Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg liker ikke å samarbeide med Tollvesenet. Hvor mye må jeg si?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Antagelig blir du holdt igjen til politiet kommer, og så blir du bortvist på grensen.

Kan dette skje hvis man er norsk statsborger, viser pass, men ellers ikke vil si noe annet enn identifikasjonsplikten? Jeg har f. eks. veldig lite lyst å fortelle lengden på reisen min eller hva jeg gjorde i det og det landet.

 

Anonymous poster hash: 3e676...3fe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Til Politiet vet jeg at man har plikt til å opplyse navn, fødselsdato, stilling og adresse jmf. Straffeloven § 162. Brudd på identifikasjonsplikten. Jeg antar at samme lov gjelder for tjenestemenn i Tollvesenet. Hvis jeg blir stoppet av Tollvesenet til kontroll, er det noen annen informasjon de har hjemmel til å tvinge ut  av meg?

 

Akkurat hvor mye informasjon er det jeg må si om stillingen min? Er jeg pålagt å si hvilken arbeidsgiver jeg har, eller er det tilstrekkelig å si hva slags arbeid jeg jobber med?

 

Anonymous poster hash: 9606b...71a

 

 

Si til pølsepolitiet fra trollvesenet:

 

Her er min identifikasjon (Norsk pass), vil dere gjennomsøke bagasjen min så værsågod. La meg ellers gå og vil dere vite noe mer får dere spørre politiet og min advokat.

 

Jobben deres er å vite om du er berettiget til innfart i Norge og at du ikke bærer med deg noe ulovlig.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Si til pølsepolitiet fra trollvesenet:

 

Her er min identifikasjon (Norsk pass), vil dere gjennomsøke bagasjen min så værsågod. La meg ellers gå og vil dere vite noe mer får dere spørre politiet og min advokat.

 

Jobben deres er å vite om du er berettiget til innfart i Norge og at du ikke bærer med deg noe ulovlig.

 

Jeg ville i utgangspunktet trodd det var slik, men jeg oppfatter Krikkert som en dyktig jurist, og jeg tolket den forrige posten hans som at Tollvesenet kan nekte meg inngang til riket.

 

Anonymous poster hash: 9606b...71a

Lenke til kommentar

 

Jeg ville i utgangspunktet trodd det var slik, men jeg oppfatter Krikkert som en dyktig jurist, og jeg tolket den forrige posten hans som at Tollvesenet kan nekte meg inngang til riket.

 

Anonymous poster hash: 9606b...71a

 

 

Ingen kan nekte norske statsborgere adgang til Norge. Men, komplisere adgangen, det kan de. 

 

Edit: Ser krikkert skriver at man kan bli bortvist på grensen. Dette er helt sikkert sannsynlig der du medvirker nada med noe som helst. Ender nok fort opp med at du legitimerer deg til slutt, vil jeg tro. 

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

 

Jeg ville i utgangspunktet trodd det var slik, men jeg oppfatter Krikkert som en dyktig jurist, og jeg tolket den forrige posten hans som at Tollvesenet kan nekte meg inngang til riket.

 

Anonymous poster hash: 9606b...71a

 

 

Helt klart. Krikkert vet hva han prater om og er dyktig og nyttig på dette forumet. Jeg er ingen jurist og har ikke god peiling på slik. Men i praksis, så lenge du er identifisert(med Norsk pass) og har rett til innfart i landet og ikke bringer med deg noe ulovlig, tviler jeg på at tollvesenet gidder å gjøre noe videre ut av det om du nekter å gjøre noe annet enn akkurat de 2 punktene.

 

Mulig de bruker ekstra lang tid på å undersøke sokkene i bagasjen din, men det er heller tvilsomt at de vil plage en lovlydig reisende borger unødvendig.

 

De kan ikke nekte deg inngang om du har Norsk pass og ikke har gjort noe galt. Da får du selvsagt henvise til advokat om de har tenkt å dra det så langt uten noe som helst grunnlag annet enn at du ikke vil svare på unødvendige private spørsmål fra fremmede personer. Ellers kan du spørre om å få snakke med politiet om de krever videre undersøkninger/spørsmål. Har du ikke gjort noe galt og har Norsk pass er det tvilsomt at de gidder å dra det så langt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Om du ikke vil samarbeide utover det som er krevd sv deg, så bare svar på de spørsmål du må svare på og gi dem adgang til det de har krav på adgang til. Inter mer, intet mindre.

 

Å gjøre seg mer vrang enn det, er det bare du selv som taper på. Tollerne får betalt for å være der og overtidsbetalt om arbeidsdagen deres blir lenger pga deg.

Lenke til kommentar

Vil de "avhøre" (spm. etc.) deg ubegrunnet kan du nok kreve at politiet gjør det privat istedenfor tollvesenet foran alle du har reist sammen med. Om de ubegrunnet ønsker å dra det så langt er det jo nok best å kontakte advokat.

 

I praksis har du nok ingen plikt til å svare på spørsmål fra tollvesenet om du har fremvist Norsk pass og gir dem full adgang til din bagasje.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Om du ikke vil samarbeide utover det som er krevd sv deg, så bare svar på de spørsmål du må svare på og gi dem adgang til det de har krav på adgang til. Inter mer, intet mindre.

 

Å gjøre seg mer vrang enn det, er det bare du selv som taper på. Tollerne får betalt for å være der og overtidsbetalt om arbeidsdagen deres blir lenger pga deg.

 

Alle etter meg som har noe de vil skjule fra Tollvesenet tjener på det. Jeg slipper også ydmykelsen av å stirre inn i øynene til noen jeg hater og gjøre jobben deres lettere enn den må.

 

Anonymous poster hash: 9606b...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dette skje hvis man er norsk statsborger, viser pass, men ellers ikke vil si noe annet enn identifikasjonsplikten? Jeg har f. eks. veldig lite lyst å fortelle lengden på reisen min eller hva jeg gjorde i det og det landet.

En sannsynliggjort norsk statsborger, uavhengig av om han sannsynliggjør det med pass eller ikke, kan ikke nektes innreise til Norge, og dermed ikke bortvises på grensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan dette skje hvis man er norsk statsborger, viser pass, men ellers ikke vil si noe annet enn identifikasjonsplikten? Jeg har f. eks. veldig lite lyst å fortelle lengden på reisen min eller hva jeg gjorde i det og det landet.

 

Anonymous poster hash: 3e676...3fe

Tollkvoten din - dersom du har med deg tollbelagte varer - er avhengig av lengden på reisen din - og derfor må du nok pent opplyse om det.

 

En finurlig dere må tenke på før dere skriker "Innocent until proven guilty": når dere ønsker å innføre varer over grensen til Norge krever dere ett unntak, og må altså selv dokumentere vilkårene til tollfriheten.

Endret av skripis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Alle etter meg som har noe de vil skjule fra Tollvesenet tjener på det. Jeg slipper også ydmykelsen av å stirre inn i øynene til noen jeg hater og gjøre jobben deres lettere enn den må.

 

Anonymous poster hash: 9606b...71a

Så du vil bidra til at andre lettere kan begå lovbrudd? Det eneste som er relevant for Tollvesenet, er hva du prøver å bringe inn i landet. Å skjule slikt kalles smugling(dersom det er over kvote eller andre varer som skal være, men ikke har blitt fortollet).

Hvorfor hater du tollerne? Har de vært slemme med deg, utover å gjøre jobben sin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jesus talte ofte om tollere og syndere. Som han, så hater jeg ikke disse personene, så framt de snur om og ikke synder mer, men vil leve et anstendig liv.

Siden du svarer som du gjør, går jeg ut ifra at du er den samme som den anonyme jeg siterte?

I så fall skrev du spesifikt "ydmykelsen av å stirre inn i øynene til noen jeg hater". Så hvis det var du som skrev dette, så er det jo tydelig at du hater dem. Hva Jesus sa i den oppdiktede boken sin er irrelevant.

 

Utifra innlegget jeg svarte på, så hater du(hvis dette var deg) dem automatisk, uten at de har gjort deg noe. Hvorfor det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vil bidra til at andre lettere kan begå lovbrudd? Det eneste som er relevant for Tollvesenet, er hva du prøver å bringe inn i landet. Å skjule slikt kalles smugling(dersom det er over kvote eller andre varer som skal være, men ikke har blitt fortollet).

Hvorfor hater du tollerne? Har de vært slemme med deg, utover å gjøre jobben sin?

1. Ja

 

2. Fordi de gjør jobben sin

 

3. Nei

 

Anonymous poster hash: 3e676...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Ja

 

2. Fordi de gjør jobben sin

 

3. Nei

 

Anonymous poster hash: 3e676...3fe

1. Da er du både en del av problemet grunnen til at vi har et Tollvesen. Og fortjener all "pes" deres arbeidsutførelse måtte medføre.

 

2. Urimelig av deg. Om folk ikke hadde smuglet, hadde det ikke vært behov for dem. Smuglere kan takke seg selv.

 

3. Ante meg. Det er altså bare du som ikke tåler å muligens måtte stå til ansvar for eventuelle lovbrudd.

 

Konklusjon: Voks opp...

Endret av Sithric
  • Liker 6
Lenke til kommentar

1. Da er du både en del av problemet grunnen til at vi har et Tollvesen. Og fortjener all "pes" deres arbeidsutførelse måtte medføre.

 

2. Urimelig av deg. Om folk ikke hadde smuglet, hadde det ikke vært behov for dem. Smuglere kan takke seg selv.

 

3. Ante meg. Det er altså bare du som ikke tåler å muligens måtte stå til ansvar for eventuelle lovbrudd.

 

Konklusjon: Voks opp...

Synspunktene dine i denne saken, som er veldig vanlige innenfor riket, er i korte trekk grunnen til at jeg ikke barer nekter samarbeid med Tollvesenet, men absolutt alle offentlige etater. Jo mer ulempe og motgang jeg kan forårsake den norske stat, jo bedre.

 

Anonymous poster hash: 3e676...3fe

Lenke til kommentar

Synspunktene dine i denne saken, som er veldig vanlige innenfor riket, er i korte trekk grunnen til at jeg ikke barer nekter samarbeid med Tollvesenet, men absolutt alle offentlige etater. Jo mer ulempe og motgang jeg kan forårsake den norske stat, jo bedre.

 

Anonymous poster hash: 3e676...3fe

 

Da blir det jo en delvis "selvoppfyllende profeti". Du tiltrekker deg jo oppmerksomhet og tid med en slik oppførsel du beskriver i denne tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synspunktene dine i denne saken, som er veldig vanlige innenfor riket, er i korte trekk grunnen til at jeg ikke barer nekter samarbeid med Tollvesenet, men absolutt alle offentlige etater. Jo mer ulempe og motgang jeg kan forårsake den norske stat, jo bedre.

 

Anonymous poster hash: 3e676...3fe

 

Problemet med taktikken din (foruten at du er i klart mindretal som meiner at grensene skal være heilt opne og fritt fram for både innvandring og smugling) er at den ikkje medfører særleg mykje ekstraarbeid for tollvesenet (eller andre offentlege etatar).

Dersom du ikkje samarbeider med tollvesenet, så slepp tollvesenet å gjere mesteparten av jobben sin, då alt dei skal gjere då er å ringe politiet som tek saka vidare.

Politiet har sin eigen arbeidsmetode for lite samarbeidsvillige personar, som i all hovedsak er innbringelse til identiteten din er bekrefta og anmeldelse for brudd på plikta til å oppgi navn og eventuelt andre lovbrudd.

 

Så kan du sjølvsagt meine at du kastar vekk offentlege ressursar med å sitte i rettssaker for forhold som i all hovedsak medfører bøter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, litt av grunnen til at jeg misliker tollvesenet, er at de ofte går etter folk som har med seg en kartong røyk for mye. Var på båttur i dag, og en kvinne fortalte meg at ho var den éneste som ble stoppet på en tidligere reise, og ble fratatt 3 kartonger med røyk som hun hadde. En annen kvinne fortalte meg det, blant annet rektalundersøkelse uten å ha noen grunn til det. Det var derfor jeg lagde den tråden for lenge siden. Der mener jeg det ble avklart at du kan nekte slik undersøkelse og få røntgenundersøkelse i sykehus, så bare til informasjon oppfordrer jeg alle til å gjøre det, uansett hvor mye tid det kastes bort.

 

Jeg mener, hvis tollere virkelig hadde vært interessért i å gjøre noe med rusproblemer i Norge, så hadde de hatt en hund stående som de gjør på danskebåten og lukte på alle som går av og på. Verre er det ikke. Kan ikke bare gå på trynefaktor!

 

Vi skal stoppe noen stakkars vanlige folk som prøver å spare 500-1000 kr i måneden på tobakk og alkohol, men vi sender milliarder til korrupte regimer rundt i verden uten noe kontroll, og politikere bevilger penger til det ene dødfødte prosjektet etter det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, ikke for å forsvare handlinger her, men hva om denne kvinnen hadde forholdt seg til regelverket? Hva med å gå litt inn i seg selv enn å skylde på omgivelsene for sine handlinger og avgjørelser?

 

I tillegg og tviler jeg sterkt på disse historiene hvor tollere sjekker kroppens hulrom fysisk, tror ikke de har noen hjemmel til slikt.

 

Hvis du ønsker innsikt i tolletatens hundetjeneste anbefaler jeg deg å sjekke ut denne facebooksiden: https://www.facebook.com/tolletatenshundetjeneste/

 

Jeg tror de gjerne skulle hatt en hund pr. tjenesteperson, men det koster penger med hunder.

Tror sperren for økonomisk bevillinger til Tolletaten for et slikt prosjekt sitter høyere opp, typ storting/regjering (statsbudsjettet).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...