeg har hatt noen spesielt dårlige erfaringer, men mange jeg har snakket med HAR det, og jeg har ingen grunn til å tvile på dem. Jeg er en god menneskekjenner, vet når folk overdramatiserer, ikke at jeg ikke tar dem seriøst heller, men overdramatisering hjelper lite - og de som er genuint såret og føler seg urettferdig behandlet.

 

Jeg blir sjokkert over at så mange elsker å støtte tjenestefolk og glatt hopper over urett som blir gjort, eller i det minste ikke tror at NOEN urett blir gjort! Naiviteten florerer, triste saker.

 

 

Lykke til med livet. Håper du greier å snu før det er for sent. Du vil nødig dø som en ensom og bitter person.

 

Ja, å skrive slik dritt som dette hjelper jo folk som søker svar, visdom og mening. Hvor er moderatorene?

Lenke til kommentar

Ja, ta fra fattige sin lille livsglede. Det er løsningen på alt. Du hopper også glatt over poenget mitt om psykologi.

 

Da er du altså en kriminell, og hvis du er så enig med forrige poster som du påstår å være, så går du og melder deg til politiet og tar straffen som en mann. Ellers er du bare en hykler.

Ja, det må være en psykologisk eufori å kunne drikke og røyke mer enn hva man ellers har råd til kan jeg se for meg..

Ingenting er så psykologisk bra om gleden i bunnen av flaska man egentlig ikke har råd til, ikke sant?

Eller å røyke 40 om dagen..

 

Strengt tatt ble jeg også tatt ettersom jeg ble stoppet og sa ifra om at jeg hadde med for mye :)

Tollerene valgte å ikke gjøre noe med mitt lovbrudd, antagelig fordi jeg var grei og ærlig i stedet for det motsatte.

 

Livsgleder bør man vel strengt tatt finne andre steder enn i røkyen og ølen..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har man ikke råd til å betale boten så bør man ikke bryte lovene og dermed kjører jeg aldri mer enn 5 km over fartsgrensen

 

Er jeg på svensketur så holder jeg meg under 24 timers grensen, selv om 6 timers som regel holder i massevis, som om de kommer til å sjekke dette..   

Handler jeg alkohol så bruker jeg appen som sier hvor mye jeg kan handle og som regel blir det noen dråper over

 

Jeg kjørte mye fortere før, når jeg var i fullt arbeid og hadde råd til en eventuell bot, før prikkesystemet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...