Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (1 time siden):

Eller fordi MS Biltransport AS som normalt sett frakter bilene muligens nekter å gjøre det mer frem til de blir betalt av Tesla Norway som skylder dem 170 NOK. 

Eller rett og slett fordi Tesla endrer mye på transportrutinene sine, så de ytterst sjelden bruker samme ekspeditør eller ruter inn til landet. Firma jeg jobbet for tidligere hentet flere trailerlass med Teslaer i Sverige og leverte de til henholdsvis Drammen, Bergen og Trondheim.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Kollega av meg hentet ut sin Model 3 LR i dag. Han ble litt lang i maska når jeg fortalte han om Varmepumpa og automatiske bagasjeluka som sikkert kommer i neste batch ?

Ja litt surt for tidligere modell 3 eiere varmepumpa virker veldig intresangt på model Y ivertfall.

Lenke til kommentar
samco skrev (20 minutter siden):

Ja litt surt for tidligere modell 3 eiere varmepumpa virker veldig intresangt på model Y ivertfall.

Nja, det plager meg egentlig ikke men så har jeg snart hatt bilen i 1,5 år også. Skulle bare mangle at det ikke har kommet forbedringer på den tiden. 

Ikke misforstå, varmepumpe er fint det men ikke verdt å vente 2 år på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2020.36 rulles ut

https://teslanorth.com/2020/08/29/tesla-2020-36-software-update/

Sitat

The release notes also indicate Speed Assist improvements in the United States, which “leverages your car’s cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning.”

Skiltgjenkjenning på vei, dog kun på HW3 i USA foreløbig.

Dette skal være første updaten på den nye autopilot koden.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Skavold skrev (På 27.8.2020 den 11.05):

Med fare for å blåse i eget horn her:

https://bilbransje24.no/artikler/tesla-innrommer-problemer-med-tilgang-pa-biler-til-norge/498179

Tesla kommenterer litt rundt leveringsproblemene sine i Norge, og hva det skyldes.

For ordens skyld: Jeg er selv journalist (og medeier) i Bilbransje24

Det er jo det jeg og andre har sagt i lang tid. Tesla har ikke et problem med etterspørsel, men med å produsere nok til å dekke etterspørselen. Alle haterne som jubler over hvor få biler Tesla leverte i første halvår har ikke tenkt på at fabrikken faktisk var nedstengt nesten halve Q2 og at de må frakte bilene over havet fra USA for å kunne levere dem ut til kunder.

Endelig et nettsted som faktisk går litt mer i dybden og ikke bare slenger opp katastrofeoverskrifter om at Tesla nærmest er død fordi de ikke har klart å levere mye til Europa på grunn av produksjonsstans. Omtrent samtlige andre nettsteder har jo vinklet det som at ingen vil ha Tesla lenger, og nå knuser de andre produsentene Tesla for Tesla er helt plutselig veldig upopulær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 27.8.2020 den 23.32):

Hva du går glipp av? Sjekket akkurat nå og TM3 sr+ koster $38k i USA og da har du allerede kun en motor og mindre batteripakke.. Batteriet blir nok litt mindre, dessuten synker prisen per kWh, kanskje $3k i besparelser der? Partial Premium har avanserte seter med 12 motorer så der er det litt å spare, 'immersive sound system' kan sikkert også kjipes ned litt. OTA vil helt sikkert beholdes men jeg gjetter på at de ofrer eller kjiper ned mobiltilgang og at du må ta det via wifi om du skal ha hyppige oppdateringer. Autopilot-sensorene tror jeg de beholder men kanskje de lanserer en 'HW minus' som er enkel å bytte ut ved behov. Superladertilgang tviler jeg sterkt på at de fjerner, der mistenker jeg at behovet for bidrag fra hver enkelt bil er synkende og etter hvert så lavt at de fint kan inkluderes i prisen på en TM2. Det vil bli en mindre bil med mindre materialbruk, kanskje de endelig kommer med metalltak og stål hele veien rundt i stedet for aluminiumdører og panser som i dag. Dessuten vil det høye volumet i seg selv gi en mulighet for rimeligere produksjon.

Tesla kommer selvsagt ikke til å ofre hverken mobiltilgang, kameraer/sensorer, superlading eller noe som helst slikt. Med en billigere bil vil de kutte kostnader ved at selv bilen blir mindre, og det vil bruke mindre batteri. Da blir bilen både lettere og krever mindre materialer.

Kanskje vil de også spare litt på setene som du nevner. Men som du også sier, volumproduksjon og stadig billigere batterier gjør det mulig for Tesla å tilby enda billigere biler uten å måtte ofre alt mulig.

Jeg tror forresten Model Y er billigere å produsere enn Model 3, men de tar seg litt bedre betalt. Så det kan godt være at de velger å selge en "Model 2" med lavere marginer for å presse prisen lavere. (Også her vil marginene uansett øke med økende produksjon.)

Lenke til kommentar
On 8/26/2020 at 11:44 AM, hekomo said:

Hadde de hatt en Model 3 som hatchback så hadde den ødelagt alt annet. Model 3 er rask, responsiv, effektiv og enklere å parkere i trange bygater enn større biler. En skikkelig luke, og den hadde sparket seriøst fra seg. Jeg tror kanskje den kunne gitt Model Y sterk konkurranse.

Det er en grunn til at Model 3 ikke er en hatchback.

Hvis de skulle hengslet bakluka rett over hodet til baksetepassasjerene så måtte de

1. Laget bilen høyere og dermed mindre aerodynamisk

eller

2. Driti i folk over 180cm i baksetet.

Polestar valgte forøvrig begge disse punktene :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hørt det samme.. 

Jeg fikk bilen min i mars-19 og ga en referral til en eks-kollega som fikk sin bil i juni-20. Luftet muligheten for en sammenlikning før han fikk bilen sin, kanskje på tide å ta opp igjen tråden. ;)

For at det skal være noe poeng bør hjul, strekninger og måleutstyr være likt. 'Måleutstyret' mitt er en iphone 8 med appen 'NoiseExposure' fra svenske Arbetsmiljöverket.

Lenke til kommentar

Ikke uventet, Tesla har jo gjort slik med spesielt model S opp igjennom årene. Samme med model X antar jeg. Men ikke fulgt med så mye der siden jeg ikke har eid en X :)

 

Støy er den eneste nedsiden jeg ser med min bil iallefall, det er noe mer enn jeg skulle ha ønsket. Men ikke så mye at jeg gidder å legge titalls tusen i støydemping. 

Lenke til kommentar

Jeg har montert ekstra lister over alt. På alle dørkanter og tillogmed rundt frunk og bagasjerom. Merker ikke mye forsjell på støy...
Men får mindre støv og skitt innfor dørene, og er mere behagelig lyd når man lukker dem også.

Men om det var verdt 400kr og en time arbeid kan nok diskuteres. Ganske god kvalitet på listene da og de passet bra.

 

IMG_20200803_220603.jpg

IMG_20200803_220545.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...